(Sayın Yusuf Aybek'in çalışmaları ekseninde tartışılan buzdolabı konusunda bildiklerimi ve tecrübelerimi aktarmak için hangi konunun altına yazayım diye şaşırdım sonunda tam konuyu anlatan yeni bir başlık olmasının daha iyi olacağına karar vererek bu başlığı açtım.
Konun tartışıldığı ilk başlıkları aşağıda veriyorum:
Kendi Karavanını Yapanlar; Ducato Camper - Yusuf Aybek (yaybek)
LPG İle Çalışan Buzdolabı Almak İstiyorum
Bu arada gayretli ve başarılı çalışmalarından dolayı Yusuf beyi tebrik etmek isterim)
Yaklaşık 3 yıl önce yaptırdığım karavanıma Regal R1100 marka 220 voltluk bir buzdolabı yerleştirildi. Buzdolabının anlık tüketimi 109 watt günlük toplam tüketim ise 0,6 Kw-saat olarak verilmekte idi. İlk etapta elektrik olmadığında çalıştırmak üzere küçük bir 4 zamanlı jeneratör aldım (kipor kgs980) Gücü 650 watt olan bu jeneratör buzdolabını çalıştıramadı. Yani buzdolabı ilk kalkışta 650 watt dan fazla güce ihtiyaç duyuyordu. Şartlı aldığım bu jeneratörü çok küçük ve sevimli olmasına rağmen iade ettim.
Daha sonra internet ve forumlar üzerinden yaptığım araştırmalar sonucu kalkış kondansatörü olarak isimlendirilen bir parçadan haberdar oldum. Bu parça üzerinde bir miktar elektrik yükü tutarak buzdolabına kalkışta ihtiyaç duyduğu elektriğin bir kısmını veriyor ve bu şekilde dolap elektrik hattından daha az güç istiyor. Bu anlattıklarımı anlayacak ve parçayı dolaba takacak usta bulmak ise daha zor oldu. Sonunda tahminlerimin aksine bu işi yetkili servislerden biri yapabileceğini söyledi. O günkü maliyeti yaklaşık 30 TL idi.
Burada bir bilgi vermek istiyorum. Eğer dolabı çalışır halde, yani kompresör yükte iken kapatıp tekrar açarsanız dolapta bir koruma mekanizması devreye giriyor ve bu süreçte dolap çok fazla akım çekiyor ancak dolap çalışmaya başlamıyor. Üzerindeki yükü atıncaya kadar bu işlem bir iki sefer tekrar ediyor ve sonunda kompresör devreye giriyor. Eğer kompresör boşta iken dolabı çalıştırırsanız dolap normal bir çalışma yapıyor. Yine kalkışta fazla akım çekiyor ama diğeri gibi değil.
Dolapçıda yapılan testde parçanın takılması öncesi kalkışta 1500 watt a kadar güç çeken dolap işlem sonrası kalkışta en fazla 500 watt çeker hale geldi. Bahsettiğim yüksüz başlama durumlarında da 350 watt kadar güçle kalkış yaptı. Normal çalışmada ise 90-95 watt arası güç çektiğini gözlemledik. (dolap sürekli çalışmadığı için akü kapasite hesaplarını bu değer üzerinden yapmamak gerekiyor. Bunun yerine günlük ortalama toplam değer kullanılmalı).
Bir sonraki aşama ise bu değerler ışığında uygun bir inverter almaktı. İnverterde verilecek ilk karar tam sinüs ya da modifiye sinüs seçeneği idi. Fiyatı çok yüksek olması sebebiyle ben modifiye sinüsü tercih ettim. 500-700 watt gücünde, demorajda bunun 2-3 katını verebilen, verimi %90a yakın, standby akımı düşük(0,3-0,4) bir invertörü internetten arayarak 180TL’ye buldum :
http://www.hipernex.com/pro.aspx?CID=2054&IID=23397
Test ettiğimde invertörün dolabı her durumda çalıştırabildiğini gördüm. Toplam ne kadar süre kullanılabileceğini bulmak için 90 amper sulu aküyü tam şarj edip invertör ile buzdolabını çalıştırdım. Karavan yaz sıcağında tam güneş altında durmasına rağmen günlük kullanımdaki gibi sürekli açıp kapamak yerine ancak sabah akşam kontrol için kapağını 7-8 kez açıp kapamak suretiyle dolap tam 45 saat çalıştı. Bu sürenin sonunda akü 10.5 voltun altına düşerek invertörü devre dışı bıraktı.
Normal kullanımlarda bu süreyi tutturmak mümkün değil elbette. Karavanda aydınlatma musluk radyo tv vs. devreye girince süre daha da kısalabiliyor. Ancak biraz dikkatli kullanımla hafta sonu gezilerinde bu çözümün işlediğini söyleyebilirim. Ayrıca sonradan aldığım kipor 1000 jeneratör de gerektiğinde birkaç saat çalıştırılarak açığı kapatabiliyorum.
Seyir halindeyken de (özel yaptırdığım bir pako şalter ile) karavandaki aküye araç aküsünden gelen bir hattı da bağlayarak araç şarjından istifade ediyorum ve bu şekilde dolap yolda sürekli çalışabiliyor.
Şimdilik işler yolunda gidiyor.
Selamlar
Doğan Böncü