Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan JantarMantar Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 410
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 143,089

@fsirin, muhtemelen şarj sırasında akü gerilimi anlık yükseldiğinden BMS şarjı kesiyor.
Bence hücrelerden birinin gerilimi yükseliyor. Kullandığım şarj sisteminde gerilim yükselmez. Hücrelerden birinin gerilimi yükselince devre dışı bırakıyor olabilir. Şu an halen şarja 20A ile devam ediyorum. 13.5V'a ulaştık. 14.4V'a kadar ulaşıp hücrelerin dengelenmesini umacağım artık. Aküye doğrudan 13.8V veya 14.4V verirsem zaten akımdan devre dışı kalıyor.
 

14.33V'a geldik. Akım 8A oldu. Biraz daha bu voltajda durup şarjı keseceğim. 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj etmiş oldum. Sonlara doğru yarım saat kadar önce 30A'e kadar ulaştım. Sorun düzelmiş gibi görülüyor. Ama aküye artık gözüm sende diyerek takipte olacağız. Akü şarjı az iken 30-35A akımla Şarj almamış olması bir soru işareti.
 

14.33V'a geldik. Akım 8A oldu. Biraz daha bu voltajda durup şarjı keseceğim. 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj etmiş oldum. Sonlara doğru yarım saat kadar önce 30A'e kadar ulaştım. Sorun düzelmiş gibi görülüyor. Ama aküye artık gözüm sende diyerek takipte olacağız. Akü şarjı az iken 30-35A akımla Şarj almamış olması bir soru işareti.
Kesinlikle haklısınız,
ben alırsam kısa sürede şarj olacak diye alacaktım benim gözümü açtınız.
 

.
Ferhat bey, sanırım sonuçta pillerden (hücrelerden) birinin zarar görmüş olduğunu tahmin etmektesiniz ?

Bilmem BMS için akünüzü açma durumunuz oldu mu ? Okuduğum bir makale, bazı akülerin BMS olmadan piyasaya sürüldüğünden bahsetmekte.
Eğer varsa bile, BMSistemimizin dengelemeyi hücreler arası akım alış-verişi yaparak sağlayan pahalı aktif tarz yerine, fazla akımı araya konulan ve ısınarak kendini belli eden direnç ile frenleyerek sağlayan pasif yani basit ve ucuz bir yöntemle yapacağını tahmin ediyorum. Galiba bu yöntem beklendiği kadar hassas değil. Dolumun sonuna doğru ısının yükselmesi üzerine umarım siz ve bu marka aküsü olanlar belki bilgi verebilirdi ?
Fabrika çıkışı zaten piller arası minimal gerilim farkı var. Bu değer ilk başlarda BMSistemleri olmayan akülerde bile kendini hemen belli etmemekte. Fakat zamanla taşkın ya da az dolan ve böyle kalan tek bir pil bile sorun sebebi olmakta.

Pillerin ayrıca darbe ve özellikle deniz suyu gibi sıvı iletkenlerle zarar görme durumu da var. Bu durumlarda da kısa devre oluyor sanırım.

Her durumda gerilimi 1,5 Volt’a düşen pilin değiştirilmesi gerekmektedir denmekte. Siz daha iyi bilirsiniz, belki taşkın dolmuş pilin değişmesi için de benzer düşünülmeli ?

Fakat BMS konulmamışsa, bu işlemlerin de sonuçta kalıcı bir faydası olmamalı.
 
Son düzenleme:




.
Ferhat bey, sanırım sonuçta pillerden (hücrelerden) birinin zarar görmüş olduğunu tahmin etmektesiniz ?

Bilmem BMS için akünüzü açma durumunuz oldu mu ? Okuduğum bir makale, bazı akülerin BMS olmadan piyasaya sürüldüğünden bahsetmekte.
Eğer varsa bile, BMSistemimizin dengelemeyi hücreler arası akım alış-verişi yaparak sağlayan pahalı aktif tarz yerine, fazla akımı araya konulan ve ısınarak kendini belli eden direnç ile frenleyerek sağlayan basit ve ucuz bir yöntemle yapacağını tahmin ediyorum. Galiba bu yöntem beklendiği kadar hassas değil. Dolumun sonuna doğru ısının yükselmesi üzerine umarım siz ve bu marka aküsü olanlar belki bilgi verebilirdi ?
Fabrika çıkışı zaten piller arası minimal gerilim farkı var. Bu değer ilk başlarda BMSistemleri olmayan akülerde bile kendini hemen belli etmemekte. Fakat zamanla taşkın ya da az dolan ve böyle kalan tek bir pil bile sorun sebebi olmakta.

Pillerin ayrıca darbe ve özellikle deniz suyu gibi sıvı iletkenlerle zarar görme durumu da var. Bu durumlarda da kısa devre oluyor sanırım.

Her durumda gerilimi 1,5 Volt’a düşen pilin değiştirilmesi gerekmektedir denmekte. Siz daha iyi bilirsiniz, belki taşkın dolmuş pilin değişmesi için de benzer düşünülmeli ?
Lithium özellikli bataryaların değerlerine nazaran daha tehlikeli olduğu biliniyor olması gerekir.Buradaki daha tehlikeli olması yapısına uygun teknik uygulama ve tedbirlerin tamamının alınması durumunda minimize olacağı, tüm dünyada üretimini ciddi anlamda yapan firmaların kullanıcının hataları karşında dahi,sistemi koruyan devre ve ekipmanın ( BMS ) bataryanın tekil özelinde, teknik kapasitesi değerlerinde veya grubunda standart olarak sunulması gerektiğidir.
Öyle ki bir grup oluşumunda dahi aynı hücre yapısı, aynı üretici ve yakın üretim serileri dahi önemsenmeleri üretici tavsiyesi ile birlikte teknik yararlılık olarak işin uygulayıcıları tarafından tavsiye ötesinde, mutlaka yapılmalıdır şeklinde olacaktır.
Sistemi koruyan BMS devreleri çok basit ve ucuz değildir.
Lithium batarya ile entegre olarak satış fiyatları 12/100 batarya ve BMS ( tüm koruma özelliğine sahip bir ürün için) internet satış rakamlarına bakıldığında aradaki farklar görülebilir.
Eğer gerçekten lithium özellikli sisteminin tamamı satın alma gücü olmuyorsa,AGM veya GEL tipleri (bunlarında nasıl ve nerede kullanılır olacağı bilinerek)seçim daha emniyetli ve doğru olabilecektiir düşüncesindeyim.
 

.
Lityum İyon bateriler içinde “Termik Kaos” yani yangın çıkarma özelliği açısından LFP baterilerin gayet güvenli olduğu bilinmekte. Zaten günümüzde en optimal ve yaygın aküler bunlar. TESLA bunları kullanıyor, TOGG’da bu cinsi kullanacak hatta üretecek diye de okudum.
Bu LiFePo4 aküyü bulan Amerikalı ve şimdiki kalitesine ulaştıran Çinli bilim adamları 2019 da Nobel kimya ödülü aldılar.
Dünya üretiminin 3/4 ü farklı kaliteleriyle 70 üzeri firmayla Çin’den gelmekte.

Yukarıda yazdığım 1,5 Volt değerine sadece tek bir yazıda rastladım. Doğrusu 2,5 V altı olabilir ? Üstelik arızanın taşkın dolgu yüzünden olması daha beklenilir bir olasılık.

2020 tarihli bir hesaba göre; kaliteli LFP akülerin ortalama amortisman avantajı ancak 2000 tam çevirim sonunda VRLA aküleri geçebilmekte. LFP akülerin üretim teknolojisindeki yenilikler yüzünden fiyatları gittikçe düşse de karavanı ile senede belli bir zaman aralığında yollarda olanlar için bu sayıyı, üstelik tam çevirime bile ulaşmayan kullanımlarla ne kadar yılda doldurabilecekleri atlanmamalı. 😉
Ayrıca LFP akülerin de takvim yaşı var !.. 🙁
 
Son düzenleme:

Ben de akım sınırlaması nedeniyle hücreler arası dengesizlik oluştuğunu düşünüyorum. Bazı hücreler aşırı gerilim düşümü sonrası muhtemelen akü devre dışı kaldı. Uzunca süre kontrol etmemiştim.
Şarj esnasında şarj cihazı kapasitesi olan 35A geçtiğinde nisbeten dolu olan hücre de gerilim yükselmesi sonucu bu sefer de yüksek gerilimden aküyü devre dışı bırakıyordu.
Kontrollü bir şekilde şarja geçtikten sonra 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj ettim. Şarj sonunda akım çekmesi kesildi ve tam dolu hale geldi. 14.4V'a kadar ulaştım.
Aküde bir BMS devresi vardır. Yoksa bu koruma fonksiyonları oluşmazdı. Şarj esnasında herhangi bir sıcaklık yükselmesi olmadı. Tabiki şarj cihazı dışında. :tongueout:
Tam dolmaya yakın ve ertesi günü tekrar şarj denediğimde akımdan herhangi bir sorun oluşmadı. 35A şarj akımını sorunsuz gördüm. Zaten kısa sürede tam dolarak akım düştü. Hücrelerin şarj olmasıyla dengelenmesi de sağlanmış diye düşünüyorum.
Bu akülerin Kurşun asit akülere göre en büyük farkı şarj konusunda. İyice dolana kadar yüksek akımla şarj olabiliyor. Halbuki kurşun asit akülerde %80 gibi bir doluluğa ulaştıktan sonra şarj akımı çok azalıyor.
 

Ben de akım sınırlaması nedeniyle hücreler arası dengesizlik oluştuğunu düşünüyorum. Bazı hücreler aşırı gerilim düşümü sonrası muhtemelen akü devre dışı kaldı. Uzunca süre kontrol etmemiştim.
Şarj esnasında şarj cihazı kapasitesi olan 35A geçtiğinde nisbeten dolu olan hücre de gerilim yükselmesi sonucu bu sefer de yüksek gerilimden aküyü devre dışı bırakıyordu.
Kontrollü bir şekilde şarja geçtikten sonra 6 saat boyunca 15-25A aralığında şarj ettim. Şarj sonunda akım çekmesi kesildi ve tam dolu hale geldi. 14.4V'a kadar ulaştım.
Aküde bir BMS devresi vardır. Yoksa bu koruma fonksiyonları oluşmazdı. Şarj esnasında herhangi bir sıcaklık yükselmesi olmadı. Tabiki şarj cihazı dışında. :tongueout:
Tam dolmaya yakın ve ertesi günü tekrar şarj denediğimde akımdan herhangi bir sorun oluşmadı. 35A şarj akımını sorunsuz gördüm. Zaten kısa sürede tam dolarak akım düştü. Hücrelerin şarj olmasıyla dengelenmesi de sağlanmış diye düşünüyorum.
Bu akülerin Kurşun asit akülere göre en büyük farkı şarj konusunda. İyice dolana kadar yüksek akımla şarj olabiliyor. Halbuki kurşun asit akülerde %80 gibi bir doluluğa ulaştıktan sonra şarj akımı çok azalıyor.
LFP akülerin avantajları BMS ile sınrılanmış görünüyor. Her nekadar akünün tamamını boşaltarak hızlıca dolduracağımız söylensede. Rahat dolum için şarj seviyesinde %50 nin altına inmemek daha doğru gibi anladım.
 



.
LFP aküleri için BMS sınırları dışında avantaj değil tahrip var.
BMS’in işlevini neden bu açıdan görmeye çalıştığınızı anlayamadım.

LFP akülerin yüksek akımla hızlıca doldurulabilmele avantajlarını iç dirençlerinin oldukça küçük olmasına borçlular.
Örnek: TOGG’un 4. sınıf bataryalarının %80 dolumu için 20 dakika geri kalan %20 si için de yine 20 dakika verilmekte.
Bu durumda %90 ya da dediğiniz yarısı boş akülerin dolum zamanlarının farklı ama asıl önemli olan hızlarının ise ayni olduğu beklenmeli. Sadece son 1/5 de kurşun/asit akülerle kıyaslanamayacak nispette bir yavaşlama yine de söz konusu olmakta.

TOGG’un bu bataryaları kilogramda 330 Wh güce sahip. Yani benim 45 kiloluk1600 Wh jel aküme, 1/9 oranıyla BMS’i dahil 5 kiloluk bu cins bir akü karşılık vermeli.
Daha iki üç sene evvel karavanlar için lityum iyon akülerin kolaylıkla taşınabilir olması ve kafe veya lokantalarda otururken bile doldurulabilmesini bekliyorum demem artık gerçekleşmiş sayılmalı.
Çevirim sayılarını normal bir karavanın dolduramadığı argümanına da kendi tezimi çürütse de çoğu araçlarda motor ömrünün de zaten kaporta ömrünü geçtiğiyle karşılık verilebilir galiba.
Bir sistemin bütün üyelerinin ayni ömür ve kullanım beklentisine sahip olması gereğinden fazla ideal bir yaklaşım olmalı ?

Fakat en büyük handikapları ise hala fiyatları.
Onun için de şöyle bir gelişim grafiği var.
7CBB8B0E-4C17-49C7-A501-98F1A5283D00.jpeg

Tabii bunlar tam bize gelen fiyatları değil ama solar panellerde yaşadığımız gibi gayet umut verici bir gelişim. Böyle bir grafiği 8-9 sene kadar evvel solar paneller için de verdiğimi hatırlıyorum.
Bekleyen derviş diyelim..

İçten yanmalı motorlarla beraber kurşun/asit akülerin de maziye yolculukları başladı...
İçine şimdiden ettiğimiz bu yeni dünyaya hoş geldiniz.. 😊
 
Son düzenleme:

LFP akülerin avantajları BMS ile sınrılanmış görünüyor. Her nekadar akünün tamamını boşaltarak hızlıca dolduracağımız söylensede. Rahat dolum için şarj seviyesinde %50 nin altına inmemek daha doğru gibi anladım.
Bu akü 4 ay kadar araç üzerinde ilgisiz kaldı. Günlük kullanımda sorun olacağını sanmıyorum. Akünün şu an hayatta kalmasını sağlayan da BMS devresi. Düşük gerilim koruması ile hücre gerilimlerini korumasının yanı sıra her hücreye baktığı yüksek gerilim koruması ile de hücrede aşırı yükselmeyi engelledi. Böylece olası bir bozulmayı önledi.

Burada tamamen boşalan aküde yüksek akımla şarjı, bazen yapamayacağımızı öğrenmiş olduk.

BMS'nin yapabileceği tek sorun, BMS arızası yüzünden de akünün bozulması ve kullanılamaması olabilir. Elektronik bir kart olan BMS devresi bozulabilir. Örnek vermek gerekirse, balastlı starterli eski floresan lambalar uzun yıllar sorunsuz çalışırken, kompak floresan lambaların elekronik devresi yüzünden zırt pırt bozulması.
 

.
LFP aküleri için BMS sınırları dışında avantaj değil tahrip var.
BMS’in işlevini neden bu açıdan görmeye çalıştığınızı anlayamadım.

LFP akülerin yüksek akımla hızlıca doldurulabilmele avantajlarını iç dirençlerinin oldukça küçük olmasına borçlular.
Örnek: TOGG’un 4. sınıf bataryalarının %80 dolumu için 20 dakika geri kalan %20 si için de yine 20 dakika verilmekte.
Bu durumda %90 ya da dediğiniz yarısı boş akülerin dolum zamanlarının farklı ama asıl önemli olan hızlarının ise ayni olduğu beklenmeli. Sadece son 1/5 de kurşun/asit akülerle kıyaslanamayacak nispette bir yavaşlama yine de söz konusu olmakta.

TOGG’un bu bataryaları kilogramda 330 Wh güce sahip. Yani benim 45 kiloluk1600 Wh jel aküme, 1/9 oranıyla BMS’i dahil 5 kiloluk bu cins bir akü karşılık vermeli.
Daha iki üç sene evvel karavanlar için lityum iyon akülerin kolaylıkla taşınabilir olması ve kafe veya lokantalarda otururken bile doldurulabilmesini bekliyorum demem artık gerçekleşmiş sayılmalı.
Çevirim sayılarını normal bir karavanın dolduramadığı argümanına da kendi tezimi çürütse de çoğu araçlarda motor ömrünün de zaten kaporta ömrünü geçtiğiyle karşılık verilebilir galiba.
Bir sistemin bütün üyelerinin ayni ömür ve kullanım beklentisine sahip olması gereğinden fazla ideal bir yaklaşım olmalı ?

Fakat en büyük handikapları ise hala fiyatları.
Onun için de şöyle bir gelişim grafiği var.
Ekli dosyayı görüntüle 637274
Tabii bunlar tam bize gelen fiyatları değil ama solar panellerde yaşadığımız gibi gayet umut verici bir gelişim. Böyle bir grafiği 8-9 sene kadar evvel solar paneller için de verdiğimi hatırlıyorum.
Bekleyen derviş diyelim..

İçten yanmalı motorlarla beraber kurşun/asit akülerin de maziye yolculukları başladı...
İçine şimdiden ettiğimiz bu yeni dünyaya hoş geldiniz.. 😊
Az kaldı 5 sene sonra hepimiz 1 er tane alırız.
Ben içten yanmalı motor taraftarıyım. Bu elektrik ve pil teknolojisi ile Elektrikli arabaya geçilmez. Kendinizi özgür hissedemiyorsunuz, sürekli Şarj miktarına bakıp ne zaman bitecek diye beklemek pek bana göre değil.(Psikolojimi bozar)
Bende bu aküden alıp zodyak botun elektrikli motorunda kullanmak istiyorum.

Ayrıca kullanılacak araçların menzili en az 750 km olmalı.
Hibrid teknolojisi daha mantıklı geliyor bana. Onuda sağ olsun devlet vergilendirmeyi çok başarılı yaptığı için edinemiyoruz. Bozulduğunda mahkumsunuz. Sizden istedikleri parayı vermezseniz aracınız çalışmaz.
Bu akü 4 ay kadar araç üzerinde ilgisiz kaldı. Günlük kullanımda sorun olacağını sanmıyorum. Akünün şu an hayatta kalmasını sağlayan da BMS devresi. Düşük gerilim koruması ile hücre gerilimlerini korumasının yanı sıra her hücreye baktığı yüksek gerilim koruması ile de hücrede aşırı yükselmeyi engelledi. Böylece olası bir bozulmayı önledi.

Burada tamamen boşalan aküde yüksek akımla şarjı, bazen yapamayacağımızı öğrenmiş olduk.

BMS'nin yapabileceği tek sorun, BMS arızası yüzünden de akünün bozulması ve kullanılamaması olabilir. Elektronik bir kart olan BMS devresi bozulabilir. Örnek vermek gerekirse, balastlı starterli eski floresan lambalar uzun yıllar sorunsuz çalışırken, kompak floresan lambaların elekronik devresi yüzünden zırt pırt bozulması.
Ürettiği akünün çeşitli kullanım yöntemlerinde deşarj edilip tekrar dolumunun nasıl yapılması gerektiği ile ilgili bilgilerin verilmesi gerekir. Anlatmaya çalıştığım.Tablo olması gerekir.
Örneğin,
%10-%90 arasında (5A ile başlanır %50 ye gelince 50 A 'e çıkar v.s gibi)
%30 'dan başlarsanız 10 a ile başlayabilirsiniz v.s. gibi.
Şarj oranı- Şarj Akımı grafiği
Bu grafiği veremeyen firma sattığı ürünü tanımıyor demektir.Bilmiyorum çok mu acımasız bir eleştiri oldu.
Çünkü bu grafik sıcaklıkla değişebilir.Değişken olarak onuda ekleyebilirler sonuçta.Teknik bir ürün.

Ben bu işe girsem satmadan önce müşteriyi bilgilendiririm. Çin den getirip satmak herkes yapar.
Müşteri sürekli başımı ağrıtır.Yok şarj edemedim yok sattığın akü bozuk. (Sözüm meclisten dışarı)

Konu dışı küçük bir örnek vereyim. Şarjlı somun sıkma makinası aldım karavan için, sağa doğru sağlıklı bir şekilde dönerken
Sola doğru 2-3 tur dönüp duruyordu. Bende ürün arızalı dedim. Firmayı aradım videosunu çektim. Böyle böyle bu nasıl olur. Gönderin değiştirelim dediler.
Değişime gönderdim,aradılar ürün arızalı değilmiş bir tuşa basmışsınız. o tuş bu özelliği kazandırıyormuş. EEE satan firma işin ticaretinde ise işi bilmiyorsa ,müşteri satıcıya başvurduğunda satıcı yerinde bir karar ile cevap veremiyorsa. Sıkıntı oluyor müşterininde canı sıkılıyor. Ben Boş yere bekledim,onlarda kargo parasını 3 kat ödediler.
Bu arada ürünün kullanma klavuzunda bu özellikle ilgili birşey yazmıyordu tekrar inceleyeceğim gözümden kaçmış mı?
Heyecanlı heyecanlı bakınca görememiş olabilirim.
 

.
Şu anda Yunanistanda’yım. Yanımda Almanya’dan gelen bir elektro oto var. Yolda da dolum yapanları gördüm. Menzil değil, olsa olsa hızlı dolum istasyon sayısı sorun olabilir.
Yanınızda yedek yakıt bidonu yerine, LFP aküsü taşırsınız artık. 😉
Fiyatı içten yanmalıya yaklaşsın tekrar konuşuruz..
C740337A-0F92-4DC2-9B93-D084C5F9C31C.jpeg


Ferhat beye yazdıklarınıza eklenecek bir şey yok, tamamen haklısınız.
Bu başlıkta satıcıların aküyü nasıl tanıdığına örnek vermiştim. 😕

Bir de tek aküden yola çıkıp sınıfını yargılamak aldatıcı olabilir ? 😉
 
Son düzenleme:




.
Dünyanın sadece şimdilik bilinen lityum rezervleri 2022 değil 2050 yılına kadar yetmekte. Ayrıca önümüzdeki senelerde bilmem başka ne buluşlar daha olacak.Şu anda bile elektrotlarından biri hava (oksijen) olan bateriler var.
Üstelik hangi üretici neredeyse iki misli ağırlığıyla 330 Wh/kg yerine 190 Wh/kg bateri kullanır ki ?
Biraderimiz burada biraz kendi kendine gelin güvey olmuş galiba..
Lütfen size karşı yazdığımı düşünmeyin.
Biliyorsunuz bazı gazetecilere kalsa, kansere bile çare yüzlerce kez bulunduydu. 😋
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,955
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst