Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan edebiyatçı Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 291
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 58,579
Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Müze yolunda bir otel. İneklerin esprisi ne bilemiyorum.

DSC05300 Large


DSC05301 Large


DSC05302 Large
 

Etiketler

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

On beş dakikalık bir yürüyüşün ardından müzenin önündeki küçük meydana varıyoruz.

DSC05326 Large


DSC05329 Large


679 Large


DSC05336 Large
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Meydanda birkaç heykel ve büyük bir kilise var.Meydandaki bu heykelin küçüğünü içeride müzede de görüyoruz. Burada fazla vakit kaybetmeden müzeye yöneliyoruz.

DSC05340 Large


683 Large


DSC05341 Large


DSC05342 Large


DSC05328 Large
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Sonunda benim için İspanya gezisinin en güzel duraklarından biri olan muhteşem müzeye varıyoruz :"Torre Galatea"

DSC05582 Large
 



Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Salvador Dali’nin 1904 yılında doğup 1989 yılında öldüğü Figueres, Rosas Körfezinden içeriye doğru uzanan verimli bir ovanın yer aldığı Emporda bölgesinin kuzeyinde küçük bir kasaba. Nüfusu 35.000 olan bu küçük kasaba Salvador Dali ile birlikte anılıyor.Dali bu küçük kasabaya bir müze armağan ederek kaderini değiştirmiş.

Buradaki Dali’nin müzesi dünyada en çok ziyaretçi gelen müze. Dali’nin mezarı da çatıdaki cam fanusun altına denk gelen müze giriş holünde. Dali yaşantısında günde 4-5 yumurta yermiş bu nedenle müzenin cephesine dev yumurtalar yapmışlar. Müzenin dış duvarlarında küçük küçük sarı oluşumlar görmektesiniz.Çıkışta bunların Katalan bölgesine has ekmekler olduğunu görüyorsunuz.
Bu bina dünyanın en büyük sürrealist objesi olarak kabul ediliyor.

678 Large


DSC05306 Large


DSC05307 Large


DSC05309 Large
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

"1904'te Figueres şehrinde doğan Dali İlk sergisini 1919'da (15 yaşında), daha sonra Dali müzesine dönüştüreceği Figueres Belediye Tiyatrosu'nda açtı.
1960 yılında Figueres belediye başkanı, yıllar önce Dali'nin ilk sergisine ev sahipliği yapmış ve iç savaşta zarar görmüş olan Belediye Tiyatrosu'nu "Dalí Tiyatrosu ve Müzesi" adıyla restore etmeye karar vermiş. Dali, müzenin her köşesini kendi tasarlamış, inşaatı ve dekorasyonuyla bizzat ilgilenmiş. Müze 1974'te açıldıysa da, Dali 1980'lerin ortasına kadar ufak eklemeler ve değişiklikler yapmaya devam etmiş. İlk günkü gibi korunan, dünyadaki en büyük Dali koleksiyonuna sahip müzeye sanatçının en büyük yapıtı demek de mümkün. Müzede, Dali'nin tasarladığı ve boyama, çizim, yontma, kuyum, hologram, stereoskopi, fotoğrafçılık ve benzeri tekniklerle yapılmış dört binden fazla eseri bulunuyor."

DSC05317 Large


DSC05310 Large


DSC05318 Large


DSC05325 Large
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Müzenin girişinde Dali’nin kafası yumurtadan bir filozof heykeli var. Heykelin arkasında müzenin ön cephesinde, girişin hemen üstündeki katın pencere ve balkonlarında, eski bir balık adam kostümü var. Bunun burada bulunuşunun ilginç bir hikayesi varmış. Dali davet edildiği toplantılara konferanslara enteresan kostümlerle katılmayı seviyormuş. Bir gün bir toplantıya bu balık adam kıyafetini giyiyor. Ancak hava alamadığı için boğulma tehlikesi geçiriyor. Bu durum onu o kadar etkiliyor ki bu kostümü müzesinin girişine koymaya karar veriyor.

DSC05351 Large


DSC05349 Large


DSC05346 Large
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Müze giriş ücreti 11 €. Giriş için iki bilet veriyorlar ve ikinci bilet başka bir binada yer alan Dali Mücevherleri Müzesi için. Müze bu mevsimde 09.30 - 18.00 arası açıkken yaz döneminde 09.00 - 20.00 oluyor. Bileti internetten alırsanız girişte sıra beklemiyorsunuz. Biz kış döneminde gittiğimiz için sıra yoktu. Ama yazın uzun bir kuyruk oluyormuş.

687 Large


DSC05345 Large


DSC05347 Large


DSC05348 Large
 




Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Müzeyi gezmeden SALVADOR DALİ'yi tanımak lazım.Onun hakkında sayfalarca araştırma yaptım. Bu araştırmalarımı parça parça alıntıyacağım. Onu tanımadan eserlerinin pek bir anlamı yok. O doğmadan önce ölen abisi,annesi, karısı Gala tanınmadan eserleri anlaşılamaz.

" Dalí 11 Mayıs 1904'te, İspanya'nın Katalonya bölgesinde bulunan Figueres kentinde, Salvador Dalí i Cusí ve Felipa Domenech Ferres çiftinin ikinci çocuğu olarak dünyaya geldi. Çiftin 1901 doğumlu ilk çocuğu, Dalí'nin doğumundan tam dokuz ay on gün önce (1 Ağustos 1903'te) sindirim yolu iltihabından ölmüş, onun ismi olan Salvador da ikinci çocuğa geçmişti. İlk çocuklarının küçük yaşta ölmesini bir türlü kabullenemeyen Dalí çifti, küçük Dalí'nin yanında sık sık ölmüş ağabeyinden bahsediyor, ilk Salvador'un bir resmini yatak odalarının duvarında tutuyor, ve Dalí'yle beraber düzenli olarak ilk Salvador'un mezarını ziyaret ediyorlardı. Bu durum, Dalí'nin küçük yaşta kendi kimliği konusunda karışıklık yaşamasına sebep oldu. Sonradan, hiç tanımadığı ağabeyi hakkında "iki su damlası gibi birbirimize benziyorduk, fakat yansımalarımız farklıydı [...] O, herhalde benim fazla mutlak olarak tasarlanmış ilk versiyonumdu." diye yazacaktı.

“'Doğar doğmaz tapınılan bir ölünün ayak izlerinden yürümeye başladım. Beni severken hala onu seviyorlardı aslında. Belki de benden çok onu.. Babamın sevgisinin bu sınırları yaşamımın ilk günlerinde itibaren çok büyük bir yara oldu benim için.”
Şöyle söylemiş bir defasında: “Altı yaşında aşçı olmayı düşünmüştüm, yedi yaşındayken ise Napolyon. O gün bugündür ihtirasım aynı çılgınlığı ile devam ediyor.”
Dalí'nin babası, sert ve otoriter karakterli bir noterdi. Annesi ise tam tersine sevecen ve anlayışlıydı ve oğlunun resim konusundaki çabalarına destek veriyordu. Dalí üç yaşındayken kızkardeşi Ana María doğdu. Evin tek erkek çocuğu olarak, annesi, kızkardeşi, teyzesi, anneannesi ve bakıcısından sürekli ilgi gören Dalí, küçük yaşlarından itibaren şımarık ve kaprisli bir karakter sergilemeye başladı.

Bir röportajında şöyle söyler: "Bu ölüm, annemi varlığının en derin yerinden sarstı. ağabeyimin pırıltısı, zekası, zerafeti, yakışıklılığı onu o kadar mutlu ederdi ki kaybı berbat bir şoktu. bunun üstesinden hiç gelemedi. ana-babamın umutsuzluğu, acısı sadece benim doğumumla hafifledi, ancak talihsizlikleri gene de bedenlerinin bütün hücrelerine sızmıştı. annemin karnındayken bile onların endişelerini, acılarını hissedebiliyordum. fetus halindeyken şeytani, iğrenç bir plasenta içinde yüzüyordum. onların kaygıları peşimi hiç bırakmadı. ağabeyimin varlığını derinden hissettim; onu benden hep daha iyi beceren, daha üstün biri gibi hissettim, varlığını beni duygulanımlarıma yabancılaştıran bir örselenme gibi algıladım… ben ahlaksız, yanlış, kötü bir çocuktum. şeytanın gölgesinde büyüdüm ve hala acı çekiyorum."
Bir yapıtında annesi elleri kanlı bir şekilde ve çok üzgün bir halde freud’un kucağında resmedilmiştir. resmin diğer tarafında bıçak tutan bir el ve onu engelleyen başka bir el görünür. dali annesinin yasını ve suçluluk duygularını sezmektedir…
Ona koydukları isim; ölmüş kardeşinin ismiyle aynıydı: Salvador. Ressam bu kardeşine ikiz kadar benziyordu. Anne babasının yatak odasında Velazquez'in Çarmıhta İsa resmiyle birlikte asılı olan kardeşinin resminin yaşayan bir aynasıydı. Böylece Salvador Dalí bir küçük despota dönüştü. Ailesinin dikkatini çekmek için yaptığı histeri krizleri, teatral hareketler alışılagelmiş şeylerdi. Uzun süre, onu fetheden kız kardeşi Ana Maria'nın doğumu bile onu düzeltmeye yetmedi. Aksine zaman geçtikçe farklılığını ifade etme isteği daha dayanılmaz hale geliyordu. Hasta çocuk; 10 yaşında yaptığı ilk self-portresinin ismiydi.
Ebeveynlerinin odasına her girdiğinde ve ağabeyinin, o ‘çok güzel çocuğun’ fotoğrafını gördüğünde bütün geceyi bu ideal ağabeyin çürüdüğünü hayal ederek geçirir. ancak kendi ölümünü ve bir tabutta olduğunu, sonunda dinlendiğini hayal ederek uyuyabilir. ressam olunca da her gece yaptığı resme bakarak uyuyacaktır. dali için resim yapmak ölümü alt etmekti. resim ağabeyi ile bir buluşma yeri ya da bağlantı nesnesi idi. güneş doğarken kalkar, uyanınca hemen yatağının yanında duran şövaleye bakar, ilk önce üzerinde çalıştığı resmini görürdü; yatarken de gördüğü son şey buydu."

Dali1


Indir
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

16 yaşındayken günlüğüne şunları yazacaktı: "bir dahi olacağım, dünya bana hayran kalacak. muhtemelen hor görüleceğim ve anlaşılmayacağım, ama bir dahi, büyük bir dahi olacağım."
1914'te annesinin desteğiyle özel bir resim okuluna yazılan Dalí, 1919'da Figueres Belediye Tiyatrosu'nda ilk sergisini açtı. Şubat 1921'de ise çok sevdiği annesini meme kanserinden kaybetti. Annesinin ölümü hakkında "hayatımda aldığım en büyük darbeydi. Ona tapardım [...] Ruhumun kaçınılmaz kusurlarını görünmez kılabilmesine hep güvendiğim bir varlığın kaybını kabullenemiyordum." Diye yazacaktı. Dalí'nin babası, karısının ölümünden kısa süre sonra baldızıyla evlendi.
Babası ile arası ise, hiç düzelmez. Annesine ise, hayrandır. Babasının, diğer kadınlara düşkünlüğünü hiç affetmez. Özellikle, sokak kadınlarından kaptığı frengi’yi annesine bulaştırması ve annesinin ölmesine neden olması, babasına duyduğu sevgisizliği, nefrete dönüştürür. Evi terk eder.
Onun için ilk söylenen hiç kuşkusuz, inanılmaz hırsı, kendine güveni ve gerçek bir deli olduğu idi.Ardından yalancı, kralcı, frankocu, kışkırtıcı, anarşist, komünist hatta faşist denmiştir... hiç kuşku yok ki bir narsisttir.
"Her sabah uyandığımda Salvador Dalí olmanın eşsiz keyfini yeniden yaşıyorum."
Sürrealist provakatör, karmaşık kişisel sembolizmin yaratıcısı, mistisizm yoluyla anlamın peşinde koşan Katalan ve eşinin ilahi imgesine tapan bir koca... Oysa Dali'nin tek derdi, yaşadıklarını ve hatta yaşayamadıklarını resimleriyle anlatmaktan ibaretti. Eserleri de kendisi gibi sıra dışı, aykırı, hırslı, dudak uçuklatacak derecede kışkırtıcı, kafasındaki abartılı imgelerini tuvale yansıtırken, ilk şaşıranın ve dehşete düşenin kendisi olduğunu söyleyecek kadar da samimi ve hatta paranoyak idi. Resimlerine baktığınızda her bir çizgisinin fırça darbesinin nasıl bir ruh hali içinde yapıldığını, nasıl bir beyinden çıktığını sorgulatan ve hayal gücünün enginliği karşısında insana ufak çıldırmalar yaşatan ve algıların kapılarını zorlayan uçuk bir ressam...
"Modern sanatın kurtarıcısı olduğuma inanıyorum. Modern zamanların tüm devrimci deneyimlerini soylu bir biçimde ve güzellikle yüceltebilen, bütünleştirebilen ve mantığa yerleştirebilen bir tek ben varım."

Tumblr m3v6apEFzF1qke3bko4 500
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

BİR DAHİ Mİ DELİ Mİ?
Herhalde Salvador Dali’yle ilgili insanların en sık sorduğu sorulardan birisi deli miydi yoksa dahi miydi sorusudur.bir röportajında kendisine sorulan ’’ deha ile delilik arasındaki sınır nerededir?’’sorusuna şu yanıtı verir:
‘Bu büyük mesele asla çözülemedi. En ünlü psiko-patolojistler deliliğin nerede başladığını, dehanın nerede bittiğini bilemiyorlar. Benim durumum daha da zor. Ben sadece bir ajan provakatör değil, aynı zamanda bir ajan simülatörüm de. Ne zaman yalan atıyorum, numara yapıyorum, ne zaman hakikati söylüyorum, asla bilemiyorum. Bu benim derin varlığımın en ayırt edici özelliği. Sık sık önemine ve ciddiyetine inandığım şeyler söylediğim oluyor; aradan bir yıl geçtikten sonra, bunların çocukça, içler acısı derecede anlamsız, saçma sapan şeyler olduğunu fark ediyorum. Her halükarda insanların dalga mı geçiyorum yoksa ciddi miyim kesinlikle bilmemeleri gerekiyor; benim de bilmemem gerek, Sürekli sorgulama halindeyim: Derin ve felsefi bakımdan geçerli Dali nerede başlıyor; kaçık ,zirzop Dali nerede bitiyor?’

Salvador Dali A Dali Atomicus 09633u


Images 1
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

KARISI GALA

Kadınlar pek ilgisini çekmiyordu.Dali’nin fikrini değiştiren olay 1926′da Gala’yla tanışmasıyla gerçekleşti. Gala; bir Rus avukatın kızı ve sürrealist şair Paul Eduard’ın eşiydi. Onu ilk defa Cadaquez’de Akdeniz’in Catalan kıyısında Hotel Miramar’ın karşı terasında gördüğünde eşiyle beraberdi. Ertesi gün saat 11′de plajda buluşmak üzere sözleştiler. Dali bu olayı tamamen sembolik bir biçimde hazırlamaya karar verdi.
Soyundu. Elbiselerini, göğüs uçlarını, kıllarını, göbek deliğini ve esmerleşen tenini gösterecek şekilde kesti, katladı. Boynuna inci bir kolye, kulağına bir kırmızı bir sardunya taktı. Traş olurken yaralanmasından esinlenerek kendi kanını süründü. Bunu balık kuyruğu, keçi gübresi ve yağla karıştırdı. Ama pencereden Gala’yı, özellikle de çıplak bronzlaşmış sırtını görünce, bu ölümcül ritüele son vererek üzerindeki partallığı ve bu vebalı tutkuyu soyunmaya karar verdi. Birkaç ay sonra tamamen aşık olarak birlikte yaşamaya başlayacaklardı. Ve o andan itibaren Gala; Dali için bir aşık, bir arkadaş, esin perisi ve model (ilk defa profilden Gran Mastrubador’da gözükür), danışman ve herşeyin ilersinde varlığının yöneticisi olacaktır. Port Lligat’de hayatlarının evlerini kurdular.

1929'dan beri beraber yaşayan Dalí ve Gala, 1934'te bir devlet nikâhıyla evlendiler. (1958'de bir Katolik düğünüyle nikâh tazeleyeceklerdi.) Aynı yıl New York'ta bir sergi açan Dalí, ABD'de büyük sansasyon yarattı ve büyük üne kavuştu.
Gala, Dali’nin labil ruhsal yapısını dengeleyip, mali ve günlük işlerini düzenlemiştir. karmaşık yaratma mekanizmalarını anlayabilen, bir tür ikizi, sekreteri, koruyucusu, ikinci rahmidir.
"Dala beni evlat edindi. Ben onun yeni doğan çocuğu, oğlu, sevgilisiydim. Gala benden ölümün etkilerini söküp attı. Delirmememin nedeni, deliliğimi onun üstlenmesidir."

Gala 02 pag 213 1


Images


Indir 1


SalvadorAndGala
 

Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

10 Haziran 1982'de Dalí'nin çok sevdiği karısı, menajeri, modeli ve ilham perisi Gala hayatını kaybetti. Gala'nın ölümünden sonra yaşama isteğini kaybeden Dalí, karısının öldüğü ve gömüldüğü Púbol Kalesi'ne yerleşti ve münzevi bir hayat sürmeye başladı.
Ağustos 1984'te Dalí, kaledeki yatak odasında bilinmeyen bir sebepten çıkan yangında bacağından yaralandı. Bu olaydan kısa süre sonra Figueres'e döndü ve Salvador Dalí Tiyatro ve Müzesi'nde yaşamaya başladı.

BEN SENİN SÜMÜKLÜBÖCEĞİNİM, LÜTFEN BENİ AFFET
Dali’nin Gala’ya olan tutkusunu Gala’nın doktorunun oğlu anlatıyor:
“Babam Gala’nın evine gittiğinde Dali’yi sevgilisinin ayaklarına kapanmış özür dilerken görmüş. Dali, ‘Ben senin sümüklüböceğinim. Lütfen beni affet’ diyerek yerde bir sümüklüböcek gibi sürünüyormuş.”

Salvador dali
 



Ynt: Flamenkonun Büyüsünde İspanya: Barselona,girona,figueres

Müzeye girince ilk önce küçük bir avlu ile karşılaşıyoruz. Bu avludaki her şeyin bir anlamı var.

DSC05379 Large
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.

BENZER KONULAR



GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,624
Mesajlar
1,521,247
Kayıtlı Üye Sayımız
172,270
Kaydolan Son Üyemiz
Engin paslı

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst