Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi
NOT: AŞAĞIDAKİ MESAJI DİĞER BAŞLIĞA DA YAZMIŞTIM. Belki yararlı bilgidir diye buraya da kopyalıyorum. Kalabalık için kusura bakmayın. Belki doğru birşeyler yazmışımdır ve birilerine yararı dokunabilir
***
Herkese selam,
Sayın cincin, bir düzeltme de ben yapayım; geçen akşam denedim; 4x4 ışığı 80 kmyi geçer geçmez sönüyor.
Yavuz Bey, sanıyorum sizin kafa karışıklığınızı anladım. (yanlış anlamış da olabilirim, o zaman hepsini yazmamış olayım) Galiba sorun aktarma organları konusundaki açıklama eksiğinden kaynaklanıyor. Eksiklik de demiyorum, yazan arkadaşlar, karşıdakinin yeterli bilgi sahibi olduğunu var sayarak yazıyorlar.
Örnek: Suzuki. (şaseli) Bu araçta gövdeden ayrılan şase var. Gövde ona oturtulmuş. Bunu biliyoruz. Bir de bunların şanzumanlarında, tüm tekerleklere hareketi mekanik yolla aktaran özel mekanizma var. Ayna mahruti vs. o tip şanzumanlar için geçerli. Dolayısıyla siz 4x4'e geçtikten sonra, tekrar durup o dişliyi/kolu/vitesi 4x4'den çıkarmadıkça, araba tüm hareketi sürekli olarak 4 tekere aktarıyor. Kaç km. hızla giderseniz gidin. Yani aktarma işi onlarda mekanik.
Duster'a gelince; aktarma sistemi yani nrormalde 4x2 giderken sadece ön tekerleklerden çekiyor; fakat canınız 4x4 gitmek istediğinde, bir düğmeyi çeviriyorsunuz, güç elektronik sistem vasıtasıyla %50 öne %50 arkaya aktarılıyor. Böylece, normal bir defransiyelin çalışma şartlarına göre, 4 tekerlek de motordan güç alıyor.
Ancak sistem, sürücünün yüksek hızda 4x4'e ihtiyacının olmadığı varsayılarak, belli bir hızdan sonra elektronik algılayıcı yoluyla aktarımı kesecek şekilde tasarlanmış.
***
(bu kısımda bilgi veya anlatım yanlışı varsa, ustalar düzeltsin; ben sadece uzun okumalarım sonucu öğrendiklerimi, yavuz bey'i aydınlatmak için takdim ediyorum)
Şimdi bir başka örnek verelim: 4 tekerlekten kilitlenen bir şanzuman/aktarma sistemi. (Galiba G modeller öyle)
Siz bütün tekerlekleri kilitledikten sonra, motorun hareketi birbirinden bağımsız olarak 4 tekerleğe birden aktarılıyor. Tüm tekerlekler her halükarda dönüyor. Biri tutunamazsa diğeri tutunuyor ve ağır arazi şartlarının üstesinden böylece bu araçlar daha kolay geliyor.
Fakat Duster'ın ve birçok aracın çekiş sisteminde, (diyelim ki ön) normal yolda her iki tekerlek hareket halinde. Fakat varayalım ki sol tekerlek bir engelle karşılaştı ve dönemedi; o zaman tüm güç sağ tekerleğe aktarılıyor. O da tam tutunamıyorsa, araç patinaja düşüyor. Bu sistem tüm araçlar için geçerli.
Bir başka varsayımda bulunalım: Diyelim ki Dusterla 4x4 le gidiyorsunuz. Sol ön ve sol arka tekerlek bir engelle karşılaştı. O zaman güç sağ ön ve arkaya aktarılıyor; şayet onlar da sağlam zemine basamazsa, araç patinaja düşmüş oluyor. Daha önce bahsi geçen "askıda kalma" böyle bir şey.
Bu durum Duster'a has değil. Aynı sistemle çalışan tüm araçlara ait bir özellik.