Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan mustafaatk Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 117
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 23,958
Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Aslında karışım olarak madeni yağları da yazacaktım ama atlamışım.
Bio mazot dediğimiz zaman adı üstünde biyolojik mazot lütfen bunu karışımlı yakıtla bir tutmayalım.Biomazot kendi başına mazottur.
 

Etiketler
Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Bildiğim kadarıyla turbolu araçlardaki turbo arızaları özellikle soğuk havalarda marşa basar basmaz yürümekten ve benzer şekilde bir süre yüksek devir yaptıktan sonra motoru hemen stop etmekten kaynaklanıyor.
Motoru çalıştırdıktan sonra 15 - 30 saniye arası bekleme ve stop ederken de 20-30 saniye arası beklemek gerekiyor. Bazı forumlarda bu süreleri 3-5 dakika seviyesinde ifade edenler olduğunu grüyorum ama fabrika verileri böyle bir şey söylemiyor.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Konu biraz biodizele kayacak ama....

Türkce Wikipedia „ Biyomotorin geleneksel ve motoru üzerinde herhangi bir değişime gidilmemiş dizel motorlarda kullanılabilecek bilinen tek alternatif yakıttır. „ diyor.

Forumlarda konusulan; Türkiye'de standardı belirli, belli kalitede üretilen bir biodizel yakıtınin olmadigi ve hemen hemen hepsinin küçük tesislerde küçük çaplı üretimler oldugu seklinde. Biodizelin çok kaliteli olması gerekiyor ( biyodizel bilindigi üzere sirf bitki yagi degil ! ) ve yine devamen, biodizel üretenlerin içindeki karışımların oranını söylemedikleri icin cesitli motorlar icin uygunlugu hakli olarak tamamen belirsiz ve riskli deniyor.

Ayrica yüksek yüzdeli biodizel „Common-rail ve yüksek basınçlı birim enjektör hariç, tüm dizellerde kullanılabilir. Örn. Elektronik gaz kontrollü distribütör pompada kullanılabilir.“ Devamla
„1000 bar ve altı rail ve/veya enjektör basıncı ile çalışan dizellerde ılıman ve sıcak iklimlerde ve mevsimlerde kullanılabilir. Ama yüksek basınçta mükemmel atomize gerçekleştiren sistemlerde, 1500 bar, 1800 bar, 2000 bar basınçlarda çalışan motorlarda kullanmak risk demektir. „ seklinde bilgilere ulasdim. Yazilanlar benim bilgilerimle de tamamen örtüsüyor. Sanirim bu noktada bitki yaglari icinde ayni sey söylenebilir. (Aslinda yazilanlarda bu yönde ama farkli bilgi sahibi olanlar lütfen düzeltme yapabilirler)

Biyodizelin Kyoto protokolu cercevesinde uygun emisyon degerleri göz önüne alinarak, Almanya ve Avusturya da su an, icinde, %7 biyodizel olan mineral (düz) dizel satis halinde. Bu devletlerin dizeli bu oranla piyasaya sürülmesinde her cesit motor icin zarar beklenmedigi hakli varsayimindan yola cikarak düzenleme yaptiklari kabul edilmeli.
Ara sira bahsedilen sorunlar icinde özellikle, Common-rail ve yüksek basınçlı birim enjektörlü motorlarin bartek inde bahsettigi üzere hassas yapisi ve bunlarda bitki yagi yada belirsiz biodizel kullanimi, sadece yazlari kullanilan bu cesit motorlu karavanlarin uzun sure bekleyen biyodizelde yüksek su yüzdesi yüzünden de mikrop üreme sonucu olusan biyolojik camursu tortunun ve yine cözünürlülügü düz dizele göre fazla olan biyodizelin boru, depo ic yüzleri (cinko, bakir ve messing gibi renkli metaller en sorunlusu ) ve contalara etkisi ile bu tortuyu daha da arttirarak sisteme zarar vermesi, gecikmis bakim (özellikle filtre degisimi) ve yine bartek in bahsettigi diger noktalar önde gelmeli ? Yakit filtresi ve dolayisi ile enjeksiyonda kismen de olsa tikanma durumlarinda ariza ortaya cikiyor ve tabiati ile araclarin enjeksiyon ve silindir kapak contalari zarar gören bölümleri oluyor.
Tabii bütün bunlar bu hassas araclarda kullanilan biodizelin karisim yüzdesi veya normal bitkisel yag kullanimi ile ilgili ama tekrar ediyorum sadece yukarida yazilan bu cins araclarda !

Diger önemli bir nokta da; dizelin motor yagina karisma olayi. Bu düz dizelde normal bir durum . Fakat biodizel uzun yollarda bile karisdigi motor yagindan düz dizel gibi ayrilmiyor ve yagin viskozitesini degistirerek motor yaginin fonksiyonunu zayiflatiyor. Bu durumun uzun zaman araliginda oldukca problemli oldugu biliniyor. %7 biodizel karisimli motorinler icin bu hassas araclar acisindan sorun olmasada, arac üreticilerin tavsiye ettikleri yag degisim araliklarina uyulmasi mutlak bir zorunluluk !

Meraklisina: Biodizelin motor yagina karisma olayi söyleymis;
Düz dizel 55C, biodizel (örn. kolza metilesteri)130C derecede buharlasiyor. Motor yagi düz dizelin buharlasma isisina erisdikten sonra, karter havalandırmasi tarafindan emilip yakilabiliyor. Bio dizel ise 130C dereceye kadar motor yaginda kalip normal yaglama fonksiyonuna katiliyor. Hareketli bölümlerde olusan yüksek isi bu biodizelin polimerizasyonuna ( uzun moleküllü hale dönmesine) ve „kok“ lasmasina (kömürlesmesine) sebep oluyor. Bu iki reaksiyon sonucta viskoziteyi arttirarak „yaglanma“ karakterini olumsuz etkiliyormus. Tabi olasi sonucu düsünmek zor degil. Bütün bu kompleks sistemleri olmayan araclar belki bir bakima (sarfiyat haric) sansli olmali ? Rahmetli "Rüzgar" kislari motorine gazyagi karistirildigini söylemisdi. Hatta benzin bile karistirilirmis. Hey gidi günler hey. :D

3 yasindaki aracim Common-rail motorlu. Avrupada oldugum surece %7 bio dizelli motorin aliyorum. Gecen bakimda filtre degisikligini gerekli görmeselerde hatirladigim kadariyla motor yagini yenilediler. Su anlik sorunum yok.

Enerji yogunlugu acisindan düz yani mineral dizel, biodizele göre %5-%10 arasi daha avantajli. (sanirim ikisininde saf olmasi durumunda)

Not. Harf karakterlerinde aceleden degisim yapamadim. ilk firsatta degistirecegim. :-[
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

etezcan' Alıntı:
Bildiğim kadarıyla turbolu araçlardaki turbo arızaları özellikle soğuk havalarda marşa basar basmaz yürümekten ve benzer şekilde bir süre yüksek devir yaptıktan sonra motoru hemen stop etmekten kaynaklanıyor.
Motoru çalıştırdıktan sonra 15 - 30 saniye arası bekleme ve stop ederken de 20-30 saniye arası beklemek gerekiyor. Bazı forumlarda bu süreleri 3-5 dakika seviyesinde ifade edenler olduğunu grüyorum ama fabrika verileri böyle bir şey söylemiyor.
Yazdıklarınız kelimesi kelimesine doğrudur.
Türbo dediğimiz bir milin iki ucunda pervane kanatları olan hava pompasıdır.Çalışmaya başlayınca çok yüksek devirlerde döner bundan dolayı milin yataklanması ve o yatağın kaydırma amaçlı yağlanması çok önemlidir.
En son modeller (Şişeliler) hariç Türbo yağlanması motorun ana yağlanması ile bütünleşiktir. Yani motor çalışmaya başlayınca yağ pompasından gelen yağ ile yağlanır.Şimdi biz soğuk, dinlenmiş yani yataklarındaki yağı süzülmüş bir motoru çalıştırdığımızda yağ pompasının her yere yağ basması biraz süre alır,işte soğuk motoru ilk çalıştırdığımızda hemen gaza basarsak türbo hızlı dönmeye başlar ama henüz milin yataklarında yeterli yağ yoktur gereksiz aşıntı yani bozulma başlangıcı oluşur.Yine stop etmeden evvel motoru yüksek devirde iken stop edersek motor hemen durur ama türbo kolay kolay durmaz,eee motor durdu yağ pompası durdu ama türbonun mili dönüyor kaydırıcı yağ gelmiyor al sana yine gereksiz aşınma arıza.
Bunlara mani olmak için Türbosu sürekli çalışan tiplerde soguk motor çalıştırıldığında en azından 30 saniye gaza basmayın ki yağlama yağı gelsin.Yine stop etmeden evvel en az 30 saniye en fazla 2 dakika motoru rölantide çalıştırıp turboyu iyice yavaşlatın sonra stop edinki türbo yagsız dönmesin.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Yeni yani şişeli türbo yatagı yağlama sistemi olanlarda Türbonun yatağını yağlıyan sistemde şişe dediğimiz bir yağ haznesi var.Motoru yüksek turbo devri olacak şekilde bile stop etsek şişedeki yağ mili durana yada yavaşlayana kadar yağlamaya devam ediyor.Soğuk motoru çalıştırıp hemen türboyu hızlı döndürecek tarzda gaza bassakta şişedeki yağ pompadan yağ gelene kadar mili saglıkla yağlıyor ve motor çalışmaya devam ederken pompadan gelen yağ ile şişe doluyor.Bu böyle devam ediyor.
 



Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Mesut Bey..meraklisina diye başlayan bölüm hakkinda anlayamadım bölüm var. Bir kere yakitin yağa karismasi normal değil. Yakıt yağa enjektörler kaçırır ise, usta ağzıyla iserse karisir. Bu durumda enjektör degisir. Ama yag ,yanma odasina iki yoldan girer. Pistonlar yaglanirken girer. Bir de bahsettiginiz karter havalandırma yolu ile. Karter havalandirmayi ise basinc kontrolu yapan valf kontrol eder.Eskiden basınçlı yag disari atilirdi. Simdi belli basinci gecince yanma odasina gonderiliyor ve yakiliyor. Karter havalandırma, pistonlarin oluşturdugu basınca karsi emniyettir. Kısaca yakıt yaga nasil karışır anlamadım. ;)
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Teoman bey, Alman Wikipedia'sindan tekrar okudum.

Olay, silindir cidarındaki yanmamış artık biodizelin, yağlanma sistemine karışması, şeklinde izah ediliyor.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

O aklima geldi ama yanmamis yakit, egzoztan atılır diye düşünmustum. Demek ki bir kısmı da asagiya iniyormus.Mazot yanmasa bile buharlasiyor ama bio yakıt bilhassa düşük yuklerde buharlasamadan asagiya inmeye vakit buluyormus. Bu arada Wikipedia ne derse dogru kabul etmemek gerek diyor bazi buyuklerimiz.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Bir tüyo veriyim arada. Egzozdan yag cikarsa pek cok tamirci hemem motoru acar,segman değiştirir. Iyi ustaysa once karter havalandırma valfini kontrol eder.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Bu arada Wikipedia ne derse dogru kabul etmemek gerek.

Doğru, zaten Wikipediada yazılanlarda değişime açık bilgiler. O yüzden mişli muşlu yazmışdım.

Bırakın yazılanları, yapılanlar üzerinde bile şüphe olmadan müspet bilimde olmuyor, işin yöntemi bu.
Ben bazen kendi yazdıklarıma bile yüzde yüz güvenemiyorum. :D
 



Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

başlığın ateşi düşmüş :smiley:
yalnız benim soru güme gitmiş, gerçekten merak ettiğim için soruyorum, polemik yaratmak için değil,
mazota katılan (bitkisel veya kimyasal)yağ tam olarak yanarmı, geride atık bırakırmı, bu atık kirlenmeye sebeb olurmu?
 


Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

eski teknoloji dizel motorlarda yeni nesil mazotu kalınlaştırmak adına ki yeni nesil mazotlar incedir 10 numara yağ katılması önerilir

biodizel daha önce çalıştığım şantiyede şantiye içi hafriyat çeken ağır kamyonlarda kullanılmak üzere bir imalathanesi vardı

işin başındaki mühendis abimle yaptığımız sohpetler üzerine yazılabilecek aslında çok detay yok normal mazot kalitesi gibi biodizel yakıtınında kalitesi bulunmakta doğru karışım ve iyi filtrelenmiş ürün kesinlikle her dizel makinada kullanılabilir birde bitkisel yağ içinde bulunan gliserin maddesinin tamamen ayrışması sağlanmalı ayrıca kullanılacak yağın bazı etken maddelerinin olması gerekmekte her bitkisel yağın etken maddeleri farklı olduğundan işleme sokulması farklı en kolay üretimin kanola bitkisinden elde edilen yağın olduğunu işçiliğin en az olduğu yağ diğer bitkisel ürünlerden edilen yağın biodizel yakıtına dönmeden önce birkaç işlemden geçmesi gerektiği

sonuçta hangi bitkisel yağ kullanılırsa kullanılsın eklenen diğer kimyasal ürünlerin gereği kadar eklemediğinizde kaliteli motora zarar vermeyecek bir yakıt elde edilmesi zor ayrıca motora en çok zarar veren malzeme de gliserin olduğunu biliyorum

yurt dışında kendi yakıtını üretip kullanan hatırı sayılır bir topluluk var forumlarda en çok sorun doğru karışım bu karışım yakalandığı zaman sorunsuz yıllarca araçlarında kullanıyorlar ham madde olarak gerek evsel atık yağlar gerek ise sanayiden alınan atık yağları kullanıyorlar
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

Sayın barb_alone konumuz bitkisel yağlardan kimyasal usullerle bio mazot elde etmek değil.Yemeklik sıvı yağları mazot ile karıştırıp dogrudan doğruya yakıt olarak kullanmak üstüne.Bitkisel sıvı yağları ancak bio mazot elde etmek için kimyasal maddelere tabi tutarsak yagın kimyasal yapısı değişmekte kimyasal olarak teknik sınıflandırma ile bir çeşit sıvı sabun oluşmakta ki buna biz biomazot diyoruz yine yagın kimyasal değişmesi sonucu gliserinde oluşmaktadır.Biomazot elde edilince oluşan bu gliserin ayrılır ve başka amaçla kullanılır.
Bu izahattan sonra konuyu okuyanlarda yanlış bir kanaat uyanmaması için şunuda yazayım.Yemeklik sıvı yağlarda ne bu hali ile şişede dururken nede mazot ile karıştırıldığında içinde hiç bir şekilde"GLİSERİN" yoktur.
Saygılar.
 

Ynt: Bitkisel Yağı Akaryakıt Olarak Kullanmak

o zaman kullanılacak yağın en iyi şekilde süzülmesi ile kullanılabilir mi

yanmış yağlarıda biomazot üretimi için kullanımı vardı

eğer içinde gliserin maddesi kalmıyorsa eski teknoloji dizel araçlarda mazota 10 numara yağ katıldığında sorun olmuyorsa bunun katılmasıda sorun teşkil etmez bence

barbaros şenbaş
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,786
Mesajlar
1,523,759
Kayıtlı Üye Sayımız
166,602
Kaydolan Son Üyemiz
aytar6363

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst