Ynt: Yaşam Aküsü 2
Alternatörden aküye giden enerji söylediğiniz üzere alternatörün konjektörü tarafından ayarlanıyor. Ama
konjektör yaptığı ayarlamada karavanlarda parelel bağlanan marş ve yaşam akülerinde ,burası çok önemli,
yalnızca marş aküsünün dolum seviyesini baz alıyor. Marş aküsü yaşam aküsüne göre genellikle daha az boşaldığından daha çabuk dolum gerilimlerine ulaşıyor. Konjektörde bu durumda marş aküsü taşkın dolgu yapmasın diye dolum gerilimini düşürüyor. Kısacası yaşam aküsü üvey evlat.
Tam dolmadığı halde alternatörden yeterli enerji alamıyor. Örn. Dolum icin 13,2-13,5 Volt 14,4-14,7 Volta göre oldukca düşük bir gerilim. Bu 150A lik alternatörlerin 150 A/h lik yasam akülerini neden çabuk ve tamamen dolduramadığına da bir cevap (özellikle jel yaşam akülerinin iç direnç sorunu dışında) .
Konu açıdığı için söyliyeyim, çekme karavanlarda olduğu gibi uzak yaşam aküsünün, kablolardaki kayıplar yüzünden sıhhatli beslenemedigini de unutmamalıyız. Belki özellikle teknelerde aküleri motora daha yakın konumlandırmak mümkün,ayrıca kabloları oldukça kalın tutmalı.
Çözüm tam bilmiyorum ama, konulacaksa
ikinci alternatörün yalnızca (araç aküsünden ayrılmış) yaşam aküsüne bağlanması olabilir?
Aslında lafı getirmek istediğim temelde başka bir çözüm; denizci olduğunuzdan belki biliyorsunuz, özellikle Avrupada ve Amerikada teknelerde azda olsa karavanlarda uygulanan bir yöntem olarak
A2B (Alternator to Battery)
B2B (Battery to Battery) yada dolumu başka şekilde optime eden cihazlar. A2B, alternatörün regülatörüne verdiği sinyallerle, marş aküsünü kapadığı halde, onu dolmamış gibi göstererek, enerjiyi yaşam aküsüne aktartıyor. Diğer aletlerinde buna benzer makanizmaları var. Böylelikle ikinci yada daha büyük bir alternatöre ihtiyaç olmadan
zaten elde var olan kapasite yeterince kullanılıyor. Bu durumda ikinci bir alternatör (yada montajı kolay, daha büyük tek bir alternatör) haklı olarak sorgulanabilir. Özellikle; enerjinin yoktan var edilemiyeceği ve ikinci alternatörün her durumda artı yakıt sarfiyatina yada güç kaybına sebep olacağı düşünülürse.
Ayrıca ikili sistem Bekir beyin söylediği gibi pek de ucuz olmamalı?
A2B, B2B cihazları için özellikle Türkiyede de mümessili olan Sterling Pover firmasına
http://www.sterling-power.com sayfasından ulaşılabilir. Cihazlar oldukca pahalı ve profesyonel montaj gerektiriyor. Solar cözümlere göre arıza yüzdeleri yüksek. Özellikle Türkiyede
solar cözümlere, hele mal oluş faktörünüde düşünürsek, enerji kazanımındaki gölge ve gece dezantajlarına rağmen ilk sırada yer vermek, oldukca yerinde olmalı.
Bilmem ne dersiniz?
Not.
Mesleğim olmadan ahkam kestiğimden, formülasyonlarımın profesyonel olmaması kuvvetle muhtemel, şimdiden af'ola.