Suzuki Jimny 2010 Proje

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Pschiptuning Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 236
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 76,058
Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Güzel bir açıklama ,
yancılar baya fazlalaştı :D


TORK VE RPM İLİŞKİSİ
Tork ve RPM bir madalyonun 2 yüzü gibidirler. Biri olmadan diğeri anlamsızdır. RPM olmadan tork hiç bir işe yaramayan bir rakamdan ibarettir. Tork ve RPM aynı büyüklüğün farklı yansımalarından başka şey değildirler. Tork ve RPM transmisyon aracılığı ile birbiriyle değiştirilebilir yani istediğimiz miktarda torku RPM’e veya tersine çevirebiliriz. Bunu bize transmisyon sağlar. Örneğin yarıçapı 1 metre olan bir makara düşünün, bu makaraya 6280 metre halat sarılı. Makaramız 100 kgm gücünde ve dakikada 1000 RPM devre sahip bir motor tarafından döndürülüyor olsun. Makarayı 6280 m yukarıya çıkaralım ve ucuna 100 kg’lık bir ağırlık bağlayalım. Motorumuz 100 kgm torka ve 1000 RPM’e sahip olduğu için bu 100 kg’lık ağırlığı 1 dakikada 6280 metre yukarıya çıkaracaktır. Motorumuzun beygir gücü (100 x 1000 /728) 137 HP’dir. Evet 100 kgm torka ve 1000 RPM’e sahip bir motorla 100 kg’lık ağırlığı 1 dakikada 6280 m yukarıya çıkardık ama bu kadar beklemek istemiyoruz, şu işi ½ dakikada halledelim diyoruz. Bu durumda yine 100 kgm torka ama 2000 RPM devre sahip bir motor monte ediyoruz makaramıza. Şimdi yine 100 kg’lık bir ağırlığı 6280 m yukarıya çıkarıyoruz ama sadece yarım dakikada. Tork değişmedi, RPM iki katına çıktı, süremiz yarıya indi. Bu motorun beygir gücü de 100 x 2000 / 728 = 274 HP. Yani ilk motorun iki katı. Tork değişmediği halde beygir gücünü iki katına çıkardığımızda alınan süreyi yarıya indiriyoruz, buraya DİKKAT (!). Peki makaraya 50 kgm torka ve 4000 RPM devre sahip bir motor bağlarsak ne olur? Ağırlık 100 kg > 50 kgm tork olduğu için motorumuz bu ağırlığı kaldıramayacaktır. Elimizde ne var? Bize yetmeyen 50 kgm tork ve ihtiyacımızın 2 katı RPM var. İhtiyaç fazlası bu RPM’i ihtiyacımız olan torka çeviremez miyiz? Evet, bunu makara ile motor mili arasına hızı yarıya düşüren (2:1) bir çevre uzunluğuna sahip bir dişli seti ile yapabiliriz. Bu durumda RPM 2000’e düşer, tork 100 kgm’ye çıkar beygir gücü değişmez ( 50 x 4000 /728 = 274 HP). Gördüğünüz gibi beygir güçleri aynı, tork ve RPM’leri farklı 2 motordan 50 kgm torka sahip olanı ağırlığı doğrudan kaldıramadı ama araya 2:1 oranlı bir transmisyon koyduğumuzda 2 motor yalnızca beygirgücü açısından değil her açıdan eşitlendi. İşte transmisyon, torka ihtiyacımız olduğunda fazla RPM’i torka, RPM’e ihtiyacımız olduğunda da fazla torku RPM’e çevirir. Tork ve RPM birbirine dönüşebilen fiziksel büyüklüklerdir. Madalyonumuz beygir gücüdür, bu madalyonun bir yüzü tork, diğer yüzü RPM’dir. Bu nedenle, 8000 RPM’de 50 NM tork üreten bir motorla 2000 RPM’de 200 NM tork üreten bir motoru 4:1’lik basit bir transmisyon kolayca eşitler. Daha fazla RPM’e neden ihtiyaç duyarsınız? Daha hızlı gitmek için; Daha fazla torka neden ihtiyaç duyarsınız? Daha fazla yük taşımak/çekmek için... Transmisyon size ne istiyorsanız onu verir: Daha fazla RPM veya daha fazla tork.
 

Etiketler
Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

yazargezeryolçizer' Alıntı:
Güzel bir açıklama ,
yancılar baya fazlalaştı :D


TORK VE RPM İLİŞKİSİ
Tork ve RPM bir madalyonun 2 yüzü gibidirler. Biri olmadan diğeri anlamsızdır. RPM olmadan tork hiç bir işe yaramayan bir rakamdan ibarettir. Tork ve RPM aynı büyüklüğün farklı yansımalarından başka şey değildirler. Tork ve RPM transmisyon aracılığı ile birbiriyle değiştirilebilir yani istediğimiz miktarda torku RPM’e veya tersine çevirebiliriz. Bunu bize transmisyon sağlar. Örneğin yarıçapı 1 metre olan bir makara düşünün, bu makaraya 6280 metre halat sarılı. Makaramız 100 kgm gücünde ve dakikada 1000 RPM devre sahip bir motor tarafından döndürülüyor olsun. Makarayı 6280 m yukarıya çıkaralım ve ucuna 100 kg’lık bir ağırlık bağlayalım. Motorumuz 100 kgm torka ve 1000 RPM’e sahip olduğu için bu 100 kg’lık ağırlığı 1 dakikada 6280 metre yukarıya çıkaracaktır. Motorumuzun beygir gücü (100 x 1000 /728) 137 HP’dir. Evet 100 kgm torka ve 1000 RPM’e sahip bir motorla 100 kg’lık ağırlığı 1 dakikada 6280 m yukarıya çıkardık ama bu kadar beklemek istemiyoruz, şu işi ½ dakikada halledelim diyoruz. Bu durumda yine 100 kgm torka ama 2000 RPM devre sahip bir motor monte ediyoruz makaramıza. Şimdi yine 100 kg’lık bir ağırlığı 6280 m yukarıya çıkarıyoruz ama sadece yarım dakikada. Tork değişmedi, RPM iki katına çıktı, süremiz yarıya indi. Bu motorun beygir gücü de 100 x 2000 / 728 = 274 HP. Yani ilk motorun iki katı. Tork değişmediği halde beygir gücünü iki katına çıkardığımızda alınan süreyi yarıya indiriyoruz, buraya DİKKAT (!). Peki makaraya 50 kgm torka ve 4000 RPM devre sahip bir motor bağlarsak ne olur? Ağırlık 100 kg > 50 kgm tork olduğu için motorumuz bu ağırlığı kaldıramayacaktır. Elimizde ne var? Bize yetmeyen 50 kgm tork ve ihtiyacımızın 2 katı RPM var. İhtiyaç fazlası bu RPM’i ihtiyacımız olan torka çeviremez miyiz? Evet, bunu makara ile motor mili arasına hızı yarıya düşüren (2:1) bir çevre uzunluğuna sahip bir dişli seti ile yapabiliriz. Bu durumda RPM 2000’e düşer, tork 100 kgm’ye çıkar beygir gücü değişmez ( 50 x 4000 /728 = 274 HP). Gördüğünüz gibi beygir güçleri aynı, tork ve RPM’leri farklı 2 motordan 50 kgm torka sahip olanı ağırlığı doğrudan kaldıramadı ama araya 2:1 oranlı bir transmisyon koyduğumuzda 2 motor yalnızca beygirgücü açısından değil her açıdan eşitlendi. İşte transmisyon, torka ihtiyacımız olduğunda fazla RPM’i torka, RPM’e ihtiyacımız olduğunda da fazla torku RPM’e çevirir. Tork ve RPM birbirine dönüşebilen fiziksel büyüklüklerdir. Madalyonumuz beygir gücüdür, bu madalyonun bir yüzü tork, diğer yüzü RPM’dir. Bu nedenle, 8000 RPM’de 50 NM tork üreten bir motorla 2000 RPM’de 200 NM tork üreten bir motoru 4:1’lik basit bir transmisyon kolayca eşitler. Daha fazla RPM’e neden ihtiyaç duyarsınız? Daha hızlı gitmek için; Daha fazla torka neden ihtiyaç duyarsınız? Daha fazla yük taşımak/çekmek için... Transmisyon size ne istiyorsanız onu verir: Daha fazla RPM veya daha fazla tork.
Hiç bir şey anlamadım ama,çok hoşuma gitti!
;D ;D ;D
 



Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Bu başlık sayesinde bende çok şey öğrendim. Kerim'im açıklamalarıda Tork-Sürat ilişkisini çok netleştirdi.
 



Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Esasında aynı şeyi motor gücünü arttırarakta alabiliriz,
başlıca sıkıntıları : eğer motor modifiye ile güç arttırımına gidilirse ,motor ömründeki azalma, çıkacak arızalar, ve aktarma organlarında meydana gelebilecek sıkıntılar.
bence araçlarda her 2 sinede gerek var.
motor gücü+lastik ebatlarına göre doğru oranlar.
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Biraz karışıklık var gibime geliyor.
Benim anladığımı söyliyim.

1-6 katına çıkan şey Fitme
2-tork aynı, güç de torka dayalı formülle hesaplandığından güç de aynı
3-ama yapılan iş aynımı o güçle :D olay burda sanki
4-iş , güç, enerji kavramları katılırsa bu anlatımın içine olay çözülür gibime geliyor

Benim anladığım bu :smiley: yada anlamadığım :smiley:
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Kerim aslında TORK / RPM ilişkisi derken ŞANZIMAN ın ne işe yaradığını da açıklamışsın. Demiştim Mühendisler Kutu olsun diye yapmamışlar diye ;D .

yazargezeryolçizer' Alıntı:
Esasında aynı şeyi motor gücünü arttırarakta alabiliriz,
başlıca sıkıntıları : eğer motor modifiye ile güç arttırımına gidilirse ,motor ömründeki azalma, çıkacak arızalar, ve aktarma organlarında meydana gelebilecek sıkıntılar.
bence araçlarda her 2 sinede gerek var.
motor gücü+lastik ebatlarına göre doğru oranlar.


Ben sadece şunu eklemek isterim, Her ne yapılırsa yapılsın En ciddi problem aktarma organlarının bümke haraketini kaldırıp kaldıramamasında biter. Kullandığımız her parçanın özellikler tablosundan bunlara bakıp hesap yapmak gerekir.

Eğer bu limitler uygunsa motor gücünü arazi aracı için fazla dert etmeyin. 55 HP lik bir motorla bile düz duvara çıkarsınız. Etrafınızdaki tüm traktörlere bir bakın. 35-40-45 maksimum 50 beygirlik motorlara sahipler.
Sizce arazide giderken devasa motor gücüylemi gidiyorlar ? , Tabiki Uygun oranlı dişlilerle. Hız yapmazlar ama tekerini durduramazsınız.


Şimdi gelelim kritik noktaya Hem aynı tork a sahip olsun hem de hızlı yapsın.
Burası işin kopma noktası. Bunu motor gücünü arttırmakla yaparsınız yapmasına da, açığa çıkan tork u taşıyacak malzemeyi bulmak çok zor. Sadece 1 tane organı değiştirmekle de bitmiyor.

Sonuç: Mevcut motoru kullanın. Limitlerini biraz daha iyileştirebiliyorsanız iyileştirin. Dişli oranları ve Lastik çapıyla hesap yapıp arazide canavar gibi binin.

Tekerleği tekrar icat etmeye gerek yok heralde. ;D
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Yada jimny parasına 5.9 cherokee alın 4 jimny lik beygir gücünüz direk olsun. Safraları atıp kilosunu düşürün sonra ne istiyorsanız yapın. Jimny den rubicon yapmaya çalışmaktan iyi sonuc verir
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Anladığım bir konu değil ama oldukça zevkle takip ediyorum.

Aklıma şöyle bir benzetme geldi.Kısa mesafe koşucuları (100m veya 400 metre) yere uyguladıkları kuvvet çok fazladır.Uzun esafe koşucularınında (yarı maraton veya maraton)yere uyguladıkları kuvvet fazladır.(bu arada kuvvet ve tork ayrımı yapmıyorum ). Ancak iki sporcununda 1ms (milisaniye) de yere ilettikleri güç miktarı değişmektedir(sanırım tork bu oluyor).Kısa mesafe koşucuları kaslı ve iri kıyım görünürken uzun mesafe koşucuları zayıf ve kassızdır.Kısa mesafe koşucusundaki kas gruplarını uzun mesafe koşucusuna geçirseniz eklemlerde veya en zayıf bölgede kırılmalar olur.Bunun sebebi yapısının uygun olmayışıdır.Uzun mesafe koşucusunun kas grubunu kısa mesafe koşucusuna geçirseniz çok ağır hareket edecektir.Sebebi yoğunluğu artan kemiklerin ağır oluşu.
Sonuç olarak : Kısa mesafe koşucusu çok uzun mesafe kaşamayacağı gibi,uzun mesafe koşucusuda kısa mesafe koşamaz.(4*4 ile subaru gibi beygirler aynı ama ırklar farklı ;D).Bu iki koşucunun giydikleri ayakkabılar farklıdır.ve sadece ayakkabıyı değiştirerek istediğiniz başarıyı elde edemezseniz.sporcunun gücünü nekadar arttırısanız arttırın (antrenmanla) sonuç değişmez.Sonucu değiştirmek için nakil yapmanız gerekir (kas , eklem , bacak kemikleri yani aktarma organları , şanzıman gibi).Bu değişiklik (1ms de yere uygulanan kuvveti) değiştirecektir.sporcu değişecekmidir tabii ki hayır. :smiley:

Oğlan babasına sormuş baba ,baba motorun arızasını bulamadım bana bir akıl ver.Baba cevap vermiş allah sana akıl vermiş ben bundan sonra versem versem fikir verebilirim. :smiley:

Beden eğitimci ancak bu kadar anlıyor ;D
 



Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Daha fazla muhatab olmanın ne kadar gereksiz olduğu aşikar... Ne kadar bilirsen bil,söylediklerin karşındakilerin anlayabileceği kadardır. (Hz.Mevlana)
gerçekten konuyu mukemmel özetlediniz bu sözü hatırlatarak... teşekkürler
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Tempus' Alıntı:
Yada jimny parasına 5.9 cherokee alın 4 jimny lik beygir gücünüz direk olsun. Safraları atıp kilosunu düşürün sonra ne istiyorsanız yapın. Jimny den rubicon yapmaya çalışmaktan iyi sonuc verir
;D ;D ;D
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

Burada arkadaşımız tam nedemek istediğimi anlatmış, basit ve net ;)

http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=48402.msg586587#msg586587
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=608056&mid=0&i=20&nmt=How

konuyu incelemek isteyen arkadaşlar için

rx8torquegraph_134.jpg
 

Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

çok şeyler öğrendim....
biri bana bu arkadaşın dinamometrede neden hep aynı değeri ölçtüğünü açıklayabilir mi?
yanlış anlamadı isem dişliler itme kuvvetini (çekiş gücü) kat kat artırıyorlar ancak Nm nin metresi çok azaldığı için tork aynı mı kalıyor?
 



Ynt: Suzuki Jimny 2010 Proje

anky' Alıntı:
çok şeyler öğrendim....
biri bana bu arkadaşın dinamometrede neden hep aynı değeri ölçtüğünü açıklayabilir mi?
yanlış anlamadı isem dişliler itme kuvvetini (çekiş gücü) kat kat artırıyorlar ancak Nm nin metresi çok azaldığı için tork aynı mı kalıyor?

o ölçümler sadece motora ait tork ve güç değerleri. Motor üzerinde modifikasyon yapılmadığı sürece bu değerler değişmeyecektir.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,682
Mesajlar
1,522,159
Kayıtlı Üye Sayımız
166,528
Kaydolan Son Üyemiz
yusufkaptan41

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst