Yaşam Aküsü 1

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan insel Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 427
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 130,986
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Ynt: Yaşam Aküsü 1

Atilla ağbi 400 amper yaşam aküsü koyduğumuzda, kamp yerine gidip gelirken aracın sarz dinamosundan çalışacak şekilde maksimum üç günlük kampın sonunda buzdolabım bu 400amperlik akümün yaklaşık %40'nı (saatte 3,5amp) kullanacak, bu %40-50'sini kullandığımız (boşalttığımız) aküleri ;
1-bizim aracın sarz dinamosu doldurabilecekmi,
2-doldurması için ne kadar zaman isteyecek,
3-doldururken fazla ısınıp arıza verme durumu nedir
 

Etiketler
Ynt: Yaşam Aküsü 1

Levent, akü şarzının teknik açılımı değişkenlere bağlı zor bir konu...
ducatoların 1998-2002 modellerinde yıllara 74 ve 90 amp alternatör (şarz dinamosu) kullanılmış..
ducatoların 2003-2007 modellerinde yıllara 110 ve 120 amp alternatör (şarz dinamosu) kullanılmış..
ama piyasada 160 ve 250 amp ducato alternatörleri satılıyor..

90 amp/saat alternatör demek saatte 90 amp enerji üretebiliyor demek, alternatör aküyü 14.1v ile şarj ediyor.....14.1 V'u verebilmek için motor devrinin 1750-2000 devirde çalışıyor olması gerekiyor, birde alternatördeki şarj ayarlayıcısı konjektör akünün dolup dolmadığını kontrol ettiği gibi, araçlar fabrikadan çıkarken akü amperleri konjektörle uyumlu olarak çıkyor, konjektör akünün amperine göre takılıyor ve akünün kaç amp olduğunu biliyor ve doğru şarj için akü kapasitesinin 1/10'u kadar enerjiyi aküye gönderiyor..... Ayrıca araç o sırada far, klima, müzik için enerji harcıyorsa, alternatörden çıkan enerji bölüşülmüş oluyor, bunun anlamı araba aynı devirde çalışırken gündüz-gece farkı akünün şarj süresini değiştiriyor, gündüze göre 1750-2000 devirde şarj edebilen bir alternatör gece farların yandığı konumda 3000 devire çıkması gerekiyor...bu arada ek bilgi, alternatörün devri motor devrinin yaklaşık 3 katıdır, bu devir farkını kasnak farklarından kazanıyor....izahıda anlamasıda zor bir konu..
Bilimsel olarak araca ilave edeceğimiz büyük akü için önce konjektörün aküye göre büyütülmesi gerekir (1/10 nisbet) bu yetmezse alternatör daha büyük ampli olanı ile değişmeli...Bu yapılmzsa alternatör konjektör birlikteliği aracın aküsünün1/10'u kadar enerji vereceği için extra aküde aracın kendi aküsüne göre ayarlanmış 1/10 hızında doldurulacaktır (motor devri yine önemli)...Biz daha hızlı şarj istiyorsak alternatör veya konjektörü tek tek veya ikisini birden yeni takacağımız aküye uygun olarak değiştirmeliyiz...Değiştirmezsek ne olur normalde araçta kullanılan konjektörün marka anlamına göre hiç bir zarar olmaz (ama kalıtesiz bir konjektör ise aşırı çalışmakdan yanabilir, çünkü konjektörde arada bir dinlenmek soğumak ister) sadece şarj süresi uzar( motor devrine bağlı olarak).....Motor devri lafını ikide bir araya sokuyorum, çünkü önemli, kampingde aracı rölantide çalıştırarak akü şarj etmeye çalışan çok arkadaşımızı gördüm, bu boşuna gayret, bu şekilde akü ancak hortumdan akan suya göre serum hortumundan akan su ile karşılaştırılabilir.....
Aslında araca extra akü ilave edilecekse aküler İzolatör vasıtası ile bir birine bağlanırsa akülerdeki enerjinin birbirlerine geçmesine engel olunur, ve dolan akünün enerjisi bu şekilde kesilerek, dolmayan büyük akünün dolumu devam ederken dolan küçük akü aşırı yüklemeden korunur....
Anlayan bir adım öne çıksın demek geliyor içimden...
Aracı standart olarak kullanmaya devam ederken, extra akü koyarsak, aküler tam olarak şarj olur korkmayın ama şarj süresi aracın orjinal kapasitesinin bölüştürülmesi anlamında olduğu için şarj uzar..Kısaltmak için alternatör veya konjektör veya ikisinin güçlerinide artırmak gerekir..Akü izolatörü kullanmak iyi bir şeydir, aküleri korur kollar (akü amperine göre alınır pahalı bir şeydir yüksek amperlisi 300-500 TL gibi)...

Bu konu benide ilgilendiriyor, çünkü ben 90 amp olan araç aküme ilave olarak 200+200=400 amp extra akü takacağım için, benimde birşeyler yapmam gerekecek, ama henüz zamanı erken olduğu için uzakdan araştırıyorum, zamanı gelince derinlemesine araştıracağım, bu arada araştırmalarımda yeni şeyler öğrenirsem, burada paylaşırım....

Yazı okuyarak anlamak zor olabilir, kamplarda toplantılarda sohbetini yaparsak belki biraz daha anlaşılır olabilir...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Atilla abi,

250A lik PSA grubu için alternatör nerede satılmakta...
Ben max. 150A lik bulabildiydim serviste...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Haldun internette okudum ama nerede bulunur araştırmadım....

Akü şarjı ile ilgili, Taze bir bilgi daha;
internette bir arkadaş derki; alternatör AC 12-20 volt enerji üretir, konjektör bu enerjiyi DC ye çevirip 13-14.1 volt olarak aküyü şarj eder...alternatör şarj enerken aracın toplam beygir gücünden 3-6 beygir çalar, yani araç kendi aküsü ve extra aküleri yolda şarz ederken araçda beygir düşüklüğü olur, yakıt masrafı artar..konjektör şarj sırasında ısınır ve çok uzun süre şarj etmekden markasına ve kalitesine göre yanabilir..Bunun için akülerin hepsini birden parelel bağlayarak şarj etmeyin, her aküye devre kesici takın ve aküleri teker teker devreye sokun, her akü sarjı arasında 1 saat boşluk olsun ve konjektör dinlenme fırsatı bulsun......bu sözler bir arkadaşın yorumları....sonundada kendi düşüncesi olarak şunu söylüyor " ben olsam extra büyük akü yerine küçük küçük bir sürü akü koyuk, hepsini devre kesici ile bağlayıp aralarında dinlenme zamanı bırakarak teker teker şarj ederim" diyor...
Yazılanlar, izahlar güzel, sonuç fikride tamamen kendi yorumu, doğru bir fikir olup olmadığını ancak araştırarak bulabiliriz...
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Öncelikle alternatörün ne olduğunu açıklayalım. Alternatörümüz, bildiğimiz elektrik jeneratörünün araç üzerinde olan minyatür bir halidir. Genellikle 3 fazlıdır. Alternatör adı üstünde zaten alternatif akım üretir. Alternatör üzerindeki diyot gurubuyla, bu gerilim doğru akıma çevrilir. Konjektörün görevi ise sadece sabit bir doğru gerilim oluşturmaktır. Kendisi bir doğrultma yapmaz. Alternatörün ürettiği akımla uzaktan yakından ilgisi yoktur. Alternatör çıkışındaki doğrultulmuş gerilimi okur ve bu gerilimi 13.8-14.4 gibi (kaç volta ayarlandıysa) gerilimde tutmak için alternatörün rotoruna uygulanan akımı ayarlar. Bu nedenle konjektörün yorulması gibi bir şey de söz konusu değildir. İyi tasarlanmış konjektör sorun çıkartmaz. Biraz teknik oldu ama alternatör kısmının çalışma prensibi böyle.

Alternatörümüze yüksek akım çeken bir cihaz veya boş büyük kapasiteli bir akü bağlarsak ne olur? Akü yüksek akım çekeceğinden konjektör alternatörün rotoruna verilen enerjiyi arttırır. Diyotlar ve alternatör sargıları ısınır. Çekilen akım alternatör kapasitesinin üstündeyse, yanabilir. Bu nedenle test yapılması gereklidir. Boş yaşam aküsünü şarja aldığınızda alternatörden çekilen akım ve hatta farlar da yakılarak ne akım çekildiğinin gözlemlenmesi yerinde olur. Akım kritik bir değerdeyse alternatör daha büyük akımlı olanla kesinlikle değiştirilmelidir.
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Alternatörün (şarj dinamosu) çektiği güç ne kadar dersek hesabı basit. Ortalama verim % 55 kabul edebiliriz.
Voltaj : 14.4 Volt olsun.
Çektiğimiz amper : 30 Amper olsun.
Alternatörün motordan çaldığı güç: 30 * 14. 4 / 0.55 = 785 Wat yapar. O da yaklaşık 1 HP (beygir) güç demektir.
Yani 30 amper çekilirse motor ekstradan 1 HP güç harcar. 60 amper bu durumda 2 HP ye denk gelir.
Şarj dinamosunun büyük seçilmesi onu fazla yormamak içindir. %100 kapasite yerine %30 kapasite ile çalışan ekipmanın ömrü her zaman fazla olur.
Bazen çıkış için yer varsa ikinci bir alternatör konur.
120 amper 14.4 Voltluk şarj dinamosu sanırım her şeye fazla fazla yeter.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

ABL motor kodlu T4 1.9 TD aracımın alternatörünün kaç amperlik olduğunu bilen var mı? Araç dizel ve beyinsiz olduğu için elektrik çeken fazla aksamı yok. Farlar, silecekler, radyo, kalorifer motoru vs. çalışsa bile en fazla 20 amper ekstra yük biner diye düşünmüş ve alternatörün kapasitesini çok önemsememiştim.

Alternatör konusu önemli olduğu için aracı ilk aldığımda sağlam alternatörümü açtırarak kontrol ettirmiş ve kömürlerini değiştirmiştim. Acaba arıza vermesini beklemeden kömürleri değiştirme işlemini belirli periyotlarda (yılda 1 ya da 18 ayda 1 gibi..) yaptırmak gerekli midir?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

orsaalabanda' Alıntı:
Alternatör konusu önemli olduğu için aracı ilk aldığımda sağlam alternatörümü açtırarak kontrol ettirmiş ve kömürlerini değiştirmiştim. Acaba arıza vermesini beklemeden kömürleri değiştirme işlemini belirli periyotlarda (yılda 1 ya da 18 ayda 1 gibi..) yaptırmak gerekli midir?

Eyvahhh!.. L300, sekiz yıldır bende, bu işi hiç düşünmedik; Cem, iş çıkartıyorsun başımıza... :D

Cavid Sezen
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

orsaalabanda' Alıntı:
ABL motor kodlu T4 1.9 TD aracımın alternatörünün kaç amperlik olduğunu bilen var mı? Araç dizel ve beyinsiz olduğu için elektrik çeken fazla aksamı yok. Farlar, silecekler, radyo, kalorifer motoru vs. çalışsa bile en fazla 20 amper ekstra yük biner diye düşünmüş ve alternatörün kapasitesini çok önemsememiştim.

Alternatör konusu önemli olduğu için aracı ilk aldığımda sağlam alternatörümü açtırarak kontrol ettirmiş ve kömürlerini değiştirmiştim. Acaba arıza vermesini beklemeden kömürleri değiştirme işlemini belirli periyotlarda (yılda 1 ya da 18 ayda 1 gibi..) yaptırmak gerekli midir?
Aman ha Cem, Rosinante duymasın. Ben Küheylan için beyinsiz desem kesinlikle kalk gidelim filan yapmaz. ;) ;D
Küheylanın alternatörü 80A. Kullanımda 50A'in üzerinde bir akım da görmedim. Bugüne kadar 1 defa kömürlerini değiştirdim. Kömürlerin bittiği şarj etmemesinden anlaşılır. Ömürleri için kesin birşey söylemek güç, 1, 1.5 yıllık değişim peryodu çok kısa olur. 5 yıl veya 50000km bana mantıklı geliyor. Sökülmüşken rulmanlarını da değiştirmekte fayda var.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

fsirin' Alıntı:
Aman ha Cem, Rosinante duymasın. Ben Küheylan için beyinsiz desem kesinlikle kalk gidelim filan yapmaz. ;) ;D
Küheylanın alternatörü 80A. Kullanımda 50A'in üzerinde bir akım da görmedim. Bugüne kadar 1 defa kömürlerini değiştirdim. Kömürlerin bittiği şarj etmemesinden anlaşılır. Ömürleri için kesin birşey söylemek güç, 1, 1.5 yıllık değişim peryodu çok kısa olur. 5 yıl veya 50000km bana mantıklı geliyor. Sökülmüşken rulmanlarını da değiştirmekte fayda var.

:D :D :D Beyinsiz Rosinante, araç olmadık bir arıza çıkarttığında (çıkartmaması temennimiz) iyi bir serzeniş hitap biçimi. :D :D :D
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

fsirin' Alıntı:
Aman ha Cem, Rosinante duymasın. Ben Küheylan için beyinsiz desem kesinlikle kalk gidelim filan yapmaz. ;) ;D
Küheylanın alternatörü 80A. Kullanımda 50A'in üzerinde bir akım da görmedim. Bugüne kadar 1 defa kömürlerini değiştirdim. Kömürlerin bittiği şarj etmemesinden anlaşılır. Ömürleri için kesin birşey söylemek güç, 1, 1.5 yıllık değişim peryodu çok kısa olur. 5 yıl veya 50000km bana mantıklı geliyor. Sökülmüşken rulmanlarını da değiştirmekte fayda var.

Ferhat hocam, bizimkinin aklı öyle etliye sütlüye çalışmaz fazla. Kontağı çevirirsin gider, kapatırsın durur... Kadının, otomobilin ve dahi karavanın fazla akıllı olanı makbul değildir biliyorsun. ;D Zaten güzel, zeki, dürüst ve ahlaklısını bulabilmek imkansız. :D
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

enverdede' Alıntı:
:D :D :D Beyinsiz Rosinante, araç olmadık bir arıza çıkarttığında (çıkartmaması temennimiz) iyi bir serzeniş hitap biçimi. :D :D :D

Enver abi, bunların akıllı olanları çok daha tehlikeli. Ne zaman ne yapacağı belli olmaz. Aracı alırken baktırdığım Hikmet arkadaşımız şöyle demişti: "Bu motor çalışmıyorsa ya yakıt gelmiyordur, ya elektrik gelmiyordur ya da motor bitmiştir. Zeytinyağı koysan yine çalışır..." Bu yüzden asla beyinsizlikle suçlamam aracımı. ;D Onun zekasına değil, ruhuna değer veriyorum. :D
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Hyundai panel -dizel araçlarda altarnatör= 12V-65A/75A , AKÜ=12V-88AHPT teknik özellikler bölümünde verilmiş değerlerde donanımları yapılmış. Benim arçta ise12V/90A+12V/105A paralel bağlı aküler var araba çalışıyorken ikisi birden şarz oluyor. Araç donanımı ise 50 lt coolmatik buzdolabı komprosörlü+vebasto 2000+ 15" LCD TV+ (mavigaz) gaz dedektörü gibi donanım var. Araç günlük kullanım içinde kullanılıyor.12 senedir bende. Donanım olarakta 6-7 senedirde bu şekilde kullanılıyor.Herhanki bir arıza çıkartmadı. Altarnetörü yükseltmek gerekirmi?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

şarz dinamosu araştırmalarımda ustalarla birebir görüşmemde şarz dinamosunda sınır 200amp, 200amperden büyük şarz cihazı alacağınız zaman fiyat uçuyor, örneğin 200amp şarz dinamosu 350tl iken 250amp şarz dinamosu 1,250tl olarak fiyat aldım, 200amp üstündeki şarz dinamosununda boyutları ve ağırlığıda büyüyor,
ikinci öğrendiğim şey araç rolantide çalışırken de şarz etmesi, yani 1500ve üstü devirlerde çalıştırmak gerekmiyormuş (iki ayrı ustanın söylemesi)
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

buralpdi' Alıntı:
şarz dinamosu araştırmalarımda ustalarla birebir görüşmemde şarz dinamosunda sınır 200amp, 200amperden büyük şarz cihazı alacağınız zaman fiyat uçuyor, örneğin 200amp şarz dinamosu 350tl iken 250amp şarz dinamosu 1,250tl olarak fiyat aldım, 200amp üstündeki şarz dinamosununda boyutları ve ağırlığıda büyüyor,
ikinci öğrendiğim şey araç rolantide çalışırken de şarz etmesi, yani 1500ve üstü devirlerde çalıştırmak gerekmiyormuş (iki ayrı ustanın söylemesi)
Konjektör alternatörü devreye aldığında aracın şarj lambası söner. Bu nedenle şarj lambası sönükse, rölanti devrinde bile şarj olur ama alternatörün üretebildiği akım da düşük olur. En doğrusu ölçmek. Daha detaylı inceleme için yerli üreticilerden Mako'nun sayfasında çalışma karakteristiği var. http://www.mako.com.tr/tr/urunler/alternator.html
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Nihayet yaşam aküsü için hamle yapabildim...

Şu ana kadar üzerinde Mutlu 72Ah lik starter akü bulunuyordu...

Vehbi hocamla birlikte 150 Ah lik jel aküleri Ankaradan satın aldık...

Yarın kargo elimizde olacak...

Kullandıktan sonra izlenimlerimi yazarım bu topiğe...
 

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,758
Mesajlar
1,523,329
Kayıtlı Üye Sayımız
166,573
Kaydolan Son Üyemiz
isangun

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst