Bilbo
www.masalkaravan.com
Ynt: Yaşam Aküsü 1
Selam, Motor çalışırken 2 akü de alternatörden besleneceğinden, yaşam aküsü daha yüksek ve boş olsa da ana aküyü boşaltmaz. Yanlışsam düzeltin lütfen. Her 2 akü de alternatörden şarj olmaya başlar fakat alternatör zorlanır ve sürekli başına bu gelirse ömrü kısalmaya başlar. o yüzden aküleri teker teker doldurmak daha sağlıklı. Ben both şalter öneririm. dediğin gibi yarım saat sonra şalteri çevirip yaşam aküsü devreye sokmak daha sağlıklı. Hatta ben, bu aküler birbirine hiç bağlamadan alternatörden ayrı ayrı nasıl şarj ederim diye düşünüyorum.
Yani şöyle; ilk olarak ana akü şarj olur. Daha sonra bir şalter çevrilir veya düğmeye basılır. Ana akü devreden çıkar, yaşam aküsü devreye girer ve artık yaşam aküsü aracın ana aküsü olmuştur. Araç bütün ihtiyaçlarını yaşam aküsünden karşılar ve yaşam aküsü bu sırada şarj olur. Böylece ana akü ile yaşam aküsü hiç birbirleriyle tanışmazlar. Ferhat Bey böyle birşey mümkünmü?
Ben röleye sıcak bakmıyorum, bozulabilecek herşeyin sayısını azaltmak lazım. Birşey olmaz demeyin oluyor.
İnsel T2'sine yaşam aküsü bağlarken both şalter tavsiyeme uymayıp röle taktırmıştı. Sanırım bus buluşmasındaydı, röle bozulmuş ve yol boyunca o yaşam aküsünün şarj ettiğini zannederken akü hiç şarj olmamış. Gece içkiler içildi, şarkılar söylendi, yatma vaki geldi. 1000m yüksekte yayla ayazında , İnsel'in webasto gecenin ortasında durdu, şalter olmadığı için ana aküyü devreye sokup ondan da yararlanma şansı olmamdı, eşi ve ufaklıkla soğukta perişan olmuşlardı ve sanırım dayanamayıp sabaha karşı gitmişlerdi. Belki bu eziyetli anısını kendisi anlatır. Manual şalter bu tip riskleri ortadan kaldırıyor.
Başka birşey de akü büyüklükleri ve alternatör kuvveti ile ilgili; Alternatörün kapasitesi, sahip olduğumuz aküleri mantıklı süreler içinde doldurabilecek şekilde olmalı, ya da aküler alternatörün gücüne göre, mantıklı süreler içinde dolabilecek büyüklükte seçilmeli.
Örn: 55 amperlik bir alternatöre 60 amperlik ana akü , 200 amperlik yaşam aküsü bağlamış olalım. Bu büyük yaşam aküsü tamamen boşaldığında 55 amperlik alternatörün aküyü doldurması 10 saatten fazla sürer. Araç 2. kez durduğunda akü hala dolmamıştır. Voltajı düşüktür. Bu sebeple kullanılacak elektrikli aletler çalışabilmek için aküden daha fazla akım çeker. Ve aküyü daha çabuk boşaltır.
elektrikli alet olarak 75 wattlık komressörlü buzdolabı düşünelim. Akünün tam dolmadığını .voltajın 12.3 V olduğu varsayalım.
Buzdolabı 75W/12.3V=6.1A akım çeker. Eğer Daha ufak bir akü tam dolmuş olsaydı 75/12.8=5.85A akım çekecekti, gibi...
Selam, Motor çalışırken 2 akü de alternatörden besleneceğinden, yaşam aküsü daha yüksek ve boş olsa da ana aküyü boşaltmaz. Yanlışsam düzeltin lütfen. Her 2 akü de alternatörden şarj olmaya başlar fakat alternatör zorlanır ve sürekli başına bu gelirse ömrü kısalmaya başlar. o yüzden aküleri teker teker doldurmak daha sağlıklı. Ben both şalter öneririm. dediğin gibi yarım saat sonra şalteri çevirip yaşam aküsü devreye sokmak daha sağlıklı. Hatta ben, bu aküler birbirine hiç bağlamadan alternatörden ayrı ayrı nasıl şarj ederim diye düşünüyorum.
Yani şöyle; ilk olarak ana akü şarj olur. Daha sonra bir şalter çevrilir veya düğmeye basılır. Ana akü devreden çıkar, yaşam aküsü devreye girer ve artık yaşam aküsü aracın ana aküsü olmuştur. Araç bütün ihtiyaçlarını yaşam aküsünden karşılar ve yaşam aküsü bu sırada şarj olur. Böylece ana akü ile yaşam aküsü hiç birbirleriyle tanışmazlar. Ferhat Bey böyle birşey mümkünmü?
Ben röleye sıcak bakmıyorum, bozulabilecek herşeyin sayısını azaltmak lazım. Birşey olmaz demeyin oluyor.
İnsel T2'sine yaşam aküsü bağlarken both şalter tavsiyeme uymayıp röle taktırmıştı. Sanırım bus buluşmasındaydı, röle bozulmuş ve yol boyunca o yaşam aküsünün şarj ettiğini zannederken akü hiç şarj olmamış. Gece içkiler içildi, şarkılar söylendi, yatma vaki geldi. 1000m yüksekte yayla ayazında , İnsel'in webasto gecenin ortasında durdu, şalter olmadığı için ana aküyü devreye sokup ondan da yararlanma şansı olmamdı, eşi ve ufaklıkla soğukta perişan olmuşlardı ve sanırım dayanamayıp sabaha karşı gitmişlerdi. Belki bu eziyetli anısını kendisi anlatır. Manual şalter bu tip riskleri ortadan kaldırıyor.
Başka birşey de akü büyüklükleri ve alternatör kuvveti ile ilgili; Alternatörün kapasitesi, sahip olduğumuz aküleri mantıklı süreler içinde doldurabilecek şekilde olmalı, ya da aküler alternatörün gücüne göre, mantıklı süreler içinde dolabilecek büyüklükte seçilmeli.
Örn: 55 amperlik bir alternatöre 60 amperlik ana akü , 200 amperlik yaşam aküsü bağlamış olalım. Bu büyük yaşam aküsü tamamen boşaldığında 55 amperlik alternatörün aküyü doldurması 10 saatten fazla sürer. Araç 2. kez durduğunda akü hala dolmamıştır. Voltajı düşüktür. Bu sebeple kullanılacak elektrikli aletler çalışabilmek için aküden daha fazla akım çeker. Ve aküyü daha çabuk boşaltır.
elektrikli alet olarak 75 wattlık komressörlü buzdolabı düşünelim. Akünün tam dolmadığını .voltajın 12.3 V olduğu varsayalım.
Buzdolabı 75W/12.3V=6.1A akım çeker. Eğer Daha ufak bir akü tam dolmuş olsaydı 75/12.8=5.85A akım çekecekti, gibi...