Yaşam Aküsü 2

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 213
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 81,333
Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hakan Bey,
AGM akülerde temel amaç, daha ince ve dolayısıya aynı hacimde daha çok sayıda plaka adedini fiziksel dayanımlarını koruyarak sağlamak.
Bu sayede de marş basarken kısa sürede yüksek şarj akımını ince plakaları zarar görmeden verebiliyorlar.

Dolayısıyla AGM akü, marş aküsü olarak kullanmaya oldukça uygun ve sulu aküden daha uzun ömürlü.

AGM ve sulu akü birlikte bağlıyken marşa basmanın zararlı olmayacağını düşünüyorum. Ancak şarj için manuel anahtar yerine basit bir "ayırma rölesi" kullanılıyor yaygın olarak Avrupa üretimi karavanlarda.
"Trenn relais" olarak google layabilirsiniz daha fazla bilgi için...
 

Etiketler

Ynt: Yaşam Aküsü 2

:smiley:
Bilgi için, yaşam aküsü olarak jel tipi bir deep cycle aldım ben bu sonuca ulaştıktan sonra...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Benim araçta yaşam aküsü yok. Bana çok da lazım olmuyor. yaşam aküsü yeri var. çok kalın kablolarla starter aküye paralel bağlanmış. Ama akü yok. Arada herhangi bir swich falan da yok. Sadece benim starter aküye taktığım, uzun süreli park halinde kapattığım manuel bir anahtar var. Starter akü olarak 8 ay önce yenilediğim 72 amper mutlu akü var. Onun yerine 70 amper AGM akü almayı düşünüyorum. Hem starter hem kısa bir süre için (bir gecelik falan) yaşam aküsü görevi görecek. Isıtıcı, aydınlatma, hidrofor için. 72 amper sulu aküyü ise yaşam aküsü yerine koyacağım ama bağlamayacağım. Eğer bir sabah starter akü marşa basmakda zorlanırsa bu 2. akünün başlıklarını bağlayıp takviye aküsü olarak kullanmayı düşünüyorum. Bu 2. akünün de voltajını arada kontrol edip gerekirse evde şarjını yaparım.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hakan Bey,
aşağıdaki resimde sadece bir röle yardımıyla motor çalışırken ikinci aküyü de şarj etmenizi, motor durduğunda iki aküyü birbirinden ayırmanızı sağlayan devre var.
Konuyu iyi anlattığı için Almanca olmasına aldırmadım.

Alternatörden (lichtmachine) gelen mavi hattı tün parçacılarda bulabileceğiniz otomotiv rölesinin 86 numaralı ucuna bağlıyorsunuz. 85 i aracın gövdesine topraklıyorsunuz.
Diğer bağlantıları da en az verilen kablo kesitlerine göre yapıyorsunuz.
Böylece alternatör çalıştığında 30 ve 87 numaralı kontaklar birleşiyor ve yaşam akünüz de starter akünüzle birlikte şarj oluyor.

Bu sistem oldukça pratik ve Alman karavanlarında yaygın olarak kullanılıyor.

Aklıma gelen tek sakınca, akülerin kapasite farklılıkları dolayısıyla biri şarj olduğunda diğeri olmadıysa alternatörün akımı kesmeme ihtimali. Ama pratikte sorun olmuyor anladığım kadarıyla...

Einbaubeschreibung Zweitbatterie mit Trennrelais.jpg
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

theta' Alıntı:
Aklıma gelen tek sakınca, akülerin kapasite farklılıkları dolayısıyla biri şarj olduğunda diğeri olmadıysa alternatörün akımı kesmeme ihtimali. Ama pratikte sorun olmuyor anladığım kadarıyla...
Endişeye gerek yok sorun olmaz. :smiley:
Alternatörler de aküyü gerilim esasına göre şarj ederler. Dolayısıyla, ürettiği gerilim konjektörün sınırlandırdığı değerde kalacaktır. Ana akümüz dolu, yaşam aküsü ise boş olduğunu varsayalım. Alternatör devreye girince röle çekecek ve şarja başlayacaktır. Ana akü dolu olduğu için, pek bir akım çekmeyecek ama yaşam aküsü akım çekecektir.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hmmm, anlaşıldı Ferhat Hocam, bu "Hans" lar pek teknik hata yapmazlar zaten :smiley:
Teşekkürler bilgi için...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Bir sorum olacak örnek olarak starter akümüz 100A.
Yaşam akümüz 200A.
Marşa bastıktan sonra iki aküde devrede olcağı için alternatör devamlı 300A lik bir akü sistemini şarz etmeye çalışacağı için zarar görme(ısınma-yanma) ihtimali varmı.Bunun için çözüm sizce nedir.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Aracına 100 amp starter akü takan fabrika, alternatörünüde konjektörünüde takdığı aküye göre belirler...
Bir yandan araçdaki buzdolabı sürekli enerji harcadığı için alternatör hiç bir zaman aküyü tam olarak doldurup soğumaya geçemeyeceği için tabiki konjektörü yakacakdır...
Yaşam akü grubu mutlaka kesici şalter ile araç aküsünden ayrılmalı, ve sürekli kapalı tutulmalı, yaşam aküleri şarz gerektirdiğinde devre açılıp 2 saat şarz 1/2 saat soğutma yaparak yaşam aküleri şarz edilmeli, sonra yeniden devre kapatılmalı, aslında her zaman kapalı olmalı...
Özellikle yaşam aküsü jel olanlar kesinlikle kapatmalı, çünkü araç marş durumunda gerekli enerjiyi sulu jel ayırt etmeden emeceği için jel aküler zamanla zarar görecekdir...Ayrıca jel aküler şarzda (14.1V) sulu akülere (13.8V) göre daha yüksek voltaj gerektirdiği için, aracın alternatöründen jel akü şarzı zaten verimli olmayacaktır, araçlar fabrika çıkışı 13.8v'a ayarlı olarak çıkar....
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Bağladığınız akünün sürekli olarak yüksek akım çekeceğini düşünmek yanlış. İlk anda yüksek akımla şarj olurken sonrasında çektiği akım akü doldukça düşecektir. Alternatörün aşırı akım ile yüklenmesini önlemek için önce starter akü sonra da yaşam aküsünü şarj etmeye başlayabilirsiniz. Aşırı akımdan endişeniz varsa alternatör hattına bir ampermetre bağlanabilir. Benim araçtaki alternatör 80A'lik ben farlar yanıyorken ve buzdolabı devrede iken 50A'den fazla akım görmedim. Bence fazla endişelenmeye gerek yok. Alternatörden çektiğiniz akım arttıkça konjektörden geçen akım da o oranda artacaktır. Eğer konjektörünüz tam kapasitede alternatörü besleyemeyecekse zaten yol yakınken yansın daha iyi. Yerine daha kalitelisini takarsınız. Yoksa olmadık yerde sizi yarı yolda bırakır. Konjektör bozuksa ya altenatör şarj yapmaz ya da aşırı sarj yapar, farketmezseniz aküleri ve hassas cihazları bozar.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

Benim anladığım özet şöyle:

Alternatörünüz ve konjektörünüz sağlam ve örneğin 50A lik ise, starter ve yaşam akülerinden oluşan akü grubunuzun kapasitesi yüksek de olsa, çekilebilecek akım alternatörün kapasitesinden fazla olamayacaktır.
Kurşun asit aküler C/10 kadar akımla şarj olduklarından 300Ah lik örnek akü grubu için alternatörden çekilecek akım 30A kadar olacak, 600Ah lik akü grubu bağlanırsa şarj süresi uzayabilecek, ama sistem elemanları zarar görmeyecektir.
İlk durumda ekstra yükler için de 20A lik (250W kadar) fazladan kapasite de kalacaktır.

Doğru mu?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

theta' Alıntı:
Alternatörünüz ve konjektörünüz sağlam ve örneğin 50A lik ise, starter ve yaşam akülerinden oluşan akü grubunuzun kapasitesi yüksek de olsa, çekilebilecek akım alternatörün kapasitesinden fazla olamayacaktır.
Alternatörler akıllı kontrol cihazlarıyla kontrol edilmiyorlar. (Yeni nesil araçlarda nasıldır bilmiyorum.) Konjektörler sadece akü gerilimini daha doğrusu alternatör gerilimini sabit tutmaya çalışır. Alternatör kapasiteniz küçükse, kapasitesinin üzerinde yüklendiğinde yanabilir. Bunu engellemek için en azından deneme amaçlı olarak akım ölçmekte fayda var. Yinede küçük kapasiteli alternatör, büyük kapasiteliye göre aynı yükleme için daha az akım üretir. Yani gerilmi çökmeye başlar bu durum alternatörünüzün bozulmasını önleyebilir.
theta' Alıntı:
Kurşun asit aküler C/10 kadar akımla şarj olduklarından 300Ah lik örnek akü grubu için alternatörden çekilecek akım 30A kadar olacak, 600Ah lik akü grubu bağlanırsa şarj süresi uzayabilecek, ama sistem elemanları zarar görmeyecektir.
İlk durumda ekstra yükler için de 20A lik (250W kadar) fazladan kapasite de kalacaktır.
Ah keşke öyle olabilse. ;)
Akü ne kadar boşsa o kadar yüksek akım çekecektir. Alternatör sabit gerilim üretiyor. Alternatörün ürettiği gerilim 13.8V civarında ise, aşırı şarj akımı için endişe etmenize gerek yok. 14.4V gibi bir gerilime sahipse, boş akü çekebildiği kadar akım çeker. :-\ Bu durumda biraz risk var yani. Alternatörünüz 13.8V üretiyorsa tamam aşırı akım derdiniz yok (bendeki gibi) ama yaşam aküsü uzaktaysa, kablo ve bağlantı gerilim düşümleri yüzünden hızlı bir şekilde şarj edemezsiniz.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hmmm... :-\

Peki şu sonuç doğru mu?

Alternatör sistemimiz sabit gerilim üretiyor. Bu, şarj edilecek akü grubu kapasitesi büyüdükçe alternatör üzerinden geçen akım artıyor demek. Eğer alternatörün ürettiği gerilim 13.8V civarında kalıyor (kalabiliyor) ise verdiği akım da kapasitesini aşmayacağından sorun çıkmıyor.
Alternatör gerilimi 13.8V üzerine çıkarsa boş akülere vereceği akım da kendi kapasitesini aşabileceğinden artacağından alternatör zarar görebiliyor.

Peki gerilim neden artıyor? Konjektör uyumsuz ya da sorunluysa mı?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Evet doğru. Burada düzeltilmesi gereken tek nokta. Konjektör gerilimi. Konjektörün ayar gerilimi üreticisi tarafından ayarlanmış ve sabit değerdedir. Yani sizin aracınızdaki kaç voltluksa, onu üretecektir. Bu 13.8V da olabilir 14.4V'da. Tabiki bu durum sabit konjektör içeren durumlar için geçerli. Bir araştırmasını yapmadığım için bilemiyorum. Belki yeni nesil araçlarda beyin tarafından da gerilim kontrolü yapılıyor olabilir. Normal konjektörlü sistemlerde konjektörünüz 13.8V gibi bir gerilime izin veriyorsa, aşırı akım gibi bir sorun olacağını düşünmüyorum.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

iki adet 105 A akumu 150 Amper alternator ile sarj ediyorum.Bir voltmetre taktim surekli voltun degistigini goruyorum.Yolda uzun sureli sabit hizlarda 14.1 e hatta 14,2 ye ciktigini goruyordum.Alternatorun markasi bosch fakat bu kis kayis kacirmaya basladi.inanilmaz gurultulu bir ses cikariyor.Ne yaptiysak kayis sesini gideremedik.Acaba 150 amper alternator takmakla hata mi yaptik?
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,784
Mesajlar
1,523,728
Kayıtlı Üye Sayımız
166,598
Kaydolan Son Üyemiz
emerer

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst