farazicosmos
Kamp II
Bu noktada Araç Ağırlığı ve Torku çok bir anlam ifade etmiyor o zaman 230 torku var ki bu bir çok eski nesil benzinliden daha yüksek. Sebebi ne?
2020 itibariyle değerler değişti mi bilmiyorum ama 2013 - 2014 yıllarında güvenlik kuruluşları 4 kişilik aile otomobili için minimum 250 nm tork ortalama ise 320 nm tork gerekir diyorlardı. Buda 1.6 dizelde 250 nm 2.0 dizelde 320 nm tork değerlerine denk gelmekteydi. Şuan neredeyse satılan tüm araçlar 1.2 - 1.4 - 1.5 motorlarla turbosuz 250 260 nm tork değerleri sunabilir yapıdalar. Turbo da eklenince rakam yükseliyor doğal olarak ve buna kullanılan şanzımanlarda ciddi derecede katkı sağlıyor. Tork kısaca güç demek peki bu gücü sürekli alabilir miyiz yada bunu bize hissettirecek organ nedir oda şanzıman. Yıllarca bir çok firma kuru kavrama deyip durdu sonra baktılar ki olmuyor bundan vazgeçtiler. Şimdi ise ekstra soğutma sistemleri bile kullanıyorlar. Buna en güzel spor salonu örneği verebilirim. 1 adam 70 - 80 kg ağırlığı 1 kereye mahsus kaldırabilir. Ama indir kaldır tekrarlı haraket yapıyorsa dikkat et 20 kg ile kan ter içinde kalır acıdan çığlıklar atarak zar zor kaldırıp indirir. Araçların aktarım organları da aynıdır. Her konuda %20 kuralı vardır. Örneğin aracın kaç kg ise çekeceğin karavan yüklü ağırlığı aracın ağırlığından %20 daha hafif olmalıdır. Yada aracın 3.5 ton çekebilir yapıdadır ama sen 3 tonun üzerine çıkmamalısındır gibi. Bu kısaca güvenlik payı diye algılanabilir. Karavanı çekeceksen aracının ağırlığı, tork kuvveti, şanzımanı yani aktarım organlarına hatta çeki demirine binen yükten ötürü süspansiyon kalitesine bakman gerekir. Ortalama çeki demirine 100 kg biner. Bir çok araçta görmüşsündür, aracın içine 5 kişi biner araç yere yapışır yerde sürünüyor gibi gider yada bu bagaja yük konulunca da olur. Ama üst seviye araçlarda buna rastlayamazsın. Şimdi senin araç önden çekerse ve karavan bağlayınca bu durum oluşacaksa sen düz yol hariç o aracı kullanamazsın. Bu arada düz yolda o karavanı bisiklet bile çeker önemli olan yokuş eğimler virajlar felandır. Uyduruyorum adam düz bir ülke yada şehirde yaşıyordur eviyle deniz 500 metredir yada eğim olsa bile ufaktır arabasına bakmadan teknesini felan çeker ama ülkemizde ege akdeniz karadeniz taraflarına gitmeye kalkıştın mı yokuş eğim vs derken insanın gözü korkmaya başlar. Benim ise şahsi önerim linea yerine 4x4 bir araç temin ederek karavan çekmeyi planlamanızdır. 1 - 2 sene geç başlayıp 4x4 bir araçla yola çıkmak bence çok daha güvenli ve yerinde bir seçenek olur. 4x4 araçların yerden yüksek oluşu off road özellikleri barındırması da arazide işinize yarar. Sonuçta karavanı sadece asfalt yollarda çekmeyeceksiniz.