Bu forumdaki BÜTÜN mesajları üşenmeden sonuna kadar okudum. Epeyce bilgi sahibi oldum ama hala kafamda kalan bir kısım sorular da var. Öncelikle hatırlatayım: PSA türü bir araç alıp hem motorkaravan hem afet haberleşme aracı olarak kullanmak niyetindeyim. Yani çok amaçlı götürgeç peşindeyim
Bizim arazi çalışmalarımızda bugüne kadar temel enerji kaynağımız jeneratörler oldu. Çin malı 650VA çanta jeneratörler işimizi fazlasıyla görüyor. Havanın yağışlı olması, vb. sebeplerle jeneratör çalıştırmakta zorlandığımızda araçların aküsüne yükleniyoruz. Ancak bunlar bir iki saatlik bir çalışmadan sonra voltaj düşmeye başladığı için motoru çalıştırıp alternatörü devreye sokmayı gerektiriyor. Temel yaklaşımımız herşeyi yedekli kullanmak/taşımak. Bu yüzden jeneratörler dahil herşeyi en az iki adet taşıyoruz. Gideceğimiz yerde elektrik olduğunu biliyorsak jeneratör sayısını bire düşürüyoruz (elektrik kesilme ihtimaline karşı). Bu durumda dahi araç aküleri her zaman acil durum enerji kaynağımız. Enerji hesabımız ise çok basit: Mevcut kaynak yetmediği noktada ilave kaynaklarla destekle
Şimdi, bütün bunlar ışığında benim kendi kafamdaki aracın can alıcı önemdeki unsuru enerji. Hesap yöntemim ise aynı şekilde. Bu nedenle solar panel + regülatör, ilave alternatör, 2 x 150Ah akü, 1500W veya daha büyük Inverter, 650VA jeneratör ve 20A redresörden oluşan bir sistem kurguluyorum. Solar panel + regülatör için Atilla Dinçer beyin şu anda yapmakta olduğu motokaravan için kullandığı 2x80Wp'lık sistemi düşündüm. Bu kombinasyon aracın çatısına sorunsuz bağlanabilir görünüyor. Yanlış anlamadıysam Atilla bey bu sistemin bayiliğini de almış.
Şimdi sorular:
- Atila beyin kullandığı 2x80Wp + regülatörün maliyeti ne kadar? Bayilik işini yanlış anladıysam nereden temin edilir?
- Bizim kullandığımız telsizler çoğunluk 12V. Doğru akım dönüşütürücüsü olarak da piyasada 65 TL civarında satılan 25A switch mode Çin malı güç kaynaklarını kullanıyoruz. Bunlar yaşam akülerini şarj ederken sağlıklı bir şekilde kullanılabilir mi? Yoksa redresör alınmasında fayda var mı? (Yanlış bilmiyorsam redresörer üçgen dalga ile / darbeli bir yöntemle şarj ediyorlar ve bu nedenle şarjları daha sağlıklı oluyor.)
- Akü için burada jel aküler, marin aküler, deep cycle aküler önerildi. OK. Burada anlatılanlar bizim araç aküsüne yüklendiğimizde neden sürekli olarak araç çalıştırmak zorunda kaldığımızı gayet güzel açıklıyor. Soru: Bu tür aküleri şarj etmek için alternatör ne kadar sağlıklı bir iş görür? 2x150 Ah saat akü takımını şarj etmek için sisteme bir alternatör ilavesi yeter mi? İki tane mi eklenmeli?
- En önemli soru: Araç tavanına eklenecek solar panel için araj projesi çizdirmek gerekir mi? (Aracın toplam yüksekliği artacak. Ben karavan yapımına başlamazdan önce alt yapıyı hazırlamayı düşünüyorum. Temel olarak da 5 yaşından genç bir araç bulma ümidiyle imalat sürecini bir kaç yıla yayma fikrim var.)
Sevgiyle,
BKA