Ynt: 97 Grand Cherokee 5.2 ile İlgili Yardım
Direksiyon sistemi ile ilgili ben de yaşadığım arızayı anlatayım, diğer arkadaşlarımızın işine yarayabilir. Aracım 96 model 5.2. Bayramda Ankara _ İstanbul yolunda, İstanbul'a yaklaşık 300 km kala direksiyon pompasının kasnağı yerinden çıktı.
Daha öncesinde herhangi bir arıza belirtisi yoktu. Ne bir ses, ne zorlanma vb. Otobanda 120 km'ye ayarladım ve güle eğlene geliyoruz, benzincide mola verdik. Depoyu doldurduktan sonra araca dönerken, eski alışkanlık arabanın altına göz gezdirdim, yağ vb akıntı var mı diye. O sırada sırada yağ kaçağını fark ettim. Aracı çalıştırdım ve 10m ileriye aldım. Bu sırada rolantide dahi duyulabilen garip bir ses gelmeye başladı. Kaputu açtığımda direksiyon pompasının kasnağının arkasından yağ damladığını gördüm. Yağ seviyesini kontrol etmek için yağ deposunun kapağını açtığımda içinde yağ vardı yani daha yeni kaçırmaya başlamıştı ve kapağı açmamla beraber yağ daha hızlı akmaya başladı.
En kötü ihtimalle tamamlaya tamamlaya İstanbul'a kadar giderim, bakalım çalışırken ne kadar kaçırıyor diye tekrar marşa bastım ve beş saniya kadar sonra iç parçalayan bir ses duyuldu ve kontağı kapadım. Pompanın kasnağı bilyalarını dağıtarak olduğu gibi yerinden çıkmış ve radyatör pervanesine kadar dayanmıştı. Bu arıza otobanda 120 ile giderken olsaydı ne yapardım açıkçası bilmiyorum. Çünkü pompa çalışmadığında direksiyon çok fazla ağırlaşıyor.
Konunun bundan sonrası çok sinir bozucu. Çekici ara, arabadaki diğer 4 kişiye bayram günü akşamın bir saatinde otobüs bul İstanbul'a gönder. Çekiciyle beraber gecenin bir saatinde İstanbul'a gel...
Sonuç olarak araya 700 YTL parça + 100 YTL işçilik sıkışmış. Bu arada aklınızda olsun kasnak ve yağ pompası ayrı ayrı satılıyor.
Konunun daha önceki bölümlerinde yağ pompası arızasından bahsedilmiş ancak orada bahsi geçen konu pompanın özelliğini kaybetmesi ve gün geçtikçe daha az yağ pompalaması sonucunda direksiyonun ağırlaşması durumu. Bu arıza önceden tespit edilebildiğinden problem yaşanmadan müdahale imkanı var. Fakat benim başıma gelen ve bir çoğumuzun başına gelebilecek bu sorun önceden tepit edilemiyor ve o bilyalar dağılıp da kasnak yerinden çıktığında aracınız yolda kalıyor. Bu nedenle servise gidildiğinde gerekirse radyatör kayışı sökülerek kontrol edilmesinde fayda var.
Bu arada yine bir başka tecrübe: çekiciye 700 ytl ödedim ve yaklaşık 10 kadar firma ile görüştüm. Hepsi aynı fiyatı verdiler. Sigorta şirketlerinin belirlediği bir değer var ve tüm firmalar o ücreti istiyorlar. Tanıdık filan çok da fark etmiyor.
Uzun yıllardır amerikan arabaları kullanıyorum. Babamın da arabası 49 model Chevrolet idi. Araçlarımız diğer normal araçlara göre daha ağır ve lastik genişlikleri daha fazla. Bu nedenle direksiyon sistemine (rot kolları ve başları, direksiyon kutusu, direksiyon pompası, direksiyon şaftı vs.) binen yükler çok fazla. Bu ve benzeri arızaları azaltmak için;
1) Araç hareket etmiyorken direksiyonu çevirmemek (tekerlek dönerken direksiyon çek daha rahat döner)
2) Tam sağ veya tam sol yaparken direksiyonu sona kadar dayamamak (sona kadar dayalı direksiyon, direksiyon pompasına normalden daha çok yük bindirir ve sistemi zorlar, direksiyon sona dayandıktan sonra 2 cm geriye alsanız bile tekerleğin açısı aynıdır ama sistem daha rahat çalışacaktır.)
3) Manevra yaparken lastiklerin etrafının boş ve temiz olduğundan emin olmak. Farkında olmadan lastiği kaldırıma dayayıp, lastiği janttan ayıranlar var.
4) Tam sağ veya tam sol yapılmışken ani gaz vermemek. (Bu sadece direksiyon sistemini değil ön takımın tamamını zorlayan bir durum. Aracın motor gücü çok fazla olduğundan zamanla bu zorlamalar büyük arızalara neden olabiliyor.)
Herkese kazasız - sorunsuz günler dilerim.