Ynt: Kartepe'de -12º de Kamplı Off-Road ve Soğucak Yaylası Tırmanışı (10-11 Ocak 2009)
Değerlendirme ve yorumumu içinde bulunduğumuz şartlara göre yapayım...
1) Hiç iz açılmamış yani araç geçmemiş yerlerde (Soğucak tırmanışının son 1 km'si ki Tuğsan'ın birinci ve ikinci sayfalarda verdiği fotoğraflar buraya aittir) zeminin en altında 40-50 cm arası sertleşmiş kar, onun üzerinde gene 40-50 cm civarı taze kar var. Toplamda 80-100 cm karda yol açmaya çalışıyoruz (yolun büyük çoğunluğunu açan Mehmet Becce arkadaşımıza teşekkür ediyorum). Benim yol açma denemem, Mehmet'in yorulduğu son bölümde ve çok kısa oldu. Çok başarılı olduğumu da düşünmüyorum. Belki araçlara acımayıp, sürekli patinaj halinde biraz daha zorlamak gerekir...
- Aracın ilerleyebilmesi için, üstteki 40-50 cm'lik kar tabakasını açmak ve aynı zamanda alttaki 40-50 cm'lik kar tabakasını da kontrolsüz patinaj yaparak oymamak gerekiyor. Araç yürürken tekerlerin altında belli kalınlıkta bir kar tabakası kalmalı. Yoksa araç tamamen gömülerek gövde üzerine oturabilir ve dört teker de boşa çıkar. Bunu engellemek için, ilk kalkışta çok hafif, araç yürümeye ve hızlanmaya başladıkça artırılan gaz verme işlemi gerekiyor. Kalkışta araç kesinlikle patinaj yapmamalı, yürümeye başladıktan sonra gazı artırdıkça yavaş yavaş patinajlarda başlayacaktır fakat araç ta yürümektedir. Başlarda %10-20 patinaj yapan araç % 80-90 da yol almaktadır. Belli bir süre sonra bu oranlar tersine dönecek % 80-90 patinaj yapan araç ancak %10-20 yol alıyor hale gelecektir. Patinaj oranı arttıkça ve yol alması azaldıkça araç, aynı zamanda zemindeki kara gömülmektedir de... Zamanlamayı çok iyi belirleyip, araç hiç hareket edemeyecek kadar gömülmeden durmak, yeterli mesafe kadar geri gelip yeniden kalkış yapmak gerekir. Yani; 8 metre ileri git 4 metre geri gel, 9 metre git 3 metre geri gel ve bu böylece devam ediyor.
- Bu şartlarda yol alabilmek için, hava basınçları normal (düşürülmemiş) ince MT lastik ve hafif araç avantaj diye düşünüyorum.
Benim aracım Cherokee (XJ) ile Mehmet'in Suzuki'sini karşılaştırdığımızda; Her ikimizde de ince MT lastik var, önlerde kilidimiz yok. Benim arkada Limited Slip, Mehmet'de %100 kilit var. Benim aracım 2 ton, Mehmet'in Suziki ise yaklaşık yarısı ağırlıkta... Sonuçta Benim Cherokee, Mehmet'in Suzuki kadar rahat yol alamıyordu... Doğal olarak deneyim kaynaklı sürüş farkını da gözardı etmemek gerekir.
2) Daha önce araçların geçtiği (tekerlek izi olan) fakat zeminde gene kar olan diğer bir yol karakteri (tırmanış): Kar lastiği özellikli AT ve tüm MT lastikler yol alabilir diye düşünüyorum. Kalın lastik daha avantajlı zannediyorum çünkü, lastik havalarını indirdiğimde daha rahat hareket edebildim. Araç ağırlığı önemli değil herhalde, ben bu zeminlerde hiç zorlanmadım. Diferansiyellerin kilitli olması ve aracın dört çeker sisteminin yetenekli olması çekiş üstünlüğü sağlamakta. Sürücü becerisi ve deneyim çok önemli. Kalkışta gaz verme dozunu çok iyi ayarlamak, devamında ise çok fazla dikkat ve kararları tam zamanında ve yerinde vermek gerekiyor...
Önder zincir kullanmadık çünkü bu bir keyif ve deneme gezisi idi. Amacımız ne olursa olsun bir hedefe ulaşmak değildi.
Benim için çok keyifli bir aktivite idi. Fotoğraflar için Tuğsan'a, verdikleri tat için tüm arkadaşlara teşekkür ediyorum.