Ynt: Kendi Karavanını Yapanlar; 12m3 Ducato-Tatanka (Atiladi)
Motordan tahrikli standart tavan klimasını araç durduğu zamanlarda 220v şebeke ile çalışmaz...Böyle çalışanlar var ama klimaya ikinci bir 220v kompresör ve evaperatör daha takılıyor, yani çift kompresörlü oluyor, tabiki fiyatıda çift oluyor...
Ayrıca bu sıralar herkes tatillerde kampinglerden aldığı 220v elektrik ile klima (1 kwa) ve ani su ısıtıcısı (6-7 kwa) çalıştırmak gibi düşünceleri var..Bir şeye dikkat çekmek istiyorum, bir çok kampingin verdiği elektrik bu güçleri çekmeye yeterli deyil, anında kampın sigortaları atıyor...Bir çok kampingde yüksek watt'lı aletler çalıştırmak yasak...Ayrıca kampinglerin bir kısmı elektrik dağıtım panolarına kısıtlamalı sigorta takıyor, çektiğiniz güç 1 kwa'yı aşarsa sigorta atıyor, kamping sahibi ile papaz oluyorsunuz..Avrupada bir çok kampingde enerji gücünü fiyata endeksi olarak siz seçebiliyorsunuz...
Piyasada 2 kwa jeneratörler honda eu 20i 2500 TL, 2 kwa seamaster 1200-1500 TL , ikinci elde %30-40 dahada ucuz satılıyor...
Şu anda biten karavanımda klimayı sadece şehir şebeke 220v alındığı zaman çalışacak şekilde bağladım...İstersem inverter ile de çalıştırabilirim ama 1000 watt olan inverteri 2500 watt olanı ile değiştirmek gerekir...1000 watt inverter tek olarak klimayı çalıştırmaya yetiyor ama unutmayalım karavanda aynı sırada buzdolabıda çalışıyor...İlk yaptığım karavanda tüm sistemi yani buzdolabı ve klimayı inverter üzerinden aküler ile çalıştırıyordum, 2x200=400 amp akü varsa gecede 2-3 saat çalışabiliyor, tabiki klimayı termostatı arada bir atabilecek insani bir derecede çalıştırmak şartı ile, çünkü bir çok arkadaş klimayı 18-19 dereceye bir ayarlıyor, alet 35 derece havada bir türlü o dereceye indiremediği için sürekli power konumunda çalışıp aküyü bitiriyor, karavanda klima 25-26 dereceye ayarlansa 15 dakika çalışıp 5 dakika duruyor...% 30 stanby konum 2 ssatlik enerji ile 3 saat klima çalıştırmak anlamına geliyor...Klima power konumda satte 80 amp enerji tüketiyor...
Ben karavanın yaşam akülerini sadece güneş panelleri ile doldurma yöntemini tercih ediyorum, benim şu anki sistemim bu... araç yolda giderken aracın alternatöründen yaşam aküleri dolabilir ama ara kesici anahtar sürekli açık tutulursa konjektör sürekli şarzdan ısınıp yanar, ayrıca aracın aküsü kurşun asit sulu akü olacağı kesin ama yaşam aküleri jel ise başka sorunlar çıkar, sulu ve jel aküler paralel bağlanmaz... şarz arızaları tatillerde çok sevimsiz bir şeydir, 1 saat şarz 1 saat dinlendirme ile olabilir...İkinci bir alternatör takmak ve yaşam akülerini buradan şarz etmek çözüm gibi görülebilir ama aracın yakıtını %10 artırır...Eğer amaç araç dururken aracın alternatöründen yaşam akülerini doldurmak gibi bir fikir varsa bu yanlış çünkü alternatör 2300 devirden aşağı yapacağı şarz devede kulak olur, aracın saatlerce boşta çalışması gerekir, mazotada yazık, kafasını şişirdiğimiz insanlarada...
En iyi çözüm sığabildiği kadar güneş panelleri, ayrıca yeni nesil güçlü paneller 2-3 misli pahalı ama tavana sığabilen panel watt'ı bakımından iyi çözüm......