Ynt: Mercedes Sprinter 212 D
Merhaba,
Ben de sahip olduğumuz 413 cdi sprinter'larla olan deneyimlerimizden söz etmek istiyorum.
'Start Error' problemi: Bir akşam kuzenimle karavan dönüşümünü yeni bitirdiğim 2. aracı denemek üzere 1 gecelik kamp yapmaya niyetlenip koltuğa oturup kontağı çevirdiğimde gösterge panelinde 'Start Error' yazısı ile karşılaştım ve araç çalışmadı, marş basmadı , hiçbirşey olmadı. Tekrar tekrar denedim, akü kutup başını söktüm tekrar taktım, nafile. Daha sonra kontakda bir temassızlık veya oksitlenme olabileceğini tahmin ederek kontağı söktüm, tahmin ettiğim gibi oksitlenme ile karşılaştım ve WD40 ile temizledikten sonra sorunun düzelmiş olacağını düşünerek tekrar topladım ve denedim. Yine 'Start Error'. Yaklaşık 2-2.5 saatlik uğraştan sonra, İstanbul'da götürdüğüm Mercedes ustasını aradım( keşke daha önce arasaymışım). Durumu hemen anladı.
'Hiçbirşey yapma zaten yapamazsın, ben sana bir telefon numarası vereceğim, ararsın. Yarın gelir yaparlar' dedi.
' Nedir bu?' dediğim de , 'sprinter'ların kronik hastalığı, 5-10 yaşını doldurmuş bu araçlarda olabiliyor, sebebi yok, olup olmayacağı da belli değil veya anlaşılmıyor, yani piyango sana gülmüş ' dedi.
Verdiği numarayı aradım, ertesi gün fiat doblo tarzı bir araçla ( içerisi elektronik tamiri için donanımlı, laptoplar, lehimler filan)
2 kişi geldi, Benim aracı laptop'a bağladılar, daha doğrusu elektronik beyni söküp kendi laptop'larına bağladılar ve sanırım 3-5 saat uğraştıktan sonra aracımı çalıştırdılar.
Ne yaptıklarını sorduğumda içindeki yazılımı silip başka bir sprinter yazılımı yüklediklerini söylediler, Peki neden bu kadar uzun sürdüğünü sorduğumda, ellerindeki yazılımların bir türlü uyum sağlamadığını, Bulgaristan'dan bir yazılım bulduklarını ancak o şekilde düzeldiğini söylediler, ve gerçekten de hem Bulgaristan hem de Yunanistan' daki birileri ile görüşüp yazılım istemişlerdi, internet yolu ile onlardan aldılar.
Artık uzaktan kumandanın yani (anahtarın) kapıları uzaktan açamayacağını, çünkü orjinal yazılımın artık silindiğini ancak yetkili servise gidip düzelttirebileceğimi veya onların dükkanına gitmem gerektiğini söylediler. Peki bir daha başıma gelebilir mi diye sorduğumda ' 10 sene rahatsın' dediler ve 500 tl'yi alıp gittiler.
Bu olaydan sonra yetkili servise gittim ve durumu anlattım , merkezi kilit uzaktan kumanda sistemini düzeltmelerini istedim, şimdi hatırlayamadığım bir sebepten dolayı düzeltemediler, başıma gelen bu olay karşısında şaşırmadılar ve açıklayamadılar da. Mercedes benim gözümde hanesine büyük bir (-) yedi.
Turbo problemi: Sahip olduğumuz 3 adet 4x4 413 sprinter ve arkadaşımın sahip olduğu 3 adet aynı araçta daha yolda giderken turbo devre dışı kalıyor ve çekiş düşüyor. Atilla Ağabey'in de ilk sayfalarda kendi ailesindeki sprinter'da bahsettiği durum da bu sanırım. İlk başlarda ne olduğunu fark edememiştik fakat sonradan turbonun devreden çıktığını ve aracın turbosuz olarak yola devam ettiğini , kenara çekip kontak kapatıp açınca sistemin kendini sıfırlayarak herşeyin normale geldiğini tecrübe ettik, yani çok sıkıntılı bir olay değil, bir kontak aç-kapa ile herşey düzeliyor.
Sebebine gelince; şimdi adını unuttuğum turboyu kontrol eden parçaya yeterli basınç gelmeyince veya basınç düşünce olurmuş. Nasıl olduğunu tam anlayamasam da neden olduğunu anladık. Motoru düşük devirde kullanınca oluyor, yani hafif bir yokuşu yüksek vitesle çıkmaya çalışır ve bu sırada gaza basarsanız turbo devre dışı kalıyor, sanki korumaya geçiyormuş gibi. motoru 2000 devirin altına düşürmezseniz böyle bir problem yaşanmıyor.
Bir de klima düğmesinin 'araç içi havayı çevir/dışarıdaki havayı al' düğmesinin (herhalde hangi düğme olduğunu anlamışsınızdır, her klimalı araçta vardır) 'araç içi havayı çevir' moduna getirdiğimizde çok daha kolay bir şekilde sorun gerçekleşiyor. Etrafımızda bildiğimiz 6 araçta da(Atilladi'nin ki ile 7 oldu) bu sorunun yaşanması sprinter'ın kronik hastalığı olarak kabul edilebilir bence.
Arka diferansiyel ötmesi: Yine sahip olduğumuz ve bildiğimiz bütün 413 lerde arka dif. ötmesi mevcut, araç boşken o kadar çok gürültü vardı ki bağırmadan anlaşmak mümkün değildi. Neyse ki özenle yaptığımız ses izolasyonu sonuç verdi ve ses artık yok denecek kadar az.
Boşta motorun devirlenmemesi: Belli ki bir önlem olarak konulmuş bu sınırlama, güce ihtiyaç duyulan durumlarda bir dezavantaj sağlıyor. Örneğin bir kum veya çamur birikintisine saplandığınızda ani olarak güç verip tek bir hareketle çıkmanız gereken bir yerde bu gücü alamıyorsunuz çünkü normalde 4000 devire çıkabilen motor debriyaj basılı ve araç viteste iken max 3000 devire çıkıyor. Durum böyle olunca motor hızlı bir şekilde bayılıp stop edecek duruma geliyor. Debriyaj ve aktarma organlarını zorlamamak için konmuş bu önlem zor duruma düştüğünüzde başınızın belası ama yazılımsal birşey olduğundan isteğe göre kaldırılabilir diye düşünüyorum.
Balata ışığı: Bir dereden geçince veya karda kampanalar ıslanınca balata ışığı yanmaya başlıyor. Hüseyin Bey'in de başına geldiği gibi ıslaklık olunca ışık yanıyor. Bu bir hata gibi gözükse de aslında bunu bir uyarı olarak da anlamak mümkün. Balatalar ıslanınca kuruyana kadar frenin iyi tutmayacağına dair bir uyarı olarak algılayabiliriz.
Bizim başımıza gelenler bunlar , bunların dışında ciddi bir sorun yaşamadık. Ancak 4x4 sistemi ile ilgili bilgi verebilirim, almayı düşünen veya çekinenler için;
4x4 sistemi oldukça sağlam ve pek kolay kolay bozulacak gibi durmuyor. Ön yavru şanzumanın komple fiyatı 5000 tl, birşey olsa bile yenisi bana pek pahalı gelmedi.
Sistemin ana parçalarından çok devreye sokma çıkarma sistemi daha arıza yapabilecek tarzda. Örneğin sahip olduğumuz 2 araçta da kilitli dif. devreye girip çıkmıyordu ve bunu çok sonra fark ettik. Her ikisini de kendim tamir ettim. Babamın aracında vakum hortumları üzerindeki tek yönlü sibobun ters takılmış olduğunu fark ettim ve düzeltince sistem çalıştı. Kendi aracımda ise sistemi devreye sokup çıkartan hidrolik merkezin daha önce kurcalandığını ve kurcalayan ustanın (usta demeye dilim varmıyor ama) merkezi toplarken parça arttırdığını ve bu yüzden sistemin zarar görüp çalışmadığını anladım. Gerekli parçaları, babamın aracının sağlam merkezini söküp bakarak tornacıda yaptırıp çalışır hale getirdim. Kurcalanmadıkça da bozulacak şeyler değil aslında niye oynamışlar anlayamadım.
Tek bozulacak zayıf nokta, içerideki düğmeye basıldığında vakumu kontrol ederek sistemi çalıştıran vakum selenoidleri ki bir tanesi bozulmuş olduğundan benim aracımda 4 çeker sistemi bazen devreden çıkmıyor ve takılı kalıyordu ve sistemin sigortasını attırıyordu. Üzerinde sürekli akım olduğundan zamanla bu selenoidlerin iç dirençleri bozuluyor ve görev yapamaz hale geliyorlar. Değiştirdiğimde sistem kusursuz çalışmaya başladı.
Selenoidler 4x4 sistemde 2 adet, dif. kilit sisteminde 1 adet, ulaşması araç altında kolay yerde tanesi 90 tl ve mercedes araçlarda başka modellerde de kullanıldığı için bulması çok kolay , her parçacıda var. Yani bozulması en kolay parçanın yerine koyması da en kolay, bu bakımdan iyi. Artık problem yaşayacağımızı sanmam.