O Araç Bu Karavanı Çeker Mi? Sorusuna Yanıt :)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 512
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 271,996
Benim karavanıma en yakın değerlerdeki hatta bir miktar daha ağırı ile ilgili bir değerlendirme. Ben bisikletle veya görseldeki gibi bir araçla çektiğimi iddia etmedim. Ankara’nın Dikmeni benim için çok uç bir örnek gitmedim gitmem de ama Bursa’nın Yıldırım ilçesine gündüz trafik vakti girmek zorunda kaldım zorlansam da dur kalkta yokuşları çıktım çok şükür. Ayrıca YouTube da izlediğim karavan kazaları videolarının neredeyse tamamı 4 çeker ve/veya cüsseli araçlarla meydana gelmişti gördüğüm kadarıyla kazaların asıl sebepleri sürücü hataları idi. Tabii ki 4 çeker arkadan itişli bir araç daha güvenli ve konforlu bir sürüş sağlayacaktır ben eldeki imkanlar dahilinde edindiğim tecrübeyi paylaştım


GppJyS.jpg

Merhabalar deneyiminizi paylaştığınız için teşekkür ederim ve size istinaden üstteki araç görselini öncelikle paylaşmadığımı belirtmek isterim. O araç görseli genel bir paylaşımdı.

Sizin aracınıza gelirsek towcar sitesi diyor ki, araç 1337 kg ağırlığında 1100 kg karavan çekebilir ama düm düz yol için geçerli bu sonuç demekte.

Gerçek rakamlar ise kırmızı kutularla işaretledim gibi, çeki demirine 60 kg binecek şekilde 950 kg ve %18 eğimin üzerine asla çıkamaz yönünde. %18 ülkemiz için felaket düşük bir rakam çünkü %75 eğimin olduğu yollar bile maalesef ki ülkemizde mevcut. Çeki demirine ise yine 60 kg binmesi düşük bir rakam 100 120 150 gibi rakamlar güvenilir kabul edilen rakamlar oluyor genellikle. Şanslıymışsınız hiç bir sorun yaşamadan seyahatinizi gerçekleştirmişsiniz. Tabiki kullanıcının çok önemi mevcut ama aracında önemli olduğunu es geçemeyiz asla. Çeki demiri frenli karavan ve aracın çekmesi kısmında en az %30 fark olması da önemli bir unsurdur. Yani kaba taslak 1000 kg ise karavan araç 1300 kg çeker seviyede olmalıdır. Siz eğim çekme kısımlarında güvenli kısmın baya altındaymışsınız. Yeni alacağınız aracıda şuan merak ediyorum çünkü oda mı önden çeker diye.
 

Bilgiler için teşekkür ederim.
Ekli dosyayı görüntüle 519837

Bir de, aracımın etiketindeki 2 - 915 yazısı, araştırdığım kadarıyla arka dingilin ağırlık kapasitesi sanırım. 1 tonluk karavan ile dingile binen yük etiketteki sınırı aşmayacaktır diye düşünüyorum ama sizlerin düşüncesi nedir? Bu etiketteki verilere göre sıkıntı yaşayacağım bir durum var mı?

aracınızda yazan değerlerin hiç bir önemi yok. towcar sitesine aracın marka modelini yazın ve bakın testler sonunda güvenli ne kadar karavan çekebiliyormuş size söylesin. çünkü bu değerler düm düz yollar için geçerlidir. aynı aracın fabrika verilerinde 3 litre yakarım diyerek gerçekte 8 litre yakması gibi gerçekle alakasızdır. towcar sitesi size ne doğru sonucu verecektir.
 

aracınızda yazan değerlerin hiç bir önemi yok. towcar sitesine aracın marka modelini yazın ve bakın testler sonunda güvenli ne kadar karavan çekebiliyormuş size söylesin. çünkü bu değerler düm düz yollar için geçerlidir. aynı aracın fabrika verilerinde 3 litre yakarım diyerek gerçekte 8 litre yakması gibi gerçekle alakasızdır. towcar sitesi size ne doğru sonucu verecektir.
Baktım o siteye ancak, Nk 3500 karavana eş değer bir karavan var mı orada.
 





GppJyS.jpg

Merhabalar deneyiminizi paylaştığınız için teşekkür ederim ve size istinaden üstteki araç görselini öncelikle paylaşmadığımı belirtmek isterim. O araç görseli genel bir paylaşımdı.

Sizin aracınıza gelirsek towcar sitesi diyor ki, araç 1337 kg ağırlığında 1100 ı kutularla işaretledim gibi, çeki demirine 60 kg binecek şekilde 950 kg ve %18 eğimin üzerine asla çıkamaz yönünde. %18 ülkemiz için felaket düşük bir rakam çünkü %75 eğimin olduğu yollar bile maalesef ki ülkemizde mevcut. Çeki demirine ise yine 60 kg binmesi düşük bir rakam 100 120 150 gibi rakamlar güvenilir kabul edilen rakamlar oluyor genellikle. Şanslıymışsınız hiç bir sorun yaşamadan seyahatinizi gerçekleştirmişsiniz. Tabiki kullanıcının çok önemi mevcut ama aracında önemli olduğunu es geçemeyiz asla. Çeki demiri frenli karavan ve aracın çekmesi kısmında en az %30 fark olması da önemli bir unsurdur. Yani kaba taslak 1000 kg ise karavan araç 1300 kg çeker seviyede olmalıdır. Siz eğim çekme kısımlarında güvenli kısmın baya altındaymışsınız. Yeni alacağınız aracıda şuan merak ediyorum çünkü oda mı önden çeker diye.

Çok detaylı guzel açıklamalar olmuş, dediğnşiz gibi towcar.info dan bende aracım için baktım yeni karavan alıyorum aracım 1.6 DCT kia ceed sw 2017 model 100kw, yani şansıızamn olarak tork konvertörlü değil ve Outfit Matching Car and Caravan arac kia ceed station wagon 1.6 crdi dct sansımzan 1340kg karavan
Merhabalar deneyiminizi paylaştığınız için teşekkür ederim ve size istinaden üstteki araç görselini öncelikle paylaşmadığımı belirtmek isterim. O araç görseli genel bir paylaşımdı.

Sizin aracınıza gelirsek towcar sitesi diyor ki, araç 1337 kg ağırlığında 1100 kg karavan çekebilir ama düm düz yol için geçerli bu sonuç demekte.

Gerçek rakamlar ise kırmızı kutularla işaretledim gibi, çeki demirine 60 kg binecek şekilde 950 kg ve %18 eğimin üzerine asla çıkamaz yönünde. %18 ülkemiz için felaket düşük bir rakam çünkü %75 eğimin olduğu yollar bile maalesef ki ülkemizde mevcut. Çeki demirine ise yine 60 kg binmesi düşük bir rakam 100 120 150 gibi rakamlar güvenilir kabul edilen rakamlar oluyor genellikle. Şanslıymışsınız hiç bir sorun yaşamadan seyahatinizi gerçekleştirmişsiniz. Tabiki kullanıcının çok önemi mevcut ama aracında önemli olduğunu es geçemeyiz asla. Çeki demiri frenli karavan ve aracın çekmesi kısmında en az %30 fark olması da önemli bir unsurdur. Yani kaba taslak 1000 kg ise karavan araç 1300 kg çeker seviyede olmalıdır. Siz eğim çekme kısım GppJyS.jpg https://towcar.info/GB/outfitmatch.phplarında güvenli kısmın baya altındaymışsınız. Yeni alacağınız aracıda şuan merak ediyorum çünkü oda mı önden çeker diye.

GppJyS.jpg selamlar sizden ricam benim almayı dusundugum aracın caran ile uyumunu yorumlar mısınız, GppJyS.jpg

GppJyS.jpg
Merhabalar deneyiminizi paylaştığınız için teşekkür ederim ve size istinaden üstteki araç görselini öncelikle paylaşmadığımı belirtmek isterim. O araç görseli genel bir paylaşımdı.

Sizin aracınıza gelirsek towcar sitesi diyor ki, araç 1337 kg ağırlığında 1100 kg karavan çekebilir ama düm düz yol için geçerli bu sonuç demekte.

Gerçek rakamlar ise kırmızı kutularla işaretledim gibi, çeki demirine 60 kg binecek şekilde 950 kg ve %18 eğimin üzerine asla çıkamaz yönünde. %18 ülkemiz için felaket düşük bir rakam çünkü %75 eğimin olduğu yollar bile maalesef ki ülkemizde mevcut. Çeki demirine ise yine 60 kg binmesi düşük bir rakam 100 120 150 gibi rakamlar güvenilir kabul edilen rakamlar oluyor genellikle. Şanslıymışsınız hiç bir sorun yaşamadan seyahatinizi gerçekleştirmişsiniz. Tabiki kullanıcının çok önemi mevcut ama aracında önemli olduğunu es geçemeyiz asla. Çeki demiri frenli karavan ve aracın çekmesi kısmında en az %30 fark olması da önemli bir unsurdur. Yani kaba taslak 1000 kg ise karavan araç 1300 kg çeker seviyede olmalıdır. Siz eğim çekme kısımlarında güvenli kısmın baya altındaymışsınız. Yeni alacağınız aracıda şuan merak ediyorum çünkü oda mı önden çeker diye.

1601963971530.png
 

Merhabalar,Trek71 kullanıcı isimli Behçet Tolga arkadaşımızın 1.saydaki tork konusundaki yorumunu benim için çok faydalı oldu. Başoğlu 2009 model, yüklenince 1500 kg kadar olan bir çekme karavanım var. Benzinli bir qasqai 1.6 aracım vardı, onu sattım ve suzuki grand vitara 1,9 dizel bir araç aldım ve inanılmaz farketti. Tekrar faydalı paylaşlarınız için teşekkür ederim.
Yollarda da karşılaşmak dileğiyle...
 



Herkese Merhaba,

Bursa Misi Kamp'ta dinlenirken zaman ayırıp bana sürekli sorulan "hangi araçla çekiyorsunuz?", "aracım şu marka; 6m karavan çeker mi?" vs. tarzı sorulara biraz da teknik açıklama getirerek yanıt vermek istedim. Gezenbilir'in bazı başlıkları altında bu bilgilerin -gözümden kaçmadıysa- biraz dolaylı olarak verildiğini gördüm; burada kendi anladığım dilde basitçe toparlayayım/anlatayım istedim.

Bildiğiniz gibi araç reklamlarında genel olarak "Bilmem kaç beygir gücündeki motoruyla falanca model" diye hep beygir gücü-BG (horse power-HP) öne çıkartılır. Tüketici olarak bizlerden de "aman ne güçlü araba, hemen alayım" diye heyecanlanmamız beklenir. Halbuki "beygir gücü" tek başına hiçbir şey ifade etmez.

Dolayısıyla "90BG aracım var; karavan çekebilir miyim?" sorusu doğru bir soru değildir; zaten eksik/yanlış soruya verilen yanıtların uzunluğundan da meseleyi anlayabilirsiniz.

Konuyu anlamamız için bilmemiz gereken tek bir formül var:

Beygir Gücü = Tork x Motor Devri

Bu formülden Beygir Gücü'nün sabit bir değer olmadığını; "Motor Devri" -yani RPM- arttıkça beygir gücünün de artacağını anlıyorun. Bu yüzdendir ki 90BG dediğiniz bir araç ancak belli bir motor devrinde bu gücü sağlayacaktır. Örneğin rölantinin biraz üzerinde, 2000 devir/dakikada motor sadece 65BG güç üretiyor olabilir.

Bu yüzden arcın teknik verilerine baktığınızda azami beygir gücünün (mesela 90BG) yanında kaç devirde bu gücün sağlandığını görürsünüz. Örnek olarak 90BG @4400 RPM motorun ancak 4400 devirde "bağırırken" 90 beygir güç üretebildiğini gösterir - ki çoğumuz benzin tasarrufu vs. nedeniyle yüksek viteslerde giderken ortalama 2500-3000 devirde kullanırız arabamızı. Reklamlara aldanmamak için bir sebep daha :smiley:

Peki "Tork" nedir? Tork, kısaca bir cismin dönmesini sağlamak için uygulanan kuvvettir. Örneğin aracımızda motordan gelen gücü tekerleklere ileten şaftın dönmesi için gerekli kuvvettir. Karavancılık açısından da "tork" hakkında bundan öte bir şey bilmemiz gerekmez aslında -biriminin Nm (Newton-metre) olmasını bilmek bile fuzulidir.

Formülümüze geri dönersek: Tork ne kadar yüksekse, aynı beygir gücünü sağlamak için motorun daha düşük bir devirde çalışmasının yeterli olacağını görebiliriz -ki bu iyi bir şeydir; çünkü karavanı çekerken motorun düşük devirde; zorlanmadan, sakin sakin çalışmasını isteriz.

Öte yandan Tork da, sabit bir değer olmayıp, aynen beygir gücü gibi motor devrine bağlı olarak değişir. Bu yüzden de teknik verilerde azami tork değeri 150Nm @4000RPM şeklinde gösterilir.

Demek ki elimizde bir Beygir Gücü bir de Tork var ve bu değerlere göre bir karar/yanıt vermek gerekir.

Bu değerlerin partikteki anlamını kavramak için karavancı olmadan önce yoğun olarak içinde bulunduğum motosiklet dünyasından bir örnek vereyim:

BMW R1200 RT, çok popüler olan bir touring motosiklettir. Uzun yol sürüşleri için ideal bir makinadır (buradan bas Avrupa'yı dolaş geri dön).
Teknik verileri: 1200cc / 109HP @7750RPM / 120Nm @6600RPM

Benim çok keyifle kullandığım Kawasaki VN1600 ise bir chopper motosiklettir. PowerCruiser denen chopper'ların güçlü, uzun yol için tasarlanmış üst segment bir motordur.
Teknik verileri: 1600cc / 66HP @4700 RPM / 127Nm @2700RPM

Burada 1200cc motor 109HP üretirken 1600cc motor sadece 66HP üretiyor; yarısından biraz fazla sadece! Teknik verilerde bunu okuduğumda yüzüm düşmüştü; "acaba dandik bir motor mu aldık; bu ne pespaye değerdir" diye epeyce tedirgin olmuştum.

Oysa tork değerlerine baktığınızda BMW'deki değerden daha yüksek bir torkun çok daha düşük bir motor devrinde sağlandığını görüyoruz. Bu da pratikte düşük devirde giderken bile hissettiğiniz çekiş gücünün yüzünüzde bir gülümse olarak yansımasını sağlıyordu.

BMW'nin arksaında 1 tonluk bir karavan bağlasanız, çekmek için motorun neredeyse patlayacak noktada çalışması gerekirken Kawasaki aynı karavanı neredeyse rölantide zorlanmadan hareket ettirir; yokuşlarda da size "daha gideyim mi" diye sorardı.

Demek ki karavan/römork çekmek için önemli olan değer "Beygir Gücü" değil "Tork"'tur.

Aracınızın (azami) Tork değeri ne kadar yüksekse ve bu torku ne kadar düşük devirde sağlıyorsa karavanınızı o kadar rahat çekersiniz.


Karavan çekmek için kullandığım iki aracın karşılaştırması:
Infiniti QX4 Benzinli: 3300cc / 170HP @4800RPM / 200Nm @2800RPM
SsangYong Actyon Dizel: 2000cc / 141HP @4000RPM / 310Nm @2700RPM


Benzinli Infiniti ile 1.5 Tonluk bir karavanı çekerken özellikle %7-%10'luk dik rampalarda motor 4500-5000 devirlere çıkarak zorlanıyordu. Buna karşılık Ssangyong ile aynı karavanda dik rampalarda dahi 3000 devrin üstünü görmedim; çekiş çok daha rahat. Beygir gücü %20 daha az olmasına karşın aynı devirlerde tork (çekiş gücü) %55 daha fazla. Sonuç olarak yakıt ekonomisi açısından da SsangYomg yaklaşık %25 daha az maliyetli.

Buradan yola çıkarak kabaca şu tavsiyelerde bulunabilirim:

- 1 Ton'a kadar karavanlarda 150 Nm- 200Nm @2800RPM
- 1 Ton üstü karavanlarda 250Nm - 350Nm @2800 RPM


gibi değerler çekici araç seçiminde referans alınabilir. Bunlara yakın tork değerlerinde devir ne kadar düşük verilmişse o kadar iyidir. İster aracınız 80 Beygir olsun, isterse 180 Beygir :smiley:

İkinci bir nokta da şu ki: Dizel motorlar bu tür karavan/römork/yük çekmek için daha uygun motorlardır; çünkü aynı hacimdeki benzinli akranlarına göre daha yüksek tork (çekiş gücü) üretirler. Bunun sebebi de dizel motorun çalışma prensibi gereği piston kollarının yakıtı sıkıştırmak için daha uzun bir yol katetmeleri. Saat sabahın ikisine gelmiş; daha fazla detaya girmeyelim. :smiley:

1 Ton ve üstü karavan çekecekseniz, yol yapacaksanız, mümkünse dizel araç alın; rahat edin.

Merak edenler için; SsangYong Actyon Sports (2011 model/Dizel/Otomatik) Adria Adora 5.93UP (1.480kg) çekerken 100km'de 10Lt yakıyor. Bugünün hesabıyla 35kuruş eder. Infiniti'ye bu kadar zaman eziyet etmişiz.

Sevgiler,
Behçet Tolga
Cooook tesekkur ederim.super bir aciklama olmus👌👋
 



Herkese Merhaba,

Bursa Misi Kamp'ta dinlenirken zaman ayırıp bana sürekli sorulan "hangi araçla çekiyorsunuz?", "aracım şu marka; 6m karavan çeker mi?" vs. tarzı sorulara biraz da teknik açıklama getirerek yanıt vermek istedim. Gezenbilir'in bazı başlıkları altında bu bilgilerin -gözümden kaçmadıysa- biraz dolaylı olarak verildiğini gördüm; burada kendi anladığım dilde basitçe toparlayayım/anlatayım istedim.

Bildiğiniz gibi araç reklamlarında genel olarak "Bilmem kaç beygir gücündeki motoruyla falanca model" diye hep beygir gücü-BG (horse power-HP) öne çıkartılır. Tüketici olarak bizlerden de "aman ne güçlü araba, hemen alayım" diye heyecanlanmamız beklenir. Halbuki "beygir gücü" tek başına hiçbir şey ifade etmez.

Dolayısıyla "90BG aracım var; karavan çekebilir miyim?" sorusu doğru bir soru değildir; zaten eksik/yanlış soruya verilen yanıtların uzunluğundan da meseleyi anlayabilirsiniz.

Konuyu anlamamız için bilmemiz gereken tek bir formül var:

Beygir Gücü = Tork x Motor Devri

Bu formülden Beygir Gücü'nün sabit bir değer olmadığını; "Motor Devri" -yani RPM- arttıkça beygir gücünün de artacağını anlıyorun. Bu yüzdendir ki 90BG dediğiniz bir araç ancak belli bir motor devrinde bu gücü sağlayacaktır. Örneğin rölantinin biraz üzerinde, 2000 devir/dakikada motor sadece 65BG güç üretiyor olabilir.

Bu yüzden arcın teknik verilerine baktığınızda azami beygir gücünün (mesela 90BG) yanında kaç devirde bu gücün sağlandığını görürsünüz. Örnek olarak 90BG @4400 RPM motorun ancak 4400 devirde "bağırırken" 90 beygir güç üretebildiğini gösterir - ki çoğumuz benzin tasarrufu vs. nedeniyle yüksek viteslerde giderken ortalama 2500-3000 devirde kullanırız arabamızı. Reklamlara aldanmamak için bir sebep daha :smiley:

Peki "Tork" nedir? Tork, kısaca bir cismin dönmesini sağlamak için uygulanan kuvvettir. Örneğin aracımızda motordan gelen gücü tekerleklere ileten şaftın dönmesi için gerekli kuvvettir. Karavancılık açısından da "tork" hakkında bundan öte bir şey bilmemiz gerekmez aslında -biriminin Nm (Newton-metre) olmasını bilmek bile fuzulidir.

Formülümüze geri dönersek: Tork ne kadar yüksekse, aynı beygir gücünü sağlamak için motorun daha düşük bir devirde çalışmasının yeterli olacağını görebiliriz -ki bu iyi bir şeydir; çünkü karavanı çekerken motorun düşük devirde; zorlanmadan, sakin sakin çalışmasını isteriz.

Öte yandan Tork da, sabit bir değer olmayıp, aynen beygir gücü gibi motor devrine bağlı olarak değişir. Bu yüzden de teknik verilerde azami tork değeri 150Nm @4000RPM şeklinde gösterilir.

Demek ki elimizde bir Beygir Gücü bir de Tork var ve bu değerlere göre bir karar/yanıt vermek gerekir.

Bu değerlerin partikteki anlamını kavramak için karavancı olmadan önce yoğun olarak içinde bulunduğum motosiklet dünyasından bir örnek vereyim:

BMW R1200 RT, çok popüler olan bir touring motosiklettir. Uzun yol sürüşleri için ideal bir makinadır (buradan bas Avrupa'yı dolaş geri dön).
Teknik verileri: 1200cc / 109HP @7750RPM / 120Nm @6600RPM

Benim çok keyifle kullandığım Kawasaki VN1600 ise bir chopper motosiklettir. PowerCruiser denen chopper'ların güçlü, uzun yol için tasarlanmış üst segment bir motordur.
Teknik verileri: 1600cc / 66HP @4700 RPM / 127Nm @2700RPM

Burada 1200cc motor 109HP üretirken 1600cc motor sadece 66HP üretiyor; yarısından biraz fazla sadece! Teknik verilerde bunu okuduğumda yüzüm düşmüştü; "acaba dandik bir motor mu aldık; bu ne pespaye değerdir" diye epeyce tedirgin olmuştum.

Oysa tork değerlerine baktığınızda BMW'deki değerden daha yüksek bir torkun çok daha düşük bir motor devrinde sağlandığını görüyoruz. Bu da pratikte düşük devirde giderken bile hissettiğiniz çekiş gücünün yüzünüzde bir gülümse olarak yansımasını sağlıyordu.

BMW'nin arksaında 1 tonluk bir karavan bağlasanız, çekmek için motorun neredeyse patlayacak noktada çalışması gerekirken Kawasaki aynı karavanı neredeyse rölantide zorlanmadan hareket ettirir; yokuşlarda da size "daha gideyim mi" diye sorardı.

Demek ki karavan/römork çekmek için önemli olan değer "Beygir Gücü" değil "Tork"'tur.

Aracınızın (azami) Tork değeri ne kadar yüksekse ve bu torku ne kadar düşük devirde sağlıyorsa karavanınızı o kadar rahat çekersiniz.


Karavan çekmek için kullandığım iki aracın karşılaştırması:
Infiniti QX4 Benzinli: 3300cc / 170HP @4800RPM / 200Nm @2800RPM
SsangYong Actyon Dizel: 2000cc / 141HP @4000RPM / 310Nm @2700RPM


Benzinli Infiniti ile 1.5 Tonluk bir karavanı çekerken özellikle %7-%10'luk dik rampalarda motor 4500-5000 devirlere çıkarak zorlanıyordu. Buna karşılık Ssangyong ile aynı karavanda dik rampalarda dahi 3000 devrin üstünü görmedim; çekiş çok daha rahat. Beygir gücü %20 daha az olmasına karşın aynı devirlerde tork (çekiş gücü) %55 daha fazla. Sonuç olarak yakıt ekonomisi açısından da SsangYomg yaklaşık %25 daha az maliyetli.

Buradan yola çıkarak kabaca şu tavsiyelerde bulunabilirim:

- 1 Ton'a kadar karavanlarda 150 Nm- 200Nm @2800RPM
- 1 Ton üstü karavanlarda 250Nm - 350Nm @2800 RPM


gibi değerler çekici araç seçiminde referans alınabilir. Bunlara yakın tork değerlerinde devir ne kadar düşük verilmişse o kadar iyidir. İster aracınız 80 Beygir olsun, isterse 180 Beygir :smiley:

İkinci bir nokta da şu ki: Dizel motorlar bu tür karavan/römork/yük çekmek için daha uygun motorlardır; çünkü aynı hacimdeki benzinli akranlarına göre daha yüksek tork (çekiş gücü) üretirler. Bunun sebebi de dizel motorun çalışma prensibi gereği piston kollarının yakıtı sıkıştırmak için daha uzun bir yol katetmeleri. Saat sabahın ikisine gelmiş; daha fazla detaya girmeyelim. :smiley:

1 Ton ve üstü karavan çekecekseniz, yol yapacaksanız, mümkünse dizel araç alın; rahat edin.

Merak edenler için; SsangYong Actyon Sports (2011 model/Dizel/Otomatik) Adria Adora 5.93UP (1.480kg) çekerken 100km'de 10Lt yakıyor. Bugünün hesabıyla 35kuruş eder. Infiniti'ye bu kadar zaman eziyet etmişiz.

Sevgiler,
Behçet Tolga
Cok tesekkur ederim.super bir aciklama👌👋🐢🍃
 

Cok tesekkur ederim.super bir aciklama👌👋🐢🍃

Ilker Bey 2016 yılında bu çok değerli paylaşımı yapmış. Yazınızı okuyunca, Ilker Beyin paylaşımına bir beğeni vereyim dedim, paylaşımı bulunca 4 yıl önce beğeni verdiğimi gördüm. Konunun tekniğini çok güzel ve anlaşılır dille anlatan bu paylaşım hep önde durmayı haketti diye düşünerek başlığı sabitledim.
 

Merhaba ben de çekme karavan arayışına girdim. Ama öncelikle araba konusunu halletmem lazım.

Konudaki bilgileri okudum. Arabam 1.2 TSI / vites DSG Leon. 175 torku 1400-4000 devir arasında veriyor. Frenli römork ağırlığı 1300 kg yazıyor. Almak istediğim karavan 1000 kg. (Lafı uzatmamak için onları yazmayayım).

Towcar sitesindeki bilgiler aşağıdaki resimde. Sizlerin yorumu nedir? Yeni nesil turbolar yeterli midir?

New Picture.png
 

Herkese Merhaba,

Bursa Misi Kamp'ta dinlenirken zaman ayırıp bana sürekli sorulan "hangi araçla çekiyorsunuz?", "aracım şu marka; 6m karavan çeker mi?" vs. tarzı sorulara biraz da teknik açıklama getirerek yanıt vermek istedim. Gezenbilir'in bazı başlıkları altında bu bilgilerin -gözümden kaçmadıysa- biraz dolaylı olarak verildiğini gördüm; burada kendi anladığım dilde basitçe toparlayayım/anlatayım istedim.

Bildiğiniz gibi araç reklamlarında genel olarak "Bilmem kaç beygir gücündeki motoruyla falanca model" diye hep beygir gücü-BG (horse power-HP) öne çıkartılır. Tüketici olarak bizlerden de "aman ne güçlü araba, hemen alayım" diye heyecanlanmamız beklenir. Halbuki "beygir gücü" tek başına hiçbir şey ifade etmez.

Dolayısıyla "90BG aracım var; karavan çekebilir miyim?" sorusu doğru bir soru değildir; zaten eksik/yanlış soruya verilen yanıtların uzunluğundan da meseleyi anlayabilirsiniz.

Konuyu anlamamız için bilmemiz gereken tek bir formül var:

Beygir Gücü = Tork x Motor Devri

Bu formülden Beygir Gücü'nün sabit bir değer olmadığını; "Motor Devri" -yani RPM- arttıkça beygir gücünün de artacağını anlıyorun. Bu yüzdendir ki 90BG dediğiniz bir araç ancak belli bir motor devrinde bu gücü sağlayacaktır. Örneğin rölantinin biraz üzerinde, 2000 devir/dakikada motor sadece 65BG güç üretiyor olabilir.

Bu yüzden arcın teknik verilerine baktığınızda azami beygir gücünün (mesela 90BG) yanında kaç devirde bu gücün sağlandığını görürsünüz. Örnek olarak 90BG @4400 RPM motorun ancak 4400 devirde "bağırırken" 90 beygir güç üretebildiğini gösterir - ki çoğumuz benzin tasarrufu vs. nedeniyle yüksek viteslerde giderken ortalama 2500-3000 devirde kullanırız arabamızı. Reklamlara aldanmamak için bir sebep daha :smiley:

Peki "Tork" nedir? Tork, kısaca bir cismin dönmesini sağlamak için uygulanan kuvvettir. Örneğin aracımızda motordan gelen gücü tekerleklere ileten şaftın dönmesi için gerekli kuvvettir. Karavancılık açısından da "tork" hakkında bundan öte bir şey bilmemiz gerekmez aslında -biriminin Nm (Newton-metre) olmasını bilmek bile fuzulidir.

Formülümüze geri dönersek: Tork ne kadar yüksekse, aynı beygir gücünü sağlamak için motorun daha düşük bir devirde çalışmasının yeterli olacağını görebiliriz -ki bu iyi bir şeydir; çünkü karavanı çekerken motorun düşük devirde; zorlanmadan, sakin sakin çalışmasını isteriz.

Öte yandan Tork da, sabit bir değer olmayıp, aynen beygir gücü gibi motor devrine bağlı olarak değişir. Bu yüzden de teknik verilerde azami tork değeri 150Nm @4000RPM şeklinde gösterilir.

Demek ki elimizde bir Beygir Gücü bir de Tork var ve bu değerlere göre bir karar/yanıt vermek gerekir.

Bu değerlerin partikteki anlamını kavramak için karavancı olmadan önce yoğun olarak içinde bulunduğum motosiklet dünyasından bir örnek vereyim:

BMW R1200 RT, çok popüler olan bir touring motosiklettir. Uzun yol sürüşleri için ideal bir makinadır (buradan bas Avrupa'yı dolaş geri dön).
Teknik verileri: 1200cc / 109HP @7750RPM / 120Nm @6600RPM

Benim çok keyifle kullandığım Kawasaki VN1600 ise bir chopper motosiklettir. PowerCruiser denen chopper'ların güçlü, uzun yol için tasarlanmış üst segment bir motordur.
Teknik verileri: 1600cc / 66HP @4700 RPM / 127Nm @2700RPM

Burada 1200cc motor 109HP üretirken 1600cc motor sadece 66HP üretiyor; yarısından biraz fazla sadece! Teknik verilerde bunu okuduğumda yüzüm düşmüştü; "acaba dandik bir motor mu aldık; bu ne pespaye değerdir" diye epeyce tedirgin olmuştum.

Oysa tork değerlerine baktığınızda BMW'deki değerden daha yüksek bir torkun çok daha düşük bir motor devrinde sağlandığını görüyoruz. Bu da pratikte düşük devirde giderken bile hissettiğiniz çekiş gücünün yüzünüzde bir gülümse olarak yansımasını sağlıyordu.

BMW'nin arksaında 1 tonluk bir karavan bağlasanız, çekmek için motorun neredeyse patlayacak noktada çalışması gerekirken Kawasaki aynı karavanı neredeyse rölantide zorlanmadan hareket ettirir; yokuşlarda da size "daha gideyim mi" diye sorardı.

Demek ki karavan/römork çekmek için önemli olan değer "Beygir Gücü" değil "Tork"'tur.

Aracınızın (azami) Tork değeri ne kadar yüksekse ve bu torku ne kadar düşük devirde sağlıyorsa karavanınızı o kadar rahat çekersiniz.


Karavan çekmek için kullandığım iki aracın karşılaştırması:
Infiniti QX4 Benzinli: 3300cc / 170HP @4800RPM / 200Nm @2800RPM
SsangYong Actyon Dizel: 2000cc / 141HP @4000RPM / 310Nm @2700RPM


Benzinli Infiniti ile 1.5 Tonluk bir karavanı çekerken özellikle %7-%10'luk dik rampalarda motor 4500-5000 devirlere çıkarak zorlanıyordu. Buna karşılık Ssangyong ile aynı karavanda dik rampalarda dahi 3000 devrin üstünü görmedim; çekiş çok daha rahat. Beygir gücü %20 daha az olmasına karşın aynı devirlerde tork (çekiş gücü) %55 daha fazla. Sonuç olarak yakıt ekonomisi açısından da SsangYomg yaklaşık %25 daha az maliyetli.

Buradan yola çıkarak kabaca şu tavsiyelerde bulunabilirim:

- 1 Ton'a kadar karavanlarda 150 Nm- 200Nm @2800RPM
- 1 Ton üstü karavanlarda 250Nm - 350Nm @2800 RPM


gibi değerler çekici araç seçiminde referans alınabilir. Bunlara yakın tork değerlerinde devir ne kadar düşük verilmişse o kadar iyidir. İster aracınız 80 Beygir olsun, isterse 180 Beygir :smiley:

İkinci bir nokta da şu ki: Dizel motorlar bu tür karavan/römork/yük çekmek için daha uygun motorlardır; çünkü aynı hacimdeki benzinli akranlarına göre daha yüksek tork (çekiş gücü) üretirler. Bunun sebebi de dizel motorun çalışma prensibi gereği piston kollarının yakıtı sıkıştırmak için daha uzun bir yol katetmeleri. Saat sabahın ikisine gelmiş; daha fazla detaya girmeyelim. :smiley:

1 Ton ve üstü karavan çekecekseniz, yol yapacaksanız, mümkünse dizel araç alın; rahat edin.

Merak edenler için; SsangYong Actyon Sports (2011 model/Dizel/Otomatik) Adria Adora 5.93UP (1.480kg) çekerken 100km'de 10Lt yakıyor. Bugünün hesabıyla 35kuruş eder. Infiniti'ye bu kadar zaman eziyet etmişiz.

Sevgiler,
Behçet Tolga
Tork nasıl olursa büyük oluyor. Mesela 2000 Tork mu büyük 4400 tork mu büyük. Bunlardan hangisi daha iyi karavan çeker. Benim araç nşssan qashqai maximum güç 117 hp (86 kw) 6000 rpm. 1.6 motor 158 nm/4400 rpm. Otomatik vites Benzinli. 750 kg karavan çeker mi?
 




Tork nasıl olursa büyük oluyor. Mesela 2000 Tork mu büyük 4400 tork mu büyük. Bunlardan hangisi daha iyi karavan çeker. Benim araç nşssan qashqai maximum güç 117 hp (86 kw) 6000 rpm. 1.6 motor 158 nm/4400 rpm. Otomatik vites Benzinli. 750 kg karavan çeker mi?
Tork birimi nm'dir. Aracınızın maximum torku 4400 devir/dakikada 158 nm'dir. Sormuş olduğunuz 2000-4400 sayıları motorun dakikadaki devir sayısıdır.

Redmi Note 8 Pro cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,741
Mesajlar
1,523,014
Kayıtlı Üye Sayımız
166,558
Kaydolan Son Üyemiz
yldrmsvs58

SON KONULAR



Geri
Üst