Ynt: Tek Başıma Arabayla 72 Günde Doğu-orta-kuzey Avrupa 22 Ülke 24000km Overland
Elblag-Ostroda Kanal Sistemi
Polonya’da görülebilecek en sıra dışı şeylerden biri yüzlerce gölün ve onlarca kanalın bulunduğu Masuria Bölgesi’ndeki Elblag–Ostroda kanal sistemi. Uzunluğu 82 km, yapılış amacı güneydeki başlangıç noktası Ostroda ile kuzeye doğru en büyüğü Druzno olmak üzere 6 gölü birbirine bağlayıp Elblag’a oradan da Kuzey Denizi’ne ulaşan bir su yolu oluşturmak.
1836’da Prusyalı(Almanya) Georg Jakop tarafından tasarlanmış. Başlangıçta derdini kimselere anlatamadığından proje yıllarca beklemiş, ama o vazgeçmemiş. Prusya Kralı durumdan haberdar olduğunda ekonomik amacından ziyade prestij kazanmak için kanalın yapımına bütçe ayırmış ve 1848’de inşaata başlanmış.
Kanalı ilginç yapan şey uzunluğu değil. Göllerle deniz seviyesi arasındaki 100 metrelik rakım farkı su değirmenleriyle çalışan füniküler sistemle 5 basamakta aşılıyor. Teknenin gövdesi füniküler vagona oturtuluyor, raylar üzerinde üst ya da alt kanala taşınıyor. Boşuna denmiyor Almanlar mühendislikte aşmış bir millet diye, bu tarz zihni sinir projeler yapmakta üstlerine yok. İleriki konularda Alman Teknik Müzesi fotoğraflarına bakarken göreceksiniz.
Kanal göller bölgesindeki orman ürünlerinin Kuzey Denizi’ndeki limanlara ulaştırılması amacıyla yapılmış ve yıllar içerisinde masrafını çıkartmış. Günümüzde bu bölge tamamen doğa koruma alanı statüsünde, kanallarda sadece turist gezdiren ufak tekneler işliyor. Tekneler iki uçtan da kalkıyor, yol 11 saat sürüyor. Kanalın tamamını geçmek istemeyenler Elblag’dan başlayıp 5 basamağı geçip Bcuzniec’de inebiliyor. Böyle yapılırsa yolculuk 5 saat kadar sürüyor.