Çekme Karavan Hakkında Aklımdaki Sorular

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan pasolvon Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 156
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 35,922
Merhabalar.
Bu gün iki deneme daha yaptık:
Birincisini Kuga da yaptım.Akü başından 10m uzunluğunda 25 mm2 kesitli
kablo ile tesisatı açıktan deneyip, jel aküyü de bağlayarak ilk şarjı yapmaya çalıştık!
Ford ta Kiadan daha düşük voltaj gözlemledim, 1 volt kadar daha düşük..
Kuvvetlendirici bir devre elemanı ihtiyacı doğacak, belli oldu.
Burada sevindiğim husus, arabada herhangi bir ikaz ışığı yanmadı.
Demek ki aracın beyni, şimdilik eklentilerden rahatsız olmadı.

2. Denemeyi Kia da yaptık, bu kere devreye güneş regülatörünü de ekleyerek!

Akü (+) kutbundan 25mm2 10 m uzunluğundaki kablo ile ayırıcıya girildi, ayırıcı çıkışı güneş regülatörüne verildi, güneş regülatörü çıkışı jel aküye bağlandı.
Bu arada daha kısa tuttuğum için 10mm2 lik kablolar ile (-) kutuplar taşındı.
Görünüşe göre sistem 13.4 A ile aküyü besledi.
Kısmen boşalmış, 11.6 volttaki jel aküyü, 13 V a çıkardı.
Fakat amper hep yüksekti ! :(
Başlangıçta 20 A... ilerledikçe 12-13 A. e kadar düştü.

!.5 saatlik çalışmadan sonra opersyonu bitirdim.

Aslında, güneş regülatörünün akü doluluğunu hissedip
şarjı kendisinin kesmesini bekleyecektim ama, yapmadım.
Beklesem aşırı şarja girmeden akü beslemesini keser miydi, bilemedim.
Bu konuda ustalardan, yanıt rica ediyorum.

Kuga ile karavanı çekeceğim için, devreye karavanda bir de
güneş regülatöründen önce booster koymayı düşünüyorum:
Düşündüğüm DC-DC yükseltici,zahirde 1500 Watt !!!

1500 Watt fanlı booster

Buna düşük voltajla 12-12.5 V ile gireceğiz,18V ile çıkacağız.
18 Voltu da regülatörümüz, ön tanımını yaptığımız jel aküye göre ayarlayacak.
Bu olacak gibime geliyor daa, yüksek amper beni rahatsız ediyor.:mad:

Akü imalatcısı ile görüştüm,
" Abi akünün ömürlü olmasını istiyorsan; 10 Amperin üstüne çıkma " diyor.

Bizim şarj da 22-13 A ler civarında dolanıyor.. :weary:
Bu amperi nasıl düşüreceğiz...!
 
Son düzenleme:

Etiketler
Merhabalar.
Bu gün iki deneme daha yaptık:
Birincisini Kuga da yaptım.Akü başından 10m uzunluğunda 25 mm2 kesitli
kablo ile tesisatı açıktan deneyip, jel aküyü de bağlayarak ilk şarjı yapmaya çalıştık!
Ford ta Kiadan daha düşük voltaj gözlemledim, 1 volt kadar daha düşük..
Kuvvetlendirici bir devre elemanı ihtiyacı doğacak, belli oldu.
Burada sevindiğim husus, arabada herhangi bir ikaz ışığı yanmadı.
Demek ki aracın beyni, şimdilik eklentilerden rahatsız olmadı.

2. Denemeyi Kia da yaptık, bu kere devreye güneş regülatörünü de ekleyerek!

Akü (+) kutbundan 25mm2 10 m uzunluğundaki kablo ile ayırıcıya girildi, ayırıcı çıkışı güneş regülatörüne verildi, güneş regülatörü çıkışı jel aküye bağlandı.
Bu arada daha kısa tuttuğum için 10mm2 lik kablolar ile (-) kutuplar taşındı.
Görünüşe göre sistem 13.4 A ile aküyü besledi.
Kısmen boşalmış, 11.6 volttaki jel aküyü, 13 V a çıkardı.
Fakat amper hep yüksekti ! :(
Başlangıçta 20 A... ilerledikçe 12-13 A. e kadar düştü.

!.5 saatlik çalışmadan sonra opersyonu bitirdim.

Aslında, güneş regülatörünün akü doluluğunu hissedip
şarjı kendisinin kesmesini bekleyecektim ama, yapmadım.
Beklesem aşırı şarja girmeden akü beslemesini keser miydi, bilemedim.
Bu konuda ustalardan, yanıt rica ediyorum.

Kuga ile karavanı çekeceğim için, devreye karavanda bir de
güneş regülatöründen önce booster koymayı düşünüyorum:
Düşündüğüm DC-DC yükseltici,zahirde 1500 Watt !!!

1500 Watt fanlı booster

Buna düşük voltajla 12-12.5 V ile gireceğiz,18V ile çıkacağız.
18 Voltu da regülatörümüz, ön tanımını yaptığımız jel aküye göre ayarlayacak.
Bu olacak gibime geliyor daa, yüksek amper beni rahatsız ediyor.:mad:

Akü imalatcısı ile görüştüm,
" Abi akünün ömürlü olmasını istiyorsan; 10 Amperin üstüne çıkma " diyor.

Bizim şarj da 22-13 A ler civarında dolanıyor.. :weary:
Bu amperi nasıl düşüreceğiz...!


Tekrar Aliexpress'e baktım ve sevindirici bir haber var :smiley:
Tam bu iş için bir modül yapmışlar.
Giriş voltajı düşük veya yüksek olsa dahi, aküyü voltaj ve akım kontrollü şarj ediyor: 13.8V 8A.
Güzel bir kapalı metal kasa da yapmışlar.
Tek bir modül ile bu iş çözülüyor.
US $15.0 |New design DC 12V to DC 12.6V 13.8V 10A Constant Current Converter for Lithium Lead acid Battery Charger Dual battery System-in Inverters & Converters from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group

c5j3vxfj.jpg




Daha yüksek akım verebilen modeller de varmış:
US $33.0 |Aliexpress.com : Buy 12V 24V to 13.8V Automatic Boost Buck DC DC Power Converter 8 36V to 13.8V 15A 20A Step up/down Module Voltage Regulator CE RoHS from Reliable dc power converter suppliers on RCNUN Official Store
 
Son düzenleme:

Hüseyin Bey günaydın.
Firmadan şu soruların cevabını istedim:
input: 12V-22A
output:13.8V - 10 A
şartlarını yerine getirir mi; girişteki 22A bu konvertere fazlı gelip, sorun çıkarır mı?
 

Hüseyin Bey günaydın.
Firmadan şu soruların cevabını istedim:
input: 12V-22A
output:13.8V - 10 A
şartlarını yerine getirir mi; girişteki 22A bu konvertere fazlı gelip, sorun çıkarır mı?

Günaydınlar AkMühendis,
Sizin ölçütüğün 22A, iki aküyü paralel bağlama durumunda oluşan akım değeri.
Araya bu modülü taktığımızda o akımı limitleyecek. Örneğin 8A'lik ürünü aldığınızda, aküye en fazla 8A verecek.
Akımı değerini doğrudan modül kontrol ediyor.
 

Hüseyin Bey merhaba..
AK ın açılımı : Akın !
Benzer imalatı yapan 2-3 firmaya gece yarısından beri mesaj yolluyorum.
Yazdığım şu;
Yaşam akümün önündeki değerler 12V-20 A.
Dolayısı ile konverterin verileri;

input : 12V - 20A
output: 13.8V -10 A

Konverteriniz bu yüksek giriş akımını kabul eder mi.
Yoksa arıza mı yapar?

Sizin cevabı verirler diye umutla bekledim.
"Örneğin 8A'lik ürünü aldığınızda, aküye en fazla 8A verecek.
Akımı değerini doğrudan modül kontrol ediyor."


Aynı soruyu 2-3 kere farklı şekillerde sordum.
Net cevap yok, eveleme geveleme karşı sorular..
Sonunda birisi: "This model we have no in stock now.thank you.."
diyerek out oldu ::sweatsmile:
Yani, evet bir sorun olmaz diyen çıkmadı.

Siz " 2 aküyü paralel bağlıyorsanız.." demişsiniz.
Evet yaşam akü kablosunu, starter akü + sından alıyorum.
Yaşam aküsünü de bir solenoid ile istediğim zaman devreye sokuyorum.
Yani sistem önce sadece starter aküyü şarj ediyor,
2. halde de yaşam aküsü devreye sokuluyor ve tam şarj olmamış ise starter aküyü ve
yaşam aküsünü şarj ediyor.(Edecek inşallah... )
Benim bildiğim sistem bu şekilde çalışacak.
Düşündüğüm devre şeması şu:

http://m.yollayap.com/bbtc/1550126836371.docx

Ekli dosyayı görüntüle 511013
 
Son düzenleme:



Şimdi araç üstünde her zaman bağı olan MARŞ (STARTER) aküsü ile ona parelel bağlanacak olan yaşam aküsünün bir birlerine bağlandıkları zaman oluşacak durumlara göz atalım.
Önce iki aküyü de aynı karakterde ve kapasitede olduğunu kabul edelim:Diyelim ki ikiside 70 amper saatlik kurşunlu starter aküsü.Şayet paralel bağlıyacagımız anda akülerde farklı boşalmışlık oranı varsa yani bir tanesi diğerinden daha fazla boşalmışsa biz daha paralel bağladığımız anda daha dolu olandan boş olana doğru bir akım akması başlayacak ki istenen bir şey değildir.Buna mani olmak için araç çalışır yani alternatörü o an için elektrik üretirken paralel bağlantıyı yapmalıyız.Dert bitmedi şayet asli akü yani marş aküsü daha dolu ise bağlandıktan sonra farklı voltajdaki akülerin paralel bağlanmasından dolayı sistemde bir voltaj dalgalanması olacak ve dengeye gelince dolum devam etmeye başlayacaktır. Bu dalgalanma esnasında alternatörün voltaj regülatörü olan KONJEKTÖR şaşırabilir bozulabilir şayet bunlar olmasa bile konjektör dengeye gelen voltaj ile aküye(akülere) akım yollamaya başlar aküler tarafından çekilen toplam akım konjektörün üst sınırını aşarsa ya üst sınırda akım yollar yada kendini korumak için akımı kesebilir yada hiç bir şey yapmaz bozulabilir.Bunlar olmadı iki parelel akünün efendice dolmaya başladığını kabul edelim. Konjektör iki akünün ortak voltajına göre iki aküye birden akım yollar ama aslında marş aküsü zaten dolu idi aşırı şarj olmaya başlar bu akünün voltajı yükselmeye dolayısıyla da ortak voltaj yükselmeye başlar ve ikinci akü daha tam dolmadan ortak voltajdan dolayı konjektör akü doldu deyip şarjı kapatır.Şarj kapatılınca yani akülere akım gitmeyince yine daha dolu olan aküden diğerine akım kontrolsuz akmaya başlar (istenmeyen akü ömrünü kısaltan bir durum) yeniden ortak bir voltaj oluşur.Bu yeni ortak voltaj şayet konjektörü tetiklerse haydi bütün olaylar tekrar başlar.Bu yazdığım senaryo daha ilk ihtimaldi.:smiley:
 

Merhaba Akın Bey,
İsminizi forumda mesajlarda aradım bulamamıştım. Ben de isim ile hitap etmeyi tercih ederim :smiley:

Rica etsem, solar paneller, solar regülatör ve akünün tam marka modellerini gönderebilir misiniz?
Bunların datasheetlerini inceleyip tam kesin bir inceleme yapabileyim.
İnternette tahmin, solar regülatör ve akü datasheetlerini inceledim, farklı farklı modeller var.
En azından bu konuda ben de tam bir bilgi sahibi olmuş olurum. :smiley:
 


Merhaba Akın Bey,
İsminizi forumda mesajlarda aradım bulamamıştım. Ben de isim ile hitap etmeyi tercih ederim :smiley:

Rica etsem, solar paneller, solar regülatör ve akünün tam marka modellerini gönderebilir misiniz?
Bunların datasheetlerini inceleyip tam kesin bir inceleme yapabileyim.
İnternette tahmin, solar regülatör ve akü datasheetlerini inceledim, farklı farklı modeller var.
En azından bu konuda ben de tam bir bilgi sahibi olmuş olurum. :smiley:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hüseyin Bey merhaba.
Sırayla yazayım:
1- Solar Panelimiz yok.
2- Solar regülatör 30 A , klasik çin malı.
3- Akü Volt marka 180 A.h. jel akü.

Şimdi iki bilgili ve iddialı üstadımız farklı şeyler söylüyor:
Sn. Çelebi üstadımız, bağla gitsin, binlerce örnek var diyor.
Sn. İnce üstadımız da, aman haa.. Herşeyi bozarsın diyor..

Ben de diyorum ki..Hay girmez olaydım bu işe..:weary:
Ne yardan geçiyoruz, ne serden..

:( Acaba diyorum, bu sevdadan vaz mı geçsem..
180 Ah akü.. Bana kışın rahat 1 hafta yeter..
Yaz ise rahat 2 hafta yeter. Webasto olmayacağı için..

Daha ne olsun !
 
Son düzenleme:




----------------------------------------------------------------------------------------------
Hüseyin Bey merhaba.
Sırayla yazayım:
1- Solar Panelimiz yok.
2- Solar regülatör 30 A , klasik çin malı.
3- Akü Volt marka 180 A.h. jel akü.

Şimdi iki bilgili ve iddialı üstadımız farklı şeyler söylüyor:
Sn. Çelebi üstadımız, bağla gitsin, binlerce örnek var diyor.
Sn. İnce üstadımız da, aman haa.. Herşeyi bozarsın diyor..

Ben de diyorum ki..Hay girmez olaydım bu işe..:weary:
Ne yardan geçiyoruz, ne serden..

:( Acaba diyorum bu sevdadan vaz mı geçesem..
180 Ah akü.. Bana 1 kışın rahat 1 hafta yeter..
Yaz ise rahat 2 haftayı gçer. Webasto olmayacağı için..

Abi farklı yoldan gideyim ben. Biraz zihni sinir projesi olacak ancak aklındaki tüm riskleri sıfırlar.

Normalde sen bu jel aküyü karavan içine şebekeden elektrik aldığında nasıl şarj ediyorsun? Bunun için jel akü karakterine uygun bir şarj donanımın var mı?

Eğer varsa karavan içi inverter akü girişini bir röle düzeneğiyle jel akü yerine araçtan gelen aküden beslersin. Inverter çalıştığında zaten inverterin üreteceği 220 AC üzerinden jel akünü karakterine en uygun şekilde şarj edebilirsin diye düşünüyorum. Aklına yatarsa bunun üzerine detaylı bir çözüm üretebiliriz.
 


----------------------------------------------------------------------------------------------
Hüseyin Bey merhaba.
Sırayla yazayım:
1- Solar Panelimiz yok.
2- Solar regülatör 30 A , klasik çin malı.
3- Akü Volt marka 180 A.h. jel akü.

Şimdi iki bilgili ve iddialı üstadımız farklı şeyler söylüyor:
Sn. Çelebi üstadımız, bağla gitsin, binlerce örnek var diyor.
Sn. İnce üstadımız da, aman haa.. Herşeyi bozarsın diyor..

Ben de diyorum ki..Hay girmez olaydım bu işe..:weary:
Ne yardan geçiyoruz, ne serden..

:( Acaba diyorum, bu sevdadan vaz mı geçesem..
180 Ah akü.. Bana kışın rahat 1 hafta yeter..
Yaz ise rahat 2 hafta yeter. Webasto olmayacağı için..

Daha ne olsun !
Minumum 30 w solar panel ile 20 lik sarj regülatörü sizin işinizi görür , boşverin aküleri birbirine parelel bağlama işini , ben bu yaz 110 jel akü 30 w solar panel 20 lik sarj regülatörü ile hiç elektrik sıkıntısı yaşamadım , araç 1 hafta gölgede kaldı yine yeterli oldu , inverter kullanmıyorum hepsi 12 volt ( buzdolabım lpg gazlı 3 sistem )
 

Dinçer Bey; üret bakalım ZihniSinir projesini.
Bakarsın bir şeyler çıkar :rolleyes:
Yalnız bendeki inverter sinüs değil.
Varsa karavan icinde 220den jel aküyü sarj için ne kullandığını ve ne sekilde bağladığını bilmem lazim abi. Ona göre çıkacak zihni sinir projesi sana özel.

SM-N935F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Hiç merak etmeyin Akın Bey, adım adım giderek bir sonuç alınacak :smiley:
Henüz senelik tatilimiz çok olmadığı için çekme karavan almadım, ama aklımın kenarında var. Alacak olsam aşağıdaki gibi bir bağlantıyı kendi çekme karavanıma yapardım.
En azından kendi sistemim için tasarım yapmış oldum :smiley:
Biraz kendi kendime sohbet tarzında yazdım, karmaşık yazmış olabilirim.
En sonda özet bağlantı şeması mevcut.

Akü için bu bilgileri kullanacağım https://www.whisperpower.com/phpimg...ad_1615f6dec93cf7fbc0f_0a_d-datasheet-gel.pdf
36A şarj tavsiye ediyor. Daha yüksek akım ile de şarj edebilirmişiz, güzel.

Solar regülatör ise US $6.21 16% OFF|60A/50A/40A/30A/20A/10A 12V 24V Auto Solar Charge Controller PWM With LCD Dual USB 5V Output Solar Cell Panel Regulator PV Home-in Solar Controllers from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
İncelediğim kadarı ile solar panelden gelen enerji doğrudan aküye yolluyormuş. Akünün voltajı limitlere gelince, solar paneller ile bağlantısını kesiyor. Herhangi bir akım limitlesi yok. En fazla 30A'i kontrol edebilirim diyor.
Yani solar panellerden gelen akım eğer 30A'den daha çok ise bu regülatörün büyük ihtimal sigortası atar.

Çeki kancası 7 pinli bağlantısı olduğunu varsaydım. Buradaki bağlantı pin bağlantısını baz alıyorum.
https://cdn.ajtnt.com/wp-content/uploads/2015/04/7-Way-RV-Style-Trailer-Plug-Wiring-Diagram-11.png için Google Görsel Sonuçları
Pin 4'e röleden çıkan kablo bağlanabilir. Pin 1 ise aracın şasesine bağlayacağız. Pin4'de kullandığımız kablo ile Pin 1'de aracın şasesine bağladığım kablo aynı kesitte yeterince kalın olmalı.

Aracın aküsünden ben en fazla 15A almayı tercih ederdim. Daha fazla akım alıp, aracın alternatörü zorlamazdım. DC-DC charger içinde biraz kayıp vs. olduğu için güvenli olması açısından 8A'lik modeli alırım.
DC-DC charger giriş voltajına göre, örneğin araç aküsü olmaz ama 12V olduğunu varsayalım.
13.8V*8A=110,4W güç çıkışı var. %96 verimli olduğu için kaybımız var: 110.4/0,96=114W DC-DC charger için güç girişi yapmamız lazım.
DC-DC charger'a 12V girdiğimizi varsayalım, 114W giriş için 114W/12V=9.5A DC-DC charger'a verebilmemiz lazım.
Araç aküsünden en fazla 15A almak istemiştik, 8A'lik DC-DC charger tam bize göre.

US $13.05 13% OFF|New design DC 12V to DC 12.6V 13.8V 10A Constant Current Converter for Lithium Lead acid Battery Charger Dual battery System-in Inverters & Converters from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
Burada kullandığımız DC-DC charger, yaşam aküsü tamamen bitik dahi olsa, yaşam aküsüne fazla 8A verir. 13.8V'a ulaştığında da şarjı keser. Yani şarj ettiği akünün voltajı en fazla 13.8V yapar, bununla birlikte şarj ederken de aküye en fazla 8A iletir.
Bu aliexpressteki DC-DC charger, giriş voltajı düşük veya yüksek olsa dahi, çıkış voltajını sabit tutabiliyor.

Solar sistemim aküyü 30A ile şarj ediyor, DC-DC charger ise de 8A ile şarj ediyor. Toplamda en fazla 38A'lik bir şarj akımım olacak. Bu da akünü 36A'lik şarj limitine uygun.

15A'lik sistem tasarladığım için de kablo kesitimi ve rölemi daha küçük seçebilirim. Kablo kesitini 10mm^2 seçerdim, röleyi ise 30A'lik seçerdim. Starter akünün hemen çıkışına ise 20A'lik bir sigorta ekledim.

Adsız.png
 
Son düzenleme:



aşırı gerilim koruma
EVET
aşırı akım koruma
EVET
Aşırı sıcaklık koruması
EVET
kısa devre koruması
EVET

Hüseyin Bey, bütün sorun bu EVET lerden kaynaklanıyor.
Yukarıdaki açıklama ürün detayında verilmiş.
İkinci maddedeki evet, alternatörden gelen akımın 20A olması dolayısı ile
devreyi korumaya alacak, yani çıkış vermeyecektir.

Buraya 25 A lik girişte kendini korumaya almayacak bir DC-DC konverter almak gerekir ki,
o da olmayacak;çünki onunda çıkış amperi, girişteki 20-22 A olacak.
Sonuç yine aşırı akım ile şarja geliyor !
Bu işin çözümü zor.
Ya yüksek amperle şarja dayanıklı bir akü araştırmak gerekiyor..
Veya bir Zihni Sinir procesi ile çözüm aramak.. :sweatsmile:
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,942
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

SON KONULAR



Geri
Üst