Yaşam Aküsü 2

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 213
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 81,041
Ynt: Yaşam Aküsü 2

Olayın diğer bir boyutu da aküyü tam şarj edememek olabiliyor. Yurt dışında farları yakarak gittiğimizde gerilim düşümleri nedeniyle ana aküye gelene gerilim düşebiliyor.

Ferhat bey,
Size göre hangisi akla daha uygun?
Tablet, notebook ve cep telefonlarını yolda giderken mi yoksa durağan halde mi sarj etmeli?

Gayet doğru tesbitlerinizle yazdığınız üzere gerilim düşüşü dolumu engellesede, akü ye giden akımla aküden alınan akım farkı, yani ekstra kayıp, benim gibi normal vatandaşın kafasını zorluyor ? ;D

Ikisindede akü üzerinden alım söz konusu olsada, alternatör çalışırken akü by-pass mı ediliyor?
Yani "Ha Ali-Veli, ha Veli-Ali" mi? ;D

Solar için bir kaygım yok; normalde dolumun bittiği ve de yüklemenin devam edebileceği öğleden sonra zaten uygun olmalı.
 

Etiketler
Ynt: Yaşam Aküsü 2

must' Alıntı:
Son yazdiginiz aciklayici bilgiler icin cok tesekkurler.Ben sunu anliyorum 2x105A sulu akulerimi sarj etmek icin 150A alternatoru bosu bosuna aldim.Aslinda niyetim akuleri sarj etmekten cok yolda giderken 1500 wattlik tavan klimasini da calistirmakti.Tabi bunun icin birde inverter aldik.Basarili da oldu.Fakat yuksek amperli alternator yerine acaba aku sayisini mi arttirmaliyim diye dusunmeden edemiyorum.Cunku alternator aracin performansindan goturuyor.
Alternatör büyüdükçe boştaki yükü artar. Ama asıl alternatör yükü siz akım çekiyorken oluşur. Alternatörünüzü bütüttüğünüz için hayıflanmayın, bu nedenle çok ciddi bir araç performans kaybı yaşamazsınız.
İçinizi rahat ettirecek en büyük etmen, farlarınız yanarak yol alıyorsunuz, araç 30A çekiyor olsun. Ana akü de 10A ile şarj oluyor ve yaşam aküsü ve yaşam bölümü de 20A çekse alternatörünüzden 50A çekiyor oluyorsunuz. 70A alternatör varsa, tam yüke yakın çalışıyor ama 150A alternatör yarı güçte bile değil. Küçük güçlü alternatörünüzü biraz daha yüklerseniz biryerleri yanabilir ama 150A alternatörünüz halen kapasitesi dahilinde enerji üretecektir. :smiley:
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

EvliyaCelebi2' Alıntı:
Size göre hangisi akla daha uygun?
Tablet, notebook ve cep telefonlarını yolda giderken mi yoksa durağan halde mi sarj etmeli?
Aslında her iki türlü de şarj edebilirsiniz. Ben genellikle yolda giderken şarj ediyorum. Bu aslında elektriksel durumdan çok, kullanım tarzıyla ilgili bir durum. Yolda gidiyorken elektrikli çihazlar durağan halde, ama duruyorken sağa sol gidiyoruz telefon yanımızda oluyor. ;D

Genel prensip olarak yolda giderken şarj ediyorsanız, akünüzün şarj olmuş enerjisinden almış olmazsınız. Dolayısıyla akünüz dolu kalmaya devam eder. Burada asıl dikkat edilmesi gereken, araç içinde 12V ile çalışan şarj cihazları kullanmak kayıplarınızı azaltacaktır. Cep telefonunuzu şarj etmek için 1000W'lık invertörünüzü çalıştırıyorsanız telefonu şarj etmek için gereken enerjinin belki 10 katını harcıyorsunuz demektir. ::smiley:

EvliyaCelebi2' Alıntı:
Gayet doğru tesbitlerinizle yazdığınız üzere gerilim düşüşü dolumu engellesede, akü ye giden akımla aküden alınan akım farkı, yani ekstra kayıp, benim gibi normal vatandaşın kafasını zorluyor ? ;D

Ikisindede akü üzerinden alım söz konusu olsada, alternatör çalışırken akü by-pass mı ediliyor?
Yani "Ha Ali-Veli, ha Veli-Ali" mi? ;D
Belki bir düşünceyi daha değiştireceğim ama aslında aküye verdiğiniz akım ile aküden aldığınız akım neredeyse aynı. Burada kafa karıştıran gerilimdir. Örnek olarak aküyü şarj ederken 14V'da 10A veriyorsanız, 140W güç harcıyorsunuz. Aküden akım çekerken 10A alıyorsanız akü 12V üretiyor yani 120W alıyorsunuz. İşte ortada bir şey yokken, 20W gitti. :( Tabiki bu kabaca bir hesap bunlara akıma göre ilave edilmesi gereken akü iç kayıpları da var. :'(

By-pass konusunu tam anlamadım, ama anladığım kadarıyla açıklamaya çalışayım. Alternatör gerilim kaynağı gibi çalışır. Aküler boşken gerilim kaynağına bağlandığında yüksek akım çekerler bu durumda akımın sınırlanması gereklidir. Jel akülerde bu değer %10 Ah değeri kadardır. Sulu aküler yüksek şarjda sularını hidrojen ve oksijene ayırıp gaz çıkartırlar bu arada su eksiltirler. Akımı normal sınırlarda tutmak için şarj geriliminin düşürülmesi gereklidir. Akümüz dolarken yavaş yavaş çektiği akım azalır. Bu durumda şarj eden cihaz (mesela alternatör) ayarlı olduğu gerilimi üretmeye devam eder. Bahsettiğiniz by-pass konusu sanırım burada devreye giriyor. Siz akü hattından akım çekseniz de alternatörünüz bu akımı karşılamaya devam edecektir. Yani akü 5A çekiyor siz de buzdolabını çalıştırdınız buzdolabı 10A çekiyorsa alternatörünüz 15A üretir. Hem buzdolabı çalışır hem de akünüz şarj olmaya devam eder. Motoru durdurursanız buzdolabı 10 amperi akünüzden çekecektir.

Burada akıllı şarj ünitelerine de değinmek yerinde olacak. Bu cihazlar akünüzün akım sınırını aşırtmadan önce 14.4V ile daha sonra ise 13.8V ile (veya siz hangi değerleri programladıysanız) şarj ederler. Bu arada 12V yaşam alanında siz akü hattından bilgisayarınızı çalıştırıyorsanız veya buzdolabınız devreye girdiyse akıllı şarj cihazı bu akımı akünün mü yoksa sizin çalıştırdığınız cihazın mı çektiğini anlayamayacağından akünün şarj akımını sizin kullandığınız oranda azaltacaktır. ;D
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Ferhat Bey,
Şimdi yaptığım test sonuçları :
1. test :
Araç çalışıyor. Hem start aküsünden, hem de jel aküden herhangi bir yük çekilmiyor.
Start aküsü : 14.5 Volt
Jel akü bağlı değil : 12.8 Volt . ( 100 % dolu )
Jel akü bağlandıktan 10 -15 saniye sonra : 14.25 Volt.
Jel akü yaklaşık 4- 5 amper ile şarj olmaya devam ediyor.
Jel aküden yük çekmezsem marş aküsü ve jel aküsü arasında 0.25 Volt var. Kablolarım kalın , 16 lık idi.
2.test :
Start aküsünden yük çekilmiyor, ama jel aküdeden yük çekmeye başladım. Buzdolabını, ısıtıcı ve lambaları açtım.
Start aküsü : 14.45 Volt
Jel akü : 14.0 Volt
Start aküsünden jel aküye doğru yaklaşık 15 amperlik şarj akımı

Alternatör dediğiniz gibi çok akıllı sistem değil. Sabit bir voltaj vermesi için de ayarlanmamış. Üzerinde bulunan voltaj regülatörü alternatör çıkışını 13.5 Volt ile 14.5 Volt arası ayarlıyor. Bu voltaj regülatörlerin de ısınınca ayarı bozulanları var. Neyse konumuza dönersek ilk test durumunda marş aküsü ve jel akü 14.5 Voltaja gelince akülere amper gönderemiyor ve kendi voltajı da 14.5 Volta yükseldiği için voltaj regülatörü şarj akımını kesiyor.
2.testte ise marş aküsü 14.45 Volt, amper kabul etmiyor , ama jel akünün ihtiyacı var. Çünkü onun devresinde yük var. Bu nedenle amper göndermeye devam ediyor , belki de alternatörün voltajı 14.5 Voltun altında ve voltaj regülatörü şarjı kesmiyor.
Dün Mutlu Jel akü taktım araca.Onunla denedim. Bir de boş iken deneyeceğim.
Eski jel aküm boş iken ve araçtan şarj ettiğim zamanlarda 13 Volt ile başlar , 1-2 saat içerisinde 14.4 Volta kadar yükselirdi.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Teoman Bey, konjektörler genellikle alternatörün üzerinde. Dolayısıyla çıkış ucundaki gerilimi kontrol ediyor.

1. testte jel akü 4-5A çekince kabloda gerilim düşümü görülüyordur. Birinci gerilim düşümü alternatör ile ana akü arasında ikinci gerilim düşümü iki akü arasında. Yaşam aküsü bu iki gerilimin toplamı kadar gerilim düşümüne uğruyor.

2. testte bu düşümün yine gerilim düşümünden oluştuğunu görüyoruz akım artınca daha fazla gerilim düşüyor.

Alternatörün üzerinde ana kablonun bağlandığı noktayı ölçerseniz asıl alternatör çıkışı orasıdır ve konjektör alternatörün üzerindeyse buradaki voltajı kontrol ediyordur. Buradaki gerilim sabittir.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

Yaşam aküsünü motora ikinci bir alternatör monte ederek birbirinden bağımsız iki şarj sistemi oluşturmak bir çözüm tabii ki. Özellikle Bekir Bey' in yedekli olma mantığına uygun.
Ancak bence enerji verimliliği açısından en iyi çözüm, yabancı karavan üreticilerinin yıllarca kullandığı, kendini kanıtlamış yöntem olan akıllı şarj ünitelerini kullanmak.
Hem aracın kendi alternatörünün atıl olan kapasitesini kullanıyorsunuz, hem şehir şebekesine bağlandığınızda her iki akünüzü de şarj edebiliyorsunuz. Yeni tiplerde güneş panelleri gibi harici kaynak girişleri de var.
Tüm bunları yaparken herhangi bir müdahalede bulunmanız da gerekmiyor...
Örnek:
http://www.truma.com/uk/en/power-supply/overview-automatic-charger.php
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Profesyonel cevaplarınız için teşekkürler Ferhat bey. :smiley:

Umarım Filateli ya da Kanarya Sevenler Forumu gibi platformlar yüzünden bizim forumu terk etmezsiniz. ;D

Size daha ihtiyacımız var çünkü. :D
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Serdar bey, :smiley:

Bahsettiğiniz aletin tamiri gerektiğinde her üç olanaktan da yoksun olma riski, bilhassa yollarda, bana sorun olabilir gibi geliyor? :-\
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hmmm, o yönden düşünürsek, aracımızın motoru ve alternatör dahil, her şeyin bozulma riski var :smiley:

İşin şakasını bir yana bırakırsak, bu cihazlar avrupalı karavan üreticilerinin standart donanımı, bizde neden kullanılmadığı, hatta pek bilinmeme nedeni de fiyatları yüzünden sanırım...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Hmmm, o yönden düşünürsek, aracımızın motoru ve alternatör dahil, her şeyin bozulma riski var

Ha ha ha ! walla ben Murpfy'nin yalancısıyım Serdar bey, ;D

Ama siz de haklısınız "Yaşamında ölüm gibi bir riski var" .
Belki olay, biraz da bakilan yerin açısı ile ilgili.

bu cihazlar avrupalı karavan üreticilerinin standart donanımı

Üye olduğum karavan forumlarından edindiğim izlenimlere göre, bahsettiğiniz cihazlar katalogların standardı ama karavancıların daha standardı olmadığı yönünde. ;)
Özellikle A2B, B2B aletlerini denizcilerin daha fazla kullandığı söylensede, karavancılar oldukca çekingen davranıyorlar.İnanın fiatlar herkez için sorun.

Galiba burada solar faktörünü de unutmamak lazım.
Soların, ancak durağan zamanda belki mümkün olan şebeke ve hareket halinde elde edilen alternatör akımına göre en azından zaman açısından avantajı var.
Birde üstüne üstlük Çin li dostlarımızında yardımı ile yerimiz olduğu müddetçe enerji sorunumuzu, özellikle Türkiyede, daha kolay çözebiliyoruz sanırım.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

akü tartışmalarına yeni boyut getirelim,
yaşam akülerini illaki jel akü alınması gerekiyor diyen arkadaşlar bir daha düşünsün diyorum ve benden bir örnek vereyim,
19.01.2011 tarihinde 150ah 2ad jel akü aldım arkadaşlar ve bu aküler 10.10.2013 tarihi ile hayata gözlerini yumdular
ömürlerinin %60-70 güneş paneline bağlı yatarak geçirdiler, 11,8v altına hiç düşürmeden kullanıldılar
jel oldukları içinde hiçbir şekilde müdahale edilemiyor, ve 8sene gibi (aldatıcı) bir ömrü olduğu söylenerek satılıyor, satıcı firma ile görüştüğümde ise, işin gerçeğinin 400 şarz-deşarz süresi ömrü olması imiş, bu sayıyı ne zaman doldurursanız ömrüde o

ikinci bir konu ise daha vahim, iki akü taşımak riskli, şöyleki biri bozulsa diğerinide bozuyor

bu yaşadıklarımdan sonra bana sorarsanız,
-jel akü şart değil
sulu akü daha ucuz, ömrü aynı, araçdan da rahatça şarz edebileceğim
-iki veya daha çok akü şart değil
200ah tek akü, ikinci akü yerine panel sayısını arttırmak daha mantıklı

son düşüncelerim böyle, paylaşmak istedim
selamlar
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

Bende, 225 A gel tek akü ile 3 yıl beraberliğimiz pek hoştu, bir günde tek taraflı olarak birlikteliğimizi fes etti.
Bunu duyan, 500W paneli olan karavancı dostum en ucuz 350 TL. starter akü (185A) aldı, 8 aydır aküye çin işkencesi yaptırıyor.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 2

berkcantp' Alıntı:
Bende, 225 A gel tek akü ile 3 yıl beraberliğimiz pek hoştu, bir günde tek taraflı olarak birlikteliğimizi fes etti.
Bunu duyan, 500W paneli olan karavancı dostum en ucuz 350 TL. starter akü (185A) aldı, 8 aydır aküye çin işkencesi yaptırıyor.

yaşadığımız şey ''deneme yanılma metodu ile doğruyu bulmak''
satıcının da dediği gibi 2,5-3sene ömür jel akü için normal sayılıyor İlhan ağbi
150-200ah akü ortalama 50kg gibi, ikinci akü gereksiz ağırlık demekmiş, oysa ikinci panel daha hafif,
selamlar
 


Ynt: Yaşam Aküsü 2

buralpdi' Alıntı:
-jel akü şart değil
sulu akü daha ucuz, ömrü aynı, araçdan da rahatça şarz edebileceğim
-iki veya daha çok akü şart değil
200ah tek akü, ikinci akü yerine panel sayısını arttırmak daha mantıklı

Levent Bey,
vardığınız sonuçlar kullanım tarzına göre kabul edilebilir olsa da çok geniş bir genelleme olmuş bence...
Akülerin ömrü kalitesine bağlı. 04.2011 de yaşam aküsü olarak kullanmak amacıyla aldığım Sonnenschein akü, güneş panelim olmaması nedeniyle kış aylarında pek çok kez boş kalmasına rağmen çok iyi durumda halen.

Bu arada sulu aküler yaşam bölümünde olacaksa, ortamdan izole kapalı bir bölme içine yerleştirilmeli ve bölmenin üst bölümünde dışarıya açılan havalandırma delikleri bulunmalı (aküden salınabilecek hidrojen havadan hafif olduğu için yükseliyor, birikirse patlama tehlikesi yaratıyor).

Serdar
 



Ynt: Yaşam Aküsü 2

buralpdi' Alıntı:
yaşadığımız şey ''deneme yanılma metodu ile doğruyu bulmak''
satıcının da dediği gibi 2,5-3sene ömür jel akü için normal sayılıyor İlhan ağbi
150-200ah akü ortalama 50kg gibi, ikinci akü gereksiz ağırlık demekmiş, oysa ikinci panel daha hafif,
selamlar
Akülerimden biri x olursa tek aküyle devam edeceğim.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,823
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst