Hustain Nuruu Tabiat Parkı'ndan sonra Harhorin İlçesi'ne varmak için daha 250 kilometre yolumuz vardı.Moğolistan'ı önceki yıllarda ziyaret edenlerin yazdığı gezi yazılarında yolların genellikle çok kötü durumda olduğunu ve asfalt yolun çok az olduğunu okumuştum.Moğolistan resmi kaynaklarına göre 2016 yılında,ülkede mevcut yaklaşık 11.000 kilometre devlet karayolunun sadece %20'sine karşılık gelen 2.200 kilometre yol asfalt kaplı olup geri kalan kısım nisbeten stabilize toprak yoldur.Bunun dışında resmi kaynaklarda 39.000 kilometre olduğu belirtilen ve yabancıların washboard olarak tanımladıkları bölgesel ham yollar vardır ki bunlar tamamen daha önce geçen araçların,tekerlek izinin oluşturduğu tırtıklı ve araç ve içindekileri zıplatan yollardır.Otoyolun hiç bulunmadığı ülkede asfalt yolda şoförümüz,bazı yerleşim birimlerinin girişinde 2-3.000 Tögrög paralar ödedi ancak bunu neden verdiğini anlayamadım.
Toprak yollara bakım yapılmadığı için,yolun önemli bir bölümü bozulduğunda,o yol bırakılıp hemen yanında başka bir yerden devam edilerek yeni bir yol oluşturulmaktadır.Dolayısıyla aynı bölgede aynı hedefe giden bir çok paralel yol ortaya çıkmakta ve bu durum özellikle bölgeye yabancı olanların kafasını iyice karıştırmaktadır.Hal böyle olunca "her moğol kendi yolunda ilerler" sözünün anlamı da açıklık kazanmaktadır.
İlaveten şehirlerarası yollarda uyarı levhası ve ışıklandırma bulunmadığı için gece yolculukları oldukça risklidir.Her yerleşim yerinde bir akaryakıt istasyonu ve basit bir lokanta bulmak mümkün olsa da özellikle nüfusun iyice seyreldiği Gobi Çölü bölgesi ve ülkenin doğusunda sürekli tedarikli olmak gerekmektedir.
Bizde olduğu gibi trafiğin sağdan ilerlediği Moğolistan'da buna mukabil araçların çoğunun sağdan direksiyonlu olma nedenini doğrusu çözemedik.Akaryakıt fiyatları bizdekinin yarısı kadar olmasına karşın otomobil ve 4x4 araçların önemli bir bölümü hibrid ve genellikle Japon ya da Güney Kore yapımıydı.
Ülkenin her yerinde rastlayacağınız otomobil;Toyota Prius hibrid
Toprak yollara bakım yapılmadığı için,yolun önemli bir bölümü bozulduğunda,o yol bırakılıp hemen yanında başka bir yerden devam edilerek yeni bir yol oluşturulmaktadır.Dolayısıyla aynı bölgede aynı hedefe giden bir çok paralel yol ortaya çıkmakta ve bu durum özellikle bölgeye yabancı olanların kafasını iyice karıştırmaktadır.Hal böyle olunca "her moğol kendi yolunda ilerler" sözünün anlamı da açıklık kazanmaktadır.
İlaveten şehirlerarası yollarda uyarı levhası ve ışıklandırma bulunmadığı için gece yolculukları oldukça risklidir.Her yerleşim yerinde bir akaryakıt istasyonu ve basit bir lokanta bulmak mümkün olsa da özellikle nüfusun iyice seyreldiği Gobi Çölü bölgesi ve ülkenin doğusunda sürekli tedarikli olmak gerekmektedir.
Bizde olduğu gibi trafiğin sağdan ilerlediği Moğolistan'da buna mukabil araçların çoğunun sağdan direksiyonlu olma nedenini doğrusu çözemedik.Akaryakıt fiyatları bizdekinin yarısı kadar olmasına karşın otomobil ve 4x4 araçların önemli bir bölümü hibrid ve genellikle Japon ya da Güney Kore yapımıydı.
![36524058232_60e75d592c_c.jpg 36524058232_60e75d592c_c.jpg](https://www.gezenbilir.com/forum/data/attachments/530/530076-f290ae92ba830d84aad2c4933caed9df.jpg)
Ülkenin her yerinde rastlayacağınız otomobil;Toyota Prius hibrid