Elektrik şemaları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan kenan4012 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 81
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 41,052
Ynt: Elektrik şemaları

fsirin' Alıntı:
alpernbugra arkadaşımız güzel konulara değinmiş.


Redresör olarak iki tip cihaz kullanılabiliyor. Genellikle kullanılan redresörler, akıllı şarj cihazlarıdır. Bu tür cihazlar akım kaynağı esasına göre çalışır ve en fazla 14.4V veya civarında gerilime kadar çalışırlar. Bu tür bir şarj cihazının kullanılması esnasında akıllı şarj cihazının doğru bir şekilde şarj yapabilmesi için akü bağımsız olarak şarj edilmeli, yaşam mahallinin 12V ihtiyacı için ayrı bir redresör kullanılması yerinde olur. Karavanda hassas elektronik cihazlar var ise en doğru çözüm de budur. Ayrıca araçtan akü şarj ediliyorken de araçtan gelecek 14.4V gibi gerilimlere karşı da önlem alınması gereklidir.


Benim genellikle basit olarak önerdiğim araçta, kullanılan bütün 12V'luk cihazların en az 14.4V'a kadar sağlıklı çalışabilenlerden seçilmesidir. Bu durumda 13.8/14.4V gibi gerilimler verebilen bir redresör kullanmak hem akü şarjı hem de yaşam mahallinin enerji ihtiyacını giderecektir. Böyle bir sistem kurulması durumunda önceki şemadaki gibi bağlantı daha kullanışlı olacaktır. :smiley:
"Akü bağımsız olarak şarj edilmeli" derken, redresör ile şarja başlamadan önce, yaşam aküsünü araç aküsünden ayırmayı mı, solar panelden ayırmayı mı kastediyorsunuz?
Ayrıca yukarıdaki her iki şemada da redresörün aküye bağlanmasında pratikte hiç bir fark yokmuş gibi görünüyor. Öyle değil mi?
 

Etiketler
Ynt: Elektrik şemaları

Redresör şarja başlamadan önce elbette araç akünüzü ve yaşam akünüzü birbirinden ayırmanız gerekir. Redresörlerin modellerine göre şarj gerilimleri değişebiliyor bu değer 14,4 Voltun üzerinde çıkabilir. Normalde araç üzerindeki alternatörünüz 14,2-14,4 Volt arası gerilimle şarj yapar ancak sabit akım değil sabit gerilim şarjı yapar bu yüzden elektronik aksama zarar vermez.
 

Ynt: Elektrik şemaları

alpernbugra' Alıntı:
Redresör şarja başlamadan önce elbette araç akünüzü ve yaşam akünüzü birbirinden ayırmanız gerekir. Redresörlerin modellerine göre şarj gerilimleri değişebiliyor bu değer 14,4 Voltun üzerinde çıkabilir. Normalde araç üzerindeki alternatörünüz 14,2-14,4 Volt arası gerilimle şarj yapar ancak sabit akım değil sabit gerilim şarjı yapar bu yüzden elektronik aksama zarar vermez.


Ben redresörümle istersem her iki akümü de birlikte şarj edebiliyorum. Redresörümün 13.8 ve 14.4V seçenekleri var. Acelem yoksa 13.8V ile, hızlı şarj istiyorsam 14.4V ile şarj ediyorum. Kamplarda elektrik aldıysam, 13.8V ile her iki akümü de redresöre bağlı tutuyorum. :smiley: [SIZE=78%] [/SIZE]



Kurşun asit akülerin sağlıklı şarj edilebilmesi için zaten akıllı şarj cihazları sabit akımla değil akım sınırlamalı olarak şarj yapar. Redresör üzerinde belirtilen "sabit akımla şarj" aslında akım sınırlamasıdır. Belirlenmiş en fazla şarj gerilimini aşmamalıdır. Genel olarak 14.4V değerine ulaşıncaya kadar akım sınırlamalı şarj yapılır 14.4V değerine ulaşıldığında bu gerilim değeri aşılmaz akım azalmaya başlar. Aynı durum alternatör şarjı için de geçerlidir. Ancak alternatörlerde akım sınırlama özelliği yoktur. Alternatörler konjektörün tipine göre, 13.8 ila 14.4V arasında sabit gerilim üretirler. Bu durumda da bahsettiğiniz türden sabit hassas elektronik cihazlar varsa zarar görebilir.


Bir de aklıma geldi eğer redresör olarak eski tip "tristörlü" şarj cihazlarını kasdediyorsanız kontrolsüz şarjları nedeniyle kimseye öneremeyiz.
 

Ynt: Elektrik şemaları

Araç çalışırken ancak araç aküsü yaşam aküsü ile birleşebiliyor. Redresör var iken aracı çalıştırmıyorum, çalıştırsam bile arada arada manuel olarak ayırabiliyorum.
Diyelim ki hata yaptım. Redresör devrede iken arabayı çalıştırdım , iki aküyü birleştirdim. Redresör bir yerden, araç şarj dinamasu diğer taraftan şarj ederse ne olur?
Redresörümü Ferhat Bey 13.8 Volta ayarlamıştı. Şarj dinamasu 14.4 Voltan şaşmıyor. Bir yerleri yakarmıyım?


Sanırım güneş enerjisi olan sistemlerde de aynı tehlike söz konusu.




Ben 13.8V çıkışa göre ayarlanmış redresörü direk yaşam aküsü kutup başına değil de yaşam aküsü ile yük başlangıcını sağlayan 50 amperlik şaltere sigortadan geçirerek bağladım. Şimdiye kadar buzdolabı ve kullandığım DC led ve lambalar ve inventöre bağladığım notebook, pil şarj, vantilatör gibi ekipmanlar 3 senedir yanmadı. Ama redresör yaşam aküsüne bağlanmalı sonucu çıkarsa sistemi değiştiririm.
 

Ynt: Elektrik şemaları

bartek' Alıntı:
Araç çalışırken ancak araç aküsü yaşam aküsü ile birleşebiliyor. Redresör var iken aracı çalıştırmıyorum, çalıştırsam bile arada arada manuel olarak ayırabiliyorum.
Diyelim ki hata yaptım. Redresör devrede iken arabayı çalıştırdım , iki aküyü birleştirdim. Redresör bir yerden, araç şarj dinamasu diğer taraftan şarj ederse ne olur?
Redresörümü Ferhat Bey 13.8 Volta ayarlamıştı. Şarj dinamasu 14.4 Voltan şaşmıyor. Bir yerleri yakarmıyım?


Sanırım güneş enerjisi olan sistemlerde de aynı tehlike söz konusu.
[SIZE=78%]Bir problem olmaz. Redresör 13.8V üretiyor. Bağladığınız yerde 14.4V olduğu durumda gerilim redresör değerinden fazla olduğundan çıkış vermeyi kesecektir. Yani bütün şarjı en yüksek gerilim veren karşılayacaktır.[/SIZE]
bartek' Alıntı:
Ben 13.8V çıkışa göre ayarlanmış redresörü direk yaşam aküsü kutup başına değil de yaşam aküsü ile yük başlangıcını sağlayan 50 amperlik şaltere sigortadan geçirerek bağladım. Şimdiye kadar buzdolabı ve kullandığım DC led ve lambalar ve inventöre bağladığım notebook, pil şarj, vantilatör gibi ekipmanlar 3 senedir yanmadı. Ama redresör yaşam aküsüne bağlanmalı sonucu çıkarsa sistemi değiştiririm.
Aslında her iki türlü de bağlamak mümkün. 13.8V'a ayarlanmış redresörlerin içinde küçük bir yük direnci var. Bu da doğrudan bağlı olduğunda boştayken aküden enerji çalacak demektir. Büyük bir akım değil ama bir ay içinde aküyü bitirir. Bu nedenle doğrudan bağlama durumunda kullanılmadığı zaman bir anahtarla ayırmakta fayda var. Bence en doğrusu yaşam mahallindeki şalterle ayrılabilen yerde olması. Tabii ki bu durumda aküdeki gerilimin de kontrol edilip hatlarda gerilim düşümü olup olmadığına dikkat etmek lazım.
 




Ynt: Elektrik şemaları

berkcantp' Alıntı:
Benim araç ve yaşam akümün her ikiside jel şarza bağlarken 15 aydır ayırım yapmadan bağlıyorum sorun varmıdır veya kontrolü nasıl yapılır.
Sorun olsaydı çoktan bozulurdu. ;D
Problem şöyle olabilir. Zaten dolu olan, akünüzü uzun süre 14.4V değerinde şarjda tutarsanız bozabilirsiniz.
Akülerinizi en basiti voltmetre ile takip edebilirsiniz. Aşırı şarjdan ve aşırı deşarjdan kaçının aküleriniz uzun yıllar hizmet edecektir. :smiley:
 

Ynt: Elektrik şemaları

fsirin' Alıntı:
Ben redresörümle istersem her iki akümü de birlikte şarj edebiliyorum. Redresörümün 13.8 ve 14.4V seçenekleri var. Acelem yoksa 13.8V ile, hızlı şarj istiyorsam 14.4V ile şarj ediyorum. Kamplarda elektrik aldıysam, 13.8V ile her iki akümü de redresöre bağlı tutuyorum. :smiley:



Kurşun asit akülerin sağlıklı şarj edilebilmesi için zaten akıllı şarj cihazları sabit akımla değil akım sınırlamalı olarak şarj yapar. Redresör üzerinde belirtilen "sabit akımla şarj" aslında akım sınırlamasıdır. Belirlenmiş en fazla şarj gerilimini aşmamalıdır. Genel olarak 14.4V değerine ulaşıncaya kadar akım sınırlamalı şarj yapılır 14.4V değerine ulaşıldığında bu gerilim değeri aşılmaz akım azalmaya başlar. Aynı durum alternatör şarjı için de geçerlidir. Ancak alternatörlerde akım sınırlama özelliği yoktur. Alternatörler konjektörün tipine göre, 13.8 ila 14.4V arasında sabit gerilim üretirler. Bu durumda da bahsettiğiniz türden sabit hassas elektronik cihazlar varsa zarar görebilir.


Bir de aklıma geldi eğer redresör olarak eski tip "tristörlü" şarj cihazlarını kasdediyorsanız kontrolsüz şarjları nedeniyle kimseye öneremeyiz.
Araç aküsü aracın tesisatına bağlıyken şarj işlemi üreticiler tarafından kesinlikle tavsiye edilmemektedir. Bazı araçların motor bölümünde aküyü şarj etmeden önce mutlaka sökün gibi uyarılar görebilirsiniz.Alternatörde akım sınırlama özelliği yoktur ve bulunmamasıda gerekir.
Bazı arkadaşlar şarj konusuna takılmışlar eğer şarj cihazınız sabit gerilimle şarj yapıyor ise cihazlarınız bağlı iken şarj yapabilirsiniz.
Eğer sabit akım şarj cihazı ise şarj yaparken cihazlarınızı aküden ayırınız.
 





bu konuyu uzun süredir takip ediyordum. harika bi çalışma olmuştu. yapmayı düşündüğüm vw t2 için kullanmayı düşünüyordum. ama ne yazık ki şu anda şemaların hiç birini göremiyorum. kullanmamda sakınca var mı ve şemaları nasıl görebilirim. saygılar
 

bu konuyu uzun süredir takip ediyordum. harika bi çalışma olmuştu. yapmayı düşündüğüm vw t2 için kullanmayı düşünüyordum. ama ne yazık ki şu anda şemaların hiç birini göremiyorum. kullanmamda sakınca var mı ve şemaları nasıl görebilirim. saygılar
Forumda bir yerde eski konularda ki resimlere nasıl ulaşabileceğiniz ile ilgli bir konu açılmıştı araştırırsanız bulabilirsiniz. Kolaylık olması açısından aşağıdaki link işinize yarayacaktır.

http://www.gezenbilir.com/f/index.php?topic=83695
 

Merhabalar,

Gezenbilir sayfasında yeni kullanıcılardanım, benim de bir çekme karavanım var. Karavanımda yaşam aküsü vardı, güneş paneli ve şarj cihazını kendim bağladım ancak tesisatı geliştirmek için önerilere ihtiyacım var. Sizden ricam sitedeki sorundan dolayı ekli dosyalara ulaşamıyorum. Zahmet olmazsa bu sayfadaki en güncel elektrik şemasını benimle paylaşabilir misiniz?
Şimdiden teşekkürler,
 

220v Harici kaynak yaşam Aküleri ve karavan 12V Sistemini ayrı ayrı bağımsız olarak ( yaşam Aküleri çabuk ve tek şarj başına şarj olmaları için ayrıca elektrik alınan kamp alanlarında Aküleri gereksiz kullanmamak için ) beslemiş olsa sistem için araya 220V to 12V , 16.7A ‘lik bir (RSP-200-12, 12VDC 16.7A PFC 200W SMPS, MEANWELL gibi) Adaptör ile kroki nasıl olabilir.
Konuya katkısı olan herkese selamlar .
 

220v Harici kaynak yaşam Aküleri ve karavan 12V Sistemini ayrı ayrı bağımsız olarak ( yaşam Aküleri çabuk ve tek şarj başına şarj olmaları için ayrıca elektrik alınan kamp alanlarında Aküleri gereksiz kullanmamak için ) beslemiş olsa sistem için araya 220V to 12V , 16.7A ‘lik bir (RSP-200-12, 12VDC 16.7A PFC 200W SMPS, MEANWELL gibi) Adaptör ile kroki nasıl olabilir.
Konuya katkısı olan herkese selamlar .
.

Nedense virgüllerden tassaruf etmeniz ve benim de maalesef sıklıkla yaptığım gibi, söylenmek istenenlerin hepsini tek cümleye yüklemeniz yüzünden, yazınızı sökmem kolay olmadı... :yum:

Anladığım kadarıyla tüketicileriniz için kalteli (Smps) ikinci bir şebeke dolum cihazı kullanarak, akülerinizi yormama tasarımınız , karavancı dünyasına yabancı bir uygulama. En azından ben hiç rastlamadım.

Bu da bence sorunuza sahadan bir cevap olarak; milyonlarca tecrübeli karavancının, bağlantının değişik dizaynını gerekli görmediklerini işaret etmekte. ( Akıllarına gelmediklerini düşünmeyin, sizin gibi cin gibidir köftehorlar :yum: )

Üstelik akünüz bu durumda, belki sadece bir çeşit iletken rolü oynuyor ve böylelikle düşündüğünüz derecede yorulmuyor da olabilir ?
Umarım çıkış noktanızdan eminsinizdir ?

Şebekeye tek günlük bağlanmalarda bile, hangisinin daha boş olduğunu bilmediğiniz akülerin beraberce ve yeterli dolumu ise zaten sorun olmamalı ?

Ayrıca tedirginliğinizde haklı olsanız da, çabanıza değecek kazancı hesaplamak, bence pek kolay değil.
Örn. Şebekeye bağlanma sıklığınız ? Manuel kullanımda unutkanlık ?...

En doğru ve yeterli cevabı ise, @fsirin den alabilirsiniz...

.
 
Son düzenleme:



Aküleri gereksiz kullanmak: siz dışarıdan elektrik enerjisi alıp bunu kullanmaya başladığınızda sistemdeki aküler o an için hiç bir şekilde kullandığınız aletlere elektrik göndermez tam aksine kendilerini doldurmaya; tam dolu iseler bu seferde dinlenmeye çekilirler.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,786
Mesajlar
1,523,756
Kayıtlı Üye Sayımız
166,601
Kaydolan Son Üyemiz
muradmammad

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst