fsirin
Karavan Yönetim
Ynt: Yaşam Aküsü 1
Akülerin doluluk durumuna göre şarj süresinin zamanla doğru orantısal olmadığı diğer başlıklarda paylaşılmış. Ancak burada 220v elektrik ve redresörle elde edilen değerler paylaşılmış. Peki alternatörden şarj duurmunda bu süreç nasıl işliyor?
1/10 gibi tavsiye edilen ve 3/10 gibi üst akım sınırlamalarından bahsedilmiş. Yanlış anlamadıysam bu 150A akü için 15A tavsiye edilen ve 45A üst sınır değeri midir?
Peki benim alternatörüm 55A veriyorsa nasıl olacak? Araçlarda bunu düzenleyen ayrı bir sistem mi var?
Alternatörde akıllı bir ünite yok. Konjektör adlı elemanla sabit çıkış gerilimi elde edilir. Bu da 13.8 ile 14.4V arasındaki bir değerde oluyor. Bahsettiğimiz 1/10 ve 3/10 değerleri genel kabullerdir ama asıl akü üreticinin varsa önerisini dikkate almak lazım. Alternatörle şarj ederken akünün çektiği akımı sınırlayan herhangi bir sistem yok. Akü ne çekiyorsa, o akımla şarj olur. Aküler de boşken yüksek akım, doldukça azalan bir akım çekerler. Alternatörden çok yüksek akım çekilmesi durumunda diyotlar aşırı ısınır ve arızalanabilir.
Zamana göre değişken bir akımla sarj olduğu için akü boşken daha hızlı dolar ama akü doldukça birim zamana göre daha yavaş dolar.
Sorularım mutlaka konuyu iyi bilenleri için cahilce gelecektir ama, çok kaba bir hesapla saatte 55A kapasiteli bir alternatörden radyo-teyp, ıvır zıvır gibi küçük kayıpları düştükten sonra (aracın motorunda elektrik tüketecek başkaca donanım yok) (en yüksek tüketim ortalama 1,9A/h ile buzdolabım) 150A lik bir aküyü 3 saatlik bir yolculuk ile doldurabileceğimi düşünmekteydim. Kazın ayağı öyle değil mi acaba?
3 saatte en azından 12voltun altına düştüğü durumlardan %80 doluluk seviyelerine dahi çıkaramaz mıyım?
Aslında dediğin mümkün. Bu sürede dolması şarj akımına bağlı. Birkaç yıl önce akü kapasite belirleme test cihazı yapmıştım. Elimde detaylı katalog var. Katalogdan baktığım kadarıyla eğer akü 3.5xI10 akımı çekerse yani kapasitesinin %35 kadar akımla ve 13.5 V altında şarj edilirse, 3 saatte boş akü %80 seviyesine çıkar. Bu şarj akımı %40 olursa 2.5 saatte %80 olur. Ama bu değerler akü için sağlıklı şarj değerleri değil. Ancak alternatörde akım sınırlama olmadığından bu değerlerden fazla bile akım çekiyor olabilir. Şarj akımı ancak bir ampermetreyle takip edilebilir.
Genel kullanım şeklim 2-3 günlük konaklamalarda aküyü sonuna kadar kullanıp yolda şarj etme şeklinde olacaktır bundan eminim. Bu şekilde akü ömrünü kısaltacağımın da bilincindeyim ama yaşam aküsünü randımanlı olarak kullanabilmek için mutlaka arada elektrik almam mı gerekecek?
Elektrik almak şart değil ama elektrik varken, elektrik almak, akünüzün ömrünü uzatır. Kamptan ayrıldığınızda akünüzün dolu olduğuna emin olursunuz.
Diğer sorun jel akülerin 13,8 volt ile şarj edilmesi tavsiyesi ve alternatörün bildiğim kadarıyla 14,4 volt vermesi. Bu durum ciddi sorun teşkil eder mi?
Jel akü işinden vazgeçsem mi acaba?
Jel akülerin 13.8V ile şarj edilmesi isteği aslında yüksek akımla şarjın riskinden korunmak içindir diye düşünüyorum. 13.8V altında akü için herhangi bir akım sınırlamaya gerek yoktur. Ama 14.4V gibi bir değerde akü çiddi akımlarla şarj oluyor olabilir. Bu da jel aküde hasara neden olabilir. Şarj geriliminiz yüksekse konjektörü değiştirerek şarj gerilimini daha düşük tutmak mümkün. Kablolarda da bir gerilim düşümü olduğunu hesaba katarak akünüz üzerindeki gerilimi ölçün. 14.4V'un verdiği yüksek şarj akımından jel aküyü korumak için araya akü izolatörü adıyla satılan diyot da konulabilir. Bu diyotta genel olarak 0.7V gerilim düşümü olur. Kablolarda gerilim düşümü yoksa bile akünüze gelen gerilim 13.7V'a düşer.
Aşağıda daha önce forumda yazdığım katalog veri derlemesi de akım, gerilim ve akü doluluğuna göre şarj süresini veriyor.
Sarj konusunu toparlamak gerekirse;
Aküler için üreticisi farklı bir şekilde belirtilmemişse kapasitesinin 1/10 değerindeki bir akımla doldurulması önerilir. Birçaok üreticinin belirttiği şarj akımı için sınır değeri ise 3/10 değeridir. Bunun üzerindeki akımlar aküde kalıcı hasar meydana getirebilir. Yani 150Ah akü için önerilen 15A sınır değeri ise 45A değerindedir. Akü üreticisinin tavsiye ettiği değer varsa öncelikle o değer kullanılmalıdır. Boş bir aküye verilen akım uyguladığınız gerilimle orantılıdır. Önerilen şarj akımını aşmayacak bir gerilimde sarj edilmelidir. Akım sınırlamalı bir şarj cihazıyla bu sağlanabilir. Akım sınırlamalı veya otomatik bir şarj cihazı kullanımıyorsanız; aşırı şarj akımından korunmak için, 13.8V ile başlayıp akım azaldıkça kontrollü olarak gerilimi yükselterek 14.4V uygulamak olabilir. 14.4V altında akım %3 değerine indiğinde şarj tamamlanmış kabul edilir. Bundan sonra gerilimi 13.8V'a düşürüp, 13.8V gerilim altında sürekli tutabilirsiniz. En hızılı şarj yöntemi budur.
Bir akü üreticisininin verdiği bilgiye göre;
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 2.5 saatte %80 dolar.
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 6.7 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 13 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 14.1V ve 2/10 akımda 10 saatte %100 dolar.
Yani açıklamak gerekirse; Boş akü 13.5V ve 2/10 akım sınırlamasıyla şarj edilirken 6.3 saatte %50 doluluğa ulaşır.
Bundan 2.5 sonra yani başlangıçtan 8.8 saat sonra %80 doluluğa ulaşır.
Bundan da 4.2 saat sonra yani başlangıçtan 13 saat sonra %100 doluluğa ulaşır.
Sarj gerilimini, aynı akımda 14.1V gerilime çıkartırsak, 13 saat yerine 10 saatte şarj olur.
Buradaki 13.5V altında 13 saatte %20 akım altında dolarken, %15 akımda 15 saat, %10 akımda ise 18.5 saat olur.
Akülerin doluluk durumuna göre şarj süresinin zamanla doğru orantısal olmadığı diğer başlıklarda paylaşılmış. Ancak burada 220v elektrik ve redresörle elde edilen değerler paylaşılmış. Peki alternatörden şarj duurmunda bu süreç nasıl işliyor?
1/10 gibi tavsiye edilen ve 3/10 gibi üst akım sınırlamalarından bahsedilmiş. Yanlış anlamadıysam bu 150A akü için 15A tavsiye edilen ve 45A üst sınır değeri midir?
Peki benim alternatörüm 55A veriyorsa nasıl olacak? Araçlarda bunu düzenleyen ayrı bir sistem mi var?
Alternatörde akıllı bir ünite yok. Konjektör adlı elemanla sabit çıkış gerilimi elde edilir. Bu da 13.8 ile 14.4V arasındaki bir değerde oluyor. Bahsettiğimiz 1/10 ve 3/10 değerleri genel kabullerdir ama asıl akü üreticinin varsa önerisini dikkate almak lazım. Alternatörle şarj ederken akünün çektiği akımı sınırlayan herhangi bir sistem yok. Akü ne çekiyorsa, o akımla şarj olur. Aküler de boşken yüksek akım, doldukça azalan bir akım çekerler. Alternatörden çok yüksek akım çekilmesi durumunda diyotlar aşırı ısınır ve arızalanabilir.
Zamana göre değişken bir akımla sarj olduğu için akü boşken daha hızlı dolar ama akü doldukça birim zamana göre daha yavaş dolar.
Sorularım mutlaka konuyu iyi bilenleri için cahilce gelecektir ama, çok kaba bir hesapla saatte 55A kapasiteli bir alternatörden radyo-teyp, ıvır zıvır gibi küçük kayıpları düştükten sonra (aracın motorunda elektrik tüketecek başkaca donanım yok) (en yüksek tüketim ortalama 1,9A/h ile buzdolabım) 150A lik bir aküyü 3 saatlik bir yolculuk ile doldurabileceğimi düşünmekteydim. Kazın ayağı öyle değil mi acaba?
Aslında dediğin mümkün. Bu sürede dolması şarj akımına bağlı. Birkaç yıl önce akü kapasite belirleme test cihazı yapmıştım. Elimde detaylı katalog var. Katalogdan baktığım kadarıyla eğer akü 3.5xI10 akımı çekerse yani kapasitesinin %35 kadar akımla ve 13.5 V altında şarj edilirse, 3 saatte boş akü %80 seviyesine çıkar. Bu şarj akımı %40 olursa 2.5 saatte %80 olur. Ama bu değerler akü için sağlıklı şarj değerleri değil. Ancak alternatörde akım sınırlama olmadığından bu değerlerden fazla bile akım çekiyor olabilir. Şarj akımı ancak bir ampermetreyle takip edilebilir.
Genel kullanım şeklim 2-3 günlük konaklamalarda aküyü sonuna kadar kullanıp yolda şarj etme şeklinde olacaktır bundan eminim. Bu şekilde akü ömrünü kısaltacağımın da bilincindeyim ama yaşam aküsünü randımanlı olarak kullanabilmek için mutlaka arada elektrik almam mı gerekecek?
Elektrik almak şart değil ama elektrik varken, elektrik almak, akünüzün ömrünü uzatır. Kamptan ayrıldığınızda akünüzün dolu olduğuna emin olursunuz.
Diğer sorun jel akülerin 13,8 volt ile şarj edilmesi tavsiyesi ve alternatörün bildiğim kadarıyla 14,4 volt vermesi. Bu durum ciddi sorun teşkil eder mi?
Jel akü işinden vazgeçsem mi acaba?
Jel akülerin 13.8V ile şarj edilmesi isteği aslında yüksek akımla şarjın riskinden korunmak içindir diye düşünüyorum. 13.8V altında akü için herhangi bir akım sınırlamaya gerek yoktur. Ama 14.4V gibi bir değerde akü çiddi akımlarla şarj oluyor olabilir. Bu da jel aküde hasara neden olabilir. Şarj geriliminiz yüksekse konjektörü değiştirerek şarj gerilimini daha düşük tutmak mümkün. Kablolarda da bir gerilim düşümü olduğunu hesaba katarak akünüz üzerindeki gerilimi ölçün. 14.4V'un verdiği yüksek şarj akımından jel aküyü korumak için araya akü izolatörü adıyla satılan diyot da konulabilir. Bu diyotta genel olarak 0.7V gerilim düşümü olur. Kablolarda gerilim düşümü yoksa bile akünüze gelen gerilim 13.7V'a düşer.
Aşağıda daha önce forumda yazdığım katalog veri derlemesi de akım, gerilim ve akü doluluğuna göre şarj süresini veriyor.
Sarj konusunu toparlamak gerekirse;
Aküler için üreticisi farklı bir şekilde belirtilmemişse kapasitesinin 1/10 değerindeki bir akımla doldurulması önerilir. Birçaok üreticinin belirttiği şarj akımı için sınır değeri ise 3/10 değeridir. Bunun üzerindeki akımlar aküde kalıcı hasar meydana getirebilir. Yani 150Ah akü için önerilen 15A sınır değeri ise 45A değerindedir. Akü üreticisinin tavsiye ettiği değer varsa öncelikle o değer kullanılmalıdır. Boş bir aküye verilen akım uyguladığınız gerilimle orantılıdır. Önerilen şarj akımını aşmayacak bir gerilimde sarj edilmelidir. Akım sınırlamalı bir şarj cihazıyla bu sağlanabilir. Akım sınırlamalı veya otomatik bir şarj cihazı kullanımıyorsanız; aşırı şarj akımından korunmak için, 13.8V ile başlayıp akım azaldıkça kontrollü olarak gerilimi yükselterek 14.4V uygulamak olabilir. 14.4V altında akım %3 değerine indiğinde şarj tamamlanmış kabul edilir. Bundan sonra gerilimi 13.8V'a düşürüp, 13.8V gerilim altında sürekli tutabilirsiniz. En hızılı şarj yöntemi budur.
Bir akü üreticisininin verdiği bilgiye göre;
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 2.5 saatte %80 dolar.
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 6.7 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 13 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 14.1V ve 2/10 akımda 10 saatte %100 dolar.
Yani açıklamak gerekirse; Boş akü 13.5V ve 2/10 akım sınırlamasıyla şarj edilirken 6.3 saatte %50 doluluğa ulaşır.
Bundan 2.5 sonra yani başlangıçtan 8.8 saat sonra %80 doluluğa ulaşır.
Bundan da 4.2 saat sonra yani başlangıçtan 13 saat sonra %100 doluluğa ulaşır.
Sarj gerilimini, aynı akımda 14.1V gerilime çıkartırsak, 13 saat yerine 10 saatte şarj olur.
Buradaki 13.5V altında 13 saatte %20 akım altında dolarken, %15 akımda 15 saat, %10 akımda ise 18.5 saat olur.