O Araç Bu Karavanı Çeker Mi? Sorusuna Yanıt :)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 512
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 270,045


Karavan Dostları merhaba,

Ben Pino Cachalote çekme karana aldım. Bunun için araç araştırıyorum. Mesela Doblo 1.6 105 hp multijet araç bu karavanı çekmek için yeterli güce sahip.

Doblonun teknik bilgilerinde:
Maximum römork kapasitesi (frenli / frensiz) (kg) 1300 / 500
yazıyor.

Karavanımda el freni dışında firen bağlantısı olmadığı için bu karavanı yasal olarak çekemem mi?

İbrahim.
karavanınızda el freni varsa, kaplinin arkasındaki körük sistemine bağlı fren sistemi de olabilir. üreticiye sordunuz mu?
saygılar
 

Karavanın özelliklerinde,
Kaplin – çeki sistemi : Kaplin & mekanik fren
diye geçiyor.

Ayrıca karavan araca bağlandığında fren teli bağlanıyor. Bu tel römork araçtan bir şekilde ayrılırsa fren yapması için devreye giriyormuş. Bu sistemin frenli bir römork olduğunu bilmiyorum, her halde yanıldım.

Araç fren yaptığında bu frenlerin devreye girip girmediğini bilmiyorum. Üretici firmaya frenle ilgili bir şey sormadım.
 

Cevaplarınız sayesinde fren mekanizmasının nasıl çalıştığını inceleyince anladım, teşekkür ederin.

Bağlantı yerinin orada körükle örtülü yay sitemi var. Anladığım kadarıyla, araç fren yaptığında bu yay esneyerek fren sistemini devreye sokuyor.
 



Çok yazılmış çizilmiş fakat şöyle olursa böyle olur diyip yada fikir sorup aracım çeker diye karar vermek çok yanlış ve tehlikeli. Genel olarak baktığımda çoğu çekme karavancının araçları tow limit in çok üstünde. Bu yasal değil ve çok tehlikeli olmakla beraber başkalarının da hayatını riske atmak.

Fakat her nedense kimse özellikle çekeceği karavanın özelliklerine bakmadan elinde ne araba var ise çekmiş gitmiş gelmiş hatta BE ehliyeti bile yok çoğu kişinin. Hayret ediyorum bu kadar kural nasıl çiğnenebilir diye.

Aracınız uygun mu değil mi diye öğrenebileceğiniz bir site:

Outfit Matching Car and Caravan

Burada neredeyse tüm karavan ve araçlar mevcut. Uygun olanını seçip bakın, eğer kırmızı ve yasal değilse lütfen yola çıkmayın..
 

HERKESE İYİ GÜNLER. GENELLEME YAPARSAK NEREDEYSE TÜM ARAÇLAR RÖMORK ÇEKEBİLİR. ARACINIZIN NE KADAR YÜK ÇEKECEĞİNİ İSE ARACINIZ ÜZERİNDE BULUNAN TANITIM ETİKETİ İLE ÖĞRENEBİLİRSİNİZ.

SAYGILAR

15873609_240552426384819_1441872518356427359_n.jpg
 

Yaptığınız hesap araç tam yüklü iken fazladan çekeceği katarın ağırlığını veriyor Siz aracınız tam boş iken (yaklaşık 1800 kğ) arkanızda kendi aracınızın ağırlığından fazla olan 2500 kğ lık karavanı çekerseniz kesin başınız araç kullanım zorluğu ile belaya girer.
 

YUKARIDA BELİRTMİŞ OLDUĞUM HESAP, ARAÇ ÜRETİCİSİ TARAFINDAN DA VERİLEN ÇEKEBİLECEĞİ FRENLİ VE FRENSİZ RÖMORK HESABIDIR.
 




2 post evvel verdiğim sitede tüm araç ve modellerin bilgileri var. Her karavan farklılık gösterebilir. Her araç her karavanı çekemez boş boş muhabbet yapıp cahilce şeyler yazmayın lütfen. Çeken araç karavandan en az %25 ağır olmalı.

Teoride kendinden ağır römork çekebilir belki bir araç o zaman alkollü de araç kullanabiliriz aynı mantık. 2 side yasal değil...

SM-G950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Herkese Merhaba,

Bursa Misi Kamp'ta dinlenirken zaman ayırıp bana sürekli sorulan "hangi araçla çekiyorsunuz?", "aracım şu marka; 6m karavan çeker mi?" vs. tarzı sorulara biraz da teknik açıklama getirerek yanıt vermek istedim. Gezenbilir'in bazı başlıkları altında bu bilgilerin -gözümden kaçmadıysa- biraz dolaylı olarak verildiğini gördüm; burada kendi anladığım dilde basitçe toparlayayım/anlatayım istedim.

Bildiğiniz gibi araç reklamlarında genel olarak "Bilmem kaç beygir gücündeki motoruyla falanca model" diye hep beygir gücü-BG (horse power-HP) öne çıkartılır. Tüketici olarak bizlerden de "aman ne güçlü araba, hemen alayım" diye heyecanlanmamız beklenir. Halbuki "beygir gücü" tek başına hiçbir şey ifade etmez.

Dolayısıyla "90BG aracım var; karavan çekebilir miyim?" sorusu doğru bir soru değildir; zaten eksik/yanlış soruya verilen yanıtların uzunluğundan da meseleyi anlayabilirsiniz.

Konuyu anlamamız için bilmemiz gereken tek bir formül var:

Beygir Gücü = Tork x Motor Devri

Bu formülden Beygir Gücü'nün sabit bir değer olmadığını; "Motor Devri" -yani RPM- arttıkça beygir gücünün de artacağını anlıyorun. Bu yüzdendir ki 90BG dediğiniz bir araç ancak belli bir motor devrinde bu gücü sağlayacaktır. Örneğin rölantinin biraz üzerinde, 2000 devir/dakikada motor sadece 65BG güç üretiyor olabilir.

Bu yüzden arcın teknik verilerine baktığınızda azami beygir gücünün (mesela 90BG) yanında kaç devirde bu gücün sağlandığını görürsünüz. Örnek olarak 90BG @4400 RPM motorun ancak 4400 devirde "bağırırken" 90 beygir güç üretebildiğini gösterir - ki çoğumuz benzin tasarrufu vs. nedeniyle yüksek viteslerde giderken ortalama 2500-3000 devirde kullanırız arabamızı. Reklamlara aldanmamak için bir sebep daha :smiley:

Peki "Tork" nedir? Tork, kısaca bir cismin dönmesini sağlamak için uygulanan kuvvettir. Örneğin aracımızda motordan gelen gücü tekerleklere ileten şaftın dönmesi için gerekli kuvvettir. Karavancılık açısından da "tork" hakkında bundan öte bir şey bilmemiz gerekmez aslında -biriminin Nm (Newton-metre) olmasını bilmek bile fuzulidir.

Formülümüze geri dönersek: Tork ne kadar yüksekse, aynı beygir gücünü sağlamak için motorun daha düşük bir devirde çalışmasının yeterli olacağını görebiliriz -ki bu iyi bir şeydir; çünkü karavanı çekerken motorun düşük devirde; zorlanmadan, sakin sakin çalışmasını isteriz.

Öte yandan Tork da, sabit bir değer olmayıp, aynen beygir gücü gibi motor devrine bağlı olarak değişir. Bu yüzden de teknik verilerde azami tork değeri 150Nm @4000RPM şeklinde gösterilir.

Demek ki elimizde bir Beygir Gücü bir de Tork var ve bu değerlere göre bir karar/yanıt vermek gerekir.

Bu değerlerin partikteki anlamını kavramak için karavancı olmadan önce yoğun olarak içinde bulunduğum motosiklet dünyasından bir örnek vereyim:

BMW R1200 RT, çok popüler olan bir touring motosiklettir. Uzun yol sürüşleri için ideal bir makinadır (buradan bas Avrupa'yı dolaş geri dön).
Teknik verileri: 1200cc / 109HP @7750RPM / 120Nm @6600RPM

Benim çok keyifle kullandığım Kawasaki VN1600 ise bir chopper motosiklettir. PowerCruiser denen chopper'ların güçlü, uzun yol için tasarlanmış üst segment bir motordur.
Teknik verileri: 1600cc / 66HP @4700 RPM / 127Nm @2700RPM

Burada 1200cc motor 109HP üretirken 1600cc motor sadece 66HP üretiyor; yarısından biraz fazla sadece! Teknik verilerde bunu okuduğumda yüzüm düşmüştü; "acaba dandik bir motor mu aldık; bu ne pespaye değerdir" diye epeyce tedirgin olmuştum.

Oysa tork değerlerine baktığınızda BMW'deki değerden daha yüksek bir torkun çok daha düşük bir motor devrinde sağlandığını görüyoruz. Bu da pratikte düşük devirde giderken bile hissettiğiniz çekiş gücünün yüzünüzde bir gülümse olarak yansımasını sağlıyordu.

BMW'nin arksaında 1 tonluk bir karavan bağlasanız, çekmek için motorun neredeyse patlayacak noktada çalışması gerekirken Kawasaki aynı karavanı neredeyse rölantide zorlanmadan hareket ettirir; yokuşlarda da size "daha gideyim mi" diye sorardı.

Demek ki karavan/römork çekmek için önemli olan değer "Beygir Gücü" değil "Tork"'tur.

Aracınızın (azami) Tork değeri ne kadar yüksekse ve bu torku ne kadar düşük devirde sağlıyorsa karavanınızı o kadar rahat çekersiniz.


Karavan çekmek için kullandığım iki aracın karşılaştırması:
Infiniti QX4 Benzinli: 3300cc / 170HP @4800RPM / 200Nm @2800RPM
SsangYong Actyon Dizel: 2000cc / 141HP @4000RPM / 310Nm @2700RPM


Benzinli Infiniti ile 1.5 Tonluk bir karavanı çekerken özellikle %7-%10'luk dik rampalarda motor 4500-5000 devirlere çıkarak zorlanıyordu. Buna karşılık Ssangyong ile aynı karavanda dik rampalarda dahi 3000 devrin üstünü görmedim; çekiş çok daha rahat. Beygir gücü %20 daha az olmasına karşın aynı devirlerde tork (çekiş gücü) %55 daha fazla. Sonuç olarak yakıt ekonomisi açısından da SsangYomg yaklaşık %25 daha az maliyetli.

Buradan yola çıkarak kabaca şu tavsiyelerde bulunabilirim:

- 1 Ton'a kadar karavanlarda 150 Nm- 200Nm @2800RPM
- 1 Ton üstü karavanlarda 250Nm - 350Nm @2800 RPM


gibi değerler çekici araç seçiminde referans alınabilir. Bunlara yakın tork değerlerinde devir ne kadar düşük verilmişse o kadar iyidir. İster aracınız 80 Beygir olsun, isterse 180 Beygir :smiley:

İkinci bir nokta da şu ki: Dizel motorlar bu tür karavan/römork/yük çekmek için daha uygun motorlardır; çünkü aynı hacimdeki benzinli akranlarına göre daha yüksek tork (çekiş gücü) üretirler. Bunun sebebi de dizel motorun çalışma prensibi gereği piston kollarının yakıtı sıkıştırmak için daha uzun bir yol katetmeleri. Saat sabahın ikisine gelmiş; daha fazla detaya girmeyelim. :smiley:

1 Ton ve üstü karavan çekecekseniz, yol yapacaksanız, mümkünse dizel araç alın; rahat edin.

Merak edenler için; SsangYong Actyon Sports (2011 model/Dizel/Otomatik) Adria Adora 5.93UP (1.480kg) çekerken 100km'de 10Lt yakıyor. Bugünün hesabıyla 35kuruş eder. Infiniti'ye bu kadar zaman eziyet etmişiz.

Sevgiler,
Behçet Tolga
188 nm/3200 devir uygunmudur
 

Beygir hesaplamaları eskide kalmış hesaplamalardır. Artık araçların beygir güçleri düşük olsa bile yeni motor teknolojileri ve turbolar ile yüksek tork değerleri sunabilmektedirler. 3 adet araba gördüm. Birisi 90 beygir 1.6 motor 1997 modeldi tork değeri bilinmiyor. diğeri 2003 model 110 beygir 250 nm tork değerine sahipti. sonuncusu ise yine 1.6 motor ve 340 nm tork değeri sunuyordu 2017 modeldi. son 2 araçta da karavan çekme ağırlıkları fabrika verilerine göre aynıydı. Burada aracın ağırlığı o torku kaç devirde verdiği motorun hararet yapıp yapmaması yağ sıcaklığı, otomatik şanzıman ise hidrolik ve benzeri sıvıların ısınıp ısınmama süreleri gibi dünya parametre devreye giriyor. kısaca önce karavan alın sonra çekecek aracı alın veya aracınız varsa ona göre karavan tercih edin. bu benim önerim tabi.

artık karavanlar hafifledi. tek parça karbon fiber gövdeler muz ağacı ve bambu kullanılarak yapılan ahşap dolaplar vs vs derken eskiden 2400 kg olan karavan oldu şimdi 1600 kg. karavan kullanmayıda biliyorsanız yolda rahat edersiniz. örneğin 50 litrelik gaz deposunu gittiğiniz yerde doldurun. örneğin 50 şer litrelik su depolarını gittiğiniz yerde doldurun gibi. kısaca yola dolu değil boş çıkın
 

Sn.Farazicosmos, verdiğiniz bilgiler ne yazık ki tam doğru değil.
Beygir hesaplamaları hala geçerlidir .

Güç (Beygir) = Tork (Nm)* motor hızı / 7120 dir.

Testlerde motor hızı ve tork ölçülür, yukarıdaki formulden de motorun beygir gücü hesaplanır.

Aynı motor gücünden yüksek tork çıkmaz.

Aynı hacimli motorda turboşarj ve ara soğutucu kullanılırsa daha yüksek tork ve güç elde edilir.

Turbolu benzinli motorlarda artık yüksek tork düşük hızlarda da elde ediliyor.

Karavan çekerken teorik olarak istenenler; düşük motor hızında çekiş olsun, ayrıca karavanın ağırlığı, araç ağırlığının en fazla % 85 i olsun.



Outfit Matching Car and Caravan defalarca verildi forumda. Deneme yapılabilinir.
 

"Aynı motor gücünden yüksek tork çıkmaz." yazmamin eksik oldugunu farkettim.
"Ayni motor gucunden, ayni devirde yuksek tork cikmaz" yszmam gerekirdi.
Ayni guc, dusuk devirde tork yuksektir formule gore.
 



Sn.Farazicosmos, verdiğiniz bilgiler ne yazık ki tam doğru değil.
Beygir hesaplamaları hala geçerlidir .

Güç (Beygir) = Tork (Nm)* motor hızı / 7120 dir.

Testlerde motor hızı ve tork ölçülür, yukarıdaki formulden de motorun beygir gücü hesaplanır.

Aynı motor gücünden yüksek tork çıkmaz.

Aynı hacimli motorda turboşarj ve ara soğutucu kullanılırsa daha yüksek tork ve güç elde edilir.

Turbolu benzinli motorlarda artık yüksek tork düşük hızlarda da elde ediliyor.

Karavan çekerken teorik olarak istenenler; düşük motor hızında çekiş olsun, ayrıca karavanın ağırlığı, araç ağırlığının en fazla % 85 i olsun.



Outfit Matching Car and Caravan defalarca verildi forumda. Deneme yapılabilinir.


Şuan neredeyse 0 km tüm araçlar turbo barındırıyor. Turbosuz araç bulmak çok güç. Turbolar ise çeşit çeşit. Örneğin 110 beygir 250 nm tork değeri sunan 1.6 litre skoda octavia aynı motor hacmiyle bir sonraki kasada turbo hacimleri yüzünden 320 nm tork sunabiliyor. Neyse motordan daha önemlisi aracın fabrika verileri bana göre. sallıyorum 1.600 kg çeker denen araca 2 ton karavan takanlar var. Güzelce gittim geldim diyebiliyorlar. güvenlik ise bana göre 0. Karavanı araca göre yada karavana göre araç alınmalı bana göre. Aracım ne çeker dikkat etmeden ağır karavanlarla kaza yapanda çok kişi gördüm. diyorum ki 4 teker varsa düzde itsen gider. düzde hacı murat bile çeker. ama eğim yokuş yokuş aşağı durumlarda aracın motor hacmi arkadan önden çeker veya 4x4 olması gibi kavramlar ortaya çıkar. ama bunu kimse dikkate almıyor. muğlaya 2 sene önce gitmiştim. döne döne gidilen yolda bekleme alanı var. manzaraya karşı insanlar duraksayıp çay felan içiyor. adam çıkamamış çekme karavanla ordan aşağı uçtu uçacak durumdaydı ve çekici çağırıyordu. niye aracı önden çeker karavanı yanlış yüklemiş ve aracın çekme kapasitesinin çok çok üzerindeydi karavan. insanlar boyuta odaklanıyor. ama ağırlık fren sistemi hatta karavan yükleme gibi şeyleri ise bilmiyorlar. yanlış bilmiyorsam çeki demirine 150 kg dan fazla yük binmemeli ve ideal rakam 75 kiloydu. gördüğüm karavanda ise aracın önü havaya kalkıyordu. turboya gelirsek turbo arızaları meşhurdur. ben bu yüzden turbolara güvenmiyorum. hesaplama yapmak yerine aracın verdiği değerden de güvenlik payı olsun diye %10 çıkarıyorum zaten firmalarda güvenlik payı koyuyor ve tam oluyor bu sayede
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,929
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

SON KONULAR



Geri
Üst