Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan buralpdi Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 828
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 304,477
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Denizci tipi diye adlandırılan kullanmadığın zaman kaldırdığın esnek paneller hala çok mu pahalı? Camlara yapıştırsak içeriden yolda giderken mesela? Pratik bir şey arıyorum, max 100 wat epey bir soluklandırır aküyü diye düşünüyorum.
 

Etiketler
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

insel' Alıntı:
http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-gunes-panelleri-3000-watt-invventor-34677335/detay
Ben bunu aldim. 105x105 cm yapti. İsine yarar belki,

İnsel hocam güle güle kullan :smiley:
 






Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

377 No.lu mesajda sorduğum soruların cevabını bilen kimse yok mu?

Sevgiyle,
BKA
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

insel' Alıntı:
http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-gunes-panelleri-3000-watt-invventor-34677335/detay
Ben bunu aldim. 105x105 cm yapti. İsine yarar belki,

İnsel hocam,

Nedir durum?
Verimli mi aldığın panel...
İzlenimlerin nelerdir?
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

TA2RX' Alıntı:
377 No.lu mesajda sorduğum soruların cevabını bilen kimse yok mu?

Sevgiyle,
BKA
Sorularınız sanırım aşağıdakiler.

TA2RX' Alıntı:
Bu forumdaki BÜTÜN mesajları üşenmeden sonuna kadar okudum. Epeyce bilgi sahibi oldum ama hala kafamda kalan bir kısım sorular da var. Öncelikle hatırlatayım: PSA türü bir araç alıp hem motorkaravan hem afet haberleşme aracı olarak kullanmak niyetindeyim. Yani çok amaçlı götürgeç peşindeyim :smiley:

Bizim arazi çalışmalarımızda bugüne kadar temel enerji kaynağımız jeneratörler oldu. Çin malı 650VA çanta jeneratörler işimizi fazlasıyla görüyor. Havanın yağışlı olması, vb. sebeplerle jeneratör çalıştırmakta zorlandığımızda araçların aküsüne yükleniyoruz. Ancak bunlar bir iki saatlik bir çalışmadan sonra voltaj düşmeye başladığı için motoru çalıştırıp alternatörü devreye sokmayı gerektiriyor. Temel yaklaşımımız herşeyi yedekli kullanmak/taşımak. Bu yüzden jeneratörler dahil herşeyi en az iki adet taşıyoruz. Gideceğimiz yerde elektrik olduğunu biliyorsak jeneratör sayısını bire düşürüyoruz (elektrik kesilme ihtimaline karşı). Bu durumda dahi araç aküleri her zaman acil durum enerji kaynağımız. Enerji hesabımız ise çok basit: Mevcut kaynak yetmediği noktada ilave kaynaklarla destekle :D

Şimdi, bütün bunlar ışığında benim kendi kafamdaki aracın can alıcı önemdeki unsuru enerji. Hesap yöntemim ise aynı şekilde. Bu nedenle solar panel + regülatör, ilave alternatör, 2 x 150Ah akü, 1500W veya daha büyük Inverter, 650VA jeneratör ve 20A redresörden oluşan bir sistem kurguluyorum. Solar panel + regülatör için Atilla Dinçer beyin şu anda yapmakta olduğu motokaravan için kullandığı 2x80Wp'lık sistemi düşündüm. Bu kombinasyon aracın çatısına sorunsuz bağlanabilir görünüyor. Yanlış anlamadıysam Atilla bey bu sistemin bayiliğini de almış.

Şimdi sorular:
- Atila beyin kullandığı 2x80Wp + regülatörün maliyeti ne kadar? Bayilik işini yanlış anladıysam nereden temin edilir?
- Bizim kullandığımız telsizler çoğunluk 12V. Doğru akım dönüşütürücüsü olarak da piyasada 65 TL civarında satılan 25A switch mode Çin malı güç kaynaklarını kullanıyoruz. Bunlar yaşam akülerini şarj ederken sağlıklı bir şekilde kullanılabilir mi? Yoksa redresör alınmasında fayda var mı? (Yanlış bilmiyorsam redresörer üçgen dalga ile / darbeli bir yöntemle şarj ediyorlar ve bu nedenle şarjları daha sağlıklı oluyor.)
- Akü için burada jel aküler, marin aküler, deep cycle aküler önerildi. OK. Burada anlatılanlar bizim araç aküsüne yüklendiğimizde neden sürekli olarak araç çalıştırmak zorunda kaldığımızı gayet güzel açıklıyor. Soru: Bu tür aküleri şarj etmek için alternatör ne kadar sağlıklı bir iş görür? 2x150 Ah saat akü takımını şarj etmek için sisteme bir alternatör ilavesi yeter mi? İki tane mi eklenmeli?
- En önemli soru: Araç tavanına eklenecek solar panel için araj projesi çizdirmek gerekir mi? (Aracın toplam yüksekliği artacak. Ben karavan yapımına başlamazdan önce alt yapıyı hazırlamayı düşünüyorum. Temel olarak da 5 yaşından genç bir araç bulma ümidiyle imalat sürecini bir kaç yıla yayma fikrim var.)

Sevgiyle,
BKA
Bilebildiğim ve anlayabildiğim kadarıyla yanıt vermeye gayret edeyim.

Çin malı 2 zamanlı jeneratörler, son derece gürültülüler. Bunlar yerine daha sessiz Honda, Kipor gibi jeneratörler daha iyi olur.

Enerji tüketiminiz ne kadardır?

Atilla bey'in kullandığının fiyatını bilemiyorum ama güneş paneli fiyatları watt başına 4$ gibi. Regülatör ise, 6A 60$, 10A ise 80$ gibidir. Satış yerine göre fiyatlar değişebilir.

Yaşam akülerinizi şarj ederken aynı zamanda zaten telsizlerinizi kullanabilmelisiniz. Telsizlerin çalışma gerilimi sabit 12V gerektiriyorsa, araya bir konvertör gerekir. Büyük ihtimalle telsizlerinizin 14.4V'a kadar sorunsuz çalışabiliyor olması lazım. Bu durumda telsizlerinizi yaşam akünüzden çalıştırabilirsiniz.

Şebekeden şarj eden eski tip cihazlar, yapıları gereği darbeli akımla şarj ederler. Bu şarj tekniği aküde sülfatlaşmayı azaltır. Büyük ihtimalle bu kontrolsüz darbeler de akünün ömrünü azaltır. Bence en sağlıklısı sabit gerilim ve akım kontrolü sistemiyle şarj etmek. Aküyü hızlı şarj etmek için 14.4V kadar gerilim uygulayabilirsiniz. Akü dolduğunda şarjı kesmeli veya gerilimi 13.4-13.8V dolayına düşürmelisiniz.

Tüketiminiz çoksa ve büyük kapasiteli boş aküleri şarj etmeye kalktığınızda standart araç alternatörü aşırı ısınabilir. Eğer çok fazla yükünüz varsa alternatörden çektiğiniz akımı takip eden bir ampermetre koymanız iyi olur. Aşırı akım durumunda akülerinizi sırayla şarja alabilirsiniz. Aküler doldukça çektiği akım azalacaktır. Bu durumda bütün akülerinizi bile, alternatörünüzün akım kapasitesini aşmayacak şekilde şarj edebilirsiniz. :smiley: Akım tüketiminiz her zaman yüksek görülüyorsa, alternatörünüze ilave alternatör veya daha güçlü bir alternatör sıkıntınızı azaltacaktır. ::smiley: Akülerinizi şarj ederken, kapasitesinin %10'unu aşmayan bir şarj akımı akü ömrünü uzatır. Birçok akü üreticisi için bu sınır %30'dur. Yani 150Ah için 45A şeklinde.

Umarım yararlı olabilmişimdir. ::smiley:
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Ferhat bey,

Size iki ayrı kere teşekkür etmek istiyorum. Birincisi verdiğiniz açıklayıcı cevaplar için. İkincisi ise yalnızca cevap vermiş olduğunuz için. İki hafta boyunca hiç kimseden ses seda çıkmayınca (ki önceki mesajlarda burada bu konularda epeyce bilgili insanlar olduğunu gördüm), ciddi boyutta endişelenmeye başlamıştım. Endişelerimi boşa çıkaran paylaşımcılığınız için size (ve diğer topiklerdeki mesajlarıma cevap veren arkadaşlara) özel olarak teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız. Burası sizlerle güzel.

Şimdi mesajınıza döneyim:

Çin malı jeneratörlerin gürültüsü konusunda haklısınız. Benim açımdan sorun bütçe (value for money) sorunu olduğu için bir tane Honda benzeri jeneratör almak yerine iki ya da daha çok çin malı alıp, iki tanesini birbirini yedekleyecek şekilde kullanmak (ki afet işiyle uğraşınca herşeyi yedekli kullanmayı öğreniyor insan), diğerlerini de ekip arkadaşlarıma dağıtmayı tercih ederim. Biz şu anki uygulamamızda jeneratörleri en az 20 metre uzağa koyarak gürültü sorununu büyük oranda hallediyoruz. Benim karavan için düşündüğüm jeneratör de zaten bir cins acil durum yedek kaynağı. Birinci kaynak solar panel, ikinci (hareket halindeyken) kaynak alternatör, sabitte iken varsa şebeke, yoksa jeneratör. Bu yüzden çin malı jeneratör benim açımdan bir sorun teşkil etmiyor. Ama doğada huzur içinde yaşamayı hedefleyen karavan kültürü açısından pek tercih edilmemesi gereken bir seçenek olduğunun farkındayım. Uyarınız için tekrar teşekkürler.

Telsizler genelde 13,8 V gerilim ister. Çoğu zaman 11-16V arası sorunsuz çalışır. Dolayısıyla bu açıdan sorun yok. Redresör için verdiğiniz bilgiler ve doğru akımla şarj etme bilgileri için ayrıca teşekkür. Redresörlerin dezavantajlarını bilmiyordum. Sizin mesajınızı okurken aklıma ***BAŞKA BİR SORU*** geldi: Solar panelden regülatöre giren kabloya bir saplama yapıp (belki gelen enerjinin solar panele geri gidişini durdurmak için araya bir de diyot koyarak) switch mode güç kaynağı ile aküleri şarj ederken çekilen akımı kontrol etmesi için regülatörü kullansak herhangi bir sakıncası olur mu?

Alternatör için pek çok kişi daha yüksek kapasiteli bir tane monte etmenin daha pratik olacağını söyledi. Bundan yana şüphem yok. Ama afetçi yanım onu da yedekleme eğiliminde :smiley: Bakalım, aracı bulunca bu konuya tekrar kafa yoracağım.

Bir de regülatör sorusu: 2x80Wp güneş panelinin regülatörü 160/12=13,33A şeklinde mi hesaplanmalı? Buna göre, bizim kullandığımız 25A switch mode güç kaynakları için de 25A'lik bir regülatör mü kullanmalıyız? Yoksa akülerden yola çıkarak 2x150=300W 300/12=25A gibi bir hesap mı yapmalıyız? Böyle bir regülatörün fiyatı hakkında bilginiz var mı? (Sorularım saçma olduysa peşinen özür...)

Sevgiyle,
BKA
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Güneş panellerinde şarj regülatörü olarak MPPT ( maximum power point tracking ) olanlarından kullanan var mı?

Karavan forumlarına baktığımda ciddi verim artışı sağladığı söyleniyor. (%30 gibi)

Not: Fiyatları sanırım normal regülatörlerin iki katı.
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Haldun bey,

MPPT (MPT,PPT) Maximum Pover Point tekniği ile çalışan solar regülatörler türkiye şartlarında normal karavancılar için verilen paraya göre bence avantajlı değil, şöyle ki;

MPPT regülatörleri komplex, böylelikle pahalı yapım tekniği ile akım ve gerilimi devamlı kontrol ederek bu kombinasyondan en uygun performansı yakalamaya çalışıyorlar. Panellerin çıkış gerilimi akülerden daha yüksek, normal shunt tekniğine karşılık bu artı farktan faydalanan MPPT sistemi akıllıca daha fazla güç iletmeye çalışıyor, yani fark ne kadar fazla ise extra kazançta o oranda artıyor. Tabii bu işin teorisi.

Pratikte:
Paneller ısındıkça çıkış geriliminin düştüğünü biliyoruz, yani aradaki fark azalıyor, diğer taraftan boş aküler doldukça gerilim arttığından ilk başta MPPT tekniğinde daha randımanlı dolsalarda giderek bu avantajında azaldığını hesap etmek lazım. Böylelikle sıcak bölgelerde hatta yazın orta avrupada dahil, pratikte elde edilebilecek toplam fazla enerji, ürün reklamlarında ve bazı forumlarda yazıldığı gibi yüksek değil. Belki güneşin çıktığı oldukça soğuk ortamlarda akülerin tamamen boştan şarja başladığı ilk anlarda geçiçi olarak %30 a ulaşılabilir. Yani yazılanlar kısa bir sure için, yanlış değil. ;)

Pratikte kazanılabilen toplam fazla enerji ise 36 hücreli ve iyi havalanırılabilen bir panelde orta avrupa için bile ancak %5 dolaylarında ! :-\

MPPT uzayda ve ev çatılarında kullanılan bir teknik. Enerjiyi yalnızca solar panelleren sağlayarak, hedefi oldukça uzun kış gezileri olmayanların, böyle bir regülatörü düşünmesi, bence oldukça tartışmalı.

Kaynak: http://www.amazon.de/dp/3980943992/?tag=googhydr08-21&hvadid=2518749361&ref=pd_sl_5wtvydlibj_e
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

TA2RX' Alıntı:
Ferhat bey,

Size iki ayrı kere teşekkür etmek istiyorum. Birincisi verdiğiniz açıklayıcı cevaplar için. İkincisi ise yalnızca cevap vermiş olduğunuz için. İki hafta boyunca hiç kimseden ses seda çıkmayınca (ki önceki mesajlarda burada bu konularda epeyce bilgili insanlar olduğunu gördüm), ciddi boyutta endişelenmeye başlamıştım. Endişelerimi boşa çıkaran paylaşımcılığınız için size (ve diğer topiklerdeki mesajlarıma cevap veren arkadaşlara) özel olarak teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız. Burası sizlerle güzel.
Sayın TA2RX,

Biz teşekkür ederiz. Her zaman bütün soruları farkedip yanıtlayabilmemiz her zaman mümkün olamıyor ne yazık ki. :-[
Bu konuda ilgilenilmeme gibi bir endişeye kapılmanızı istemem. Zaman zaman gözlerden kaçabiliyor. ::smiley:

TA2RX' Alıntı:
Telsizler genelde 13,8 V gerilim ister. Çoğu zaman 11-16V arası sorunsuz çalışır. Dolayısıyla bu açıdan sorun yok. Redresör için verdiğiniz bilgiler ve doğru akımla şarj etme bilgileri için ayrıca teşekkür. Redresörlerin dezavantajlarını bilmiyordum. Sizin mesajınızı okurken aklıma ***BAŞKA BİR SORU*** geldi: Solar panelden regülatöre giren kabloya bir saplama yapıp (belki gelen enerjinin solar panele geri gidişini durdurmak için araya bir de diyot koyarak) switch mode güç kaynağı ile aküleri şarj ederken çekilen akımı kontrol etmesi için regülatörü kullansak herhangi bir sakıncası olur mu?
Güneş panelinizle akünüz arasında "güneş paneli regülatörü" kullanırsanız zaten sorun yok. Regülatör kullanmadığınızda sadece bir diyotla paneli bağladığınızda akünüzün hasar görmesini önlemek için akü geriliminin, 14.4V'un üzerine çıkmamasını sağlamalısınız. Bunun için bir diyot yerine Güneş regülatörü kullanmanız daha uygun olacaktır. Güç kaynağınız ile şarj etme durumunda aynı zamanda güneş paneli şarj ediyor olsa da herhangi bir sorun oluşturmaması lazım. "şarj ederken çekilen akımı kontrol etmesi için regülatörü kullansak herhangi bir sakıncası olur mu?" bu soruyu anlayamadım.
Şarj ve deşarj akımını izlemek için akünüze bir ampermetre bağlayabilirsiniz.
TA2RX' Alıntı:
Alternatör için pek çok kişi daha yüksek kapasiteli bir tane monte etmenin daha pratik olacağını söyledi. Bundan yana şüphem yok. Ama afetçi yanım onu da yedekleme eğiliminde :smiley: Bakalım, aracı bulunca bu konuya tekrar kafa yoracağım.

Bir de regülatör sorusu: 2x80Wp güneş panelinin regülatörü 160/12=13,33A şeklinde mi hesaplanmalı? Buna göre, bizim kullandığımız 25A switch mode güç kaynakları için de 25A'lik bir regülatör mü kullanmalıyız? Yoksa akülerden yola çıkarak 2x150=300W 300/12=25A gibi bir hesap mı yapmalıyız? Böyle bir regülatörün fiyatı hakkında bilginiz var mı? (Sorularım saçma olduysa peşinen özür...)
Güneş panellerinin güç değeri genellikle 17V civarında maksimuma çıkıyor. Yani buradan biraz kaybımız var ama kabaca böyle hesapladığınızda da çok büyük hata yapmış olmazsınız. En doğrusu panelin etiketindeki kısa devre akımına uygun değerde bir akımı düşünmektir. Mesela 80W'lık örnek bir panelin max güç akımı 4.63A iken kısa devre akımı 5.15A oluyor. Yani 160W panelde bu değer 10.3A olur. Güneş paneli regülatörünüzü güneş panelinizin değerine göre belirlersiniz. 220V üzerinden şarj ettiğiniz regülatörün değeri ise ayrı bir durumdur. Yani 25A lik bir 220V'dan şarj eden cihaz kullanıyorsanız, akünüzü o da şarj eder. "2x150=300W 300/12=25A" bunu da anlamadım. Burada 2x150 (W) olan nedir?
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Şöyle açıklayayım:

Güneş panelinden gelen hat üzerinde yalnızca diyotla yetinmek yerine bir regülatör kullanmak niyetindeyim. Alternatif şarj kaynağı olarak hem alternatör hem (14V bir switch mode DC güç kaynağı kullanarak) 220V ile destekleme düşüncesindeyim. Birinci soruda kafamdaki model, switch mode güç kaynağından gelen hattı, solar panelden gelen hatta paralel bağlayıp regülatörden geçirmek ve böylece akünün şarj seviyesine göre farklı voltajla beslenme sistemini yalnız solar panel değil switch mode için de kullanmaktı. Buradaki paralel bağlama, aynı zamanda switch mode'dan gelen enerjiyi solar panele de göndereceği için, panellerin muhtemel bir hasara karşı korunması için o yöndeki enerjiyi durdurmak üzere diyot konması, böylece güç kaynağının yalnızca regülatör üzerinden aküye enerji göndermesini sağlamaktı. Buradaki soru, 25A bir güç kaynağı kullanılması durumunda regülatörün kaç amperlik olması gerektiği üzerineydi. (Solar paneller için regülatör hesaplamasındaki bilgiler için ayrıca teşekkürler. Sayenizde yine yeni bir şey öğrendim.)

2x150A meselesindeki soru ise şuydu: 2 tane 150A yaşam aküsü kullanan bir sistemde, regülatörün akım değerini besleme hattındaki akıma göre mi yoksa akünün akım değerine göre mi (bu durumda 2x150A) göre mi hesaplamak gerekir? Son yazdıklarınızdan, akünün değil, besleme hattının akımına uygun bir regülatör seçmemiz gerektiğini anlıyorum. Doğru mu?

Sevgiyle,
BKA
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Aracın alternatöründen gelen enerji, konjektör ile zaten şarz akımı kontrol edilerek akünün şarz edilmesi sağlanıyor..
220v'dan şarz kaynaklarının da içinde akü şarzı için kontrol kartı bulunmakda, akünün doluluk oranına göre şarz akımını en ideal şekilde ayarlamakda...
Güneş panelinden gelen enerji biraz daha kontrolsüz olduğu için güneş enerjisi şarz kontrol ünitesi ile akü şarzı kontrol altına alınmakda..
Bu durumda enerji kaynaklarını paralel bağlayarak güneş enerji regülatöründen geçirmek, gereksiz bir işlem...

Şarz için 12v olarak paralel veya 24v seri bağlanmış bir kaç aküyü regülatör akülerin bağlandığı toplam amp gücü ile tanımlıyor, yani regülatör kaç akü olduğunu bilmez ve ilgilenmez, regülatör aküleri toplam amp rakamı ile tek akü olarak görür..Güneş enerjisi kontrol regülatörünün LCD ekranında aküleri paralel bağlarsam 12v görüyor, seri bağlarsam 24v olarak görüp ona göre şarz ediyor, yani akülerin bağlanış tarzı ve adedi önemli deyil, toplam olarak değerlendiriyor, hatta akü bağlandğı anda sulu akümü jel akümü bunu kendisi anlıyor..Sonucunda tek bir akü içindeki hücrelerde aslında seri bağlanarak 12v elde ediliyor, ha akü içinden seri-parelel bağlanmış ha dışardan bizim görebileceğimiz şekilde seri-paralel bağlanmış, bu fark etmez...Sadece fark şurada yaşları ve kaliteleri çok farklı iki aküyü paralel veya seri bağlamak akülerin şarz tutma farklarından dolayı tavsiye edilmeyen bir işlem..
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Aracın alternatöründen gelen enerji, konjektör ile zaten şarz akımı kontrol edilerek akünün şarz edilmesi sağlanıyor..
220v'dan şarz kaynaklarının da içinde akü şarzı için kontrol kartı bulunmakda, akünün doluluk oranına göre şarz akımını en ideal şekilde ayarlamakda...
Güneş panelinden gelen enerji biraz daha kontrolsüz olduğu için güneş enerjisi şarz kontrol ünitesi ile akü şarzı kontrol altına alınmakda..
Bu durumda enerji kaynaklarını paralel bağlayarak güneş enerji regülatöründen geçirmek, gereksiz bir işlem...

Bizim kullandığımız switch mode güç kaynaklarında dediğiniz türden bir akü şarjı için kontrol kartından bahsedildiğini hiç duymadım. Farklı türden güç kaynaklarından bahsettiğimizi sanıyorum.

Akülerin 12-24V bağlanma şeklinin ve diğer yazdıklarınızın benim sorduklarımla ilgisini anlayamadım.

Sevgiyle,
BKA
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

TA2RX' Alıntı:
Şöyle açıklayayım:

Güneş panelinden gelen hat üzerinde yalnızca diyotla yetinmek yerine bir regülatör kullanmak niyetindeyim. Alternatif şarj kaynağı olarak hem alternatör hem (14V bir switch mode DC güç kaynağı kullanarak) 220V ile destekleme düşüncesindeyim. Birinci soruda kafamdaki model, switch mode güç kaynağından gelen hattı, solar panelden gelen hatta paralel bağlayıp regülatörden geçirmek ve böylece akünün şarj seviyesine göre farklı voltajla beslenme sistemini yalnız solar panel değil switch mode için de kullanmaktı. Buradaki paralel bağlama, aynı zamanda switch mode'dan gelen enerjiyi solar panele de göndereceği için, panellerin muhtemel bir hasara karşı korunması için o yöndeki enerjiyi durdurmak üzere diyot konması, böylece güç kaynağının yalnızca regülatör üzerinden aküye enerji göndermesini sağlamaktı. Buradaki soru, 25A bir güç kaynağı kullanılması durumunda regülatörün kaç amperlik olması gerektiği üzerineydi. (Solar paneller için regülatör hesaplamasındaki bilgiler için ayrıca teşekkürler. Sayenizde yine yeni bir şey öğrendim.)

2x150A meselesindeki soru ise şuydu: 2 tane 150A yaşam aküsü kullanan bir sistemde, regülatörün akım değerini besleme hattındaki akıma göre mi yoksa akünün akım değerine göre mi (bu durumda 2x150A) göre mi hesaplamak gerekir? Son yazdıklarınızdan, akünün değil, besleme hattının akımına uygun bir regülatör seçmemiz gerektiğini anlıyorum. Doğru mu?

Sevgiyle,
BKA
14V'luk güç kaynağınızla akülerinizi doldurabilrisiniz. Uzun süreli 220V ile kaynak sağlayacaksanız 14V yerine 13.8V değerilne ayarlayın. Aküleriniz için daha iyi olur. Bu güç kaynağını asla güneş regülatörü girişine bağlamayın. Birçok güneş regülatörü paralel sistem çalışır ve akünüz dolduğunda girişini kısa devre etmeye çalışır. Bu da regülatörün arızalanmasına yol açar. Güç kaynağınızı akünüze paralel bağlayabilirsiniz. Dediğim gibi gerilimini 13.8V yaparsanız, akünüze sürekli bağlayabilirsiniz. Güneş regülatörünü güneş panelinizie göre seçeceksiniz. Güç kaynağınız ise aşırı akım korumalı olmalıdır. Boş aküye bağladığınızda, akünüz güç kaynağınızın akım kapasitesinin üzerinde bir akım çekmeye çalışacaktır. Güç kaynağınız buna gerilimini düşürerek yanıt verebilmelidir. Bu tamamen onun tasarımı ile ilgili birşey.

2. sorunuza gelince; evet kesinlikle güneş regülatörünün değeri geçirebildiği akımla ilintilidir. Yani paneliniz ne kadar verebiliyorsa o kadar. İsterseniz 50Ah akü takın, isterseniz 500Ah. Paneliniz en fazla verebildiği kadar akım verebilir. Ama güç kaynaklarında durum pek öyle değil. Koruma sistemi yoksa yanana kadar vermeye çalışır. Bu durumda bizim akımı takip edip, güç kaynağını kollamamız gerekecektir. Sürekli rejimde zaten birşey olmaz ama boş aküyü bağladığınızda akım sınırını aşmamasına dikkat etmek lazım. Bu arada güneş paneliniz de enerji üretip aküyü doldururyorsa, güç kaynağınızın yükünü biraz olsun hafifletmiş olur. :smiley:
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,786
Mesajlar
1,523,756
Kayıtlı Üye Sayımız
166,601
Kaydolan Son Üyemiz
muradmammad

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst