Karavanı 2021 Mart Ayında bitirmiştim. O tarihten bu yana iki yaz geçirdik. Her birinde yaklaşık 20 gün aralıksız tatil yaptık. Bu iki uzun tatilin dışında fırsat bulduğumuz her haftasonu ve tatilde karavanla gezilere çıktık. Yaklaşık 1,5 yıllık kullanımdan sonra deneyimlerimi ve ölçümlerimi paylaşmak istiyorum.
Kasko
Kaskoyu ikinci yıl başka bir acente üzerinden yaptırdım. İMM 250 bin TL’ye çıkarıldı.
Su Tesisatı
Su tesisatında ve hidroforda hemen hemen hiç sorun yaşamadık.
Temiz Su Tankı
200 litrelik temiz su tankı kapasitesi bize üç gün için yeterli oluyor.
Gri Su Tankı Kapasitesi
Gri su tankı olarak 100 litre yetmedi stepnenin bulunduğu yere 120 litrelik bir gri su deposu daha taktırdık ve hortumla ikisini birleştirerek gri su deposu kapasitemizi 220 litreye çıkardık. Amacımız en az 3 gün dışarıdan su veya elektrik almadan seyahat edebilmekti.
Siyah Su Deposu Havalandırması
Siyah su deposu ile ilgili koku endişelerimiz vardı. Bir havalandırma çözümü üzerinde çalışıyorken hiç havalandırma yapmadan kullanmayı denemek istedim. İyi ki de böyle yapmışım. Havalandırmasız kullanıyoruz, hiç koku olmuyor ve çalışmada herhangi bir sorun yaşamıyoruz.
Siyah Su Deposunun Boşaltılması
Siyah Su deposunun boşaltılması (Rögar bulamadığımız yerlerde boşaltma için, kasetli tuvalet kasetine benzer tekerlekli 40 litrelik bir seyyar depo aldık. Rögar bulamadığımız durumlarda bununla tuvaletlere boşaltım yapıyoruz.)
Dizel Isıtıcı
Dizel Isıtıcı olarak 2 kW DaiShava kullandık. İlk çalıştırmada bir ekran sorunu yaşadım teknik servisi aradım ve çözdüler. Çok şükür sonrasında hiç sorun yaşamadım. Ama kapasite olarak sorarsanız eğer çok soğuk kış günlerini karavanda geçirme hedefiniz varsa 5 kw kapasiteli ısıtıcı almalısınız. Biz aşırı soğuklarda çıkmıyoruz.
Banyo Yalıtımı
Bu konuda bir sorun yaşamadık. Yalnızca duş teknesinin lavabonun denk geldiği kenarların silikonlarını yeniledik. Çünkü bu kenarlarda yükselti yoktu ve hassas davranmak istedim. Banyoda perde kullanıyoruz. Sonradan temizlik konusu forumda tecrübeli karavancıların yazdığı gibi önemli bir sorun.
Ağırlık ve Ehliyet Konusu:
Karavan yapılacak minibüs veya panelvan tipi araçların ruhsatta yazan maksimum ağırlıkları çoğunlukla 3500 veya 4005 kg.
3500 kg maksimum ağırlıklı araçları kullanmak için Türkiye’de de Avrupa’da da B sınıfı ehliyet yeterli. Bu araçların maksimum yüklü ağırlığını aşması durumunda (Tahminimce çoğu karavan bu sınırı aşıyordur) Türkiye’de bir sorun yaşanmıyor. (Ekstra 500 kg marjı var) Ama düşük ihtimal de olsa Avrupa’da bazı ülkelerde trafik polisi aracı tartabiliyor ve bu ülkelerin bazılarında tolerans yüzde 2 civarı. Yani aracınızın ağırlığı 3500 kilogramı geçiyorsa baş ağrıtabiliyor. Ben araçta ağırlık konusunda elimden geldiğince hassas davranmama rağmen aracın ağırlığı dolu depolarla 3500 kilogramın altına düşmedi. Karavanı daha sade yaparak düşürülebilir. Ağırlığı 3500 ün altına düşürebiliyor ya da bu riski göze alabiliyorsanız bu araçların yol ücretleri konusunda bir artısı var. Birçok ülkede vignette fiyatları daha ucuz oluyor.
4005 kg maksimum ağırlıklı araçları kullanmak için Türkiye’de B sınıfı ehliyet, Avrupa’da C1 sınıfı ehliyet (B sınıfı ehliyetiniz varsa C1 için birkaç derslik bir kurs ve direksiyon sınavı gerekiyor. Birkaç ay önce 1.250 TL fiyat almıştım.) gerekiyor. Karavanın ağırlığının depolar doluyken bile 4005 kg’ı geçeceğini sanmıyorum. Bu araçların yol ücretleri konusunda bazı dezavantajları var. Bazı Avrupa ülkelerinde biraz daha pahalı vignette almanız gerekirken bazılarında ülke girişinde depozito ödeyerek OGS tarzı bir cihaz alıp ülkeden çıkarken iade etmeniz gerekiyor. Birkaç ülkede bu araçlara otoyolda kilometre başına ücret ödüyorsunuz. Böyle durumlarda en iyisi otoyolu kullanmamak sanırım. Avrupa’daki karavancı üstadlar daha açıklayıcı bilgiler verebilir.
Elektrik Sistemi
Bizim karavanımızda 3 adet 190w solar panel, 40A MPPT Akü Şarj Cihazı, 2 adet 150 Ah Toplam 300 Ah Ritar Akü, 1000-2000W Tam Sinüs Inverter mevcut. Aracımızda standart karavan cihazları ve 90lt 220 V buzdolabı dışında
günde 5-6 dk 1000W gücünde elektrik süpürgesi (gerçekte gücü 800 Wattmış),
çok sıcaklarda günde birkaç saat 50W gücünde vantilatör,
günde 3-4 dk 700 W gücünde saç kurutma makinesi,
çay yapmak için günde 20 dk civarında 500W gücünde kahve makinesi
kullanıyoruz.
Yaz tatilimizde günlük elektrik tüketimimiz 77 Ah ile 108 Ah arasında değişti. Takriben mevcut sistem ile en az iki gün, dikkatli tüketimde 3 gün hiç güneş olmadan akülerimiz yeterli olacak.
Budolabının 12 V’a Dönüştürülmesi
Daha önceki mesajlarımda buzdolabını 220V olarak kullanmamız durumunda akülerin ilk çalıştırma akımlarının yüksek olması nedeniyle zarar gördüğünü yazmıştım. Amacım buzdolabını 12 V’a dönüştürmekti. Hatta bunun için uygun kesitte kablo da çektim. Fakat sonra gerek dönüşüm yapan firmalara güvenmemem gerekse de maliyetin yüksek olması nedeniyle aküleri riske ederek 220 V kullanmaya karar verdim. Akülerde bir buçuk yıllık kullanımda bir maksimum şarj voltajı düşüklüğü oluşmadı. Ama detaylı bir ölçüm yaptırmadım. (Neyi ölçüyorlar bilmiyorum). İlerde orijinal 12 V buzdolabı almayı planlıyorum. Ama bu süreçte fiyatları çok arttı maalesef.
Tüp
Bir buçuk yıl önce aldığımız 12 kg Aygaz Karavan Tipi Tüpü hala kullanıyoruz. Ne kadar kaldığını maalesef bilmiyorum. Her gün üç dört dk. şofben, 5-10 dk ocak kullandık. Bu arada karavan tipi tüpün tek özelliği donmaması galiba.
Araç Lastikleri
Sadece kışlık lastik kullanıyorum. Ne kadar doğru bir seçim bilmiyorum. Duruma göre yazlık lastik almayı planlıyorum.
Araç Arızaları
Aracı karavana dönüştürdükten sonra Sanayide çok zaman harcadım. Arabanın şanzımanı, manifoldu, enjektörleri, ön düzeni, plastik aksamı, egzozu, tavan kliması ve daha aklıma gelmeyen birçok bölümünde yenileme ve onarımlar yaptırdım. Arabayı aldığım rakama yakın bir para harcadım. Bir kısmı acilen ihtiyaç duyulduğu için bir kısmı benim aşırı hassasiyetimden dolayı yapılan harcamalardı. Ama çok şükür artık sadece bakımlarda sanayiye gidiyorum. Yinede tatil öncesi sürekli gittiğim ustaya uğrayıp bir kontrol yaptırıyorum. Belki ilerde