KARAVANİST KARAVAN VE EKİPMANLARI FUARI
10-18 Ocak 2026 Tarihlerinde Tüyap'ta Gerçekleşecek Fuar İçin Ücretsiz Davetiyelerinizi Hemen Alın!
*Davetiyeler sınırlı sayıdadır.
Yemeklik yağın dizel araçlarda kullanımını internette araştırırken Mythbusters'ın bir videosuna rast geldim.
http://www.youtube.com/watch?v=QEX1YFXYTdI
Lokantadan aldıkları kızartma yağını sadece süzüyorlar. 1 litre mazot ve 1 litre süzdükleri bu yağla test yapıyorlar. Yağ ile sadece % 10 daha az yol alıyorlar.
Araçları eski modeldi gerçi. Denemek yine de ben istemem ;D
Genel olarak yemeklik yağı süzüp direk koyup gidenler, dizel ile karıştırıp koyanlar, çift depo taşıyanlar ve motorlarında değişiklik yaparak kullananlar varmış.
Motorlarda değişiklik yapanlar ise özel enjektör, yakıt ısıtma sistemi, yedek depo, kuvvetli ısıtma bujisi ve çok daha kaliteli filtre sistemi kullanıyorlarmış.
Ana problemin Sn.Ince'nin de belirttiği vizkozitesinin büyük olması deniyor. Değişiklik yapılmaz ise bir süre sonra enjektörler tıkanabilir deniliyor. Mesut Bey'in bahsettiği yakıtın ( yani yemeklik yağın) motor yağına karışması olabilir deniyor.
Bir tane de çevrim yapan firma linki :
http://www.elsbett.com/
Almanya‘ da çift depolu sistemi satan firma, yemek yağı ısıtıcılarda sorun yapabilir diye yazmış. Isıtıcıyı mazot deposuna bağlayın diye tavsiye ediyor.
Dün Lidl’de bitkisel yağların fiyatlarına baktım. En ucuzu 1 €. Lidl‘ in hemen yanındaki benzincide mazot fiyatı ise 1,27 €.
Raci hocam 30numara yağın daha incesi olarak söyleyelim, mazot inceliğinde bildiğin kimyasal yağ,
bir ara yoğun bir şekilde şehirler arası otobüsler, nakliye kamyonları,servis münibüsleri mazottan ucuz diye kullandılar, sonrasında %80'ni bıraktı,
artık tanıdığım servis çeken arkadaşlar bırakın yağı ucuz mazot bile almıyorlar,
bize gelen nakliye kamyonları ile konuştuğumda bir dahamı tövbe diyorlar,
bunlar da piyasadan bilgiler
Almanyada 13.000.000 üzeri otomobil ve 2,500.000 civarı diğer araç, dizel kullanıyorlar.
Bunlardan sadece 20.000 araç katkısız bitki yağını 442 istasyondan temin edebiliyor.
Yani 775 araçtan sadece biri, bitkisel yağ ile yollarda demek !
Bilmem pratikte gerçek bir alternatif olduğunu söylemek ne kadar doğru olur ?
Bu çekingenliğin burada yazılanların dışında da sebepleri olmalı...
Üreticisi tarafindan bitkisel yağ kullanımı serbest bırakılmış motor sistemleri için; 2011 yılında Rostock (Almanya) üniversitesinin arastırmaları sonucu 59 %bitkisel yağ, 39,5 % benzin, 1 % iki zamanlı motor yağı ve 0,5 % patlamayı optime edici katkı maddesi şeklindeki bir karışımın uyğunluğu tespit edilmiş.
Mesut bey bir önemli bilgi vereyim, avrupadaki bio dizel kullanan araçlardaki filtre sistemi farklı, burada normal filtre ile kullanılmaya çalışılıyor
Levent bey, yanlış birşey yazmamak için biraz evvel Bosch u aradım "filtrelerin dizel yakıt cinsleri için değil, motor sistemleri için üretildiklerini" öğrendim. Yani biodizel için özel bir filtreleri yokmuş. Belki biodizele daha uygunluğu akla gelebilir ki sonuçta herşeyin filtre edilmesi söz konusu olmalı. Belki Avrupada kullanıldığını söylediginiz filtreleri Türkiyede bir satış taktiği olarak öyle sınıflandırıyorlardır ? Amerikada portakal sularının üzerinde "No cholesterol" yazdıkları gibi.
Türkiyede satılan dizel araçların Avrupaya çıkamıyacak donanımda satılması bence zaten akla uygun değil ? Bu durumda bizden giden bütün araçlar Avrupadan bitap dönerdi.
Şu an 400 kadar filtresi olan Bosch firmasının bu cevabını standart kabul etmek yanlış olmasa gerek ?
Konuyu toplamak istersek...
Sunuçta araç için (garanti zamanı haricinde bile) üreticinin serbest bıraktığı yakıt söz konusu olmalı. Bu da prospektinde yoksa, bir telefona bakar.
Aracımız (hanım duymasın) aslında sevgilimiz. Sevgilimize de "hayatım canın ne çekiyor" diye sorulmaz mı ? ;D
Mesut Bey,üreticinin serbest bıraktığı yakıt saptamanız doğru. Ben açıkca bilmiyorum ama hiç bir araç üreticisinin bio dizel, yemeklik yağ vb ürünleri serbest bıraktığını tahmin etmiyorum. Siz bir yazınızda CR li motorunuzda bir çeşit oranı az olmakla birlikte bio dizel kullandığınızı yazmıştınız. Mesele o yakıt türü sizin aracınızın kullanma kitapcıklarında izin veriliyor mu?
Çünkü yeni nesil CR li motorlarda ek bir hassasiyet var. O da egzoz gazının kalitesi. Yoksa EGR, katalizör vs inize zaman içerisinde zarar veriyor olabilirsiniz. Bunlar sadece tahminim . Kitapcığınıza bakıp bilgi verirseniz sevinirim. Bir de filtre konusunda Bosch'a değil de Mann'a güvenirim. Onlara sorarsanız inanırım
Yakıt filtrelerinin çeşitli mikron kalınlıkta geçirgenliği olanlar var. Her motor imalatcısı sistemine göre kendi standardını oluşturuyor.
https://www.mann-hummel.com/
bende ki bilgi yanlış olabilir, ben piyasa da satılan standart filitre değil de farklı filitre kullanıldığını biliyorum,
bunun sebebi biodizel bir nevi tiner gibi çözücü, depoda ve hortum gibi parçalarda kalan kalıntıları çözüp ortaya çıkardığı için filitre tıkanmaması için tedbir olabilir, daha önce sorduğum ve cevabını net olarak alamadığım bitkisel yağ tam olarak yanarmı,geride atık bırakırmı sorusuna ve filtre için yanıt
Bir de filtre konusunda Bosch'a değil de Mann'a güvenirim. Onlara sorarsanız inanırım
Hay hay Teoman bey, vakti bol Almanya servisi olarak hemen telefona koştum.
MAN ın piyasadaki filtre sayısı çok daha fazla imiş. Şüphe doğruya götürüyor demişdim ya, sizin şüpheniz ise kısmen işe yaradı. Sırf biodizel (yani %100) kullanan araçlar için filtreleri varmış. Ama düz dizel ve B7 (%7 biodizel karıştırılmış) dizel için ayrı ayrı filtre yok diyorlar .
Bilmiyorum Levent beyin kastı hangisi idi ?
Benim aracıma gelince DIN EN590 normuna göre yakıt kullanılmalı deniyor. Yukarıdaki iki dizelde bu norma uyuyor.
Mesut bey bir önemli bilgi vereyim, avrupadaki bio dizel kullanan araçlardaki filtre sistemi farklı, burada normal filtre ile kullanılmaya çalışılıyor
Levent bey, yanlış birşey yazmamak için biraz evvel Bosch u aradım "filtrelerin dizel yakıt cinsleri için değil, motor sistemleri için üretildiklerini" öğrendim. Yani biodizel için özel bir filtreleri yokmuş.