Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan buralpdi Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 828
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 303,333
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Bu işin kompedanı değilim ama baştan beri söylediğim bu deneme yanılma yöntemi en güzel tecrübe.
Webasto bile çalışsa idi hiç sorunun olmayacaktı. Tabiki 3 gün güneş kalın bulutlarla örtülmezse.
Artık araçtaki sorunlarıda halletttiğine göre geriye gezmek kalıyor.
 

Etiketler
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Merhaba arkadaşlar ben aranıza yeni katıldım. Kendi Solar Firmam var ve Hacettepe mezunu Fizik Yüksek Mühendisiyim. Solar panel ile elektrik üretimi benim işim ve yazılanlara şöyle bir göz attım. Tabiki tecrübeleriniz çok değerli ama deneyerekte bazı şeyleri doğru biçimde analiz edemeyebilirsiniz. Mesela 185 W lık panel ile 130 W lık panelleri karşılaştırmanız sonucu vardığınız sonuçlar gibi.
bu karşılaştırmanız şuna benziyor toplam yolcu sayınız 13 ve siz yolcu otobüsü ile minibüsü karşılaştırıyorsunuz. Otobüs aslında 45 kişiliktir ama siz 13 kişi bindirirseniz 13 kişilik olur. Sizin işte buna benzemiş.
185 watt panelin muhtemelen çalışma voltajı 24 Volttur. (Böyle söylenir ama aslında gerçek 24V panellerin 28V'tur.) Bazen bu paneller On-Grid olabiliyorlarda yani 36 Volt. Yani karavana uygun olamıyor, şebeke bağlantılı özel invertörler için tasarlanmış oluyorlar. Bunları Türkiyeye rastgele getirirler sonrada bilmeden anlamadan rastgele millete satarlar. Siz hele birde bu panelle 24Volt akü değil, 12 Volt akü grubu şarj ediyor iseniz vay halinize, o zaman bu panelin ancak 94Wattını kullanırsınız gerisi boşuna yükten ibaret :smiley: Bu panelden son wattına kadar yararlanmak ister iseniz MPPT şarjır kullanacaksınız. Steca mppt 2020 mesela(en ucuz sayılacak çözüm) o zaman siz görün gerçek verimi. İster o zaman 12V ister 24Volt akü grubu şarj ediniz. Panelden yüksek verim elde etmenin yolu iyi bir şarjırdan geçer. Hem aküleriniz erken bozulmaz hem de iyi şarj olurlar. 6.6 A akım aldık demişsiniz. İyide kaç volt. O gariban panel 28Vx6.6A=185W vermeye çalışıyor. Siz ne yapıyorsunuz belkide bilemiyorum 12Volt akü grubu şarj ediyorsunuz !! O zaman 14.2Vx6.6A= Kaç eder siz görün. !!!
Yani bunun 130 Watt veya 185 watt olması ile ilgisi yokmuş demekki. Doğru kullanım önemli. Arkadaşlar her zaman sizlere yardımcı olabilirim. Saygılarımla K. Önder KÖSE Tel :0 530 5130819 B-HET Mühendislik - Ankara
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Önder bey foruma hoşgeldiniz,

Çok değerli bilgiler vermişsiniz teşekkürler. Karavancılar olarak enerjiye olan ihtiyaç bizlerin bağımsız gezebilmemizin anahtarıdır. Bu nedenle yurdumuzda
fiyatlarının biraz daha makul seviyelere inmeye başlamasıyla solar paneller kullanılmaya başlandı, önümüzdeki süreçte amatörde olsa talep yaratacak potansiyelimiz
mevcut. Sağolsun konuya duyarlı arkadaşlarımız fuarları gezerek yada deneyip tecrübelerini aktararak sürece katkı yapmaktadırlar.

Bu sürece profesyonel katkı yapabileceğinizi düşündüğümden satınalma ile başlayıp montaj,kullanım ve kontrol konularında bilgilerinizi paylaşmanızı rica ediyorum.

Selamlar.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Önder bey, hoş geldiniz

Haldun beyle birlikte kamptaki kıyaslamamızı okudunuz. Bahsi geçen panelin satıştaki yazılan özellikleri aşağıda bu özellikler sizin bilgileriniz ve aktarımınıza tutmuyor mu? kusura bakmayın doğru bilgiyi hangi kanaldan alacağımızın arayışı içerisindeyiz. Sebebide formda çok değişken bilgiler var yanlış yönderilmekten korkuyoruz, sebebi de pahalı denemeler olacağından.
Solar cihazı Steca 2020 dijital
Kyocera KD 185GH-2PU
Kyocera KD 185GH-2PU fotovoltaik modüller polikristalize hücre yapısına sahiptir. Tam otomatik üretim tesislerinde, gelişmiş hücre işleme teknolojisi ile üretilmektedir.

KD 185GH-2PU Fotovoltaik Modül Çıkış Gücü 185 Watt'dır.

Maksimum Güç Akımı 7,84 Amper değerindedir.

Maksimum Güç Voltajı 23,6 Volt şeklindedir.

Modül Boyutları: 1338 mm x 990 mm x 46 mm'dir.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Önder bey hoş geldiniz ve en can alıcı konumuza parmak bastınız,ilgiyle takip edeceğiz sizi.
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Haldun bey ve herkese de merhabalar, hoşbulduk. Haldun abi diyeyim size izin verirseniz. Yaşınız benden büyük sanırım.
Abi ben Ankarada kendi evimin elektriğini bile güneş enerjisi ile karşılıyorum. Dolayısı ile sizin bu denemelerinizi ben 1 yıldır yapıyorum. Nedenide kendim yaşayayım ki müşteriyi de doğru yönlendireyim idi. Marka vermek istemiyorum yada markaları kötülemek. Ama lütfen bakın çok paralar vermeyin marka panellere, hiç mi hiç gerek yok. Artık çoğu panel gayet iyi verimli ve gayet sağlam. (Çin de olsa) Bundan şüpheniz olmasın. Ben Çin ama çok kaliteli paneller kullanıyorum ve satıyorum, hiç mi hiç sorun yok. Zaten garantisi var ürünlerin. Sizler ve hatta evimde ben de 25 yıl hizmet verecek bir Solar Enerji Santrali kurmayacağız nihayetinde karavan için kullanıyoruz bu panelleri. Ama bu paneller toleransı iyi ve enerji verimi en yüksek ve iyi kalitede üretilmiş olmalılar. Bunun ötesinde bir takım varsayımları herkes konuşuyor ve kafalar karışıyor. Tolerans derken de bir panel 100W denir ve satılır ama o gerçekten 100W mıdır. Yada gerçekten 100W almışsınızdır bakalım siz onu 100W olarak kullanabiliyor musunuz son wattına kadar. Mühim olan bu verimli kullanmak ve paranı boşa savurmamak. Hala birileri Solar panel fiyatlarını yüksek kar marjlarında tutmaya çalışıyorlar. ve bu panellerin kullanımlarının yayılamamasına ve farkındalılığın daha geç kalmasına neden oluyor.

Siz ayrıca 185 Watt panel ile normal Steca 2020 şarj kontroller kullanıyorsunuz sanıyorum bu durumda panel değerleriniz 24 volt olduğunu gösteriyor, ve sizin de 24Volt akü grubu şarj ediyor olmanız gerekir. Eğer 12V ile şarj ediyor iseniz sorun var demektir. Yani büyük bir enerji kaybınız olacak. Bunu söylemeye çalıştım önceki yazdıklarımda.

Görüşmek üzere,
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Ayrıca bir düzeltme yapmak istiyorum. Lütfen kusuruma bakmayınız. Steca PR2020 ile Steca Solarix MPPT 2010 'u karıştırmayınız. Ben ilk yazımda Steca MPPT 2020 demişim. kusura bakmayınız. İki ürün çok farklıdır. Birisi PWM(Pulse Width Modulation) diğeri MPPT (Maximum Power Point Tracking) şarj teknolojilerini kullanır.

Bu arada bu tip forumlarda kendi ürünlerinin reklamını yapıp insanları yanlış yönlendiren veya kendi ürünlerine çekmeye çalışan kişiler olabilir, ben sizlere bu konuda daha profesyönel ve akedemisyen tabanlı olduğum için daha az ticari kaygı ile bu yazıları yazıyorum. Bundan emin olabilirsiniz. Yani sizleri doğru yönlendirmeye çalışıyorum. Zaten bu teknolojiler yeni yaygınlaşıyor ve insanlar bilgisiz, bu nedenle en ucuz ama en sıkıntısız ürünleri en doğru şekilde kullanarak bir ekonomiklik de sağlamaya çalışıyorum.

Aynı zamanda bu teknolojinin bazı riskleri ve tehlikeleride vardır bu nedenle de güvenilir ürünler kullanmak zorundayız. Ama sizlerin kullandığı düşük güçlü sistemlerde çokta kendinizi kasmanıza gerek yok. Sadece akülerin şarj esnasında bulundukları ortama çok yanıcı olan hidrojen gazı ve zehirli asit buharı verdiklerini bilin yeter. Ve iyi havalandırma sağlayınız.

iyi günler ayrılmak zorundayım şimdilik
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Önder bey, karavan için doğru panellerin hangileri olduğu konusunda bilgide paylaşırmısınız?

Aküler konusunda arkadaşlarımız yaptıkları araştırmalar ve deneyimleriyle jel akülerin uygun olduğunu yazdılar. Sizin hidrojen gazı ve
asit buharı üreten akü gurubunu isimlendirerek belirtmeniz önemli.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

konderk' Alıntı:
Siz ayrıca 185 Watt panel ile normal Steca 2020 şarj kontroller kullanıyorsunuz sanıyorum bu durumda panel değerleriniz 24 volt olduğunu gösteriyor, ve sizin de 24Volt akü grubu şarj ediyor olmanız gerekir. Eğer 12V ile şarj ediyor iseniz sorun var demektir. Yani büyük bir enerji kaybınız olacak. Bunu söylemeye çalıştım önceki yazdıklarımda.

Görüşmek üzere,

Bu durumda panelden gelen, şarz cihazına girmeden kablonun değerini ölçdüğümüzde 24V ne kadar altında göstermesi gerekiyor.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Akü seçimi yapılırken sistemin nasıl çalışacağı göz önünde bulundurulmalıdır. Her akü tipi farklı özelliklere sahiptir ve doğru seçim yapıldığı taktirde (tip ve kapasite) yüksek performans gösterirler.
Çok basit anlamda örneklemeler yapacak olur isek, aydınlatma direkleri veya uzak noktalardaki uygulamalar için kullanılması gereken akü jel akü tipidir. Yani en az servise ihtiyacı olan akü tipi. Ada sistemler yani karavanlarda mesela sistemin kapsamı ve ne kadar zaman ne kadar güç çekilecektir. Eğer tek başına güneş paneli uygulaması varsa, ve bakım yapılabilecekse (4-6 ayda bir saf su ilavesi gerekebilir) flooded lead acid aküler (sulu tip) kullanılabilir.
Bakım yapılmayacak bir uygulama ise, yada kullanıcıya göre de değişebilir, jel veya opzs/opzv veya AGM veya Marine tarzında aküler kullanılabilir.

Akü başlı başına özenle seçilmesi gereken bir konudur ve ada sistemlerin en dikkat edilmesi gereken birimidir. Çünkü en sorunlu kısmıdır, hem satıcı hem de kullanıcı açısından.

Kuru tip aküler yani araçlarımızda kullandığımız. Çok fazla doldur boşalta gelmezler ve hemen ömürlerini doldururlar.
O nedenle jel / veya AGM tipi Deep Cycle yani derin deşarja uygun tipte aküler kullanılmalıdır. Bunlarda şarj akımına dikkat edilmeli (boost aşamasında yeterli akımı vererek erken sülfatlaşmaya ve performans kaybına engel olmak için gerekli panel hesaplaması), boşaltma %50'yi geçmemeli, çekilecek akımlar C10 değerini aşmamalı gibi bazı temel dikkat edilmesi gerekli noktalar da vardır. Ama taktir edersiniz ki bazı şeyler ticari sırdır (oda benim know-how'ım) ve herşeyi burada tüm açıklığıyla veremem. (Akü bankaları kurulurken dikkat edilmesi gerekenler ve bunlarda kullanılacak bazı ekipmanlar gibi) Çünkü emin olunuz bütün gün müşteri gibi bizleri tüm gün birsürü insan arayabiliyor) Ama dediğim gibi öyle olduğunu sezsem dahi bu kişilere de mümkün mertebe yardımcı olmaya çalışıyorum ki bilgi paylaşılsın ve daha doğru sistemler ile yayılsın)

Son olarak söyleyeceğim, Solar uygulamalarda AGM tipi deep-cycle ve marine tipi akülerde daha az sorun yaşamaktayız.
Görüşmek üzere saygılar,
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Haldun abi,
Panelin senin panelin 24Volt tipi ve 12 Volt batarya şarj ediyor isen ya MPPT kullanacaksın yada normal şarjırın ile (PR2020 mesela) 24Volt akü grubu şarj edeceksin. Yoksa kaybın çok büyük olur. Açık devre voltajı yani şarjıra bağlı değil iken, 27Volt civarlarında olması lazım senin panellerde, bağlı ikende 23,6 V civarı göstermesi lazım voltmetrenin. Ama bunlar çok önemli ayrıntılar değil .Senin için önemli olan ilk cümlem.
İyi akşamlar
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Steca PR2020 nin (veya PR1010, F1010, F2020 hepsi güçleri farklı ikiz kardeşlerdir, F serisi lcd ekransız modelidir sadece) enerji giriş kontrol aralığı "6.9v - 47v", durum böyle olunca panel 12v(6.9v-17.2v) , 24v(14.7v-28.8v) veya 36v (29.4v-43.3v) olasada, aküler kaç volta göre seri veya paralel bağlandıyasa PR2020 şarzı akülerin bağlandığı voltaja göre gerçekleştiriyor..Ayrıca PR2020 nin içinde 13 adet otomatik şarz fonksiyonu seçimi var bunlardan biri sizin enerji kullanım alışkanlıklarınıza göre her 50amp şarzdan sonra makina otomatik olarak birini seçip ,seçdiği foksiyon ile şarza devam ediyor...
Benim panelim 180watt 36v ve steca PR2020 şarz regülatörü kullanıyorum, 60 amp'lik bir akü ile tüm elektrikli aletleri inverter üzerinden çalıştırarak ocak-mayıs aralığında karavanı bitirdim, bu güne kadar göstergede akünün durumu olarak 12.7v'un altına düşmüş bir enerji değeri görmedim, çalışma ortamında bile akünün durumu genelde 13.7v-12.7v arasında çalıştı..
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Ben fazla anlamam benim aracım 160 w.(80+80) güneş paneli, 200 amper jel akü var ve çift kapaklı derin donduruculu boyum kadar buzdolabım ve buzdolabım korkunç çalışıyor, Çünkü rakıyı bile donduruyor. Ve ben devamlı karavanda yaşamaktayım. 3 gün devamlı yağmurda yağdı ama geceleri buzdolabını kapatıp eberi çalıştırarak kullandık ve sorun yaşamadık heleki çoğu arkadaşımız senelik izinlerinde veya yaz aylarında karavanlarını en uzun süreli kullanacaklarını düşünürsek hiç düşünmeden 130 W.güneş paneli ve 135 A. akü yola çıksınlar sorun yaşamazlar kefil benim.
hani çok atılıp tutuluyor ya güneş enerjili araç istanbuldan bodruma 5 tl.lik şarj ile gidecek diye, daha araçtaki buzdolabı ve televizyonu çalıştıracak enerjiyi üretemiyorsak o iş savsata olur.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Önder hocam,

Sizinle bir kaç kez telefonda uzun uzun konuşmuştuk. Son gelecek parti ürünün geliş süresinin uzaması nedeniyle ben gene Ankaradan 130 W Lorentz almıştım.

Yoksa sizin getireceğiniz 120W (ölçüler uyuyordu) olandan kapacaktım bir adet.

Açıkçası sizinle konuşmalarımdan çok şey öğrenmiştim. İnanılmaz faydalı oldu bana.

İşin teknik kısmına gelince...

Benim anladığım şu:

120-185 W arası paneller (ki Kyocera distribitörü 185W lığı 12V a uygun demişti) 16.8V- 23V benzeri değerler arasında bir gerilim oluşturuyor.

Ancak regülatörden geçerken 13.8-14.2V gibi bir değere düşüyor.

Arada kalan enerji ise kayıp olarak hanemize yazılıyor.

MPPT ise bu kaybı minimize etmeye çalışan bir teknoloji.

Hücrelerdeki akım 5.3A yerine 8A ise panelin gücü artarken gerilimi aynı seviyede tutabiliyor üreticiler. Dolayısıyla eskiden 150W olanlar 24V için uygunken, şimdilerde 12V içinde kullanılabiliyor. Benim şu ana kadar algıladığım bu.

Karavan camiası için işin pratikteki kısmı önemli. Dediğiniz gibi sanayi tesisi de değiliz, enerji santrali de kurmuyoruz.

İçeride tüketilecek enerjiyi baz alarak 12V buzdolabı (500 TL ye Danfoss takılabiliyor) aydınlatma, hidrofor veya elektrikli musluklar ve webasto türevleri için 120-150W arası bir panelin yeterli olduğunu deneyimledim.

Yok eğer karavanda daha yüksek tüketim mevcutsa, o zaman 24V çözüme doğru yürümek daha gerçekçi.

MPPT teknolojisine gelince.

USA ve Avustralya karavan forumlarında yaptığım sondajda edindiğim izlenim eğer normal ve MPPT regülatör arasında fiyat farkı yoksa tercih edilmesi , ciddi fark var ise Mppt satın almanın ciddi lüks kaçacağı idi. Özellikle Avustralya karavancılarındaki görüş bu.

PR2020 ve MPPT 2020 arasında yanılmıyorsam 3 katı fiyat farkı var. Kendi adıma o parayı iyi bir buzdolabı çözümü için harcamayı yeğlerim. Yani güneşten edineceğim enerjiyi %15-30 oranında artırmak yerine karavanda tükettiğimi azaltma yolunu seçerdim. Ben hala bu konuda tutucuyum ve karavanda 220V olmaması gerektiğini düşünenlerdenim.

İleride MPPT lerin fiyatları düşerse yada makul seviyeye inerse elbet almayı düşünebilirim.

Akü konusuna gelince.

Jel yada AGM olmak üzere 150Ah alt sınır-225Ah üst sınır kabul edilebilir sanırım. Bende 150Ah jel akü var, oldukça hesaplı satın aldığımdan tercih etmiştim, yoksa 200Ah almayı hedefliyordum.

Yeri gelmişken belirteyim, (reklama girer mi bilmiyorum) Önder beyin sattığı ürünler çok verimli ve kaliteli. Fiyat konusunu bilemem o herkesin kendi bütçesine göre ayarlayacağı bir durum. Ancak 12m3 yada tavanında uygun yeri olan arkadaşların kendisinden yada güvendikleri bir firmadan alacakları 120W-150W arası bir güneş paneli ve iyi bir solar şarj cihazı ile (çok TV seyretmemek ve karavanda 12V yani invertörsüz sistem kurmak kaydıyla) sonsuz döngüyü sağlayacaklarına inanıyorum.

Benim şu ana kadar gözlemlediklerim ve okuduklarımdan çıkardığım bunlar. Elbet yanlış, eksik yada hatalı olabilir. Forumların amacı da zaten bu değil mi yanlış bildiklerimizin yerine doğruları koyabilmek.

Açıkçası bu konuda kendi adıma yazabileceğim başka bir şey yok.

Herkese keyifli geziler dilerim.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Bir kaç soru:

Steca PR2020 ile Steca Solarix MPPT 2010 'u karıştırmayınız. Ben ilk yazımda Steca MPPT 2020 demişim. kusura bakmayınız. İki ürün çok farklıdır. Birisi PWM(Pulse Width Modulation) diğeri MPPT (Maximum Power Point Tracking) şarj teknolojilerini kullanır.

1. Bunların farkını (teknik olmayan insanların anlayacağı bir dille) anlatır mısınız?
2. Fiyatları hakkında bilgi?
3. Atila beyin sisteminde yanlış hatırlamıyorsan bir 36-12V dönüştürücü vardı. Böyle bir dönüştürücünün varlığı halinde 36V veren bir panel kullanmanın sakıncası?
4. Önerdiğiniz akülerin fiyatları?
5. Panellerin ebatları? (bu bizim için çok önemli)

Bu listeye sonradan eklemek istediğim bir soru daha var:

Sizin sattığınız paneller araç tepesinde gitmeye (ve örneğin bir kısım harici darbelere) ne kadar dayanıklı?
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Bekir Kemal, benim sistemimde 36v-12v dönüştürücü yok....
Bendeki panel 180watt 5.3 amp, 36v, max volt çıkışı 43.7v.....
Şu an için sistemde iki akü bağlı biri 60amp diğeri 70 amp, paralel 12v bağlı, yani 12v 130amp
Şarz regülatörü olarakda steca PR2020 var 6.9v - 47v giriş aralığındaki voltajı kontrol edebiliyor..
Aküm 12v olarak bağlı olduğu için güneşin şiddetine göre panelde oluşan enerjiyi regülatör kendi içinde analiz edip aküler 12v sisteme göre paralel bağlı olduğu için 12v olarak şarz ediyor...

Şimdi evlerdeki elektriği hatırlayın biraz, ölçdüğünüzde voltaj 220v ise tüm elektrikli aletler doğru bir şekilde çalışıyor deyilmi, ama bazen 190v'a kadar düştüğüne tanık olmuşsunuzdur, voltaj düştüğünde ne oluyor, elektrikli aletlerin bir kısmı çalışmıyor veya düşük voltajdan dolayı zarar görüyör, biz ne yapıyoruz voltajı sabit tutmak için kademeli veya servo regülatör takıyoruz, ne için 220v enerjiyi sürekli aynı değerde alabilmek için...O zaman şöyle söyliyebilirmiyiz, 12v bir panelde (max çıkış 17v dur) voltaj %50 düşse ne olur, voltaj 8.5v a düşer, bu voltajla şarz devam edebilirmi?, peki 36v bir panelde (max çıkış 43v) voltaj %50 düşse ne olur, 21.5v olur, bu voltajla şarz devam edermi?....
Son paragrafdaki elektriksel anlatımı bize bizim anlayabileceğimiz dilden izah edebilecek biri varsa, ne güzel olur...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,679
Mesajlar
1,522,098
Kayıtlı Üye Sayımız
166,527
Kaydolan Son Üyemiz
Selma Yörük

SON KONULAR



Geri
Üst