Karavan Yapımı Hikayemiz

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Muhammed80 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 97
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 34,731
Benim araca önden arkaya ek kablo olarak ethernet kablosu olarak bilinen iki ayrı cat5 kablo çekilecek. Sonradan çıkacak cihazlar v.b benzeri araçlar için ek önlem. Tuğ Fiata giderken GND'ye de inş uğarayacam. Marş moturu 5-6 marşta bir kaçırıyor, bir iki dişli sıyırmış sanırım.

Kamera için tepede ki fren lambasına hazır yapılmış kamera/lamba mevcut.


Kaliteleri nasıl bilmiyorum ama sonuçta n11 den aldığımız elemanlarda buralardan alıyorlar.

Ekli dosyayı görüntüle 635537

Bunu biraz daha acarmısınız "Benim araca önden arkaya ek kablo olarak ethernet kablosu olarak bilinen iki ayrı cat5 kablo çekilecek. Sonradan çıkacak cihazlar v.b benzeri araçlar için ek önlem "

Linkteki ürün de kullanışlı , tepede ilave bir dellik işleminde gerek kalmıyor.
 

Etiketler



Benim araca önden arkaya ek kablo olarak ethernet kablosu olarak bilinen iki ayrı cat5 kablo çekilecek. Sonradan çıkacak cihazlar v.b benzeri araçlar için ek önlem. Tuğ Fiata giderken GND'ye de inş uğarayacam. Marş moturu 5-6 marşta bir kaçırıyor, bir iki dişli sıyırmış sanırım.

Kamera için tepede ki fren lambasına hazır yapılmış kamera/lamba mevcut.


Kaliteleri nasıl bilmiyorum ama sonuçta n11 den aldığımız elemanlarda buralardan alıyorlar.

Ekli dosyayı görüntüle 635537
Cat kabloyu cok iyi dusunmussunuz. İlerde bircok ise yarayabilir.
Kamerali lamba da cok kullanisli gorunuyor. Ama bence eskisini atmayin. TSE'ye giderken kamerayi sokup normal fren lambasini takarsiniz. TSEden sonra kamerali lambanizi takarsiniz.
 



Bunu biraz daha acarmısınız "Benim araca önden arkaya ek kablo olarak ethernet kablosu olarak bilinen iki ayrı cat5 kablo çekilecek. Sonradan çıkacak cihazlar v.b benzeri araçlar için ek önlem "

Linkteki ürün de kullanışlı , tepede ilave bir dellik işleminde gerek kalmıyor.


Cat5 bilinen adı ethernet data kablosu içinde 8 tane farklı renkte kablo var. VGA kabloları gibi iki gün sonra önden arkaya kablo çekme ihtiyacı hissetiniz diyelim -, hazır derli toplu çektiğiniz kabloyu rengine göre kullanabilirsiniz. İçinde farklı renklerde kablo olduğu için kafanızda karışmaz. Örneğin sonradan çekeceğiniz kamera kablosunu nerden çekeyim derdine son gibi..
 

Cat5 bilinen adı ethernet data kablosu içinde 8 tane farklı renkte kablo var. VGA kabloları gibi iki gün sonra önden arkaya kablo çekme ihtiyacı hissetiniz diyelim -, hazır derli toplu çektiğiniz kabloyu rengine göre kullanabilirsiniz. İçinde farklı renklerde kablo olduğu için kafanızda karışmaz. Örneğin sonradan çekeceğiniz kamera kablosunu nerden çekeyim derdine son gibi..
Bu konu için işlem yaptırırken konuyu detaylı ve görseller ile paylaşırsanız faydalı olacaktır.
Profilinizden takip kısmına izin verirseniz, süreç içindeki paylaşımlarınızı da,takip edebiliriz...👋
 

Muayene ve Noterde Ruhsat İşlemleri
Aracımız, ilk TÜVTÜRK muayenemizde yan lambalardan dolayı ağır kusurlu bulunmuştu. Aracı iki gün oto elektrikçiye bıraktım ve hemen hemen tüm elektrik tesisatını elden geçirttim. Dolayısıyla yan lambalardaki arıza da bulunup giderilmiş oldu. Geçtiğimiz Cumartesi günü sabah erkenden muayene tekrarına gittim ve çok şükür bu sefer sorunsuz geçtik.
Pazartesi günü de iş yerime en yakın notere gittim. Notere giderken TSE ve TÜVTÜRK'ten alınan evrakları da götürüyormuşuz. Bu evraklarla sakin bir zamanda notere gidip işleme başladık. Noterlere bu işlem pek sık gelmediği için işlem birkaç saatimizi aldı. Sanırım menüleri çok karışık. Sonunda noterde çalışan tecrübeli başka bir görevli gelip işlemi çözdü.
Aracın;
Sınıfı M2 iken M1'e dönüştü. (M2 sanırım 9'dan fazla koltuğu olan araç sınıfı. Biz aracı 1+1=2 koltuklu yaptık.)
Net ağırlığı 3471 kg'a çıktı (Azami ağırlık değil. Azami ağırlık değişmiyor ve bizim aracımızda bu 4.005 kg)
Sınıfı "Özel Amaçlı (SA Motorlu Karavanlar)" olarak değiştirildi.
Koltuk Sayısı (Sürücü Dahil) 2 oldu.
Muayene geçerlilik tarihi güncellendi.
 

Su Tesisatı
İki muayene arasında biz karavanımızın (Ruhsatı aldık ya artık karavan diyebiliyoruz :smiley: )su tesisatını çektik. Tesisatı daha önce aldığım marin hortumla çektim. Birbuçuk günde su tesisatını ana hatlarıyla birleştirdik. Ama öncesinde bağlantıları yapacağımız fittings elemanlarını piyasadan toplamam uzun sürdü. Kendime su konusunda pek güvenmiyordum ama çok şükür öyle böyle bitirdik ve artık su sistemimiz çalışıyor.
Hortumla tesisat çekerken kullanılan ilk fittings elemanı (ben fittings diyorum ama inşallah doğrudur) hortum rakoru. Bu hortum rakorlarından iki tip kullandım. Önce plastik aldım bazı yerlerde damlatma yapınca oraları sarı malzeme ile değiştirdim. Sarı malzemeleri internetten sipariş verdim. Bunlarda da hortuma giren kısım biraz küçük geldiği için epeyce teflon kullandım.
Hortum rakorunu internetten ararken "12-3/8 erkek hortum rakoru" ya da "12-1/2 dişi hortum rakoru" diye aratabilirsiniz.
12, hortumun içine girecek tarafın çapını milimetre cinsinden ifade ediyor. Hortumumuz 1/2 inch yani 12,5 mm. Diğer tarafı ise bağlantı yapacağınız musluk flex borusunun ya da şofben giriş çıkışının ölçüsü. Bendeki şofbenin hem girişi hem çıkışı 1/2 inch erkekti. Dolayısıyla buralara 12-1/2 dişi hortum rakoru aldım. Su bataryalarının flex girişleri ise 3/8'di. Bunlara da 12-3/8 erkek hortum rakoru aldım.
Bunların haricinde kollektör kullanacaksanız buna göre de ayrıca fittings malzemesi almanız gerekiyor. Kör tapa, hortum kelepçesi, kaliteli uzun makaralı teflon ya da yapabiliyorsanız keten, WC elektrikli ise tanka doğrudan su çekebilmek için T bağlantısı, Şofbenin sıcak su çıkışını mutfağa ve banyo bataryasına verebilmek için uygun T bağlantısı, manşonlar ve contalar vs. epeyce kalem malzeme aldım.
İşçiliğinde de iyi iki boru anahtarı lazım. Bir tanesinin işini pense de görebiliyor. Yorucu oldu ama dediğim gibi birbuçuk günde bitti.
 

Unutmadan kasko ve trafik sigortası hakkında karşılaştıklarımı aktarayım.
Karavanımız 2009 model olduğu için bu konuda biraz zorlandık. Trafik sigortasını herkes gibi biz de Ankara sigortadan yaptırdık. 1.820 TL tuttu.
Ama kasko için Ankara sigorta dışında teklif veren firma olmadı. Ankara sigortanın da şöyle bir dezavantajlı var ihtiyari mali mesuliyet tutarı düşük. 100.000 TL.
Bunun anlamı şu Allah korusun bir kaza yaparsanız ve siz hatalıysanız. Kaskonun ödeyeceği toplam hasar miktarı 100.000 TL olacak. Şimdi ek bir bedelle bu miktarı artırmaya çalışıyorum. Bu arada hasarsızlık indirimim en yüksek sınıfta ve çok şükür geçmişte büyük bir kazam olmadığı şartlarda kasko 2.016 TL tuttu. yine Ankara sigortadan.
Alınacak ders, karavan için alınacak araç imkanlar ölçüsünde mümkün olduğu kadar genç olmalı.
 



Unutmadan kasko ve trafik sigortası hakkında karşılaştıklarımı aktarayım.
Karavanımız 2009 model olduğu için bu konuda biraz zorlandık. Trafik sigortasını herkes gibi biz de Ankara sigortadan yaptırdık. 1.820 TL tuttu.
Ama kasko için Ankara sigorta dışında teklif veren firma olmadı. Ankara sigortanın da şöyle bir dezavantajlı var ihtiyari mali mesuliyet tutarı düşük. 100.000 TL.
Bunun anlamı şu Allah korusun bir kaza yaparsanız ve siz hatalıysanız. Kaskonun ödeyeceği toplam hasar miktarı 100.000 TL olacak. Şimdi ek bir bedelle bu miktarı artırmaya çalışıyorum. Bu arada hasarsızlık indirimim en yüksek sınıfta ve çok şükür geçmişte büyük bir kazam olmadığı şartlarda kasko 2.016 TL tuttu. yine Ankara sigortadan.
Alınacak ders, karavan için alınacak araç imkanlar ölçüsünde mümkün olduğu kadar genç olmalı.
Kasko için araç ile beraber donanımın listesini vererek tüm cihazları koruma altına alıyorlar mi?
 


Kasko için araç ile beraber donanımın listesini vererek tüm cihazları koruma altına alıyorlar mi?
Evet zaten donanım listesini kendileri istiyor. Ama aceleye geldiği için ben tek tek yazamadım. Ana başlıklar halinde yazabildim. Multimedya sistemi için poliçede bir ifade var. Teminatın geçerli olmasi icin marka ve modelinin net olarak yazilmasi gerekiyor diyor.
Bir de ankara sigortanin tente, solar panel gibi birkaç donanim icin sabit teminat tutarlari var. Diger donanimlar icin ben fiyat verdim.
Ankaravan sigorta kasko diye aratirsaniz genel bilgileri gorebiliyorsunuz. Schengen ulkelerine 15 gunu gecmeyen seyahatlerde kasko yurtdisinda da gecerli oluyor. Daha uzun seyahatlerde zeyilname yapmak gerekiyor.
Yurtdisinda 500 euroya kadar cekici hizmetini karsiliyormus. Bu rakam yetersiz kalacaktir diye tahmin ediyorum.
 

----Banyo Yalıtımı----

Karavanda başından beri her şeyin ahşap ve doğal renginde olmasını istiyorduk. Fakat banyo konusu kafamızı kurcalıyordu. Ustamız ne kadar da verniklesek ilerde ahşap malzemenin su alabileceğini söyledi. Ahşap banyo planımız hayata geçemeyeceği için önce mineflo kaplamaya baktık. Artık çok yorulmuştuk. Soba altı muşambası bile bulsam kullanacaktım. Son bir kez gücümüzü toplayıp biraz daha araştırma yaptık. Tesadüfen bir videoya denk geldik. Bizim gibi karavan yapan bir aile banyoda CTP ya da dekopan diye isimlendirilen bir malzeme kullanmış. Seramik görüntüsü veren beyaz bir malzeme. Videoyu hazırlayan çift malzemeyi aldığı yerin telefon numarasını da vermişti. İzmir’deki bu firmayı arayıp fiyat aldım. 500 TL malzemeye fiyat verdiler. Kargo için de 300-400 TL tutabileceğini söylediler. Çok yorgun olmama rağmen bu kargo fiyatı çok geldiği için aynı malzemeyi Ankara’da aradım. Üreten bir firmayı bulup fiyat aldım. Ankara’daki firma sadece malzemeye 1.100 TL fiyat verince çıkar çıkmaz İzmir’deki firmayı arayıp sipariş verdim. Malzeme parasını havale ettim. Sonra kargo da 100 TL tutunca biraz sevindim J

Bu malzeme sert plastik gibi bir şey. Biz Jet taşı diye bilinen alet ile banyo duvarına göre kestik. Kesim yaparken birleşim yerlerinde 1 cm’den biraz az boşluklar kaldı. Ustamız buraları silikonla doldurabileceğini söyledi. Malzemeyi keserken çıkan acayip bir koku var. Eğer kullanacak olursanız maskeyle kesim yapın ve kesimi mümkünse arabanın dışında yapın. Tozu çok fena dağılıyor.

Malzemeyi ahşap duvarlara kutsal sıvı dyson silikonla yapıştırdık. Banyoda ahşap yüzey olarak kalacak olan iki parça olacak. Birincisi lavabonun üstüne, şofbenin yanına gelecek banyo dolabı diğeri de lavabonun altında bulunan ve açıldığında tesisata müdahale etmemizi sağlayacak olan kapak. Bunlar da su alırsa değişebilecek parçalar. Bu iki parçayı monte etmeden önce iyice vernikleyeceğiz.
Bende aynen sizin gibi spiral taşla kesme hatasında bulundum. Bahsettiğiniz gibi kötü bir koku ve acayip tozuma yapıyor. Kesme işini hemen bıraktım bu durumda. Ve sonra büyük bir terzi makazı bulup onunla kestim. Çok kolay ve tertemiz bir iş oldu. Yapacaklara tavsiyem makas kullanmak.
 

Abi ne güzel yazmışsın ya Tam bir macera kitabı okur gibi hissettim kendimi. Mizahına bayıldım.

SM-A305F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Karavanı 2021 Mart Ayında bitirmiştim. O tarihten bu yana iki yaz geçirdik. Her birinde yaklaşık 20 gün aralıksız tatil yaptık. Bu iki uzun tatilin dışında fırsat bulduğumuz her haftasonu ve tatilde karavanla gezilere çıktık. Yaklaşık 1,5 yıllık kullanımdan sonra deneyimlerimi ve ölçümlerimi paylaşmak istiyorum.

Kasko
Kaskoyu ikinci yıl başka bir acente üzerinden yaptırdım. İMM 250 bin TL’ye çıkarıldı.

Su Tesisatı
Su tesisatında ve hidroforda hemen hemen hiç sorun yaşamadık.

Temiz Su Tankı
200 litrelik temiz su tankı kapasitesi bize üç gün için yeterli oluyor.

Gri Su Tankı Kapasitesi
Gri su tankı olarak 100 litre yetmedi stepnenin bulunduğu yere 120 litrelik bir gri su deposu daha taktırdık ve hortumla ikisini birleştirerek gri su deposu kapasitemizi 220 litreye çıkardık. Amacımız en az 3 gün dışarıdan su veya elektrik almadan seyahat edebilmekti.

Siyah Su Deposu Havalandırması
Siyah su deposu ile ilgili koku endişelerimiz vardı. Bir havalandırma çözümü üzerinde çalışıyorken hiç havalandırma yapmadan kullanmayı denemek istedim. İyi ki de böyle yapmışım. Havalandırmasız kullanıyoruz, hiç koku olmuyor ve çalışmada herhangi bir sorun yaşamıyoruz.

Siyah Su Deposunun Boşaltılması
Siyah Su deposunun boşaltılması (Rögar bulamadığımız yerlerde boşaltma için, kasetli tuvalet kasetine benzer tekerlekli 40 litrelik bir seyyar depo aldık. Rögar bulamadığımız durumlarda bununla tuvaletlere boşaltım yapıyoruz.)

Dizel Isıtıcı
Dizel Isıtıcı olarak 2 kW DaiShava kullandık. İlk çalıştırmada bir ekran sorunu yaşadım teknik servisi aradım ve çözdüler. Çok şükür sonrasında hiç sorun yaşamadım. Ama kapasite olarak sorarsanız eğer çok soğuk kış günlerini karavanda geçirme hedefiniz varsa 5 kw kapasiteli ısıtıcı almalısınız. Biz aşırı soğuklarda çıkmıyoruz.

Banyo Yalıtımı
Bu konuda bir sorun yaşamadık. Yalnızca duş teknesinin lavabonun denk geldiği kenarların silikonlarını yeniledik. Çünkü bu kenarlarda yükselti yoktu ve hassas davranmak istedim. Banyoda perde kullanıyoruz. Sonradan temizlik konusu forumda tecrübeli karavancıların yazdığı gibi önemli bir sorun.

Ağırlık ve Ehliyet Konusu:
Karavan yapılacak minibüs veya panelvan tipi araçların ruhsatta yazan maksimum ağırlıkları çoğunlukla 3500 veya 4005 kg.
3500 kg maksimum ağırlıklı araçları kullanmak için Türkiye’de de Avrupa’da da B sınıfı ehliyet yeterli. Bu araçların maksimum yüklü ağırlığını aşması durumunda (Tahminimce çoğu karavan bu sınırı aşıyordur) Türkiye’de bir sorun yaşanmıyor. (Ekstra 500 kg marjı var) Ama düşük ihtimal de olsa Avrupa’da bazı ülkelerde trafik polisi aracı tartabiliyor ve bu ülkelerin bazılarında tolerans yüzde 2 civarı. Yani aracınızın ağırlığı 3500 kilogramı geçiyorsa baş ağrıtabiliyor. Ben araçta ağırlık konusunda elimden geldiğince hassas davranmama rağmen aracın ağırlığı dolu depolarla 3500 kilogramın altına düşmedi. Karavanı daha sade yaparak düşürülebilir. Ağırlığı 3500 ün altına düşürebiliyor ya da bu riski göze alabiliyorsanız bu araçların yol ücretleri konusunda bir artısı var. Birçok ülkede vignette fiyatları daha ucuz oluyor.
4005 kg maksimum ağırlıklı araçları kullanmak için Türkiye’de B sınıfı ehliyet, Avrupa’da C1 sınıfı ehliyet (B sınıfı ehliyetiniz varsa C1 için birkaç derslik bir kurs ve direksiyon sınavı gerekiyor. Birkaç ay önce 1.250 TL fiyat almıştım.) gerekiyor. Karavanın ağırlığının depolar doluyken bile 4005 kg’ı geçeceğini sanmıyorum. Bu araçların yol ücretleri konusunda bazı dezavantajları var. Bazı Avrupa ülkelerinde biraz daha pahalı vignette almanız gerekirken bazılarında ülke girişinde depozito ödeyerek OGS tarzı bir cihaz alıp ülkeden çıkarken iade etmeniz gerekiyor. Birkaç ülkede bu araçlara otoyolda kilometre başına ücret ödüyorsunuz. Böyle durumlarda en iyisi otoyolu kullanmamak sanırım. Avrupa’daki karavancı üstadlar daha açıklayıcı bilgiler verebilir.

Elektrik Sistemi

Bizim karavanımızda 3 adet 190w solar panel, 40A MPPT Akü Şarj Cihazı, 2 adet 150 Ah Toplam 300 Ah Ritar Akü, 1000-2000W Tam Sinüs Inverter mevcut. Aracımızda standart karavan cihazları ve 90lt 220 V buzdolabı dışında
günde 5-6 dk 1000W gücünde elektrik süpürgesi (gerçekte gücü 800 Wattmış),
çok sıcaklarda günde birkaç saat 50W gücünde vantilatör,
günde 3-4 dk 700 W gücünde saç kurutma makinesi,
çay yapmak için günde 20 dk civarında 500W gücünde kahve makinesi
kullanıyoruz.
Yaz tatilimizde günlük elektrik tüketimimiz 77 Ah ile 108 Ah arasında değişti. Takriben mevcut sistem ile en az iki gün, dikkatli tüketimde 3 gün hiç güneş olmadan akülerimiz yeterli olacak.

Budolabının 12 V’a Dönüştürülmesi
Daha önceki mesajlarımda buzdolabını 220V olarak kullanmamız durumunda akülerin ilk çalıştırma akımlarının yüksek olması nedeniyle zarar gördüğünü yazmıştım. Amacım buzdolabını 12 V’a dönüştürmekti. Hatta bunun için uygun kesitte kablo da çektim. Fakat sonra gerek dönüşüm yapan firmalara güvenmemem gerekse de maliyetin yüksek olması nedeniyle aküleri riske ederek 220 V kullanmaya karar verdim. Akülerde bir buçuk yıllık kullanımda bir maksimum şarj voltajı düşüklüğü oluşmadı. Ama detaylı bir ölçüm yaptırmadım. (Neyi ölçüyorlar bilmiyorum). İlerde orijinal 12 V buzdolabı almayı planlıyorum. Ama bu süreçte fiyatları çok arttı maalesef.

Tüp
Bir buçuk yıl önce aldığımız 12 kg Aygaz Karavan Tipi Tüpü hala kullanıyoruz. Ne kadar kaldığını maalesef bilmiyorum. Her gün üç dört dk. şofben, 5-10 dk ocak kullandık. Bu arada karavan tipi tüpün tek özelliği donmaması galiba.

Araç Lastikleri
Sadece kışlık lastik kullanıyorum. Ne kadar doğru bir seçim bilmiyorum. Duruma göre yazlık lastik almayı planlıyorum.

Araç Arızaları
Aracı karavana dönüştürdükten sonra Sanayide çok zaman harcadım. Arabanın şanzımanı, manifoldu, enjektörleri, ön düzeni, plastik aksamı, egzozu, tavan kliması ve daha aklıma gelmeyen birçok bölümünde yenileme ve onarımlar yaptırdım. Arabayı aldığım rakama yakın bir para harcadım. Bir kısmı acilen ihtiyaç duyulduğu için bir kısmı benim aşırı hassasiyetimden dolayı yapılan harcamalardı. Ama çok şükür artık sadece bakımlarda sanayiye gidiyorum. Yinede tatil öncesi sürekli gittiğim ustaya uğrayıp bir kontrol yaptırıyorum. Belki ilerde
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,963
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst