1966 model Gaz69, K.Maraş'tan

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan osman Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 272
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 220,370
Sabır ve iyi dilek temennileriniz için teşekkür ediyorum. Yalnız sabır bende de bitiyor. 4 sene oldu daha çok iş var. Bazen bir civata yada parça için aylarca beklediğim oluyor. Ukraynadaki diferansiyeli getirtebilmek için öpmediğim kıç kalmadı (Aman yanlış anlamayın,mecazi anlamda dedim) ama daha getirtemedim.

Bu işe başladığımda hanım benim oğlana hamileydi. Seneye kreşe gidecek. Oğlan ehliyet alana kadar yetiştiririz inşaallah.
oğlan okula başlamadan yetişir inşallah,
ilgiyle takipteyiz.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Etiketler
Çok Üzgünüm bu konuyu yeni gördüm baştan sona okumak için takip diyelim ve hayırılı olsun en güzel günlerde
 

bu aracı toplayınca nasıl kıyıpta bineceksiniz ben kıyamam bir dükkana koyar alırım elime türk kahvesi seyredip kahve içerim
 





İş yoğunluğundan elim değmedi. Makaslarda son işimiz makas burçları idi.

Gaz69 da kauçuktan yapılmış iki parçalı bir burç kullanılmıştır. İçinde metal bir zarf yok tur ,direk mil üzerine takılır. Makas burcumuzun ebatları aşağıdaki çizimdeki gibidir.

makas burcu ölçüleri.jpg


Makas genişliğimiz 45 mm ama makas içine giren kısım 24+24=48 mm eder. Yerine takıp civataları sıkınca boydaki bu fazlalık içeride sıkışma yaparak burcu çeperleine iyice itiyor ve esnemeye bir yay burularak yardımcı oluyor.

Kauçuk dayanımı sınırlı okduğu için ben yıllar önce Polonya daki bir üreticiden bir arkadaşım vasıtasıyla polyürethan burç getirtmiştim. Bildiğiniz gibi bu malzeme kauçuk dan daha dayanıklı. Benim getirdiğim 75 shore luk sertliğe sahip ki kauçuk da bu ayarda bir sertliği var. Aynı firmada daha sert olan tipleri de var dı, bunlar bildiğim kadarıyla off road tarzı kullanımlar için uygun.

Aslında firmada Gaz69 için burç üretmiyor, UAZ 469 için üretiyordu. Hatırlarsanız daha önce UAZ 469 ile Gaz69 un makas gözlerinin iç ve dış çapları aynı demiştim. Sadece UAZ 469 makas genişiği Gaz69 dan 10 mm fazla olduğu için burçlar da haliyle uzun oluyor. Biz UAZ 469 un burçlarını alıp çizimdeki ölçüde kısalttığımız zaman işte size Gaz69 makas burcu. Ben de burçlarımı tornada kısalttım iş sonuç bu.

IMAG0111.jpg


Küçük bir uyarı, tornacıya ölçüyü 24 mm lik mesafeyi esas almasını söyleyin, toplam uzunluktan giderseniz yanlış çıkma htimali var, malzeme yumuşak olduğu için üretim esnasında ölçüler değişebiliyor. Aracımız hazır olmadığı için kesilen burçlarımızı paketleyip geri sandığa atıyoruz. Günü geldiğinde kullanırız.
 

Takibi 3-4 yıl önce arazai şanzımanının tüm keçelerini değiştirip ,el freni mekanizmasının bakımlarını yapıp bitirmiştik. Yalnız üst kapağı açtığımızda ana giriş dişlisinde bir dişin kırık olduğunu görmüştüm. Bu şanzıman bildiğiniz gibi bana Gazrover den gelmişti. Gazrover in sahibi Nurullah Bey i aradım çalışırken herhangi bir sıkıntı varmıydı diye, o da bir olumsuzluk hissetmedim deyince , tamirci abimizin görüşünü de alıp öyle kapatmıştık. Bu geçen zaman içinde Rusya da ikince el bir sağlam dişli buldum ve onu Rus arkadaş vasıtasıyla getirttim. Önce dursun, iyice kırılırsa sonra değiştiririm diye düşündüm. Sonra arkadaşlar hazır açıktayken değiştir sonra daha zor olur tavsiyesiyle işe koyuldum.

Gaz 69 da kullanılan arazi şanzımanı Willys de kullanılan Dana 18 arazi şanzımanı ile neredeyse 95% aynı. Ben bunu sonradan farkettim. You tube da Dana 18 tamiriyle ilgili epey bir video var. Olur da Gaz69 arazi şanzımanı tamir etmek isteyen olursa öncelikle bu videoları izlemesini tavsiye ederim. Çok faydası olacaktır. Keşke benim de önce videoları izleme şansım olsaydı.

Şanzımanın detay çizimi böyle.
post-4946-0-81976200-1452375048.jpg


Kırık dişliyi sökmek için şanzımanı açmaya başladık. Dişlideki kırık bu şekildeydi.

20170222_175333.jpg

20170222_175318.jpg


Dişliyi dışarı almak için giriş flanşının somununu söküp flanşı aldık. Ön ve arka yatakların kapaklarını da söktük ve dişliyi mil ve rulmanları ile birlikte arka taraftan dışarıya aldık.
20170223_161500.jpg

20170223_161443.jpg
 

Dişliyi dışarı aldık almasına da ortada bir tuhaflık vardı. Çizimde sizinde görebileceğiniz gibi ana milin her iki tarafında bilyeli rulman olmalı ama bizim parçamızda arka bilyeli, ön ise konik rulmandı. Bu iş teknik olarak sıkıntılı çünkü bilyeli rulmanlar çok yüksek radyal yük taşırken eksenel yük taşıma kapasiteleri oldukça sınırlıdır. Konik rulmanlarda bu yük taşıma durumu eşit diyebiliriz. En azından daha dengeli. Rulmanları söküp çıkartınca biraz inceledim ve her iki rulmanın da Sovyet malı değil sonradan değiştirilmiş başka marka rulmanlar olduğunu gördük.
Rulmanları temizleyip biraz inceleyince idare etse de çok sıhhatli olmadığını gördük. Nasıl olsa söktük ileride sıkıntı çıkmasın diye her ki rulmanı da değiştirelim dedik. Kafamızda şüpheli olduğu için üzerinde yazan numaralarda yeni rulman almak istemediğim için orjinalini öğrenmeme gerekiyordu. Bu sefer hadii yedek parça kataloğuna başvur.

Yedek parça kataloğunda bu ana giriş dişlisinin yatakları için arkada 50306 ve önde 306 numaralı rulmanları göstermektedir. Tabi bu kodlama Sovyet rulman kodlama sistemine göre olduğu için bizim kullandığımız rulman kodlama sistemindeki eşdeğerini bulmamız gerekir.

50306 nolu arka yatakta kullanılan rulmanda bir sekman bulunmaktadır. Bu rulmanın karşılığı 6306 NR kodlu rulmana denk gelmektedir.

306 nolu ön yatakta kullanılan rulman ise arka yatakta kullanılan rulman ile aynı ölçülere sahip olup sadece sekman takılmamış halidir. Bu rulmanın da karşılığı 6306 kodlu rulmana denk gelmektedir.

Bu bilgilerle rulmancıya gittim ve heriki rulmanında yenisini aldım.

20170304_144546.jpg


Bu arada bizim yerli ORS rulmanlar kalitesini geçmişe göre bayağı artırmış. Geçenlerde bizim işletmede ustalar bir makinaya yeni FAG rulman takmışlardı, o rulman 2 gün sonra dağıldı ve ben çok şaşırdım. Onlar ısrarla ORS rulman istiyorlar. Ben şahsen gurur duydum bu gelişmeden.

Arka yataktaki sekmanlı rulmanı sekman tarafı arkaya gelecek şekilde takıp somunu sıkıp gevşememesi için kopulyesini takıyoruz. Yenilediğimiz ana dişliyi yerine takıp üzerine sekmansız olan ön rulmanı takıyoruz. Onun önüne de şaft flanşı ile rulman arasında kalan boşluğu dolduracak halkamızı da takıp giriş flanşı ve somunumuz takıp grubu tamamlamış oluyoruz.

Bu grubu yerine monte etmeden önce acaba diğer rulmanlara da baksak mı diye içimden geçirdim. Çünkü giriş milindeki rulmanlar zamanında değişmiş ve ben hafif karıncalanma nedeniyle şimdi yine değiştirdim. Acaba diğerleri nasıldı. Bu kuşku ile orta milin de rulmanlarını bir kontrol edeyim dedim ve kapaklarını söktüm. Rulmanları dışarı aldım. Oooo halen üzerinde fabrikadan takılan sovyet rulmanları duruyor. Ama onlarda da karıncalanma başlamış.

Buraya kadar sökmüşken çıkıl milinin de yataklarına bakayım dedim ve kolların takıldığı grubu ve el freninin bağlandığı arka kapağı ve flanşı söküp çıkış milinin yataklarını da kontrol ettik. Bunlar da aynen orta mildeki gibi fabrikadan takılan sovyet rulmanları duruyor ve bunlar da biraz karıncalanmış. Artık bunların hepsini değiştirmek farz oldu dedik ve sadece bir dişliyi değiştirmek için slimize aldığımız arazi şanzımanımızı en ince parçasına kadar komple dağıttık.

20170320_163037.jpg

20170401_135428.jpg
 

Her şeyi dağıttık ama toplamadan önce elden geçmesi gerekenleri kontrol ediyoruz. Öncelikle rulmanlar değişecek tabi bu sefer parça kataloğuna bakmaya gerek yok çünkü geçen hafta dediğim gibi orta ve çıkış milinin yatakları ve ön şaft çıkış flanşının yatağı orjinal sovyet rulmanı olduğu için numaralarda bir değişiklik yok.

Çıkan rulmanlarımızı aldık ve rulmancımıza gittik. Kataloglardan sovyet kodlamasından avrupa kodlamasına geçişleri tespit ettik ve güncel kodlara göre hangi rulman numarasını kullanmamız gerektiğini bulduk. Buna göre arazi şanzımanında kullanılan rulman numaraları ve güncel karşılıkları şu şekilde olacak.

[xtable=skin2|447x160]
{tbody}
{tr}
{td=215x@} {/td}
{td=99x@}Sovyet Numarası {/td}
{td=113x@}Avrupa Numarası{/td}
{/tr}
{tr}
{td=215x@}Giriş mili ön rulman{/td}
{td=99x@}50306{/td}
{td=113x@}6306 NR{/td}
{/tr}
{tr}
{td=215x@}Giriş mili arka rulman{/td}
{td=99x@}306{/td}
{td=113x@}6306{/td}
{/tr}
{tr}
{td=215x@}Orta mil ön ve arka rulman{/td}
{td=99x@}7306{/td}
{td=113x@}30306{/td}
{/tr}
{tr}
{td=215x@}Çıkış mili ön ve arka rulman{/td}
{td=99x@}7507{/td}
{td=113x@}32207{/td}
{/tr}
{tr}
{td=215x@}Ön şaft çıkış rulmanı{/td}
{td=99x@}3056206{/td}
{td=113x@}5206{/td}
{/tr}
{/tbody}
[/xtable]
Bu tabloya göre ihtiyacımız olan tüm rulmanları aldık ve işin başına geçtik. Parçalarımızı kontrol ederken ön şaft kavramalarının dişlerinde deformasyon gördüm. Bunun sebebi araç patinaj halindeyken ön tekerlerin devreye girmesi için arazi kolunun çekilmesinden kaynaklanmaktadır. 2WD pozisyonunda ( bu arada terimleri ingilizce olarak kullanıyorum, çoğu arkadaş bunları ingilizce olarak bildiği için. Yoksa Sovyetler kibarlık olsun diye bir yere ingilizce işaret filan koymuş değiller.:p ) araç patinaja düştüğü zaman araç hareket etmeyecek ve ön teker ve ön şaft dönmeyecek ama patinaj nedeniyle arka tekerlerden birisi ,arka şaft ve arazi şanzımanının çıkış mili hızla dönecek. İşte tam bu esnada siz 4WD ye almak için arazi kolunu çektiğinizde alttan tııııırrrrrrrrr diye bir ses duyacaksınız. Bunun sebebi ön çıkış mili ve arka çıkış milini birbirine kitleyen kavrama sisteminin dişleri birbirini karşılamadığı için dişlilerin yüzeyleri birbirine çarparak boşta dönecektir. İşte bu tııırrr sesiyle oluşan çarpma dişli yüzeylerine zarar verecek. Çalışmasına bir engel teşkil etmeyecek zaten yedeği de olmadığı için başka şansımız yok mecbur kullanacağız.:confused: Böyle bir hasara yol açmamak için 4WD ye alırken patinaj varsa ya ayağımızı gazdan çekeceğiz yada debriyaja basıp arazi kolunu öyle çekeceğiz.

Ön şaft milinin yataklaması için flanş tarafı 5206 rulman ile (çift sıra bilyalı rulman) , arka tarafı ise çıkış milinin ön tarafında açılmış yuvanın içerisine yerleştirilmiş sarı bir burç ile yapılmaktadır. Burası biraz karışık anlatması zor ama yukarıdaki detay çizimi incelerseniz biraz daha anlaşılır olıyor.50 senelik bir çalışma neticesinde sarı burçda olmasa da ön şaft milinin burcun içinde dönen kısmı aşınmıştı.

20170311_135452.jpg

20170311_135426.jpg


Tabi bunların da yenisi elimizde olmayınca tekrar tornacının yolunu tuttuk. Önce şaft milin üzerinde burcun içerisinde çalışan yerdeki aşınma nedeniyle oluşan eğikliği düzelttik. Sonra burcu çıkarttık. Malesef ben işin başında yokken burcun yuvasını da genişletmişler:mad:. Ben bunu şahsen istemedim çünkü gereksiz yere mili zayıflatmışlar. Eğer böyle yapacaklarını bilseydim burç yerine oraya sığacak bir iğneli rulman alırdım. Rusyada böyle yapılan işler vardı. Ama neye yarar olmuş bir kere, sikilmiş götün davası olmaz dedik, sineye çektik. Bu yeni oluşan ölçülere göre de burç yapıp yağ kanallarını da açmışlar. Boşluklar gitmiş ve gayet düzgün çalışıyordu. Artık bundan sonra kırılana kadar böyle kullanacağız. Bilmem biz görür müyüz?.

20170404_172436.jpg


Bu arada burç gereğinden fazla uzun olmamalı yada yerleştirirken yuvanın dibine kadar dayanmamalıdır. Çünkü burcun yerleştirildiği yuvanın dip kısmında yağ sirkülasyonu nu sağlamak için çıkış mili üzerine bir delik açılmıştır. Bu deliğin kapanmaması gerekir.

Bu arada tüm contaları da yenileyip toplama işlemine başlayabiliriz.
 
Son düzenleme:

Toplama işlemimize en son dağıttığımız yerden başlayıp sondan başa doğru gitmeliyiz. Öncelikle arazi kollarının üzerinde takılı olduğu ön şaft çıkış tarafını toplayacağız. Çift sıra bilyeli rulmanımızı yuvasına çakıyoruz. Bu parçanın üzerinde iki kolun hareketini içeri ileten miller vardır. Arazi kolunun mili solda ve kısadır, takviye kolunun mili sağda ve uzundur. Soldaki arazi kolunun mili üzerinde ön şaftın kavramasına hareket veren çatal takılıdır. Rulmanı sökmek için çatalı da vidasıyla sökmek gerekiyordu. Şimdi yeni rulmanımızı yerine çaktığımız için çatalımızı da milin üzerine takabiliriz. Taktıktan sonra mil üzerindeki yuvasına civatalıyoruz ve civatanın zamanla gevşememesi için civata başı içine açılmış delikten ince bir tel geçirip sabitliyoruz. Yani bir çeşit kopulye görevi görüyor.

Bu tamamladığımız grubu bir kenara bırakıp çıkış dişlilerini toparalıyoruz. Öncelikle arka rulmanı (bu milde ön ve arka aynı rulmandı ) çıkış miline çakıyoruz. Sonra bu rulmanın zarfını yuvasına çakıyoruz. Mili ucunu arka taraftan içeriye sokuyoruz ve kutunun içerisinden dişlilerimizi sırayla çıkış milinin üzerine takıyoruz. Önce büyük düz dişli arazi dişlisini , sonra küçük helis dişli olan daimi dişliyi sonra üzerinde çentikle milin üzerindeki kanal yerine getirerek ön kilitleme pulunu takıyoruz. Sonra çıkış mili ön yataklaması için ön rulmanın zarfını kutu üzerindeki yuvaya geçiriyor ve en son ön rulmanımızı da takıp elimizle sıkıştırıp toparlıyoruz. Artık elimizle dişlileri çevirebiliyoruz.

Hatırlarsanız milin içerisine bir burç yapmıştık geçen hafta, bu burç az önce taktığımız çıkış milinin ön ucundaydı. Şimdi az önce topladığımız grubu tekrar elimize alıyoruz ve ön şafta hareket veren mili rulmanın için yerleştiriyoruz ve bu milin üzerine de ön şaft kavramasını takıyoruz. Bu kavramanın üzerindeki yuvaya az önce tel ile sabitlediğimiz hareket çatalı yerleşmektedir. Daha önce hazırladığımız contamızı (aslı kağıt conta, bizim contacı 0,5 mm klingirikten kesmiş) takıyor grubumuzu arazi kutusuna civatalıyoruz. (Yalnız bunu yaparken üzerine kavramayı taktığımız milin arka ucunu çıkış milinin ön ucundaki sarı burcun içine yerleştiriyoruz, çatalın bağlı olduğu milin arka ucunu ise kutu üzerindeki yuvaya geçiriyoruz ve kavramayı da çıkış mili üzerindeki dişlilerine denk getiriyoruz.)

Ya bu arada az önce kuzen kebap için pikniğe davet etti. Şimdi oraya gitmeliyim. Sonra devam ederiz.:sunglasses::cool:
 





Vallahi kebap ve ortam superdi. Hele bir kuzu ciğer vardı ki sormayın gitsin.

Neyse biz konumuza dönelim. Aslında burada böyle anlatmak bayağı karışık oluyor. Daha iyi anlaşılması için yedek parça kataloğundaki parça yerleşim çizimini buraya koymaya çalıştım ama PDF dosyası olunca içinden kopyalayıp almayı bir türlü beceremedim. O yüzden eski usul devam etmek zorundayım.

En son çıkış milinin ön tarafını bitirmiştik ve şimdi arka tarafını kapatmaya geldi. Yalnız bu arada biraz daha bilgi vermek zorundayım. Daha önce belirttiğim gibi orta ve çıkış milinin yataklarında konik rulman vardı. Bu rulmanlar fabrikada ayarlanırken 0,04 mm ile 0,11 mm arasında bir boşluk verilir. Bu boşluğun sebebi çalışma esnasında milin ısınması sonucu boyunda meydana gelecek uzamayı kompanse ederek rulmanlara aşırı yük gelmesini önleyerek erken rulmanların ömrünü uzatmaktır. Bu boşluğu ayarlamak için her iki milde de 0,1 mm ve 0,25 mm kalınlığında 2 ayrı ayar şimi kullanılmıştır.

Bu ara detay bilgiden sonra çıkış milimize geri dönelim. Çıkış milinin arka kapağının altına contasını yerleştiriyoruz ve sonra ve yukarıda bahsettiğim 0,25 mmlik ayar şimini ve arka kapağı takıp civataları sıkıyoruz. Sonra milin üzerine arka çıkış flanşını takıp somununu sıkıyoruz. Rulmanlara verdiğimiz boşluğu ölçmek için aşağıdaki fotoda olduğu gibi daha önce diferansiyel ayarlamasında kullandığımız kompratör denilen cihazı kullanıyoruz. Sabitleme kısmını şanzımanın gövdesine ve ölçüm cihazının iğnesini de milin tepesine getiriyoruz. Flanşı iki elimizle tutup ileri geri itip çekiyoruz. Bu esnada kadrandaki değişimi okuyoruz. Şayet oynama 0,11 mm den fazla ise ayar şimini daha incesi ile değiştiriyoruz. Eğer 0,04 mm den az ise diğer ayar şimini de takıp tekrar kontrol ederek boşluğumuzu 0,04-0,11 mm arasında ayarlıyoruz.
 
Son düzenleme:

Sanırım bugün sitede bir problem var. Zira hiçbir fotoğrafı yükleyemiyorum. Daha önce yüklediğim fotoları bile yüklerken şu şekilde bir mesaj çıkıyor.

Yüklenen dosya, sunucunun işleyemeyeceği kadar büyük.


Bu problemin nasıl çözüleceği hakkında bir fikri olan var mı? Yardımcı olabilecek ?
 

Geçen hafta siteye foto yüklerken hata vermesi nedeniyle konumuz yarım kalmıştı. Hafta içinde bu problem hallolmuş.

Bu arada sitedeki eski fotolar kayıptı hepimizin bildiği gibi. Geçen hafta bu kayıp fotoların yeniden yüklendiğini gördüm ve çok sevindim. Bu sitede bilgi almak için o kadar çok güzel hazırlanmış konular vardı i, hepsi de konuya anlam katacak fotolar olmadığı için kuru anlatımla kadük kalıyordu. Bu emeklerinden ötürü site yönetimine teşekkür ederiz.:smiley::smiley::smiley:

Evet geçen hafta çıkış mili arka kapağını takdık ve boşluk ölçümü yapacaktık. Boşluk ölçümünün nasıl yapıldığını gösteren fotomuz.

20170407_172759.jpg


Sıra geldi orta milimize. Baştaki çizimde de görüleceği gibi orta dişli grubu kamalı mil üzerine yerleştirilmiş biri düz diğeri helissel iki dişli ve bunları sıkan somun ve rulmanlardan oluşmaktadır. Daha önce rulman tablosunda gösterdiğimiz gibi bu mildeki iki rulman da aynı. Bu mili de kutunun içinde toplamak zorundayız.

Öncelikle arka rulmanı mil üzerindeki yatağına çakıyoruz. Dişlileri sırasıyla kutunun içine koyup milimizi kutunun arkasındaki rulman yatağının boşluğundan içeri doğru sokuyoruz. Sırayla dişlilerimizi mil üzerine takıyoruz. Sonra ön rulmanımızı mil üzerindeki yatağa geçiriyoruz ki işte burası zor. Burada transfer kutusunun birisinin yan yatırıp tutması ve diğer kişinin rulmanı mil üzerine çakması gerekiyor. Biz bunu ne kadar uğraştıysak beceremedik çok sıkıydı. O sebeple sanayiye götürüp preste çakmak zorunda kaldık. Sonra rulmanları tutan her iki uçtaki somunları iyice sıkıyoruz ve bu somunların zamanla gevşememesi için deliklerine kopulye takıyoruz. Arka rulmanın zarfını yatağına geçirip contasını takarak arka kapağımızı 3 civatayla sıkıyoruz. Sonra ön rulmanımızın zarfın yatağına geçiriyor contasını takıyor ve arkadan farklı olarak buraya 0,1 ve 0,25 mm kalınlığındaki ayar şimlerimizden birini takıyor ve ön kapağımızı takıp sabitliyoruz. Daha önce de dediğim gibi bu rulmalarda 0,04 ve 0,11 mm arasında bir çalışma boşluğu vermemiz gerek. Ben burada boşluğu elimle kontrol ettim alet kullanmadım. Bunun için mil ekseni boyunca bir tonavida ile zorluyorsunuz boşluk var mı diye kontrol ediyoruz. Ayrıca dişliyi elimizle zorlanmadan döndürebiliyorsak problem yok demektir. Eğer boşluk varsa ince ayar şimini takıyoruz, çevirmekte zorlanıyorsak kalın olan ayar şimini takıyoruz.

Şimdi son olarak giriş milinin montajına geldik. Üzerinde sekman halkası olan bilyeli rulmanımızı giriş milinin arka yatağına çakıyor , sabitleme somununu sıkıyoruz ve kopulyesini de takıp kilitliyoruz. Yine mili arka yataktan içeri sokuyoruz ve giriş dişlisini kutunun içinde mile takıyoruz. Rulmanı yatağın içinde sekman halkasına dayanana kadar itiyoruz , sonra conta ve kapağını takıp civatalarını sıkıyoruz. Ön taraftan dışarı çıkan milin ucuna ön rulmanı takıyoruz ve şaft flanşı ile rulmanı birbirinden ayıran halkayı milin üzerine geçiriyoruz. Sonra üzerinde toz dudağı olan 42x68x10 ebadındaki yağ keçesini ön kapaktaki verine çaktıktan sonra contayı koyup ön kapağın yerine takıp civatalarını sıkıyoruz. Yağ keçesinin iç kısmına ve şaft flanşının keçeye gelen yüzeyine biraz gres yağı sürüyor ve şaft flanşımızı milin üzerine takıp ; pulumuz koyuyor ve flanşı sabitleyen somunumuzu sıkıyor ve kopulyesini takıyoruz.

Ve nihayet arazi şanzımanımız da bitti , güzel bir çalışma oldu her şey şıkır şıkır çalışıyor - mu acaba!!!!!!!!!!!!!
 



Malesef. herşey hesapladığımız gibi olmamış.

Takviye kolunu ileriye itip devreye aldığımızda aşağıdaki gibi dişlilerin birbirni tam karşılamadığını gördüm.

20170411_155940.jpg



Bu böyle olmaması lazım. Bizim çıkış mili üzerindeki dişliler biraz önde kalıyor. Bu böylemiydi değilmiydi derken şanzımanı dağıtmadan önceki resimlere baktım. Orada arazi dişlisi bir miktar önde ama bu kadar değil. Forumlarda biraz araştırma yaptım, benzer konular orada da varmış ve oradaki çözüm yöntemlerine baktım kafama çok yatmadı.(çok uğraştıracak cinsten)

Çözüm çıkış grubunu geriye çekmekle olacak. Arazi kollarının takılı olduğu ön kapakla şanzıman gövdesi arasında ben sökerken kağıt conta vardı. Bizim contacı glingtikten kesmişti contayı. 05 yada 1 mm olsa gerek. Biz bu contayı iptal edersek kapak daha çok içeri basacak ve rulmanı geriye doğru itecek ve sistem geriye doğru kayacaktı. Söktük ve contayı çıkartıp denedik. Hesap doğruydu, dişli önceki pozisyonuna göre bir miktar geriye doğru gelmişti. Dişli tam karşılamasa da hiç yoktan iyidir dedik, conta yerine sıvı conta sürüp kapattık derken işin içinden iş çıktı.:D:D:D

Biz ön taraftan rulmanı geriye doğru iterken arka sabit kaldığı için rulmanların sıkılık ayarı değişti. Haydi bu sefer arka çıkış tarafını söktük , herşeyi silbaştan yeniden ayarladık. Yeniden conta kestik, yeniden ayar lanyalarını değiştirdik, kompretor ile takrar ölçtük takrar ayarladık söktük taktık derken nihayetinde istediğimiz 0,04 -0,11 mm arasındaki boşluğu sağladık.

İyi tamam iş bitti dedik ve şaft flaşlarını taktık da. İşimiz gene bitmemiş.:weary::weary::weary:
Ön ve arka şaft çıkış flanşları fena değildi. Ama ana giriş flanşı ile mil arasındaki frezede sağ sol yapınca epey boşluk vardı. Somunu sıkınca bu boşluk gidiyor elimizle hissetmiyorduk ama yük altına girince şartlar değişecekti. Ben tamirci değilim ki tak gitsin diyeyim. Ben bu aracı kendi zevkim için topluyorum, o yüzden böyle bırakmaya içim elvermiyor.

Bu saatten sonra ben nereden bulacağım 50 senelik arabanın yeni fılanşını. Çıkma bulsam boşluk olmamasının garantisi yok. Derken parça kataloğunu karıştırdım. Parça numarasını buldum. Sonra aklıma UAZ 469 aklıma geldi. Daha evvel dediğim gibi UAZ469 un bazı parçaları Gaz69 ile aynıdır. Elimdeki UAZ 469 un da parça kataloğu var. Ona da baktım. Fakat UAZ469 un ana ve arazi şanzımanı birbirine akuple. Arada Gaz69 da olduğu gibi şaft yok. Fakat bir de baktım ki, UAZ469 un ön şaft çıkış flanşının parça numarası ile benim parça numarası aynı. :yum::yum: Parçaların yeri farklı ama numara aynı. Aynı parça olma ihtimali yüksek. Emin olmak için Gaz69 un da ön şaft çıkış flanşının numarasına baktım. Oooo ne ala. Gaz69 da arazi şamzımanında ön taraftaki her iki flanş aynıymış. Dolayısıyla UAZ 469 un flanşı bizim flanşa uyabilir. (bu arada 2 aracın flanşlarının şekli farklı). Bu riske rağmen bir siteden UAZ 469 un ön şaft çıkış fılanşını sipariş ettim. 3 hafta sonra flanşımız geldi. İşte iki aracın flanşı yanyana.


IMAG0099.jpg


Dediğim gibi şekil farklı ama bizim için önemli olan frezeler ve delik mesafe ve çapları ile fatura genişliği ve derinliği. Yeni flanşı hemen mile taktım ve süper uydu delik leri de kontrol ettim, aynı. :wink::wink: Flanşı mil üzerinde sağ sol yaptım. Aradaki boşluk eski flanşa göre ciddi oranda azalmıştı.Hadi bu sefer de yırttık.:p
Pulu takıp somunu sıkıp ,flanşı sabitledik ve kopulyeyi de takıp işi bitirdik. (Bu arada + bir bilgi, UAZ 469 ve Gaz69 un arazi şanzımanlarında arka şaft çıkış fılanşlarının numarası aynı. Yani aynı parça, lazım olursa bilginiz olsun.)

Ve nihayet arazi şanzımanı toplama işini bitirdik (diye umuyoruz, sonradan bir pürüz çıkmazsa) şimdi takılmak için bir Gaz69 bekliyor. Tabi takılana kadar depoda sırasını bekleyecek. (Bakalım kaç sene):cool::cool:
IMAG0102.jpg
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,745
Mesajlar
1,523,076
Kayıtlı Üye Sayımız
166,561
Kaydolan Son Üyemiz
Alkan033

SON KONULAR



Geri
Üst