Ynt: Yaşam Aküsü 1
Haldun, aküyü %50-60 dolduruluyor demek, bardağın yarısı boş kalıyor deyil, akü %100 iken 12v enerjiyi %60-70 kapasıtesine kadar veriyor, akünün içinde geri kalan enerji 12v dan düşük voltajda, ama yinede hızlı akım çekmeyen 12v ile çalışan radyo, led lamba, gibi aletleri çalıştırabiliyor..
Doğru akünün %60-70'i boşalıyor ve biz bu kısmı dolduruyoruz, yani bardağın alt kısmında hep kullanmadığımız enerji kalıyor biz bardağın üst tarafını dolduruyoruz, ama akü Tam olarak doluyor, akünün tam olarak dolamadığı durumlar akünün problemlerinin başladığı durumlardır, biz bu halide tam dolduramıyoruz demeyiz, çabuk boşalıyor diye tarif ederiz...
Aküyü sonuna kadar yani çalışan elektrikli alet stop edinceye kadar kullanmaya kalkarsak, akü 12v enerjiyi tam doluyken rahatca veriyor, ama deşarj sınırına gelince yinede inatla 12v vermeye çalışyor, 12v verebilme ile verememe sınırında akü 12v verebilmek için kendini zorluyor ve ısınma yapıyor, işte tavsiye edilen aküyü bu hale gelinceye kadar kullanmamak, bunun içinde akünün amp'i nekadar büyük olursa sürekli 12v verebilme bakımından o kadar iyi...
Burada şuda söylenebilir, o zaman niye arabalarda marş için büyük akü kullanılmıyor da 45-70 amp akü kullanılıyor, büyük akü daha iyi olmazmı.? Arabalar sürekli 12v istemiyor, marşa basma anında doygun 12v istiyor, araba çalışıncada tekrar şarz ederek aküyü tam dolduruyor...Arabaların marş aküsü büyük ağızlı bir biden gibidir 12v enerjiyi ani boşaltır, bizim karavanda kullanma şeklimiz, küçük ağızlı bir bidon gibidir 12v enerji aynı düzende nekadar uzun süre 12v verebilirse o kadar makbul...
Jel aküler tabiki standart 12v enerji verebilme bakımında idealdirler, teknelerde niye jel akü kullanılır, çünkü adam teknesine yılınr haftası gitmez, bazen 2-3 ayda bir gider, amaç budur, düzensiz ve uzun süre kullanılmadan beklemeli kullanımlarda jel aküle tercih edilir, çünkü aküde insan gibidir sürekli hafif hareket ister, uzun beklemelerde plakalarda sertleşme olur, ve bunun anlamı şarz tutmamak olarak tarif edilir...Ama araç binek oto gibi gündelik kullanımda kullanılacaksa veya bekleme süresi 7-10-15 günü geçmeyecekse, bu süreler arasında 50-100 km yol yapıp tam arcın alternatöründen doğal yolla şarzını tamamlayacaksa, bakımsız akülerde kullanılabilir, tavsiye aracın içinde en azından tek bir adet led lamba sürekli yanarsa yani aküyü meşgul ederse akü için feydalı olur, bu önemli bir sarfiyat deyildir tek bir ledin 200 amp aküyü boşaltması herhalde bir kaç yıl sürer, nasılki insanlar hareketsizlikden dolayı kireçlenme yaşıyor, işte buna engel olur....Tam bakımsız akünün avantajı jel olan ile aynı fiyata iki misli amp akü sahibi olabilmekdir...
Forumlarda süre ile ilgili 150 amp akünün cumartesi-pazar hafta sonuna yettiğine dair deneme bilgileri var, tabiki bu herkes için geçerli olamaz herkesin karavanındaki aletlerin markalarına göre verimliliği ve enerji kullanım alışkanlıkları çok farklı..Bizde pembe kayalarda 150+90 amp akü ile cuma akşamından pazar akşamına kadar, 12v kompresörlü buzdolabı, iç dış aydınlatma, uzun süre CD den müzik dinleyip hidraforumuzuda gerekdiği kadar çalışarak tam 50 saat idare ettik...Tavsiyem 200+araç aküsü dür, tahminim 50-60 saat yeter..