Sayın ince999 farklı bir deneyim yaşamışsınız. Pratik olarak benim karşılaştığım denemelerde sorunla karşılaşmadım. Sizin şansınıza belki motor tipiyle ilgili olarak da bir sorun çıkmış olabilir. Çünkü bazı motorlar kondansatör kullanmıyor. Karavanda 600W invertörle büro tipi dolapta hiç bir değişiklik yapmadan karavanda kullanan bazı arkadaşlar da var. Hatta bir seferinde uzun süreli elektrik kesildiğinde karavanın aküsüne 800W modifiye invertörümü takarak işyerinin büyük ev tipi buzdolabını çalıştırmıştım. Sorun çıkarmadı.
---------
Daha önce de söz ettiğim gibi 220V motorların invertörle kullanımı oldukça fazla enerji tüketimine neden oluyor. Ölçtüğüm kadarıyla kullanım esnasında aküden 10-12A mertebesinde akım çekiyor. Burada invertör kayıpları ve güç faktörü gibi etkiler de akımı bir miktar arttırıyor. Kondansatör değerini doğru şekilde belirleyerek bu akımı bir miktar düşürmek mümkün olabilir. 12V kompresör takılırsa, aküden çekilen akım 3-5A mertebesinde olacaktır. Güç faktörünü düşürmek için Modifiye sinüs invertör çıkışına paralel kondansatör koymak sakıncalı olacaktır. Dalga şekli modifiye olduğundan, gerilim değişimleri esnasında yüksek akım geçişleri kondansatörde ve/veya invertörde hasara neden olabilir.
Yazının bundan sonrası biraz daha teknik olacaktır. Teknik konulara ilgi duymayan arkadaşlar atlayabilir.
Monofaze ekovat motorları kalkış yapabilmek için bir yardımcı sargı kullanırlar. Bazı motorlar kalkış kondansatörü kullanırken bazı motorlar akım rölesi kullanırlar. Yardımcı sargıya ekli olan kondansatör fazı öne çeker yani daha erkene alır. Modifiye sinüste dalga şekli trapezoid şeklindedir. Gerilim yükseldiğinde seri kondansatör akımın hemen tamamını geçirmek ister ancak seri motor sargısı yüksek endüktansı nedeniyle, akım yumuşak bir şekilde yükselir. Modifiye sinüste gerilim trapezoid şekline sahipken motordan kaynaklanan yüksek endüktif reaktans nedeniyle, akım sinüs seklinde oluşur. Ancak bu akım yüksek harmonik bileşenler içerir. 3,5,7.. gibi etkisi azalarak daha yüksek frekanslara çıkan harmonikler oluşur. Bu harmonikler motorda ses ve verim düşüklüğüne neden olurlar. Tam sinüs invertörlerin çıkışları çok daha temizdir kayda değer harmonik oluşturmazlar. Sadece distorsiyon değerine göre ve anahtarlama frekansına göre oldukça yüksek frekanslı bileşen oluşturur. Bu da genellikle duyma sınırının altındadır. Burada biraz da 12V kompresörlerden bahsetmek gerekirse, bu kompresörler 3 faz motorlardır (daha yüksek fazlı olarak da tasarlanabilir). Bu motorlar fırçasız doğru akım motoru (BLDC) olarak adlandırılırlar ve elektronik olarak 3 faz elde edilerek kullanılırlar.
Meraklısına buyurun dalga şekilleri:
Modiye sinüs gerilim dalga şekli
Tam sinüs gerilim çıkışı. Filtre sonrası alttaki distorsiyon kalıyor.