Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan JantarMantar Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 410
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 143,568
@Havensis, yazdığınız ideal olandır. Fakat dediğim gibi akünün kutusundan çıkan kağıttaki şarj seçeneklerinde DC15V adaptörle şarj edilebilir yazılmış. Bu akülerde şarj akımı C oranı 0.5C gibi yüksek değerlerde olduğundan zaten o güçte bir adaptör genelde bulundurulmayacaktır. Açık devre gerilimi DC15V olan adaptör de bağlandığında ideal gerilime ve akü şarj oldukça yüksek amper bir adaptörle şarj olsa bile doldukça da daha az akım çekecektir.

Bendeki Orbus 60Ah LFP akü güneş paneli ile şarj olduğundan dolduğunda BMS şarjı kesiyor. Bu defa da 12/24 volt'luk solar şarj cihazı aküyü görmediğinden sisteme yüksek voltaj vermeye başlıyor. 16, 17 hatta 20 volt'lara kadar kararsız gerilim görebiliyorum. O yüzden solar şarj cihazı çıkışından aldığım beslemeyi bir dc-dc regülatörle 12 volt'a sabitliyorum. Normalde BMS devreyi kapatmasa sorun olmayacak. Çözüm olarak akü tarafa bir devre veya yük ilave edilerek LFP akünün yüzde yüz dolmasını bir şekilde engellemek gerekiyor. Mesela yüzde 98-99'da bir yük devreye alınarak ya da solar bağlantının kesilmesi ile. Akünün eskiliği ve yeniliğine göre böyle bir kapasiteyi akü gerilimini kontrol ederek tespit etmek ne kadar isabetli olur bilemiyorum. En azından BMS'nin şarjı kestiği gerilim noktası denenerek bulunabilir. Her ne kadar solar şarj cihazında bazı voltaj değerleri ayarlanabiliyor olsa da LFP uyumlu solar şarj cihazı olsa daha iyi olacak. Deşarjda böyle bir sorun yok.

15V DC de bahsettiğiniz gibi şarja başladınız, akü doldu 14.6V seviyesine geldi ve 14.7volt oldu, 14.8V oldu 14.9Volt oldu adaptör halen gerilim uygulamaya devam ediyor? Halbuki şarjın kesilmesi gerek...
Alternatör şarjı için de aynı durum geçerli, Şarj kesme ve Alternatörden aşırı akım çekilmesi durumu ortaya çıkıyor.

BMS'in kapatması aslında bir özellik değil. Birşeylerin yolunda gitmediğinin göstergesi olarak korumaya geçiyor. Normal kullanımda BMS hiç kapatmamalı.

Sizde sorunları yazmışsınız. Bu kadar karmaşa ile uğraşmaktansa Lityum Pile verilen ücretin bir miktarını Lityum uyumlu şarj cihazına ayırmak faydalı olacaktır.
 

15V DC de bahsettiğiniz gibi şarja başladınız, akü doldu 14.6V seviyesine geldi ve 14.7volt oldu, 14.8V oldu 14.9Volt oldu adaptör halen gerilim uygulamaya devam ediyor? Halbuki şarjın kesilmesi gerek...
Alternatör şarjı için de aynı durum geçerli, Şarj kesme ve Alternatörden aşırı akım çekilmesi durumu ortaya çıkıyor.

BMS'in kapatması aslında bir özellik değil. Birşeylerin yolunda gitmediğinin göstergesi olarak korumaya geçiyor. Normal kullanımda BMS hiç kapatmamalı.

Sizde sorunları yazmışsınız. Bu kadar karmaşa ile uğraşmaktansa Lityum Pile verilen ücretin bir miktarını Lityum uyumlu şarj cihazına ayırmak faydalı olacaktır.
BMS üzerinden dediğiniz 14.6, 14.7.. şeklinde yükselmesi mümkün değil. BMS şarjı kesiyor. Aksi halde BMS'nin bir anlamı olmazdı. Ayrıca kutu içindeki kağıtta yazılmış olan dc15v adaptör şarj esnasında muhtemelen 15 volt'un altında bir voltaj verecektir. BMS şarjı kesmezse aşırı şarj sonucu akü zarar görecektir.
Doğrusu dediğiniz gibi LFP uyumlu bir şarj cihazı ile şarj etmek. Olmayınca eldeki imkanlar bu şekilde.
 

BMS üzerinden dediğiniz 14.6, 14.7.. şeklinde yükselmesi mümkün değil. BMS şarjı kesiyor. Aksi halde BMS'nin bir anlamı olmazdı. Ayrıca kutu içindeki kağıtta yazılmış olan dc15v adaptör şarj esnasında muhtemelen 15 volt'un altında bir voltaj verecektir. BMS şarjı kesmezse aşırı şarj sonucu akü zarar görecektir.
Doğrusu dediğiniz gibi LFP uyumlu bir şarj cihazı ile şarj etmek. Olmayınca eldeki imkanlar bu şekilde.
BMS kartların voltaj aralıkları bulunuyor.
Örnek;
Şarj koruma gerilimi: 3.75V
Deşarj koruma gerilimi: 2.1V
Şarj bırakma gerilimi: 3.6V
Deşarj bırakma gerilimi: 2.5V

LiFEPO4 için 3.65V tepe şarj gerilimi iken BMS 3.75Voltta kesiyor(4 seri pil için 3.75x4=15V) sebebi ise şarj değeri ile eşit seviyede olursa sürekli şarj esnasında açma kapatma yaparlar. Bizde şarj ederken hücre başına 3.6-3.65V(4Seri içi 14.4-14.6V) gibi bir gerilim uygularız ki BMS ile çakışma olmasın ve sağlıklı şarj işlemi yapılabilsin.

Bu arada sizin piliniz için 3.75V(4 seri için 15V) BMS tam sınırda kesim yaptığı için kısa vade de (üretici bu şekilde şarj edin dediğine göre) pile zarar vermeyecektir. Yine de önemli olan BMS'i kesime götürecek duruma sokmamak.

Saygı ve selamlar.
 

Kullanılan şarj gerilimi 14.4V gibi bir gerilimde sonlandırılırsa BMS devresi kesme yapmayacaktır. Panel şarjı da alternatör şarjı da bende 14.4V veriyor. Dolayısıyla akü tam dolup BMS tarafından korumaya alınmıyor. Dediğiniz gibi akü tam dolarsa BMS ayıracak ve panel regülatörü boşta kaldığından aşırı gerilim üretebilir. Bu da hassas birtakım 12V cihazların arızalanması demek olacaktır. Gerilim önemli.
 

....... panel regülatörü boşta kaldığından aşırı gerilim üretebilir. Bu da hassas birtakım 12V cihazların arızalanması demek olacaktır.

Ferhat bey, sanmıyorum ama kastınız solar regülatörün ikinci çıkışına bağlı cihazlar için miydi ?
Yoksa artık kapandığı için aküyü teğet geçen bir durumdan mı bahsediyorsunuz ?

Karavanımda Westfalia, değil bütün tüketicileri, ne hikmetse radyo ve kapı otomatiklerini bile jel yaşam aküme bağlamış durumda.. Bu güne kadar olduğu gibi sanırım ileride de bir sorun beklemem lazım ama benim (BMS olmayan) durumumu, bahsettiğiniz durumdan ayıran noktayı açıklayabilir miydiniz ?

VRLA OCV < 12,8 V ?
 
Son düzenleme:



Ferhat bey, sanmıyorum ama kastınız solar regülatörün ikinci çıkışına bağlı cihazlar için miydi ?
Yoksa artık kapandığı için aküyü teğet geçen bir durumdan mı bahsediyorsunuz ?

Karavanımda Westfalia, değil bütün tüketicileri, ne hikmetse radyo ve kapı otomatiklerini bile jel yaşam aküme bağlamış durumda.. Bu güne kadar olduğu gibi sanırım ileride de bir sorun beklemem lazım ama benim (BMS olmayan) durumumu, bahsettiğiniz durumdan ayıran noktayı açıklayabilir miydiniz ?

VRLA OCV > 12,8 V ?
BMS aküyü ayırdığında, sistem aküsüz kalıyor. Bu nedenle regülatör PWM çıkış gerilimi darbeli şekilde açık devre panel gerilimine ulaşır. Karavanlarımızda panel regülatörünün yük çıkışını genelde kullanmıyoruz zaten. BMS olmayan, kurşun asit akülerde böyle bir sorun oluşamaz. BMS devresi aküyü korumak için, aküyü devre dışına çıkartması durumunda doğal olarak herhangi bir yük yoksa, panel regülatör gerilimi aşırı değerlere ulaşabilir. Bu sorundan korunmak için gerilim değeri 14.2-14.4 gibi aralıkta olması hem aküyü yeterince şarjlı tutacak hem de BMS'nin devreye girmememesini sağlayacaktır.
 
Son düzenleme:

@fsirin, Ferhat beyin önerisi mantıklı fakat bu değeri ara ara takip etmek gerekecek. Çünkü piller eskidikçe beklenen gerilimi veremeyecektir. Ben bu yöntemi hem aşırı deşarjda hem aşırı şarjda, akü bağlantısı kesilmesin diye kullanmaya çalışıyorum. Fakat voltajı düşük tuttuğumda sanki akünün yeterince şarj olmadığını hissettim. Tabi solar şarj cihazının gösterdiği voltaj değeri ne kadar doğru o da ayrı mesele. Sıradan multimetre ile kontrol ettiğimde bir miktar fark gözlemliyorum. Bu ara 12V 12Ah bir kurşun aküyü bir diyot üzerinden (0.7V düşürüp) sisteme paralel bağlayıp solar bağlantısının devam etmesini sağlamaya çalışıyorum. Yaklaşık bir aydır mekandan uzaktayım, son durum hakkında bilgim yok. İnşallah yasak sonrası gidebilirim.
 

Sağolun Ferhat bey.

...piller eskidikçe beklenen gerilimi veremeyecektir.

1619621263683.png


LFP aküler boşaldıkça VRLA cinslerine göre daha dar bir arada gerilimlerini kaybediyorlar. Yani bu aralık gayet hassas bir tespit gerektiriyor.
Fakat bu akülerde voltmetreden görülen gerilimin VRLA akülere ama özellikle elektrolitlerin fiziksel yapısı yüzünden sulu cinslerine göre daha güvenilir olabileceğini tahmin ediyorum ?
 
Son düzenleme:

Yorumlar için çok teşekkürler. @Havensis in de katlılarıyla havensis dc-dc şarj aleti ve 100 amper lityum akü bana yeterli olacğına karar verdim.

100 amper lityum akü hesaplamalarıma göre bana 3 gün yetecek. 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.

lityum akü için de orbus, outdo ve ctechi arasında bir fark var mıdır? yoksa istediğimi alabilir miyim?
 

100 amper lityum akü hesaplamalarıma göre bana 3 gün yetecek. 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.
Günlük 30Ah tüketim biraz az gibi başarabilirseniz oldukça yeterli olur. 30Ah şarj akımı ile süreler uyumlu.

Yazmış olduğunuz 3 marka içinde Havensis DC DC Akü Şarj cihazı ile kullanan müşterilerimiz var. Şikayetleri olmadı. Ancak şu marka iyidir diyebilecek bir gözlemimiz yeteri kadar olmadı.
 



.... 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.

Elektrik açısından doğru olabilir, tamam ama karavancılık açısından aracınızı başka amaçla çalıştırmanın sahada inanın karşılığı yok. Uygulayanı da yok.
Kamp durumunda komşularınızı, onlar olmadığında da hayvanları ve çevreyi düşünün derim. Çalışan bir aracın yanında dinlenebileceğinizi de sanmıyorum. Bence Harley olsa bile çekilmez..😉

Tabi bir de alçak devirde LFP akünüzü DC/DC çeviriciyle dolduracağınız alternatörünüzün en azından ısı konnektörlü ve yeterli kapasitede olmazsa yaşamının tehlikeye bile girebileceğini küçümsemeyin derim..
(Gerçi yolda olmadığınızdan çoğu tüketiciniz bağlı olmayacak ve belki de çeviriciyi yüksek kapasitede çalıştırmayacaksınız )
Üstelik LFP akü bence mutlak zorunlu de değil.

Aslında @bartek sizin için ayakları gayet yere basan bir öneride bulunmuştu..

Yanlışım varsa şimdi siz beni düzeltebilirsiniz ?..😉
 
Son düzenleme:

@geziyoM gayet isabetli yazmış.
Ben de sıkılmazsanız genel anlamda biraz tekrar ve ilave yapayım.

LifePo4 aküler BMS leri olmadan sisteme bağlanmamalı. Bu cins aküler diğer aküler gibi az da olsa kendiliğinden hücreler arası eşitleme yapamamakta ve bu yüzden yaşamları orantısız kısalmakta, ayrıca kontrolsüz taşkın dolgu ve tam boşalım durumunda da kullanılamaz duruma gelmekteler. Ekstern veya intern BMS birimlerinin bahsedilen fonksiyonları ve akülerin sıcaklıkları için devamlı ölçüm yaparak kontrollerine almaları bu yüzden kaçınılmaz olmakta.

Orbus, Çin yapımı bir ürünü, tanınan Orbis markasına olan isim benzerliğini, üzerine yapıştırdığı etiketinde kullanan bir Türk pazarlama firması.
Üzerinde Türkçe yazıların başında Çin malı diye de yazıyor.

Akülerinizde yukarıda bahsedilen herhangi bir BMS birimi gözükmüyor. Alibaba.com adresindeki, boyutları akülerinize milimetresine kadar uyan “LifePo4 12V 100 Ah Battery” ürünlerinin sizinkine uyan ücret gurubunun çoğu aküsünde ne ekstern BMS gözükmekte ve ne de intern BMS lerden bahsedilmekte. Eğer öyle bir aygıtları olsa idi zaten iftiharla yazarlardı. Siz satıcıya yine de bir sorun derim.
Örn. Bağlantılarıyla komple bir BMS123 Smart biriminin ücreti 12V 100ah tek bir akü için bile ~250 € kadar. İki akü için ise durum daha da karmaşık yapıda. (Tarayıcınızı linkin tercümesi için ayarlayabilirsiniz)

Satıcı firmanın ise sizin iki adet 12 V akü alımınızda bırakın BMS biriminden bahsetmesini, en azından 24 V kullanımı için seri bağlamanın tavsiye edilmediğine dikkatinizi çekmesi gerekirdi. Böyle özel ürünleri patates gibi satmak bence tek kelimeyle sorumsuzluk. Umarım bilerek yapmamışlardır ?
Aslında sizin için de bu çeşit bilgilere internet üzerinden tercüme motorlarıyla da olsa ulaşmanız pek zor olmamalıydı ?

Bu başlıkta LifePo4 aküler için varılan kanı, her şeyden önce ekonomik açıdan oldukça su götürmekte. Verilen en az 2000 çevirim sayısı bile karavanını senede ~40 gün kullananlar için en az 50 (?) yıl anlamına geliyor. Üstelik karavanda akülerin kapasiteleriyle alakalı olarak belki de her gün tam çevirim bile gerekmeyebilir.
Boyutları, gerçekliği şüpheli teorik kullanıma veya gereksinime kadar uzanan ürünlere, toplamda ucuza geliyor hesabıyla şimdiden yatırım yapmak bilmiyorum ne kadar anlamlı ?
Alış veriş için de köşedeki bakkala araçla gitmiyoruz zaten.
Bu akülerde BMS dışında özel şebeke dolum cihazına, özel solar regülatörüne ve istenirse de bu cins akünün dolumunu kontrol edebilen basit voltmetre olmayan özel cihazlara gereksinim var. Özellikle sistem değişikliğine kalkanlar için ise hepsi fazladan masraf kapısı anlamına geliyor.

İşin teknik yönü de burada bahsedilenlerden biraz farklı...
Yukarıdaki deney şartları, akülerin dolum ve boşaltım özellikleri ile takvim yaşları üzerine başlıkta varılan ve sanılanın dışında bilimsel düzeyde yazılacak daha çok şey var...

LifePo4 aküler şüphesiz ki gayet randımanlı ve inovatif karakterli yapıda ama karavan söz konusu olunca, bize uygunluğu üzerine ince düşünüp sık elemek lazım..
Bizimki uçak falan değil sadece karavan. Konu olan enerjiyi de hareket için değil sadece günlük adi işler için üstelik senede belli zamanlarda kullanmayı hedefliyoruz.
Bilmem kaçımız dünya turu yapıyor veya senelerdir sadece karavanda yaşıyor yahut bunları planlamakta ?

Gittikçe ucuzlayan bu akülere prensipte karşı olmak da anlamlı değil. Demek istediğim şu andaki durumun özellikle var olan sistemleri değiştirmeyi randımanlı, dolayısıyla anlamlı yapmaya henüz yetmemesi üzerine..

Aklıma gelmişken aktüel durum için de bir şey yazayım:
LifePo4 akülerin C değeri yüksek akıma işaret ettiğinden, bence daha kalın kablo kullanmanız yerinde olurdu ?
Son cümleye bir doğrucu davutluk yapayım. YAZAR, Kalın kablo derken bükülmesi zor tek parça bakırdan bahsetmiyor.
Resimdekinden bahsediyor.
bakırkablo.jpg
 

Elektrik açısından doğru olabilir, tamam ama karavancılık açısından aracınızı başka amaçla çalıştırmanın sahada inanın karşılığı yok. Uygulayanı da yok.
Kamp durumunda komşularınızı, onlar olmadığında da hayvanları ve çevreyi düşünün derim. Çalışan bir aracın yanında dinlenebileceğinizi de sanmıyorum. Bence Harley olsa bile çekilmez..😉

Tabi bir de alçak devirde LFP akünüzü DC/DC çeviriciyle dolduracağınız alternatörünüzün en azından ısı konnektörlü ve yeterli kapasitede olmazsa yaşamının tehlikeye bile girebileceğini küçümsemeyin derim..
(Gerçi yolda olmadığınızdan çoğu tüketiciniz bağlı olmayacak ve belki de çeviriciyi yüksek kapasitede çalıştırmayacaksınız )
Üstelik LFP akü bence mutlak zorunlu de değil.

Aslında @bartek sizin için ayakları gayet yere basan bir öneride bulunmuştu..

Yanlışım varsa şimdi siz beni düzeltebilirsiniz ?..😉
Benim ilk karavan deneyimim olacak deneyimleyip göreceğim:smiley:

Planım şu şekilde;

Dc-dc şarjlar elinde sonunda alınacak. Ben de ilk deneyimlerimi kampinglerde yapacağım. Belki arada 1-2 gün kamping dışında deneyimim olacak. Bu durumda da yollarda olacağım için zaten dc dc şarjım akümü bana 2-3 gün yetecek kadar şarj etmiş olacak. Kamping dışındaki sürecim artmaya başlarsa o zaman gereklilik durumuna göre güneş enerjisi sistemine geçiş yapabilirim. Yapmasam bile kamping dışında aracımın yanında başkalarının olmayacağını yada 1-2 saat rolantide çalışan aracın beni çok rahatsız etmeyeceğini düşünüyorum.

Ama bu 1-2 saat çalışmaların aracın alternatörünü bir zararı olur mu inanın bilmiyorum. Ama yakutistan gibi -40 derecelik memleketlerde araçları hiç kapatmadan çalışır vaziyette bıraktıklarını biliyorum. Sorun olmaz gibi geldi.
 

Günlük 30Ah tüketim biraz az gibi başarabilirseniz oldukça yeterli olur. 30Ah şarj akımı ile süreler uyumlu.

Yazmış olduğunuz 3 marka içinde Havensis DC DC Akü Şarj cihazı ile kullanan müşterilerimiz var. Şikayetleri olmadı. Ancak şu marka iyidir diyebilecek bir gözlemimiz yeteri kadar olmadı.
Çok teşekkürler. İçlerinden fiyat olarak en uygununu seçiyorum o zaman.
 

Son cümleye bir doğrucu davutluk yapayım. YAZAR, Kalın kablo derken bükülmesi zor tek parça bakırdan bahsetmiyor.
Resimdekinden bahsediyor.
Kastım #350 iletiye ulaşan bu başlıkta, taaa #17 ve #21 numaralı iletilerde kullanılan kablolarla ilgiliydi.
Forumda arkeolojik kazılara başladınız sanırım ?.. 😉


Ama bu 1-2 saat çalışmaların aracın alternatörünü bir zararı olur mu inanın bilmiyorum

Yazdıklarım sisteminizdeki “C” değeri yüksek LFP akülerle, daha doğrusu bu aküleri yüksek kapasiteli dolum güçlendiricilerle beraber kullanmakla ilgiliydi. Diğer aküler ise alternatörleri kan ter içinde bırakacak kadar aç gözlü değiller biliyorsunuz. İç dirençleri yüksek olduğundan hızlı doluma direnç göstermekteler.

Sanırım bu durum sizde sadece teorik bir olasılık olarak kalmalı..
Belki @Havensis hangi durum ve değerler için dikkatli olmamızı söylerdi ?

Biz de adamcağızı devamlı sorularla işinden gücünden alıkoyuyoruz..
Fakat yine de bilgide açgözlülüğün hoş görüleceğini sanıyorum...😉
 
Son düzenleme:



Kastım #350 iletiye ulaşan bu başlıkta, taaa #17 ve #21 numaralı iletilerde kullanılan kablolarla ilgiliydi.
Forumda arkeolojik kazılara başladınız sanırım ?.. 😉




Yazdıklarım sistemdeki “C” değeri yüksek LFP akülerle ilgiliydi.. Diğer aküler ise alternatörleri kan ter içinde bırakacak kadar aç gözlü değiller.
Konu ilgimi çekti,
Her nekadar konu gereği Kimya Mühendisi olarak pek salça olamasamda ,
Üniversitede aldığım elektroteknik dersinin mühendis için gerekli ama yetersiz bir ders olduğunu 20 sene sonra anlamış olduk.
Doğrudur. Elimden geldiği kadar salça olmaya devam. :cool:;):tonguewink:
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,740
Mesajlar
1,522,994
Kayıtlı Üye Sayımız
166,557
Kaydolan Son Üyemiz
Takezo

SON KONULAR



Geri
Üst