Doğrucu Davut
Zirve
Son düzenleme:
Gülüp geçiniz efendim. AGM akü tamamen araçlar için en uygun kurşun asit akü türüdür, asıl jel akü uygun değildir. Yeni nesil araçların marş akülerine bakabilirseniz görürsünüz.İyi günler, faydası olur mu bilmem ama AGM akülerin sarsıntılı oranda kullanımının uygun olmadığı, bu tür akülerin sabit ortamlardaki solar sistemlerde, UPS lerde daha uygun olduğu, karavan, camper araçlarda jel akülerin uygun olduğu bilgisini bir akü şirketinden öğrendim. Karavanda agm aküye garanti veremeyiz denmişti.
Karavanda "Yaşam aküsü" için ben de daha önce agm akü lere olumlu bakıyordum ancak kullanma amacı, uzun ömür, sağlık, teknik destek imkanlarını araştırdığımda iyi verim almak için jel aküye karar verdim.
Pratik uygulama için teşekkür ederim. Solar kabloları kesmek verimi ciddi oranda düşürecek. Solar kontrol çıkışında load var. Sanırım 20-30 A çıkış verebiliyor. Burdan ikinci şarj konrol cihazına akım versek böylece ikinci şarj konrol cihazı bu load çıkışını sürekli güneş paneli olarak görse ve 13.8 float voltajı sürekli sağlar mı? Şarj kontrol cihazlarının geri akım koruması var zaten. Araç çalışırken geri akım kaçırmaz ve tam istediğm sistem olur gibi düşünüyorum teoride. Şu anda paralel bağladım bir sorun olmuyor ancak sürekli bu halde kullanmanın sıkıntılı olacağını düşünüyorum. Bu araca parallellemeyi yaşam aküsü ve araç aküsü arası pozitiften 6mm2 solar kablo ile yaptım mesafe yaklaşık 2,5- 3 metre. Negatifi yaşam aküsünden şasiye verdim. Güneşsiz havada 12.7 volt, Motor çalışırken 14.2 volt okuyor şarj konrol cihazı. Load çıkışından olmasa da aküden direk ikinci şarj cihazına da girebilir miyim. Mevcut sistemde paneller seri bağlı 24 v ve MPPT cihazla sürekli verebildiği max amperle 12 v olarak şarj yapıyoruım.Ekli dosyayı görüntüle 634681
Sorunu resimdeki gibi bir 12 v uzatma kablosu ile çözmek mümkün.
Solar şarj regülatöründen yaşam aküsüne giden kabloları keserek araya yukardaki kabloda görüldüğü gibi bir fiş ve bir priz bağlamak lazım. Yaşam aküsü şarj olurken bu fiş prize takılı olur. Araç aküsünü şarj etmek isteyince bu fişi uzatma kablosunun prizine, uzatma kablosunun fişini de çakmaklığa takarsınız. Araç boş dururken araç aküsünü böylece dolu tutabilirsiniz.
Uzatma kablosunun priz yakınlarına bir sigorta koymak ve uzatma kablosunun kalınlığını da uzunluğuna ve taşıdığı akıma göre seçmek gerektiğini bildiğinizi düşünsemde tekrar etmekte fayda var.
https://www.amazon.de/Verlängerungskabel-Zigarettenanzünder-Lieferwagen-Schwerlast-Zigarettenanzünderbuchse/dp/B07JLPCCKL/ref=sr_1_6?dchild=1&keywords=12v+kabel+verlängerung&qid=1610830749&sr=8-6
Siz araç akünüzü yenileyin, muhtelen sonu yaklaşmıştır. Bir de araç çalışmıyor iken araç aküsü, yaşam akusune bağlı olmasın, özellikle güneş paneli enerji üretmiyorken. Mevcut Mptt den Hüseyin Bey'in önerdiği gibi arada şarj edin araç aküsunu.Aşağıdaki şemada siyah kırmızı mevcut durum şeması. Yeşil mavi düşündüğüm uygulamadırç
Gerçi marş için kullanmadım aküyü hiç. Paralel bağlı bıraktım iyice doldu araç aküsü sonra marş yaptım 2 3 saat çalıştı araba. Bu arada antifriz falan doldurdum malum hava şartları. Bu arada araç aküsü sıfır ama soğuklarda araç hiç yol yapmadığından, evin önünde yatıp duruyor iveco daily, akü zayıflıyor. her gün de çalıştıramıyorum. Bu nedenle bitiyor. Dün için paralel bağladım ama zoruınluluktan. Sadece mevcut sistemden mantıklı bir şekilde sürekli araç aküsünü de şarj etmek istiyorum.Jel tipi aküler marş motorunu çalıştırmak için kullanılmaz. Çünkü marş motoru ani olarak çok yüksek değerde akım çeker, jel tipi aküler böyle aniden yüksek akım vermeye uygun yapıda değildirler. Siz jel akünüzü böyle marş motoru aküsü niyetine kullanırsanız yakın zamanda bu akünüzde bozulur heba olur.
Selamlar benim bir sorum olacak. Yaşam aksüsü 200 Ah Gel. Bu aküyü şarj etme konusunda sorun yaşamıyorum 400 W solar panel MPPT şarj kontrol cihazı ile. Benim en büyük sorunum aracım ana aküsü araç genelde durduğu için marş basmıyor. Ben solar sistemimle araç aküsünü sürekli canlı tutabilecek ne yapabilirim?
Marş basmadığı zzaman yaşam aküsünden paralel atıp çalıştırıyorum. Hatta bu soğuklarda da paralel bağlantı çekili bıraktım. Ama içime sinmiyor. Araç sarj dinamosundan yaşam aküsü şarj etmemin bir gereği yok. Sadece araç aksüsünü solar sistemimle her zaman marşa hazır tutmak istiyorum. Akülerime bir zarar gelsin istemiyorum.
Sistem:
195W x 2 Mono solar panel,
200 Ah tek Gel akü
Maxz 30 Ah Şarj kontrol cihazı. Bir akü çıkışı ve bir lload çıkışı var. (İkinci akü çıkışı yok)
Araç aküsü standart sulu tip vidalı kapaklı 92 Ah. 2-3 aylık sıfır sayılır.
Sorununuzun konuyla ilgisi ancak dolaylı olduğundan belki yeni bir başlık benzeri sorunu olanların yazılanlara daha kolay elişimini sağlardı ?
Herneyse burada devam edelim.
Yukarıda yazılanlar bence de ilave gerektirmeyen doğrular. Sadece çakmağınızın kontak açılmadığı zaman da bağlantısı olup olmadığını kontrol edin derim..
Konuya temel açıdan bakarsak, solar regülatörlerinin seçiminde sırasıyla önce
1. Çok fazlı dolum kaabiliyeti
2. 1 Amper değerinde bile olsa ikinci bir akü çıkışı olması ve en sonunda
3. MPPT veya PWM yapısı önem kazanmakta.
Tabi sistemi kalitesini ispatlamış ürünlerle kurmak rizikoyu azaltmalı ?
Regülatörünüzün ikinci çıkışı olup olmadığınızı sanırım kontrol etmişsinizdir ?
Bu konuda MPPT regülatörlerine kanımca oldukça fazla değer biçilmekte. Özellikle mevsim gezginleri bence aslında daha az tedirgin olmalıydı..
Yazdıklarımı sizden çok, konuya ilgi duyanlar için de olduğunu kabul edebilirsiniz.
Birden fazla çözüm var en pratik uygulama Güneş pwm modülünün load kanalından hat çekin gündüz güneşli zamanlara denk gelecek şekilde 6 saat load kanalı kullanımı izni verin ( neden bunu yapıyoruz gece aküyü şarj etmek için jelleri kullanmasın ) akünüz dolu duracak diğer yöntem both anahtar denilen marinde kullanılan anahtarGerçi marş için kullanmadım aküyü hiç. Paralel bağlı bıraktım iyice doldu araç aküsü sonra marş yaptım 2 3 saat çalıştı araba. Bu arada antifriz falan doldurdum malum hava şartları. Bu arada araç aküsü sıfır ama soğuklarda araç hiç yol yapmadığından, evin önünde yatıp duruyor iveco daily, akü zayıflıyor. her gün de çalıştıramıyorum. Bu nedenle bitiyor. Dün için paralel bağladım ama zoruınluluktan. Sadece mevcut sistemden mantıklı bir şekilde sürekli araç aküsünü de şarj etmek istiyorum.