Bendeki 60Ah'lık olanın içindeki kağıtta 15 volt adaptörle şarj edilebilir yazıyor.Üstdım şimdi dikkat ettim14,2 v ile şarj etmen gerekiyor minimum paylaştığın içerikte öyle yazıyor sizin voltaj düşük.
Bendeki 60Ah'lık olanın içindeki kağıtta 15 volt adaptörle şarj edilebilir yazıyor.Üstdım şimdi dikkat ettim14,2 v ile şarj etmen gerekiyor minimum paylaştığın içerikte öyle yazıyor sizin voltaj düşük.
Bence hücrelerden birinin gerilimi yükseliyor. Kullandığım şarj sisteminde gerilim yükselmez. Hücrelerden birinin gerilimi yükselince devre dışı bırakıyor olabilir. Şu an halen şarja 20A ile devam ediyorum. 13.5V'a ulaştık. 14.4V'a kadar ulaşıp hücrelerin dengelenmesini umacağım artık. Aküye doğrudan 13.8V veya 14.4V verirsem zaten akımdan devre dışı kalıyor.@fsirin, muhtemelen şarj sırasında akü gerilimi anlık yükseldiğinden BMS şarjı kesiyor.
Kesinlikle haklısınız,14.33V'a geldik. Akım 8A oldu. Biraz daha bu voltajda durup şarjı keseceğim. 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj etmiş oldum. Sonlara doğru yarım saat kadar önce 30A'e kadar ulaştım. Sorun düzelmiş gibi görülüyor. Ama aküye artık gözüm sende diyerek takipte olacağız. Akü şarjı az iken 30-35A akımla Şarj almamış olması bir soru işareti.
Lithium özellikli bataryaların değerlerine nazaran daha tehlikeli olduğu biliniyor olması gerekir.Buradaki daha tehlikeli olması yapısına uygun teknik uygulama ve tedbirlerin tamamının alınması durumunda minimize olacağı, tüm dünyada üretimini ciddi anlamda yapan firmaların kullanıcının hataları karşında dahi,sistemi koruyan devre ve ekipmanın ( BMS ) bataryanın tekil özelinde, teknik kapasitesi değerlerinde veya grubunda standart olarak sunulması gerektiğidir..
Ferhat bey, sanırım sonuçta pillerden (hücrelerden) birinin zarar görmüş olduğunu tahmin etmektesiniz ?
Bilmem BMS için akünüzü açma durumunuz oldu mu ? Okuduğum bir makale, bazı akülerin BMS olmadan piyasaya sürüldüğünden bahsetmekte.
Eğer varsa bile, BMSistemimizin dengelemeyi hücreler arası akım alış-verişi yaparak sağlayan pahalı aktif tarz yerine, fazla akımı araya konulan ve ısınarak kendini belli eden direnç ile frenleyerek sağlayan basit ve ucuz bir yöntemle yapacağını tahmin ediyorum. Galiba bu yöntem beklendiği kadar hassas değil. Dolumun sonuna doğru ısının yükselmesi üzerine umarım siz ve bu marka aküsü olanlar belki bilgi verebilirdi ?
Fabrika çıkışı zaten piller arası minimal gerilim farkı var. Bu değer ilk başlarda BMSistemleri olmayan akülerde bile kendini hemen belli etmemekte. Fakat zamanla taşkın ya da az dolan ve böyle kalan tek bir pil bile sorun sebebi olmakta.
Pillerin ayrıca darbe ve özellikle deniz suyu gibi sıvı iletkenlerle zarar görme durumu da var. Bu durumlarda da kısa devre oluyor sanırım.
Her durumda gerilimi 1,5 Volt’a düşen pilin değiştirilmesi gerekmektedir denmekte. Siz daha iyi bilirsiniz, belki taşkın dolmuş pilin değişmesi için de benzer düşünülmeli ?
LFP akülerin avantajları BMS ile sınrılanmış görünüyor. Her nekadar akünün tamamını boşaltarak hızlıca dolduracağımız söylensede. Rahat dolum için şarj seviyesinde %50 nin altına inmemek daha doğru gibi anladım.Ben de akım sınırlaması nedeniyle hücreler arası dengesizlik oluştuğunu düşünüyorum. Bazı hücreler aşırı gerilim düşümü sonrası muhtemelen akü devre dışı kaldı. Uzunca süre kontrol etmemiştim.
Şarj esnasında şarj cihazı kapasitesi olan 35A geçtiğinde nisbeten dolu olan hücre de gerilim yükselmesi sonucu bu sefer de yüksek gerilimden aküyü devre dışı bırakıyordu.
Kontrollü bir şekilde şarja geçtikten sonra 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj ettim. Şarj sonunda akım çekmesi kesildi ve tam dolu hale geldi. 14.4V'a kadar ulaştım.
Aküde bir BMS devresi vardır. Yoksa bu koruma fonksiyonları oluşmazdı. Şarj esnasında herhangi bir sıcaklık yükselmesi olmadı. Tabiki şarj cihazı dışında.
Tam dolmaya yakın ve ertesi günü tekrar şarj denediğimde akımdan herhangi bir sorun oluşmadı. 35A şarj akımını sorunsuz gördüm. Zaten kısa sürede tam dolarak akım düştü. Hücrelerin şarj olmasıyla dengelenmesi de sağlanmış diye düşünüyorum.
Bu akülerin Kurşun asit akülere göre en büyük farkı şarj konusunda. İyice dolana kadar yüksek akımla şarj olabiliyor. Halbuki kurşun asit akülerde %80 gibi bir doluluğa ulaştıktan sonra şarj akımı çok azalıyor.
Bu akü 4 ay kadar araç üzerinde ilgisiz kaldı. Günlük kullanımda sorun olacağını sanmıyorum. Akünün şu an hayatta kalmasını sağlayan da BMS devresi. Düşük gerilim koruması ile hücre gerilimlerini korumasının yanı sıra her hücreye baktığı yüksek gerilim koruması ile de hücrede aşırı yükselmeyi engelledi. Böylece olası bir bozulmayı önledi.LFP akülerin avantajları BMS ile sınrılanmış görünüyor. Her nekadar akünün tamamını boşaltarak hızlıca dolduracağımız söylensede. Rahat dolum için şarj seviyesinde %50 nin altına inmemek daha doğru gibi anladım.
Az kaldı 5 sene sonra hepimiz 1 er tane alırız..
LFP aküleri için BMS sınırları dışında avantaj değil tahrip var.
BMS’in işlevini neden bu açıdan görmeye çalıştığınızı anlayamadım.
LFP akülerin yüksek akımla hızlıca doldurulabilmele avantajlarını iç dirençlerinin oldukça küçük olmasına borçlular.
Örnek: TOGG’un 4. sınıf bataryalarının %80 dolumu için 20 dakika geri kalan %20 si için de yine 20 dakika verilmekte.
Bu durumda %90 ya da dediğiniz yarısı boş akülerin dolum zamanlarının farklı ama asıl önemli olan hızlarının ise ayni olduğu beklenmeli. Sadece son 1/5 de kurşun/asit akülerle kıyaslanamayacak nispette bir yavaşlama yine de söz konusu olmakta.
TOGG’un bu bataryaları kilogramda 330 Wh güce sahip. Yani benim 45 kiloluk1600 Wh jel aküme, 1/9 oranıyla BMS’i dahil 5 kiloluk bu cins bir akü karşılık vermeli.
Daha iki üç sene evvel karavanlar için lityum iyon akülerin kolaylıkla taşınabilir olması ve kafe veya lokantalarda otururken bile doldurulabilmesini bekliyorum demem artık gerçekleşmiş sayılmalı.
Çevirim sayılarını normal bir karavanın dolduramadığı argümanına da kendi tezimi çürütse de çoğu araçlarda motor ömrünün de zaten kaporta ömrünü geçtiğiyle karşılık verilebilir galiba.
Bir sistemin bütün üyelerinin ayni ömür ve kullanım beklentisine sahip olması gereğinden fazla ideal bir yaklaşım olmalı ?
Fakat en büyük handikapları ise hala fiyatları.
Onun için de şöyle bir gelişim grafiği var.
Ekli dosyayı görüntüle 637274
Tabii bunlar tam bize gelen fiyatları değil ama solar panellerde yaşadığımız gibi gayet umut verici bir gelişim. Böyle bir grafiği 8-9 sene kadar evvel solar paneller için de verdiğimi hatırlıyorum.
Bekleyen derviş diyelim..
İçten yanmalı motorlarla beraber kurşun/asit akülerin de maziye yolculukları başladı...
İçine şimdiden ettiğimiz bu yeni dünyaya hoş geldiniz..
Ürettiği akünün çeşitli kullanım yöntemlerinde deşarj edilip tekrar dolumunun nasıl yapılması gerektiği ile ilgili bilgilerin verilmesi gerekir. Anlatmaya çalıştığım.Tablo olması gerekir.Bu akü 4 ay kadar araç üzerinde ilgisiz kaldı. Günlük kullanımda sorun olacağını sanmıyorum. Akünün şu an hayatta kalmasını sağlayan da BMS devresi. Düşük gerilim koruması ile hücre gerilimlerini korumasının yanı sıra her hücreye baktığı yüksek gerilim koruması ile de hücrede aşırı yükselmeyi engelledi. Böylece olası bir bozulmayı önledi.
Burada tamamen boşalan aküde yüksek akımla şarjı, bazen yapamayacağımızı öğrenmiş olduk.
BMS'nin yapabileceği tek sorun, BMS arızası yüzünden de akünün bozulması ve kullanılamaması olabilir. Elektronik bir kart olan BMS devresi bozulabilir. Örnek vermek gerekirse, balastlı starterli eski floresan lambalar uzun yıllar sorunsuz çalışırken, kompak floresan lambaların elekronik devresi yüzünden zırt pırt bozulması.