Ynt: Yaşam Aküsü 1
Levent, akü şarzının teknik açılımı değişkenlere bağlı zor bir konu...
ducatoların 1998-2002 modellerinde yıllara 74 ve 90 amp alternatör (şarz dinamosu) kullanılmış..
ducatoların 2003-2007 modellerinde yıllara 110 ve 120 amp alternatör (şarz dinamosu) kullanılmış..
ama piyasada 160 ve 250 amp ducato alternatörleri satılıyor..
90 amp/saat alternatör demek saatte 90 amp enerji üretebiliyor demek, alternatör aküyü 14.1v ile şarj ediyor.....14.1 V'u verebilmek için motor devrinin 1750-2000 devirde çalışıyor olması gerekiyor, birde alternatördeki şarj ayarlayıcısı konjektör akünün dolup dolmadığını kontrol ettiği gibi, araçlar fabrikadan çıkarken akü amperleri konjektörle uyumlu olarak çıkyor, konjektör akünün amperine göre takılıyor ve akünün kaç amp olduğunu biliyor ve doğru şarj için akü kapasitesinin 1/10'u kadar enerjiyi aküye gönderiyor..... Ayrıca araç o sırada far, klima, müzik için enerji harcıyorsa, alternatörden çıkan enerji bölüşülmüş oluyor, bunun anlamı araba aynı devirde çalışırken gündüz-gece farkı akünün şarj süresini değiştiriyor, gündüze göre 1750-2000 devirde şarj edebilen bir alternatör gece farların yandığı konumda 3000 devire çıkması gerekiyor...bu arada ek bilgi, alternatörün devri motor devrinin yaklaşık 3 katıdır, bu devir farkını kasnak farklarından kazanıyor....izahıda anlamasıda zor bir konu..
Bilimsel olarak araca ilave edeceğimiz büyük akü için önce konjektörün aküye göre büyütülmesi gerekir (1/10 nisbet) bu yetmezse alternatör daha büyük ampli olanı ile değişmeli...Bu yapılmzsa alternatör konjektör birlikteliği aracın aküsünün1/10'u kadar enerji vereceği için extra aküde aracın kendi aküsüne göre ayarlanmış 1/10 hızında doldurulacaktır (motor devri yine önemli)...Biz daha hızlı şarj istiyorsak alternatör veya konjektörü tek tek veya ikisini birden yeni takacağımız aküye uygun olarak değiştirmeliyiz...Değiştirmezsek ne olur normalde araçta kullanılan konjektörün marka anlamına göre hiç bir zarar olmaz (ama kalıtesiz bir konjektör ise aşırı çalışmakdan yanabilir, çünkü konjektörde arada bir dinlenmek soğumak ister) sadece şarj süresi uzar( motor devrine bağlı olarak).....Motor devri lafını ikide bir araya sokuyorum, çünkü önemli, kampingde aracı rölantide çalıştırarak akü şarj etmeye çalışan çok arkadaşımızı gördüm, bu boşuna gayret, bu şekilde akü ancak hortumdan akan suya göre serum hortumundan akan su ile karşılaştırılabilir.....
Aslında araca extra akü ilave edilecekse aküler İzolatör vasıtası ile bir birine bağlanırsa akülerdeki enerjinin birbirlerine geçmesine engel olunur, ve dolan akünün enerjisi bu şekilde kesilerek, dolmayan büyük akünün dolumu devam ederken dolan küçük akü aşırı yüklemeden korunur....
Anlayan bir adım öne çıksın demek geliyor içimden...
Aracı standart olarak kullanmaya devam ederken, extra akü koyarsak, aküler tam olarak şarj olur korkmayın ama şarj süresi aracın orjinal kapasitesinin bölüştürülmesi anlamında olduğu için şarj uzar..Kısaltmak için alternatör veya konjektör veya ikisinin güçlerinide artırmak gerekir..Akü izolatörü kullanmak iyi bir şeydir, aküleri korur kollar (akü amperine göre alınır pahalı bir şeydir yüksek amperlisi 300-500 TL gibi)...
Bu konu benide ilgilendiriyor, çünkü ben 90 amp olan araç aküme ilave olarak 200+200=400 amp extra akü takacağım için, benimde birşeyler yapmam gerekecek, ama henüz zamanı erken olduğu için uzakdan araştırıyorum, zamanı gelince derinlemesine araştıracağım, bu arada araştırmalarımda yeni şeyler öğrenirsem, burada paylaşırım....
Yazı okuyarak anlamak zor olabilir, kamplarda toplantılarda sohbetini yaparsak belki biraz daha anlaşılır olabilir...