İnvertör İle 220 Volt Buzdolabı Kullanım Tecrübeleri

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan dogan124 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 390
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 355,945

Etiketler



Bu konuda çok fazla bilgimiz olmasa da günlük tükettiğimiz amperin , iki katını çeyrek geçse yeterlidir diye mantık yürütülürse gerçeğe yakın bir tahmin yapmış oluruz gibi düşünüyorum . Ör; elde bulunan amperin yarısı kullanılabilir ,1 ceyreklik de kosa da tutarız , en azından keyfimizi kaçırmadan tatilimizi sürdürebiliriz .:smiley: Ben ce.
Herkese sağlık dilerim.
 






Daha doğru olan tam sinüs kullanmaktır ama modifiye sinüs ile çalışmaz demek de yanlıştır. Modifiye sinüs ile de çalışır. Tam sinüs ile daha sorunsuz ve verimli çalışır. Aldığınız invertörün aşırı yüklenebilme kapasitesinin iyi olması gerekir. Bazı markalarda modifiye sinüs 600W ile 220V buzdolabı kullanan arkadaşlar var. Burada buzdolabının motor karakteristiği ve invertörün kısa süreli aşırı yük dayanımı önemli. Bu nedenle başka marka veya daha güçlüsünü denemenizi önerdim. 1000W tam sinüs alırsanız büyük ihtimalle hiç sorun yaşamazsınız tabiki.
 

Daha evvel yazmıştım: Asenkron (sincap kafes) motorlar ana sargı ve yardımcı sargı diye iki ana bölümden oluşur.Motora voltaj verildiğinde motorun içindeki bobinlerin yarattığı manyetik alanın döner olması istenir.Bunu sağlamak için yardımcı sargılara seri olarak bir kondansatör bağlanır bu kondansatör yardımcı bobine gelen voltajda ana sargılara göre uygun bir faz farkı yaratır yani motora gelen 220 volt elektrik doğruca ana sargılara girdiği halde yardımcı sargılara biraz daha geç girer. (kondansatör sebebi ile) işte yardımcı sargılara biraz geç girince motorun içinde uygun döner manyetik alan elde edilmiş olur.
şimdi biz aynı motora yine 220 volt ama saniyede 50 kere çok düzgün şekilde 0 dan 220 volta çıkmayan (yani şebeke elektriğinin aynısı olmayan) yine saniyede 50 kere 0 volttan 220 volta çıkarken düzgün değilde atlamalı duraksamalı (MODİFİYE ) voltajı verirsek hani yardımcı sargılara elektriği geç yollayan kondansatörümüz şimdi voltajı yardımcı sargılara daha farklı gecikme süresinde yollar durum böyle olunca motor içindeki ana ve yardımcı sargılar arasındaki uyumlu döner manyetik alan oluşmaz yani motor çalışmaz.
Peki ne yapacağız? ya tam sinüs dalgası üreten uygun güçte İnvertör alacağız yada
işi bilen bir yere gidip motorumuzdaki kondansatörü elimizdeki invertörle çalışana kadar deneme yanılma metodu ile uygun bir kondansatör ile değiştireceğiz.
İkinci şıkkın tek sıkıntısı böyle yapınca artık motorumuz bu seferde şehir elektriği ile çalışamaz olur.
Bununda çaresi asılında basittir hem şehir voltajı ile çalışan hemde invertörle çalışan kondansatörlerin birer uçları ikisi bir arada motara giriş ucuna bağlanır diger uçları secici bir şalterle ya bu ya öteki mantığı ile elle duruma göre ayarlanır böyle olunca hem invertörden hemde şebekeden rahatça çalışır.
saygılar
 



Sayın ince999 farklı bir deneyim yaşamışsınız. Pratik olarak benim karşılaştığım denemelerde sorunla karşılaşmadım. Sizin şansınıza belki motor tipiyle ilgili olarak da bir sorun çıkmış olabilir. Çünkü bazı motorlar kondansatör kullanmıyor. Karavanda 600W invertörle büro tipi dolapta hiç bir değişiklik yapmadan karavanda kullanan bazı arkadaşlar da var. Hatta bir seferinde uzun süreli elektrik kesildiğinde karavanın aküsüne 800W modifiye invertörümü takarak işyerinin büyük ev tipi buzdolabını çalıştırmıştım. Sorun çıkarmadı. :smiley:
---------

Daha önce de söz ettiğim gibi 220V motorların invertörle kullanımı oldukça fazla enerji tüketimine neden oluyor. Ölçtüğüm kadarıyla kullanım esnasında aküden 10-12A mertebesinde akım çekiyor. Burada invertör kayıpları ve güç faktörü gibi etkiler de akımı bir miktar arttırıyor. Kondansatör değerini doğru şekilde belirleyerek bu akımı bir miktar düşürmek mümkün olabilir. 12V kompresör takılırsa, aküden çekilen akım 3-5A mertebesinde olacaktır. Güç faktörünü düşürmek için Modifiye sinüs invertör çıkışına paralel kondansatör koymak sakıncalı olacaktır. Dalga şekli modifiye olduğundan, gerilim değişimleri esnasında yüksek akım geçişleri kondansatörde ve/veya invertörde hasara neden olabilir.

Yazının bundan sonrası biraz daha teknik olacaktır. Teknik konulara ilgi duymayan arkadaşlar atlayabilir.
Monofaze ekovat motorları kalkış yapabilmek için bir yardımcı sargı kullanırlar. Bazı motorlar kalkış kondansatörü kullanırken bazı motorlar akım rölesi kullanırlar. Yardımcı sargıya ekli olan kondansatör fazı öne çeker yani daha erkene alır. Modifiye sinüste dalga şekli trapezoid şeklindedir. Gerilim yükseldiğinde seri kondansatör akımın hemen tamamını geçirmek ister ancak seri motor sargısı yüksek endüktansı nedeniyle, akım yumuşak bir şekilde yükselir. Modifiye sinüste gerilim trapezoid şekline sahipken motordan kaynaklanan yüksek endüktif reaktans nedeniyle, akım sinüs seklinde oluşur. Ancak bu akım yüksek harmonik bileşenler içerir. 3,5,7.. gibi etkisi azalarak daha yüksek frekanslara çıkan harmonikler oluşur. Bu harmonikler motorda ses ve verim düşüklüğüne neden olurlar. Tam sinüs invertörlerin çıkışları çok daha temizdir kayda değer harmonik oluşturmazlar. Sadece distorsiyon değerine göre ve anahtarlama frekansına göre oldukça yüksek frekanslı bileşen oluşturur. Bu da genellikle duyma sınırının altındadır. Burada biraz da 12V kompresörlerden bahsetmek gerekirse, bu kompresörler 3 faz motorlardır (daha yüksek fazlı olarak da tasarlanabilir). Bu motorlar fırçasız doğru akım motoru (BLDC) olarak adlandırılırlar ve elektronik olarak 3 faz elde edilerek kullanılırlar.

Meraklısına buyurun dalga şekilleri::smiley:
Modiye sinüs gerilim dalga şekli
584024068_318.jpg

Tam sinüs gerilim çıkışı. Filtre sonrası alttaki distorsiyon kalıyor.
pwm_sinewave.png
 
Son düzenleme:


herkese selamun aleykum olabildiğince sade anlaşılır yazmaya çalıcağım yinede daha detaylı bilgi istenirse yazarım
TAM SİNUS invertör: normal şebekeye yakın ve hatta daha düzgün voltajlı elektrik verir. böylece bilgisayar dan tut ta diğer bütün cihazlar ısınmadan rahat çalışır alacağınız invertör buzdolabı çalıştıracaksanız 1000 lik te iş görür 1200 ve üzeri olaması daha iyidir ilk çalıma anında zorlanmaz .

MODİFİYE invertör:adı üzerinde şebeke elektriğine yakındır bu invertörle cihazlarınız çalışırken ısınır ve akuden tam sinuse göre daha çok akım çeker.

AKU: aku de öncelikli olan performansı dır siz tam performanslı 100 amper aku sizi rahatlıkla idare edebildiği halde 300 amper idare etmeye bilir. aku performansını değişik ölçme yöntemleri var
1:boş aku kısa sürede doldu diyor kısa sürede boşalıyorsa büyük ihtimalle sistemde problem yoksa ölmüştür
2:buzdolabı devreye girdiğinde 12,5 volt 11,5 in altına iniyorsa performansı azalmıştır 11 in altına iniyorsa bitmiş demektir normalde 0,5 lik bir değişme ancak olur.
3:akuleri sistemden ayırdın ertesi gün veya 3 gün sonra baktın daha önce 13-12,5 ölçtüğün 11 gibi veya sisteme bağladın buzdolabını çalıştırmıyorsa bitiktir.
 

IYI GUNLER DOGAN BEY.
BENDE KARAVANIMA 220V ELEKTRIK ILE CALISAN 90 LITRELIK BIR BUZDOLABI KOYDUM VE BUNU ICIN 700W SINUS MODOFIYE BIR INVERTOR ALDIM FAKAT DOLABI CALISTIRMAK MUMKUN OLMADI. BEN KONDANSATOR TAKDIRMADIM.ACABA KONDANSATOR TAKDIRSAM CALISTIRABILIRMIYIM? CEVAPLARSANIZ MEMNUN OLURUM.SAYGILARIMLA.

Kalkış kondansatörlerinin belirgin faydası var, tavsiye ederim. Ben modifiye sinus 700 watt invertör kullanıyorum. Demoraj sanırım 2 katıydı. Karavanımda 2 adet 105 AH akü bulunuyor.

Selamlar
 

Merhaba,

Bence bldc motor kullanın derim...


220vac İle Çalışan Buzdolabı Motorları, Fiziksel Olarak Sabit Kullanılacakları Düşünülerek Tasarlandıkları İçin İçlerinde Şok Emici Ve Ses
önleyici Takozlar Yoktur. Araç Üzerlerinde Kullanıldığı Zaman, Metal Haznenin İçinde 4 Adet Yayın Üzerine Oturan Mekanik Ve Sargı Grubu Sağ-sol-aşağı -yukarı Esneyerek Ve Zıplayarak Metal Hazneye Vurup Rahatsız Edici Bir Ses Çıkartırlar. Özellikle Bozuk Yollarda. Rahatsız Edici Bu Sesten Daha Önemlisi İse İlerleyen Zamanlarda Motorun İçindeki Basınç Borusunun Kırılmasına Motorun Yaydan Çıkıp Sargının Üzerine Düşmesine Ve Hatta Motorun İçerisindeki Soketin Çıkmasına Sebep Olur. Bu Zamana Kadar 1.000 Adetin Üzerinde Tamir İçin Motor Açtığımız İçin Tecrübemizle Sabittir.

12-24vdc İle Çalışan Bldc (sensorless Brushless Dc Motor) Motorlar İse, (danfoss Bd35f-bd50f Ve Benzerleri Gibi) İçerlerinde Şok Emici Ve Ses Önleyici Takozlar Vardır. Bu Takozlar Yanlızca Ses Önlemezler, 4 Adet Yayın Üzerine Oturan Mekanik Ve Sargı Grubu Sağ-sol-aşağı -yukarı Gereğinden Fazla Esnemesini Önleyerek Yukarıda Belirttiğim Basınç Borusu Kırılması, Yaydan Çıkma Ve Soketin Çıkması Gibi Sorunları Ortadan Kaldırır.

Yanlızca Fiziksel Olarak Bile 12-24vdc Bldc Motorlar 220vac Motorlara Göre Baştan 2 - 0 öndedir. Gelelim Verimlilik Durumuna...


12-24vdc Motorlar Rotorunda 4 Adet Doğal Mıknatıs Barındırırlar Ve Bu Fiziksel Özellik Motora Elektronik Sürücü İle Devir Ayarı Yapma Özelliği Kattığı Gibi (ınverter Sistem) Motorun Gücünün %50 Sine Kadar Doğal Mıknatıslar Karşıladığı İçin Ve Gaz Basıncına Göre Devir Değiştirdikleri İçin Az Akım Çekerler Isınmaları Az Olur Dolayısıylada Sabit Devir İle Çalışan Ve Silisli Sac Rotora Sahip Olan 220vac Motorlara Göre Çok Verimlidirler.

12-24vdc Motorlar Daha Verimli, 220vac Motorlar İse Fiyat Avantajlı Olduğu İçin Tercih Sebebi Olabiliyor...

220vac Motorlu Dolaplara 12-24vdc Motor Montajını İşten Anlayan Daha Önce Tecrübesi Olan Kişilerin Yapmasında Hiç Bir Sakınca Olmadığı Gibi Çevrimi Yapılacak Buzdolaplarının No-frost (rezistanslı) Ve Dijital Panelli Olmamasına Özen Gösterilmelidir. Kısaca Buzdolabında 220vac İle Çalışan Kompresör Harici Başka Bir Elektronik Kart Ve Rezistans Olmaması Gerekmektedir 220vac İç Aydınlatma Ampülü 12 Veya 24vdc İle Değişebilir.

12-24vdc Motorlar Şehirler Arası Otobüslerde, Turizm De Çalışan Midibus-minibuslerde, Vıp Araçlarda, Binek Araçlarda, Yelkenli, Yat,
motoryat, Soğutmalı Tabut, Kan Toplama Dolapları, Soğuk Zincir Gida Taşıyan Araçlar, Medikal Aşı Sevkiyatı Yapan Toptancı Araçları Gibi Bir Çok Yerlerde Kullanılan Bu Kompresörler Ve Sürücüleri Uygun Seçim Yaparsanız Sorunsuz Çalışmaktadır. Solar Cell Uygulamaları Ve Enerjinin Kısıtlı Olduğu Durumlarda İnverter İle 220vac Motor Çalıştırmak Bence Uygun Bir Çözüm Değil. Zaten Başta Bu Çözüm 220vac Motorun Fiyat Avantajı İle Ön Plana Çıkıyor Ama İyi Bir Marka Pure Sinewave İnverter Fiyatı İle 12-24vdc Motor Fiyatı Yanlızca İnverter Dolap İçin Kullanılacaksa Aşağı Yukarı Aynı.


www.atomelektronik.com
www.atomelectronic.com


 



Merhaba,

Bence bldc motor kullanın derim...


220vac İle Çalışan Buzdolabı Motorları, Fiziksel Olarak Sabit Kullanılacakları Düşünülerek Tasarlandıkları İçin İçlerinde Şok Emici Ve Ses
önleyici Takozlar Yoktur. Araç Üzerlerinde Kullanıldığı Zaman, Metal Haznenin İçinde 4 Adet Yayın Üzerine Oturan Mekanik Ve Sargı Grubu Sağ-sol-aşağı -yukarı Esneyerek Ve Zıplayarak Metal Hazneye Vurup Rahatsız Edici Bir Ses Çıkartırlar. Özellikle Bozuk Yollarda. Rahatsız Edici Bu Sesten Daha Önemlisi İse İlerleyen Zamanlarda Motorun İçindeki Basınç Borusunun Kırılmasına Motorun Yaydan Çıkıp Sargının Üzerine Düşmesine Ve Hatta Motorun İçerisindeki Soketin Çıkmasına Sebep Olur. Bu Zamana Kadar 1.000 Adetin Üzerinde Tamir İçin Motor Açtığımız İçin Tecrübemizle Sabittir.

12-24vdc İle Çalışan Bldc (sensorless Brushless Dc Motor) Motorlar İse, (danfoss Bd35f-bd50f Ve Benzerleri Gibi) İçerlerinde Şok Emici Ve Ses Önleyici Takozlar Vardır. Bu Takozlar Yanlızca Ses Önlemezler, 4 Adet Yayın Üzerine Oturan Mekanik Ve Sargı Grubu Sağ-sol-aşağı -yukarı Gereğinden Fazla Esnemesini Önleyerek Yukarıda Belirttiğim Basınç Borusu Kırılması, Yaydan Çıkma Ve Soketin Çıkması Gibi Sorunları Ortadan Kaldırır.

Yanlızca Fiziksel Olarak Bile 12-24vdc Bldc Motorlar 220vac Motorlara Göre Baştan 2 - 0 öndedir. Gelelim Verimlilik Durumuna...


12-24vdc Motorlar Rotorunda 4 Adet Doğal Mıknatıs Barındırırlar Ve Bu Fiziksel Özellik Motora Elektronik Sürücü İle Devir Ayarı Yapma Özelliği Kattığı Gibi (ınverter Sistem) Motorun Gücünün %50 Sine Kadar Doğal Mıknatıslar Karşıladığı İçin Ve Gaz Basıncına Göre Devir Değiştirdikleri İçin Az Akım Çekerler Isınmaları Az Olur Dolayısıylada Sabit Devir İle Çalışan Ve Silisli Sac Rotora Sahip Olan 220vac Motorlara Göre Çok Verimlidirler.

12-24vdc Motorlar Daha Verimli, 220vac Motorlar İse Fiyat Avantajlı Olduğu İçin Tercih Sebebi Olabiliyor...

220vac Motorlu Dolaplara 12-24vdc Motor Montajını İşten Anlayan Daha Önce Tecrübesi Olan Kişilerin Yapmasında Hiç Bir Sakınca Olmadığı Gibi Çevrimi Yapılacak Buzdolaplarının No-frost (rezistanslı) Ve Dijital Panelli Olmamasına Özen Gösterilmelidir. Kısaca Buzdolabında 220vac İle Çalışan Kompresör Harici Başka Bir Elektronik Kart Ve Rezistans Olmaması Gerekmektedir 220vac İç Aydınlatma Ampülü 12 Veya 24vdc İle Değişebilir.

12-24vdc Motorlar Şehirler Arası Otobüslerde, Turizm De Çalışan Midibus-minibuslerde, Vıp Araçlarda, Binek Araçlarda, Yelkenli, Yat,
motoryat, Soğutmalı Tabut, Kan Toplama Dolapları, Soğuk Zincir Gida Taşıyan Araçlar, Medikal Aşı Sevkiyatı Yapan Toptancı Araçları Gibi Bir Çok Yerlerde Kullanılan Bu Kompresörler Ve Sürücüleri Uygun Seçim Yaparsanız Sorunsuz Çalışmaktadır. Solar Cell Uygulamaları Ve Enerjinin Kısıtlı Olduğu Durumlarda İnverter İle 220vac Motor Çalıştırmak Bence Uygun Bir Çözüm Değil. Zaten Başta Bu Çözüm 220vac Motorun Fiyat Avantajı İle Ön Plana Çıkıyor Ama İyi Bir Marka Pure Sinewave İnverter Fiyatı İle 12-24vdc Motor Fiyatı Yanlızca İnverter Dolap İçin Kullanılacaksa Aşağı Yukarı Aynı.


www.atomelektronik.com
www.atomelectronic.com



Bundan 20-25 yıl önce buzdolabı üreten bir firmanın (Almanya) teknik servisi ile yaptığım bir telefon konuşmasını hatırlattınız bana. Teknik servise 220 volt buzdolabını araçta kullanmanın sakıncası olup olmadığını sormuştum. Teknik görevli 220 volt buzdolaplarında şok emici takoz olmadığı için araçta kulanmanın sakıncalı olduğunu söylemişti. Demek ki durum hala geçerli.

Bilgiler için teşekkürler.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,679
Mesajlar
1,522,093
Kayıtlı Üye Sayımız
166,527
Kaydolan Son Üyemiz
Selma Yörük

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst