Yaşam Aküsü 1

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan insel Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 427
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 131,003
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Ynt: Yaşam Aküsü 1

yugun' Alıntı:
O zaman elektrikçimin dediği gibi şarja bağlarken kutup başlarını aküden sökmeden (akülerin + kutupları ayrıkken) bağlayabiliriz, diyorsunuz. Ben ups i sürekli yaşam aküsüne bağlı tutacağım, elektriği taktığım anda o aküyü şarj etmeye başlayacak. Bu arada on-line ups olduğu için kullandığım elektriği de bana şebekeden doğrudan verecek. Besleme kablosu çıkarıldığında otomatik olarak yaşam aküsüne geçecek ve 12 volttan 220 ye çevirerek kullanım hattına vermeye devam edecek. Elektrikçi de öyle diyor, ben de öyle biliyordum ama yine de uzmanını bulmuşken sormak istedim. Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
Sistem dediğiniz gibi çalışır. Kullandığınız UPS'nin 12V akü sistemine uygun olduğundan emin olun.
Sanırım Off-Line UPS demek istediniz. On-Line olanlar sürekli olarak invertör konumunda çalışırlar.Zaten Off-Line UPS'ler On-Line olanlara göre çok daha ucuzdurlar. Bununla birlikte enerjii kesintisinde küçük bir kesinti yaratırlar ama çok hassas sistemler dışında bu hissedilmez.
 

Etiketler
Ynt: Yaşam Aküsü 1

Ferhat abi,
Ben ürünü on-line biliyordum ama 2 ms lik tepki süresi var olduğunu biliyordum. hem elektrik kesildiğinde rölenin sesini de duyabiliyordum. Verdiğiniz bilgilerden sonra iyice kafam karıştı doğrusu.

Benim ups im zaman içinde firma tarafından biraz geliştirilmiş. Bilgisayar data bağlantısı falan eklemişler ama model olarak bu:
http://www.powercom-usa.com/ProductDetail.asp?ID=4850

Orda da line interactive yazıyor. İyice şaşırdım. Eğer online ise sürekli aküyü zorlayıp erken iflasına neden olabilir diye düşünüyorum. Ancak sürekli çalıştığı halde daha kendi aküsü iyi durumda (3 yıldır kullanılıyor)

Konuyla ilgili biraz araştırma yaptım:


Off-line UPS Modelleri: Şebeke elektriği varken giriş yükleri şebekeden beslenir ve aküler şarj edilir. Off-Line UPS'lerin kullanım amaçları elektrik kesintisinde çalışabilmek değil, kesinti durumunda bilgisayarı kontrollü olarak kapatma ihtiyacıdır. Basit yapılı ve ucuz olmaları tercih edilmelerine sebep olur. Sık sık elektrik kesintisi ve gerilim dalgalanmaları olan yerlerde yeterince verimli çalışamazlar. Gerilim regülasyonu özelliği bulunmadığından dolayı günümüz şartlarına uygun bir ürün değildir. Dolayısıyla tavsiye edilmezler.


Line-Interactive UPS modelleri şebeke gerilimi varsa ve belli sınırlar içindeyse bu gerilimi ayarlayarak çıkışına verir. Şebeke konumunda aynı zamanda akülerini de şarj eder. Şebeke konumundayken gerilimin belirlenen sınırların dışında gelmesi durumunda girişteki enerjiyi ayarlayarak çıkışına verirler.
Kaynak:wikipedia

Bu durumda her ikisi de aküyü sürekli devrede tutmuyor, yani line da off line da olsa benim işimi görür olarak anlıyorum. Umarım doğru anlayabilmişimdir. Yoksa şebeke gerilimi geldiğinde bile aküyü devrede tutup onun üzerinden regulasyon yapacak UPS benim işimi görmez. O zaman ayrıca redresör ve inverter almam lazım, O zaman da herşey elle kontrol edilecek. Ben istiyorum ki güç kablosunu şebekeye taktığımda her şey hallolsun. Gerçi UPS e benzer özellikli inverterler çıkmış (otomatik redresörlü) ama fiyatları biraz tuzluca.

Selamlar,
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

KGK (UPS) konusu benim tez konumdu. Aldığınız bilgiler doğru ancak akünün sürekjli devrede turulduğu konusundaki yorum yanlış. Off-Line UPS bahsettiğiniz gibi kısa bir kesintiye sahiptir. On-Line UPS ise invertörü sürekli devrede olarak enerji üretir. Şebekedeki hiç bir sorunu kullanıcı tarafına yansıtmazlar. Her iki KGK'da aküleri aynı şekilde kullanır. Şebeke var olduğu sürece aküleri tampon şarjda tutar. Şebeke kesildiğinde ise enerji ihtiyacını aküden karşılar. Sizin kullanımınızda Off-Line tipi KGK yeterlidir. Elinizde hazır KGK varsa kullanabilirsiniz. Ancak 12V kullanımında KGK'nın akü şarj kapasitesii aşmamalısınız.
Benim size önerim, invertör ve redresörü ayrı tutmak. Sonuçta şebeke olsa da karavanda 12V ile kullanım sürüyor. KGK kullanımında 12V akü üzerinden çektiğiniz enerji özellikle Off-Line UPS şarj sistemini aşırı yükleyecektir veya akünün şarj olamamasına neden olabilir.
 


Ynt: Yaşam Aküsü 1

Yaşam aküsüyle ilgili bütün işler halledildikten sonra, sıra geldi doğada, dağda, bayırda, kampta, piknikte yada yolda her an hasıl olabilen 220v elektrik ihtiyacımızı çözmeye. Bunun için UPS kullanmayı uygun gördüğümü yukarıdaki mesajda belirtmiştim. Bunun nedenleri:
Olumlu yönleri (bence)
1- Elimde eski masaüstünden kalma bir tane var ve güzel, kaliteli bir alet.
2-Yenisi alınıp yapılsa bile redresör+350w(eşdeğeri) invertörden çok daha ucuz.
3- Tamamen otomatik, şarj etmesi, şarjı sürekli dolu tutması.
4- Yerleşik kendine has güvenlik sistemlerini içermesi (aşırı yükte otomatik kapanma, yerleşik sigortalar vb)
5- Zaten çok gezdiğim için aküyü çoğunlukla aracın şarj etmesi, Kamp yerlerine girdiğimde şarj için acelemin olmaması. (en az 24 saat kalıyorum)
6-Kamp yerlerinde elektrikli ocak klima kullanımı vb nedenlerle voltaj düştüğünde, bağlı olan herşeyi koruyacak olması.
7-Ana güç kablosunu şebeke elektriğine takmaktan başka hiçbir işlem gerektirmeyecek olması.
Olumsuz yönleri:
1- 350w sürekli güce kadar desteklediği için 350w üzerinde hiçbirşey kullanamama (Bu ağır yük gerektiren şeyleri ikinci bir kablo ile bağlayarak çözülebilir de ama şart da değil, maksat bağımsız kampı desteklemek olduğuna göre, zaten gazlı ocak taşıyacağız bir de elk ocak taşımanın bir mantığı yok artık)
2- Ferhat beyin dediğine göre sistem şarjda olduğu süre içinde 12v cihazların kullanılmaması gerekiyormuş. Su pompası gibi kritik öneme sahip bir cihaz çalıştırmadığımız için bunun da bir önemi yok bizim için. Buzdolabımız 220v ile de çalışabiliyor.
3- Sistem 9 amperlik aküyü şarj etmek için optimize edilmiş 60 amperlik aküyü şarj etmesi çok uzun sürecek. (bu da sorun değil bizim için yukarıda yazmıştım öte yönden yavaş şarj akünün ömrünü uzatacaktır.)

upsstandart.jpg


Gelelim UPS i amacımız doğrultusunda değiştirmeye,

Öncelikle ups i uzun süredir hiç yoksa işe yarasın diye taktığımız televizyon-uydu hattından çıkardım. Güzelce ters çevirmeden aşağıdaki dört civatayı söktüm. (ters çevirmeme nedenimiz akıntıya mahal vermemek, gerçi upsin içinden çok iyi bir yuasa akü çıktı, ters çevirseniz de bişey olmayabilir ama riske girmeye gerek yok.

upsakilkhali.jpg

Akü yerine takılı hali.


img483k.jpg

Sonra dikkatlice aküyü yerinden çıkardım. Aküyü sökmek hiç zor değil.

Eletrikçiden aldığım 3mm kesit kabloların ucuna uygun bağlantı klipslerini sıktım ve aküye bağlanan uçları bu kablolara bağlayarak bağlantıyı uzattım.

upsdelikdelinmesi.jpg

Upsin kasasının önünü deldim, kabloları bu delikten geçirip kablolar çekildiğinde içerideki bağlantıyı zorlamasın diye içeriye tesisat kelepçesi sıktım ve gerilmenin bağlantıları çıkarmasını engelledim.

Akü kutup başı mandallarını kablolara taktım. Sistemi bir kere açıkken test ettim, sonra kasa kapağını monte edip, vidaları sıkıştırdım.

upskendiaksylealma.jpg

upskendiaksylealma2.jpg

Son olarak dışarı aldığım kendi aküsüne mandallarla bağlayarak bir deneme yaptım.


Daha sonra akünün yanında ayarlamış olduğum boşluğa götürüp yerleştirdim. Ve bir kez de yaşam aküsüne bağlayıp denedim.

Sonuç: Artık heryerde Dizüstü,Cep telefonu vb cihazları şarj edebileceğimiz, Ufak tefek cihazları çalıştırabilirabileceğimiz 220v 350w lık Hem araba motorunun, Hem de şebeke elektriğinin tekrar şarj edebildiği mobil güce kavuşmuş olduk.

Bundan sonra arabada elektrikle ilgili yapılacaklar:
-Mandallı bağlantılar yerine aküye direk bağlantı yapılacak, çünkü kaput kapanırsa mandallara değebilir. Mandallı bağlantı bu açıdan tehlikeli, Hem kaputu sürekli açık tutacak halim yok illa ki kapanması gerekecek. O yüzden araya anahtar koyularak UPS aküye direk kutup başlarından mandalsız bağlanacak ve sürekli sabit yerinde kalacak.
-Havalandırmalardan (Ön kaputtaki) birisini geçici olarak kaliteli çadır bandı ile iptal ettim. Buna bir çözüm düşünüyorum. Buraya açılır kapanır kapaklı ve altına su geçirmeyecek bir aparat imal etmeyi deneyeceğim
-2 metrelik standart güç kablosu 20 metrelik kabloya dönüştürülecek ve uygun bir sarma sistemi geliştirilecek.
-Arabaya sabit 220 v tesisat döşenecek (İki piriz birisi kabin içine vites kolunun oraya yerleştirilecek ve bilgisayarla navigasyonu mümkün hale getirecek, diğeri bagaja konumlandırılacak, Duruma göre arka tarafta dış etkenlere dayanıklı üçüncü bir fiş olabilir, Gerekli hallerde çadıra elektrik almak için.

Gördüğünüz gibi elektrikle ilgili daha çok iş var, ama işin önemli bir aşamasını bitmiş oldu. Şu anda da elektriğimiz kullanılabilir.


-
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Yücel kardeş ellerine sağlık güzel olmuş Yaşar abinin arabasından çıktı 1000wattlık bir ups onu aynı mantıkla kullanacağız verdiğin bilgiler bize yardımcı olacak teşekkürler.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Üzerinde 1000VA yazıyorsa o 1000w çıkış gücü vermiyor. çoğunlukla 650-700w falandır. Benimki de 650VA, Sürekli güvenli çekilebilecek güç 350w Sürekli çekilebilecek güç UPS in arkasında bir etikette yazar genelde. Max output continiously karşısındaki değere bakın. Aksi halde tranformatörü zorlayabilirsiniz.
Bir de kendi aküsünün kaç amper olduğu ve bu aküyü kaç saatte şarj ettiği önemli. Mesela benimki 12 amper olan aküsünü 6 saatte şarj ediyormuş, teknik verilere göre. Bu saat başına 2 Amper şarj ediyor demek. Bu da 60 amperlik aküyü 30 saatte şarj edeceği anlamına geliyor. Eğer 120 amper akü taksam 60 saatte şarj edecek. Akü boyutu seçerken bunlara da dikkat etmelisiniz.
Selamlar,
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Sağolasın kardeş yaklaşık olarak aynı şeyleri biliyordum ama bilgi tazelemek adına faydalı oldu bakalım biz o cihazı zaten ufak tefek işlerde kullanacağız çok zorlama olmayacak ama sistemli yapısı güvenlik tertibatı işe yarar bulunmasında fayda var.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Ben çok bilmiyorum. Bana da Ferhat Abi'nin çok yardımı oldu teşekkür ederim.

Bu arada arsızlık yapıp bir şey daha soracağım. Ferhat Abi, Bu UPS yaşam aküsüne her iki kutuptan bağlı ama şarja takılı değilken, yani yolda gidiyorum ve ön koltukta eşim bilgisayar kullanıyor diyelim ve UPSi sadece harcama modunda o anda. iki akü arasındaki mandalı açıp motorun aküyü şarj etmesinin bir sakıncası olur mu?
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

yugun' Alıntı:
Ben çok bilmiyorum. Bana da Ferhat Abi'nin çok yardımı oldu teşekkür ederim.

Bu arada arsızlık yapıp bir şey daha soracağım. Ferhat Abi, Bu UPS yaşam aküsüne her iki kutuptan bağlı ama şarja takılı değilken, yani yolda gidiyorum ve ön koltukta eşim bilgisayar kullanıyor diyelim ve UPSi sadece harcama modunda o anda. iki akü arasındaki mandalı açıp motorun aküyü şarj etmesinin bir sakıncası olur mu?
Kolay gelsin Yugun. Güzel bir çalışma olmuş.
Öncelikle sorduğun soru için; yolda giderken aküleri birleştirerek sarj etmen iyi olur. Yoksa bir süre sonra yaşam aküsü biter. Yani basit bir şekilde yolda giderken invertör kullanmak gibi.
Gördüğüm asıl sorun 220V aldığınızda ortaya çıkacak. Güç kaynağın sanırım 7Ah akü kullanıyor. KGK bu aküyü tahminen 1A civarında bir akım ile şarj ediyordur. Bu nedenle kamp yerinde 220V alıp kullandığınızda, 12V üzerinden de tüketiminiz olduğunu düşündüğümüzde akünüzü şarj edemez. Burada şarj devresinin tasarımına göre iki durum ortaya çıkar, Akım sınırlaması varsa sadece akü biter, akım sınırlaması yoksa aşırı ısınmaktan sarj devresi arızalanır. Buna dikkat!
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Bugün yılbaşı tatilini değerlendirip biraz arabayla uğraştım.

Daha önce ups yi yerine yerleştirmiştim, Güç kablosunu 15 metrelik normal bir kabloyla birleştirip yerine taktım.
elku.jpg



Direksiyon altında sol tarafa yaşam aküsünün voltaj durumunu gösterecek bir voltmetre ekledim. Voltmetreyi aküye bağlı olduğu sürece sistemin herhangibir yerine koyabiliyorsunuz. İlle de aküye kadar kablo çekmenize gerek yok. Ben de voltmetrenin bağlantılarını bagajdaki çakmak girişine giden hattın gücünü açıp kapayan düğmeye birleştirdim. Böylece kamp yerinde akünün durumunu gözlemlemek için kaputu açmak gerekmeyecek. Voltmetre aracın dışından camdan bakınca rahatlıkla okunabiliyor.
vmtre.jpg


Hava karardığı için işin bir kısmı yarına kaldı. Yarın ups çıkışından arabanın içine 220v hat çekilecek. Bu hat laptopla navigasyon ve seyir halinde internet kullanımını mümkün kılacak.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Yücel küçücük araca bu kadar sistemi sığdırdın varya helal olsun en azında Cavid hocamın L300'ü gibi bir araç olsa içinde rahatca konaklayabilirdiniz içinde her işinizi görebilir hem binek hem kap aracı olurdu şimdilik 2 kişisiniz fazlasıyla yeterdi size,neyse ilerde daha iyisi olur inşallah.
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

yaybek' Alıntı:
Yücel küçücük araca bu kadar sistemi sığdırdın varya helal olsun en azında Cavid hocamın L300'ü gibi bir araç olsa içinde rahatca konaklayabilirdiniz içinde her işinizi görebilir hem binek hem kap aracı olurdu şimdilik 2 kişisiniz fazlasıyla yeterdi size,neyse ilerde daha iyisi olur inşallah.

Yusuf, inanır mısın bu konuyu Yücel bize uğradığında konuştuk ve ben de aynı tavsiyede bulundum. Ferhat Beyin(fsirin) aracı, bu işe çok güzel bir örnek. (Konfor takıntısı olmayanlar için bu araçlar tavsiye edilebilir; Hyundai H100, Mitsibushi L300, Kia Pregio, Toyota Hiace, Mazda E 2200 ...)

Selamlar.
Cavid Sezen
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Dostum merhaba,
Güzel dileklerin için teşekkürler. Ben Cavid beyin arabasını görüp inceledim ve çok beğendim, Hyundai gransaloon lara çok baktık zamanında. Ama eşim ehliyeti yeni aldığı ve kesinlikle kullanacağı için birkaç sene daha otomobil kullanacağız. Bunun yanısıra Türkiyeyi kıyı(ege-akdeniz)-sınır(güneydoğu-doğu anadolu)-kıyı(karadeniz) gezmek dışında yakında doğada toplu olarak yapılacak kamp etkinliklerine katılmaya kararlıyız. Bu değişiklikler bu yüzden. Otomobil içinde yatılmasa da bir tür kamp destek taşıtına dönüşecek. Her türlü imkanı içerecek. Sadece çadır kurulacak ve yatılacak. Zaten masa sandalye vb malzemelerimiz var. Öncelikle elektrikle başladık. Daha yapılacak çok iş var. Mart başına hazır olmaya çalışacağız.
Cavid abi de çok söyledi böyle bir araç al diye ama şu an hakikaten uygun düşmüyor. Siz belki hiç çadırda kalmadıysanız çok kötü olduğunu sanıyorsunuz ama o kadar da kötü gelmiyor bize. Bizim için otomobilin kullanımda sunduğu avantajlar çadırın dezavantajlarından daha önemli. Bunun yanısıra çadırın bazı avantajları da var küçük bir minibüse göre özellikle yaz aylarında daha konforlu. Üstelik çadır kampçılığına yaptığımız yatırımlar henüz ekonomik ömrünü doldurmadı. Kısıtlı bütçeyle en fazla yolu yapabilme düşüncesi de var. Yani otomobilde kalmak için bir sürü neden var. İlerleyen yıllarda inşallah daha büyük araca geçeriz ama şu an mantıklı değil. Bu sebeplerden mevcut otomobilimizi kamp için iyileştirmeye devam edeceğiz.
Selamlar,
 

Ynt: Yaşam Aküsü 1

Cavid abi merhaba,
Ben yazarken sen yazmışsın zaten ben dedim diye ben de yazdım Cavid abi bana dedi diye. :smiley:
Selamlar, Saygılar
 



Ynt: Yaşam Aküsü 1

Cavid abi ayrıca L300'ün sürüşünü ben çok seviyorum hele arabanın manevrası çok iyi olduğu yerde dönecek nerdeyse ben tavsiye ederim Yücel kardeş bu arabayı bu şekle soktuysan L300 salon gibi olur senin için,geçenlerde Balaban gezisinde Arkın'ın T3'ünü gördüm çok şık olmuş araçta her türlü konfor var ve iç m3 olarak hacmi aynı T3 ile.
 

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,760
Mesajlar
1,523,365
Kayıtlı Üye Sayımız
166,576
Kaydolan Son Üyemiz
Atakan Usun

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst