Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak
Konu biraz biodizele kayacak ama....
Türkce Wikipedia „ Biyomotorin geleneksel ve motoru üzerinde herhangi bir değişime gidilmemiş dizel motorlarda kullanılabilecek bilinen tek alternatif yakıttır. „ diyor.
Forumlarda konusulan; Türkiye'de standardı belirli, belli kalitede üretilen bir biodizel yakıtınin olmadigi ve hemen hemen hepsinin küçük tesislerde küçük çaplı üretimler oldugu seklinde. Biodizelin çok kaliteli olması gerekiyor (
biyodizel bilindigi üzere sirf bitki yagi degil ! ) ve yine devamen, biodizel üretenlerin içindeki karışımların oranını söylemedikleri icin cesitli motorlar icin uygunlugu hakli olarak tamamen belirsiz ve riskli deniyor.
Ayrica yüksek yüzdeli biodizel „Common-rail ve yüksek basınçlı birim enjektör hariç, tüm dizellerde kullanılabilir. Örn. Elektronik gaz kontrollü distribütör pompada kullanılabilir.“ Devamla
„1000 bar ve altı rail ve/veya enjektör basıncı ile çalışan dizellerde ılıman ve sıcak iklimlerde ve mevsimlerde kullanılabilir. Ama yüksek basınçta mükemmel atomize gerçekleştiren sistemlerde, 1500 bar, 1800 bar, 2000 bar basınçlarda çalışan motorlarda kullanmak risk demektir. „ seklinde bilgilere ulasdim. Yazilanlar benim bilgilerimle de tamamen örtüsüyor. Sanirim bu noktada bitki yaglari icinde ayni sey söylenebilir. (Aslinda yazilanlarda bu yönde ama farkli bilgi sahibi olanlar lütfen düzeltme yapabilirler)
Biyodizelin Kyoto protokolu cercevesinde uygun emisyon degerleri göz önüne alinarak, Almanya ve Avusturya da su an, icinde, %7 biyodizel olan mineral (düz) dizel satis halinde. Bu devletlerin dizeli bu oranla piyasaya sürülmesinde
her cesit motor icin zarar beklenmedigi hakli varsayimindan yola cikarak düzenleme yaptiklari kabul edilmeli.
Ara sira bahsedilen sorunlar icinde özellikle, Common-rail ve yüksek basınçlı birim enjektörlü motorlarin bartek inde bahsettigi üzere hassas yapisi ve bunlarda bitki yagi yada belirsiz biodizel kullanimi, sadece yazlari kullanilan bu cesit motorlu karavanlarin uzun sure bekleyen biyodizelde yüksek su yüzdesi yüzünden de mikrop üreme sonucu olusan biyolojik camursu tortunun ve yine cözünürlülügü düz dizele göre fazla olan biyodizelin boru, depo ic yüzleri (cinko, bakir ve messing gibi renkli metaller en sorunlusu ) ve contalara etkisi ile bu tortuyu daha da arttirarak sisteme zarar vermesi, gecikmis bakim (özellikle filtre degisimi) ve yine bartek in bahsettigi diger noktalar önde gelmeli ? Yakit filtresi ve dolayisi ile enjeksiyonda kismen de olsa tikanma durumlarinda ariza ortaya cikiyor ve tabiati ile araclarin enjeksiyon ve silindir kapak contalari zarar gören bölümleri oluyor.
Tabii bütün bunlar bu hassas araclarda kullanilan biodizelin karisim yüzdesi veya normal bitkisel yag kullanimi ile ilgili ama tekrar ediyorum sadece yukarida yazilan bu cins araclarda !
Diger önemli bir nokta da; dizelin motor yagina karisma olayi. Bu düz dizelde normal bir durum . Fakat biodizel uzun yollarda bile karisdigi motor yagindan düz dizel gibi ayrilmiyor ve yagin viskozitesini degistirerek motor yaginin fonksiyonunu zayiflatiyor. Bu durumun uzun zaman araliginda oldukca problemli oldugu biliniyor. %7 biodizel karisimli motorinler icin bu hassas araclar acisindan sorun olmasada, arac üreticilerin tavsiye ettikleri yag degisim araliklarina uyulmasi mutlak bir zorunluluk !
Meraklisina: Biodizelin motor yagina karisma olayi söyleymis;
Düz dizel 55C, biodizel (örn. kolza metilesteri)130C derecede buharlasiyor. Motor yagi düz dizelin buharlasma isisina erisdikten sonra, karter havalandırmasi tarafindan emilip yakilabiliyor. Bio dizel ise 130C dereceye kadar motor yaginda kalip normal yaglama fonksiyonuna katiliyor. Hareketli bölümlerde olusan yüksek isi bu biodizelin polimerizasyonuna ( uzun moleküllü hale dönmesine) ve „kok“ lasmasina (kömürlesmesine) sebep oluyor. Bu iki reaksiyon sonucta viskoziteyi arttirarak „yaglanma“ karakterini olumsuz etkiliyormus. Tabi olasi sonucu düsünmek zor degil. Bütün bu kompleks sistemleri olmayan araclar belki bir bakima (sarfiyat haric) sansli olmali ? Rahmetli "Rüzgar" kislari motorine gazyagi karistirildigini söylemisdi. Hatta benzin bile karistirilirmis. Hey gidi günler hey.
3 yasindaki aracim Common-rail motorlu. Avrupada oldugum surece %7 bio dizelli motorin aliyorum. Gecen bakimda filtre degisikligini gerekli görmeselerde hatirladigim kadariyla motor yagini yenilediler. Su anlik sorunum yok.
Enerji yogunlugu acisindan düz yani mineral dizel, biodizele göre %5-%10 arasi daha avantajli. (sanirim ikisininde saf olmasi durumunda)
Not. Harf karakterlerinde aceleden degisim yapamadim. ilk firsatta degistirecegim. :-[