Ynt: Kendi Karavanını Yapanlar; Peugeot Boxer 12m3 mabirsen
"Jel aküler marine göre daha iyidir sanırım."mabirsen
Uzman değilim fakat forumda nedense rağbet edilmeyen yabancı kaynaklara dayanarak şöyle açıklayabilirim:
Jel akü tanımı bilimsel,
Marin akü tanımı (solar akü de ayni) ticaridir.
Bilhassa Türkiyede bu ad altında yapılan satışlarla akünün teknelere uygunluğu vurgulanmakta fakat tüketicilerin büyük bir kısmı yanlışlıkla bunu bağımsız bir akü yapım tarzı olarak algılamakta.
Jel akü marin akü olabilir ama her marin akü jel akü değildir !
Akülerin teknelere uygun olabilmesi için dolum esnasında oluşan böylelikle kontak açıldığı zaman patlama ve yangına sebep olabilecek hidrojen gazını absorbe edebilen ve de soğuk dolayısı ile donup çatlayarak kaybettikleri sülfirik asidin, deniz suyundaki tuzla birleşip zehirleyici klor gazı oluşumunu önleyici yapı ayrıca sarsıntıya direnç gösterme özellikleri aranmaktadir.
Marin akü olarak (karavanlar içinde) en iyisine doğru sırasıyla;
1.Bakımsız sulu akü (kapalı '?' ama starter sulu akülerin 3üncü cinsi ! aşağıya bkz.)
2.Jel akü (çok dönüşümlü )
3.AGM akü (çok dönüşümü, örneğin mover için gerekii starter özelliği ile birleştirmek ve jele nazaran az daha hızlı dolum avantajı için)
4.Lityum akü (oldukça hafif, çok dönüşümlü ama pahalı) kullanılabilir.
Karavanlar için genellikle jel akü fiat/fayda dengesinde dünyada norm olan en ideal cözüm.
DIKKAT !
Türkiyede sanırım, kapalı (?) olduğundan bakımsız sulu starter akü, marin akü olarak satılıyor.
Yanlış değil ama bilinmesi gereken, bu cins akü, jel yada AGM akü değildir !
Yalnızca starter akü olarak kullanılan sulu akülerin, araçların motor bölümünün sıçaklığı yüzünden, araç üreticilerinin son zamanlarda yaptığı bir uygulama olarak, erken kapasite kaybı ve böylelikle garanti kapsamına girmemesi için araç icine alınmış gaz ve elektrolit kaybı oldukça az, kapalı yada zor da olsa açılabilen, ama yüksek dönüşüm kabiliyeti olmayan, fakat diğerlerine göre ucuz, sulu starter akü cinsidir.
Forumda sulu akü olarak geçen starter aküler ise yukarıda belirtildiği üzere aslında tek değil, 3 çeşitdir !
a. Standart sulu aküler (Sb/Sb)
b. Az bakımlı sulu aküler (SB/Ca)
c. Bakımsız sulu aküler (Ca/Ca) Bu cins ise dediğim gibi; karavan icin kapalı akü alınmak istenildiğinde marin akü olarak satılan, ucuz olması dolayısı ile de severek alınan ama starter özelliği, çokdönüşüm özelliğine ağır basması nedeniyle yasam aküsü olarak, kısa zamanda iflas edebilen bir tür ! Bu cins akünün (Ca/Ca) plakları kalsiyum/kursun alaşımı olması nedeniyle, jel, AGM aküler kadar olmasada diğer bazı artı değerler kazanmakta, böylelikle onlardan daha ucuz ama bildigimiz standart sulu akülerden daha pahalı satılmaktadır.
Çinden ithal edilen, üzerinde jel (gel) yazan birçok akünün de bu guruba dahil olduğu söyleniyor! ???
Not. Atilla beyin söylediği pratiği baz alan, karavanımı kendim yapsaydım kuvvetli bir alternatif olarak düşündüğüm çözümdü. Tek sorun yollarda güvenlikle dolum yapabilecek istasyon bulmak !
Bu çözüme en uygun akü ise Optima ama fiatlarını ne siz sorun ne ben söyleyim.