Ynt: Çekme Karavanımı Teslim Aldım....
Arkadaşlar , bana mail atan Serkan bey Pino karavana ısmarlamayı düşündüğü 4 m veya üzeri ölçülerde bir karavan için endişelerini paylaşmış . Bu sorular daha önce de soruldu ancak Serkan bey'e toplu bir cevap olması açısından tekrar kaleme aldım , siteye yeni katılan arkadaşlara da faydalı olmasını ümit ederim . Sorulara bilgim dahilinde cevap verdim ancak bu cevabı burada da paylaşmayı uygun gördüm , cevaplar benim kaanaatlarımdır , eksik gedik görürseniz bilgilendirmenizi rica ederim .
selamlarımla ,
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Berkhan bey merhaba,öncelikle karavananız hayırlı olsun güzel,sorunsuz tatiller geçirmenizi dilerim.Bende 4 metre veya üzeri pino karavan almak istıyorum.Al-Ko şası olduğu için tercih edeceğim ama mobilya,cam ve tesisat konusunda endişelerim var.Çünkü ben karavan ile 1 aylık yolculuklara çıkmak istiyorum ve doğal olarakda sorun yaşatmamasını ümit ediyorum.Karavana aşağıda yazacağım parçaları ekletmeyi planlıyorum,bu malzemelerde 15-20 bin tl civarında tutuyor.Benim endişemde içine bu kadar masraf yapmaya değermi beni 2-3 yıl sonra bir yurtdışı turunda ciddi sorunlar yaşatırmı.Pino kullanıcısı olarak yorumlarınızı rica edeceğim.Ve asıl konu lastikler,bende en az 1000 kg lık yük indeksli lastik düşünüyorum ama hala ne olabileceğini bulamadım.Hem aşağıda taktırmayı düşündüğüm parçalar hemde pino şasi hariç üst tarafı ile ilgili genel fikirlernizi belirtirseniz benim gibi evhamlı bir karavan sevdalısını mutlu edersiniz.iyi günler.
4* 150 esnek güneş paneli (karavanın üstündeki yer durumuna göre panel sayısında toplam 600w civarı olacak şekilde farklı alternatifler olabilir)
4* 130 ah varta marin tipi akü (karavanın yer oranında göre akü sayısında toplam 500 w civarı olacak şekilde farklı alternatifler olabilir)
40 amp şarj regülatörü
2500 w tam sinüs inverter
100 lt temiz su deposu (dışarıdan dolum özellikli)
50 lt atık su deposu (banyo ve mutfak için)
Dış bölümden ulaşılabilen dış kasetli 19 lt kapasiteli wc (dometic 976)
Isınma için eberspacher D2 (7-8 lt yakıt deposu eklenecek uygun yere) veya truma gazlı ısıtma sistemi
Dometic buzdolabı
Truma klima
Tente
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Merhaba Serkan bey , İyi dilekleriniz için teşekkür ederim ,mail adresinizden çıkarabildiğim kadarıyla isminiz Serkan , eğer değerlendirmem hatalıysa özür dilerim . Aşağıda dilim döndüğü kadar sorularınıza cevap vermeye çalışayım , bu sorularınızı ve değerlendirmelerimi Gezenbilir platformunda çeki karavan bölümünde de paylaşacağımı bilmenizi isterim .
selam ve sevgiler ,
Berkhan
- Bende 4 metre veya üzeri pino karavan almak istıyorum ...
-- 4 m karavan yeterli gibi görünüyor ancak ön bombeli kısımda yer alan 120 x 200 cm ölçüsünde yatakta yatarken , bombeli kısımda yatan kişi özellikle kışın karavan duvarına değdiği için donuyor , ayrıca yataktan doğrulurken uyku sersemi kafayı karavanın kenarına çarpıyor . Ben bu durumu izale etmek için bombenin içini ( yatağın üstünü ) boydan boya yumuşak yastıkla dolduruyorum ve bu yastıklara dayanıyorum . Bu da yatak ölçüsünü 90 -100 cm civarına düşürüyor . Kışın iki kişi yatarken fena olmuyor da yazın daha denemedim . Aklıma gelmişken yatak süngeri üzerine aldığım 120 x 200 ölçüsünde VİSKO ped ile çok konforlu bir biçimde uyuyabiliyoruz ...
Karavancı duayen arkadaşlar her ne kadar " ne kadar küçük o kadar rahat yol yapar fikrinde olsalar da , ben yatak ölçüsünün en az 130 cm olması ve banyonun biraz daha fazla yer sunması gerektiğine inanıyorum . Bu durumda 4.25 m veyahut 4.5 m , iç yerleşimi iyi planlanmış , bu ekstra santimetrelerin yatak ve banyo lehine kullanıldığı bir karavan iki kişiyi uzun yolculuklarda rahat ettirir düşüncesindeyim . Her türlü şase emniyetine sahip bir karavanın yolda sıkıntı yaratacağını düşünmüyorum . Benim karavanım 4 metre ve 1250 kg azami müsaade edilen ağırlığa sahip . Karavanın , karavanı çekecek araca olan ağırlık oranının % 80 ' in altında olması gerekiyor . Google'da "what tow car " şeklinde bir arama yaparsanız karşınıza çıkacak olan http://www.towcar.info/basic_index.php ve benzeri sitelerde karavanınızın ve arabanızın özelliklerini verip aracınızın düşündüğünüz karavana uygun olup olmadığını anlayabilirsiniz .
- Al-Ko şası olduğu için tercih edeceğim ama mobilya,cam ve tesisat konusunda endişelerim var.Çünkü ben karavan ile 1 aylık yolculuklara çıkmak istiyorum ve doğal olarakda sorun yaşatmamasını ümit ediyorum.
-- Alko Şasi belirleyici bir unsur ,yol güveniği açısından doğru seçim gibi . mobilyaya gelince Pino Karavan kavak kontra üzeri cila ile mobilyayı oluşturuyor , cilanın elle atılması sonucu farklı yoğunluklar sebebi ile kapılarda dönmelere rastlanabiliyor ancak bu durumda firma telafi için elinden geleni yapıyor . Pencerelerle ilgili yenileme çalışmaları vardı . Ben karavanımı kışın teslim alıp iki ay İstanbulda içinde yaşayıp Antalyaya kadar yol yaptım . Tozlu yollara girmedim , toz alma konusunda nasıl davranacak henüz bilmiyorum , problem çıkarsa paylaşırım . Tesisat konusunda belirttiğim ergonomik sıkıntılar haricinde herhangi bir sıkıntım şimdiye kadar olmadı .
- 4* 150 esnek güneş paneli (karavanın üstündeki yer durumuna göre panel sayısında toplam 600w civarı olacak şekilde farklı alternatifler olabilir)
- 4* 130 ah varta marin tipi akü (karavanın yer oranında göre akü sayısında toplam 500 w civarı olacak şekilde farklı alternatifler olabilir)
-- Güneş enerjisi ile karavanın kendi elektriğini üretmesi ideal bir durum ancak kullanılan akülerin ağırlığı bir hendikap , bunun yanısıra doğada ve kış mevsiminde de yapılacak gezilerde enerji üretimini çeşitlendirmek gerektiğini düşünüyorum . Bana göre güneşli yaz aylarında 2 x 150 w güneş paneli ve 2 x 130 w akü yeterli olacaktır , kışın ise havalar bulutlu iken panel başına şarj miktarı çok düşük olacağından 4 panel bile aküleri şarj etmeye yetmeyecektir . Bu durumda akülerin sağlığı açısından dışardan şarj ile panellere destek olmak gerekir . Kampinglerde ve 220 V bağlantısının olduğu yerlerde aküleri şarj edebilmek için bir şarj aleti almak gerekiyor . Ben Black and Decker ' in jel aküleri de sarj eden cihazını "Black&Decker BDSBC30A" aldım . Yine kış günleri için kışa girerken 220 V bulamayacağım arazi şartlarında kullanmak üzere "Aksa AAP-2000İ Benzinli Inverter Jeneratör 2kVA (4 Zamanlı Motor) " jeneratörü Gezenbilir platformundan bilen bir dostun tavsiyesi üzerine alacağım . Önümüz yaz olduğu için - şimdi bile 2 x 135 w güneş paneli ve 2 x 105 amp. jel akü haydi haydi yetiyor . Bendeki bu sistem ağırlığı 120 kg geliyor , sizin düşündüğünüz sistem ise 200 kg ' nin üstüne çıkar , aradaki ağırlık farkı çok belirleyici bir fark . Gerekirse daha sonra da sisteme ilave panel ve akü imkanı olur . Eğer 4 akü kullanma fikrinizi değiştirmek istemiyorsanız 2 aküyü arka oturakların altına karşılıklı olarak monte ettirmenizi tavsiye ederim . ( yük dengesi bakımından ) , Bu tesisatın uzamasına sebebiyet verir ancak bana göre olması gereken bu .
- 40 amp şarj regülatörü .
-- Şarj regülatörünü ve sisteme bağlanan sigorta şalterlerini aşağıya akülerin yanına monte ediyorlar , şarj regülatörünün üstündeki likit kristal ekrandan anlık şarj durumunu takip edebilmelisiniz , bu sebeple ben yerini değiştirtip mutfak tezgahının yatağa yakın kısmına , göz hizasına taşıttım yoksa her seferinde karavanın dış depo kapısını açıp yere dizlerimi koyup başımı depo kapağından içeri uzatıp paneller şarj ediyormu etmiyor mu kontolunu yapmam gerekecekti .
- 2500 w tam sinüs inverter
-- Kullandığımız invertörler arıza uyarı sinyal sesine sahiptirler , ayrıca sadece akülerden enerji kullanıp 220 kullanmadığımız durumlar çokça yaşanıyor . Karavanı terk ederken , gece uyurken emniyet açısından inverteri kapatmayı tercih ediyorum . Bu durumda yine karavanın dışına çıkıp kapağı açıp içeri eğilip invertör üzerindeki açma kapama düğmesini bulup kapatmam , daha sonra kullanmak istediğimde tekrar açmam gerekiyor . Halbuki karavanın kapı girişinde sağda kapaklı bir kontrol paneli var ve tüm açma kapama şalter ve butonları burada , inverterin açma - kapama butonunun ve sistem sigortalarının kontrol paneline taşınmasını tavsiye ederim .
Pino karavanın standart olarak kontrol paneli arkasına yerleştirdiği bir regülatör var , bu regülatör aküleri uzun dönemde tüketiyor ve üstündeki fan da sürekli ses yapıyor . Zaten bir inverter kullanıyorsunuz , bu alet fazla . Kendi 220 V elektriğini üreten bir karavan için gereksiz bir alet . Sistemden çıkarılması gerekiyor , ancak imalatta kullanılan kablolama şekli standart olduğu için bunu zamanında talep etmek gerekiyor .
- Isınma için eberspacher D2 (7-8 lt yakıt deposu eklenecek uygun yere) veya truma gazlı ısıtma sistemi
-- Eberspaecher D2 kullanıyorum , çok etkili , açtıktan sonra 3-5 dakika içinde karavanın içini atletle kalacak kadar ısıtıyor ( -3 / 5 derecede ) , otomatik olarak duruyor ve devreye giriyor . Deposu ise ön ambarda . Pino karavandaki montajda kontrol düğmesini oturma koltuğunun altına koymuşlar , ilk fırsatta yerini değiştirip karavanın girişindeki kontrol paneli dolabının içine veyahut yine aynı bölgede kolay erişilebilinir bir yere monte ettireceğim , sizin de bu şekilde monte ettirmenizi öneririm . Ben montaj dahil 3000 TL ( 1000 Euro ) ödedim , güncel fiyat kontrolu yapmanızı öneririm . Şimdi baktım internette fiyat bulamadım , muhtemelen günlük fiyat veriyorlar...
- Dometic buzdolabı .
Kullanmadım , 12 voltsa dadından yinmez ...
- Truma klima
Kullanmadım , 12 voltsa dadından yinmez ...
- Televizyon ( 12 V ) Ben hem arçelikte hem Vestelde buldum 22" , usb girişli ve fiyatı 500 TL civarında ..
-- Televizyonu siz yazmamışsınız ben yazdım , gerekirse diye
.
Şimdi yukarda belirttiğiniz bütün aletler 12 V ile çalışıyor , 220 volta sadece laptop , tablet , telefon şarjı için ihtiyacınız olacak , eğer bir oto radyosunu ( mp3 çalan ve USB girişi olan ) sisteme entegre ederseniz karavanda 220 volta çok az ihtiyaç duyacaksınız . Bu sebeple 2500 W tam sinüs inverter yerine en fazla 1000 W veyahut daha düşük kapasitede tam sinüs inverter yetecektir ( elektronik aletlerin sağlıklı şarjı için tam sinüs inverter gerekmekte ) . Bu konuda varsa sistem kurucunuzdan doğru danışmanlık almanızı tavsiye ederim .
- 100 lt temiz su deposu (dışarıdan dolum özellikli)
Ok...
- 50 lt atık su deposu (banyo ve mutfak için)
Atık su deposu koymama konusunda beni ikna ettiler ama gerekli olduğunu düşünüyorum , karavan altına çiş yapmış gibi duruyor ayrıca Avrupa gezisinde ne olur incelemek lazım , yakında Viyanaya gideceğim ( uçakla) ,sorup soruşturmaya niyetim var , bilgim olursa paylaşırım...
4 m Pino karavanda aküleri yatağın altına gelen depolama alanına yerleştiriyorlar , aynı alanda 100 litrelik temiz su deposu ve pis su deposu da bulunacak ( gerçi su miktarında fazla bir değişim olmayacaktır , su bir depodan öbürsüne aktarılacak nede olsa .
- Dış bölümden ulaşılabilen dış kasetli 19 lt kapasiteli wc (dometic 976)
-- Bence iyi seçim ... kasetin taşıma tekeri varmı ?
- Benim Ekim : Banyoya sıcak su üreticisi koydurdum , ancak zannediyorum içi buz tuttu ve birşeyler patladı , su kaçırıyor . Sıcak su ihtiyacı olursa boyler tercih edilmeli belki de ( biraz pahalı tabiki ) .
- Ben içme suyu bidonunun içine koyulan küçük bir dalgıç pompalı sistem oluşturup evyenin yanına monte edilen ekstra elektrikli bir muslukla kolaylıkla içme suyunu musluk vasıtası ile kullanıyorum. Çok rahat oldu...
- Ve asıl konu lastikler,bende en az 1000 kg lık yük indeksli lastik düşünüyorum ama hala ne olabileceğini bulamadım.
- 2015 yılı Boat Show tekne fuarında çok ciddi büyüklükte mekan tutmuş olan Ateş Otomotiv ( www.atesotomotiv.com.tr ) isimli römork imalat firmasının sahibi ile uzun uzun sohbet etme fırsatım oldu . İnternet sitesinden her türlü bilgiye erişebilirsiniz . Sahibi Tuğrul Bayramcı - Makine Yüksek Mühendisi , İTÜ . Sitede görüldüğü üzere her türlü römork imalatı var ve ürünlerine " ULUSAL TİP ONAY BELGESİ " veriyorlar...
Benim ilgim standlarında gördüğüm standart üretim ( saç ) römork jantlarıyla ilgili olmuştu . Pino karavan sahibi Faruk bey , 14" janta uygun en yüksek taşıma kapasitesine sahip lastiklerin karavanıma taktığı lastikler olduğunu söylediği için 4 bijonlu ve bijon araları 10 cm olan 15" jant ve 1000 kg taşıma kapasitesine sahip lastik peşindeydim .
Tuğrul bey ( ateşotomativ ) bana ellerinde her türlü jant olduğunu , hatta Almanyadan taşıma kapasitesi yüksek özel yük lastiği ithal ettiklerini söyledi . Fiyatlarını ise satın alma zamanı geldiğinde öğrenmemi söyledi ( ne kadar haklıymış
.
Dolayısı ile 1250 kg ( benim karavanım ) ile muhtemelen 1400 kg ( sizinki ) için uygun lastik ve jant kendilerinde bulunuyor . Eğer 4 bijonlu bir şaseniz olursa 14" jant ve uygun lastik , 5 bijonlu şaseniz olursa uygun jant ve lastik kendilerinde var . Ayrıca 5 bijonlu 15" jant ve lastik diğer yerli ve yabancı markalar içinde de var .
Pino karavana imalat aşamasında 15" jant ve bilinen ve güveneceğiniz marka , en az 1000 kg taşıma kapasiteli lastik takmasını isteyin . Lastiğin markasını verin , gerekirse fark verin . Bunun paranoya olduğunu söyleyeceklere kulak asmayın ( bana söylendi ... ) 80 - 100 km hızla giderken ( yasal sınır 80 km , zaman zaman sollamalarda 100 / 110 km 'yi rahat rahat görüyoruz ) . Bu hızda gümleyen lastik hikayeleri duydum . Doğru mu , yanlış mı bilmiyorum , düşünmek bile bir tuhaf ediyor insanı ..