Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan buralpdi Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 828
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 304,477
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Serdar Bey, Güneş panellerini monte etmeden önce benim de en büyük çekincem sürekli güneş altında kalma korkusuydu. Ancak bir önceki yıl da jenaratör kullanırken de etrafdakileri rahatsız etmemek için dilediğim her yerde konaklıyamıyordum.

Geçtiğimiz yaz uzun süre kaldığım Foça'da konakladığım yerde saat 11.00'e kadar gölge oluyordu. Kahvaltımızı gölge de yapabiliyorduk. Bu saatlerde, gölge de bile şarj regülatörü 7-8 A enerji yüklendiğini gösteriyordu. Saat 15.30-16.00 civarında da enerjiyi tüketme durumuna göre Aküler tam doluyordu. Yani bu saatten sonra da isterseniz aracınızı gölgeye çekersiniz. Ben hiç bir zaman buna gerek hissetmedim. Karavanın iki üç penceresini açtığınızda aracın içi mükemmel serinliyordu. Cem Bey'in de söz ettiği gibi aracın izolasyonu bu konuda önemli. Foça'nın sürekli esintisi de eklendiğinde araç içinde hiç sıkıntı yaşamadım. Hatta Güneş de 40 dereceleri ölçtüğüm sıcaklıklarda içerisi abartısız çok serindi. Esinti olmadığı güneşli saatlerde enerji bol olduğu için vantilatör de kullanıyordum. Aracın dışında da her saatte aracın bir tarafı gölge oluyordu. Deniz kenarındaysanız zaten 1-2 saat denizde denizde geçiyor.

Aynı yörelerde Karaağaç ta da zeytin ağaçlarının altında da konakladım. Güneş döndükçe verdiği enerji yeterli oluyordu.
Üstünüz tamamen ağaçlarla kaplı bir ormanda değilseniz belli saatlerde güneş zaten olacaktır.

Doğaldır ki herkesin sıcaklık yada serinlik anlayışı farklı olabilir. Ve farklı değelendirebilir. Ben genelde sıcaktan çok fazla haz etmeyen birisi olarak rahatsız olmadım.
Kompresörlü soğutucu kullanıyor günde 4-5 saat tv vs. izliyorsanız vantilatör, telefon şarj, aydınlanma vs. için enaz 300 W gücünde panellere ve enerjiyi depolayacak en az 200 A. akülere gereksinim var. Daha az güçde paneller kullanılacaksa ya tüketimi daha özenli yapmak ya da güneşte kalma süresini uzatmak gerek. Bu söylediklerim aracı yerinden oynatmadan ve başka bir araç kullanmadan en az
7-10 günlük sürekli konaklama içindir. 2-3 günden fazla konaklamıyorsanız hareket halinde de aküleriniz şarj olacağından daha az güçte paneller yeterli olabilir.

4 zamanlı jenaratörden önce Yamahanın 2 zamanlı jenaratörünü de kullanmıştım. Çin mallarını bilmiyorum ama Yamahanın sesi çok abartılı değildi. Zaten ben jenaratörü çok acil durumlarda kullanmak için yedekte önermiştim.

Ferhat bey özellikle 50 derecenin üzerinde güneş panellerinin performansının düşeceğini duymuştum. Panelleri aldığım firma Irak'ta da panellerin satış ve montajını yapıyor. Çok daha sıcaklarda bile sorunla karşılaşmadıklarını söylediler.( Bu konuda 3-4 yıllık deneyimleri var) Dış ısıyı ölçtüğüm 40 derecelerde de şarj regülatörü 280 Watlık panellerin maksimum basması gereken enerjiyi akülere ilettiğini gösteriyordu. Panellerde teknoloji sürekli yenileniyor.
Daha sonraki yıllarda ne olur izleyeceğiz.Şu an da söz edilen hem fiyatlarının düşeceği hem de boyutlarının daha ufalacağı yönünde.
 

Etiketler
Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Hüseyin Bey,
Bilgiler için çok teşekkürler.
Güneş enerjisi ile ilgilenmeye yeni başladım. Zorda kalırsam jeneratör kullananlardanım ben...
Jeneratör sayesinde yolda giderken 220V tavan kliması çalıştırma lüksümüz de oldu :smiley:

Siz ikinci seçenekteki yolu seçmiş oluyorsunuz: 280W panellerden güneşte 23A kadar güç alabilmeliyken gölgede 7-8A güç çekiyorsunuz. Bu size yetiyor ise, aslında panellerinizi hep güneşte bırakabilseniz 100W lık (teorik olarak, pratikte 150W gibi olur sanırım) bir panel işinizi görebilecek aslında...
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Serdar Bey'in yazdığına küçük bir ilave yapayım.
Güneş panellerinin ürettiği akım ve gerilim değerleri ile ilgili bir noktaya dikkatinizi çekmek isterim. Panelin boştaki gerimi akım çekilmiyorken değeridir (VOC). Bu değer maksimum gerilim değeridir. Kısa devre akımı ise panelin oluşturduğu en yüksek akım değeridir (ISC). maksimum gücü veren gerilim ve akım değeri ise VMPP ve IMPP değerleridir. Panel gücü de bu değerde belirlenir. Örnek olarak VMPP değeri 17.5V olarak görülüyorsa ve biz bununla akümüze şarj etmek için bağladıysak akü gerilimimizin değeri üzerinden güç alabiliriz. Yani akümüze kaç amperlik akım çekebiliyorsak bu değer ile akü üzerinde oluşan gerilimin çarpımı kadar güç elde ederiz. Bu değer de panelin etiket gücünün oldukça altında bir değer olacaktır. Yüksek verim istenilen sistemlerde bu en yüksek güç üreten noktanın takibi için özel konvertörler kullanılır. Yazdıklarım umarım fazla karmaşık olmamıştır.

Sonuç olarak 80W olarak aldığınız bir panelden özel bir sisteme sahip olmadığımız için hiçbir zaman 80W elde edemeyiz. Örnek olarak bakmak gerekirse, tam olarak güneşe yönlendirdiğimiz, 80W'lık bir panel için kısa devre akımı 4.95A ve tam güç akımı 4.58A ise; biz 14.4V akü gerilimi + şarj regülatörü gerilim düşümü filan derken tam kapasitede en fazla 4.60A dolayında akım çekebiliriz. Bunu 14.4V akü gerilimiyle çarparsak 66W elde etmiş oluruz.

80W'lık bir paneli aracımızın üzerine yatay koyduğumuzda; Güneşin açısına göre enerji üretimi yapar. En yüksek değer 21 haziranda 72 derece ile, 76W'dır. 21 Aralıkta ise, güneş 25 dereceye çıkabilir sonuçta 34W elde edilir. Yarın 50 dereceye çıkmış olacak bu durumda 61W üretir. Tabii ki bu değerler öğlen saati için ve İstanbul için hesapladım. :smiley:

Kötümser bir tablo olacak ama kayıplarımız bununla da bitmiyor. ::smiley:

Aküyü kullanırken de yine kaybımız var. Panelden örnekte 66W ile şarj ettiğimiz bu akümüz şarj sonrasında 12.8V'a düştüyse, bu gücü bize 66Wh yerine 59Wh'lik bir enerji olarak geri verir. ;D
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Serdar Bey,
Teorik olarak 280 W lık panel 23 A güç verebilir. Ancak şarj regülatörü bu enerjinin en fazla 13- 14 A nin akülere gitmesine izin veriyor. Akü doldukça güneş altında olsanız bile aküleri giden akımı azaltıyor. Akü dolduktan sonra da güneş batana kadar kullandığınız enerjiyi yerine koyuyor. Haziran-Ağustos arası 4-5 saat direk güneş artı gölgede gelen enerji benim gereksinimi karşılıyor. Bu arada aküleriniz ne kadar Yüksek Amperde olursa o kadar rahat edersiniz. Selamlar,
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Teşekkürler detaylar için; biz daha oraları okumadık ;)

Tabii abartıp güneşi izleyen "taracker" ler kullanabilirsek verimi arttırabiliyoruz.

Geçenlerde güneş enejisi fuarı vardı; meraktan uğradım Tüyap a geçerken; oradaki bir firmanın sahibi ile tanıştım hem hesaplı (sahibinden com da gördüğüm fiyatlara göre), hem de kaliteli (10W lık bir tane aldım sonradan) paneller buldum.
Fiyatı da söyleyeyim: 2.6usd + KDV/Watt. Büyüklüğü de fark etmiyor üstelik :smiley: 10W lık panel 49TL...

Aynı firmada, araçta kalan akü kapasitesini (akü voltajını değil) gösteren sayaçlar da vardı. Çekilen amper ve kalan kapasiteyi hesaplayan "akıllı" aletlerden...
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Bir güneş paneli satıcısıyla yaptığım sohbette, karavan üstüne yatay 130W lık panel yerine, 50W lık mobil açılı güneşe koyulabilecek bir modelin daha verimli olacağını söyledi.

Keza normalde 2.5 kat daha pahalı olan panel yerine daha az para kazanacağını önermesi bana şaşırtıcı gelmişti.

Kendi adıma çok makul gelse de üste takacağım bir panelin hafta içinde otoparkta yatarken hafta sonu gezileri için akümü dolduracak olması, seyyar paneli tercih ettiğimde ise bu olanaktan yoksun kalacak olmam beni de aracın tavanına sabit panel seçeneğine itiyor.

Eğer uzun süreler karavanda yaşıyor olsaydım ya seyyar katlamalı paneli yada tavana takacaksam da açılı durabilecek bir mekanizmayı seçerdim.

Honda Eu 10i modeliyle ilgili bir gözlemimi aktarayım. Akyaka da kalırken 2 Alman karavanda yakınımızda konuşlanmışlardı. Bunlardan bir tanesi öğlene doğru kalkıp Marmarise giden, akşam 7 gibi ise gelip honda 10i jeneratörünü çalıştırarak neredeyse sabaha kadar karavanında TV seyreden bir emekli karı-kocaydı. Bir kaç kez çalışır haldeyken jeneratörün yakınlarında gidip dolandım. Her ne kadar orası açık alan olsa da düşündüğümden çok daha az sesli çıkarıyordu. Bütçemi denkleştirebildiğim anda honda 10i nin 1000 TL civarında olan 2. ellerinden birini kapacağım.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?


Solar panellerde ısı ve yönlendirme açısından verim kaybı ile ilgili pratikte kullanılan hesaplamalar:

Isı:
Sıcaklıgın artması ile C° başına ortalama %0,5 verim kaybı
(Baz 20 ° C )

30 ° C % 5
40 ° C %10
50 ° C %15
60 ° C %20 kayıp,
* Akdeniz kıyılarında yazın panel üst yüzey ısısının 70° C a çıktığı biliniyor !

Açı:
Panellerin karavanlarda yatay kullanımı ile ilgili ortalama % 25 kayıp hesaplama unutulmamalı ! :-\ (Orta avrupa enleminde)
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

linkini verdiğim sitede değişik ürünler var inceleyip yorumlarmısınız
http://www.solarland.com.tr/main/pages/tr/ueruenler/portatif-solar-sarj-kiti.php
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Haldun bey asagidaki linkteki bilgiler, günes paneli saticisinin size söylediklerinin bir kismini dogruluyor. Yalniz bu üc kata yakin enerjiyi elde debilmek icin, asagidaki linkte görüldügü gibi, GPS destekli bir motorun, solar paneli, hergün, günes dogduktan batincaya kadar, günes isinlarina devamli 90 derecelik bir acidan bakacak sekilde yönlendirmesi ile mümkün. Bana göre, bu cok pahali cihaz (75 watt panelle beraber fiyati 2549 €) bu kadar cok farkli enerjiyi, ancak günesin cok engin oldugu kis aylarinda saglayabilir. Günesin cok dik durdugu yaz aylarinda, yatay duran bir panelle aralarindaki fark cok daha az olacaktir.

http://62.75.177.102/internetshopdd-p629h146s147-OYSTER-SunMover-Sola.html?sid=4e1d501d547127d6ef184e74be6d6f91


Selamlar.

Hüseyin Sahin
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Sahibinden e bir göz attım:

Biraz hırpalanmış ama fiyat çok iyi, bakmaya değer bence...

http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-jeneratorler-honda-jenerator-43030253/mega-foto/?photo=2



Bir tane de eu 20i var; ben hafifliğiı nedeniyle 10i yi tercih etmiştim.

http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-jeneratorler-cok-temiz-48-saat-calismamistir-42784012/detay?
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

Bu forumdaki BÜTÜN mesajları üşenmeden sonuna kadar okudum. Epeyce bilgi sahibi oldum ama hala kafamda kalan bir kısım sorular da var. Öncelikle hatırlatayım: PSA türü bir araç alıp hem motorkaravan hem afet haberleşme aracı olarak kullanmak niyetindeyim. Yani çok amaçlı götürgeç peşindeyim :smiley:

Bizim arazi çalışmalarımızda bugüne kadar temel enerji kaynağımız jeneratörler oldu. Çin malı 650VA çanta jeneratörler işimizi fazlasıyla görüyor. Havanın yağışlı olması, vb. sebeplerle jeneratör çalıştırmakta zorlandığımızda araçların aküsüne yükleniyoruz. Ancak bunlar bir iki saatlik bir çalışmadan sonra voltaj düşmeye başladığı için motoru çalıştırıp alternatörü devreye sokmayı gerektiriyor. Temel yaklaşımımız herşeyi yedekli kullanmak/taşımak. Bu yüzden jeneratörler dahil herşeyi en az iki adet taşıyoruz. Gideceğimiz yerde elektrik olduğunu biliyorsak jeneratör sayısını bire düşürüyoruz (elektrik kesilme ihtimaline karşı). Bu durumda dahi araç aküleri her zaman acil durum enerji kaynağımız. Enerji hesabımız ise çok basit: Mevcut kaynak yetmediği noktada ilave kaynaklarla destekle :D

Şimdi, bütün bunlar ışığında benim kendi kafamdaki aracın can alıcı önemdeki unsuru enerji. Hesap yöntemim ise aynı şekilde. Bu nedenle solar panel + regülatör, ilave alternatör, 2 x 150Ah akü, 1500W veya daha büyük Inverter, 650VA jeneratör ve 20A redresörden oluşan bir sistem kurguluyorum. Solar panel + regülatör için Atilla Dinçer beyin şu anda yapmakta olduğu motokaravan için kullandığı 2x80Wp'lık sistemi düşündüm. Bu kombinasyon aracın çatısına sorunsuz bağlanabilir görünüyor. Yanlış anlamadıysam Atilla bey bu sistemin bayiliğini de almış.

Şimdi sorular:
- Atila beyin kullandığı 2x80Wp + regülatörün maliyeti ne kadar? Bayilik işini yanlış anladıysam nereden temin edilir?
- Bizim kullandığımız telsizler çoğunluk 12V. Doğru akım dönüşütürücüsü olarak da piyasada 65 TL civarında satılan 25A switch mode Çin malı güç kaynaklarını kullanıyoruz. Bunlar yaşam akülerini şarj ederken sağlıklı bir şekilde kullanılabilir mi? Yoksa redresör alınmasında fayda var mı? (Yanlış bilmiyorsam redresörer üçgen dalga ile / darbeli bir yöntemle şarj ediyorlar ve bu nedenle şarjları daha sağlıklı oluyor.)
- Akü için burada jel aküler, marin aküler, deep cycle aküler önerildi. OK. Burada anlatılanlar bizim araç aküsüne yüklendiğimizde neden sürekli olarak araç çalıştırmak zorunda kaldığımızı gayet güzel açıklıyor. Soru: Bu tür aküleri şarj etmek için alternatör ne kadar sağlıklı bir iş görür? 2x150 Ah saat akü takımını şarj etmek için sisteme bir alternatör ilavesi yeter mi? İki tane mi eklenmeli?
- En önemli soru: Araç tavanına eklenecek solar panel için araj projesi çizdirmek gerekir mi? (Aracın toplam yüksekliği artacak. Ben karavan yapımına başlamazdan önce alt yapıyı hazırlamayı düşünüyorum. Temel olarak da 5 yaşından genç bir araç bulma ümidiyle imalat sürecini bir kaç yıla yayma fikrim var.)

Sevgiyle,
BKA
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

theta' Alıntı:
Sahibinden e bir göz attım:

Birtanede eu 20i var; ben hafifliğiı nedeniyle 10i yi tercih etmiştim.

http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-jeneratorler-cok-temiz-48-saat-calismamistir-42784012/detay?

Sağolun Şimdiyok, el değiştirdi
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

:smiley:
Güle güle kullanın İlhan Bey,
gerçekten hayran olunacak bir mühendisliği vardır EU serisinin. Fiyat ta güzel yazıldığı kadar az kullanıldıysa.
Bende EU 10i' mi sahibinden aracılığı ile Bursa da bir arkadaştan almıştım.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

theta' Alıntı:
:smiley:
Güle güle kullanın İlhan Bey,
gerçekten hayran olunacak bir mühendisliği vardır EU serisinin. Fiyat ta güzel yazıldığı kadar az kullanıldıysa.
Bende EU 10i' mi sahibinden aracılığı ile Bursa da bir arkadaştan almıştım.
Serdar bey, sizin yazınızdan sonra Marmaris'i aramıştım, kısmetmiş oldu, teşekkür ederim.
 

Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

taiga' Alıntı:
Bu linki neden verdiniz ?
Bu ürünleri sattığınızı biliyorum ancak benim tavandaki alanım az farklı olduğundan sizin elinizdeki paneller bana uymuyor... (150 cm boy benim işime yaramıyor, 105 cm max.)
Eğer Suneco ürünlerinizin tüm modellerinin özellik ve boyutlarını da yazarsanız memnun oluruz...

Not: Konuyla ilgili bir örnek vereyim.

Lorentz in 130W lık model ölçüleri 1082 x 796 mm den 0.862 m2 dir...

Sizin verdiğiniz ölçü ise 140W için 1480 x 990 mm den 1.465 m2 dir...

Alınan verim yaklaşık aynı ancak sizin önerdiğiniz panel %70 daha fazla yer kaplıyor...

http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-gunes-panelleri-3000-watt-invventor-34677335/detay
Ben bunu aldim. 105x105 cm yapti. İsine yarar belki,
 



Ynt: Karavanda Elektrik İhtiyacını Güneş Paneliyle Karşılamak?

insel' Alıntı:
http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-elektrik-enerji-gunes-panelleri-3000-watt-invventor-34677335/detay
Ben bunu aldim. 105x105 cm yapti. İsine yarar belki,

Güle güle kullan İnsel hocam...
O arkadaşla 3-4 kez konuştum telefonda...
80 cm bende son ne yazık ki... :-\
80 x 110 belki olur ancak 105 x 105 asla uymuyor... :'(
Mayıs ayına beklediğim bir haber var, sanırım uygun ölçü ve yüksek verimli bir panel ayarlayacağım, bakalım kısmet...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,786
Mesajlar
1,523,756
Kayıtlı Üye Sayımız
166,601
Kaydolan Son Üyemiz
muradmammad

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst