Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan lamella Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 67
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,801
Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Bunu yeni nesil turbo dizel araçlarda denemeyin üç kuruş tasarruf edeyim derken 5-6 bin ytl masraf çıkar.
 

Etiketler

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Abdullah Bey, evet xl-7'ye koyuyorum. Ondan önce de Fiat linea 1,3 multijet ve renault clio symbol 1,5 dci 65 bg'ye koyuyordum. Her birini 2 yıl-40.000 km civarı kullandım, hiçbir sıkıntı yaşamadım. (Linea sorun çıkardı, ama yakıtla alakalı değildi.) Aslında sıkıntıyı bırakın, arada bir fark hissetmedim, çekiş duman vs. aynı.

Fiyat hesabına gelince, ben bazyağı elime bedava geçtiği için para vermiyorum, zaten her zaman değil elime geçtikçe kullanıyorum. Piyasada 10 numara yağ diye satılanlara ise dikkat edin, bunlar genelde solventle inceltilmiş olabiliyor. Parlama noktası düşük olup yangın çıkartabilir, yanan otobüsler bunun örneğidir...

Geçen gün markette pet şişede kanola yağı vardı; 4,5 litresi 13,85 tl gibi hatırlıyorum. Litresi 3,1 tl civarına geliyor. Motorinin genelde 4 - 4,2 tl arasında fiyatı olduğunu ve sürekli zamlandığını düşünürsek, yakında bunları alıp yakarız diye düşünüyorum.

Öte yandan Abdullah Bey, 50 L motorine katılan 0,5-1 L kadar bazyağı, biyodizel yada bitkisel yağ bırakın zararı, bence ciddi katkı sağlar, yakıtın yağlama özelliğini çok arttırır. Pompa ve enjektör ömrünü uzatır. Bir ara şöyle bir çalışma yapmıştık; motorine belli oranlarda (%0,5-%1-%2) biyodizel katıp yağlayıcılık testi yapmıştık, sonuçlar inanılmazdı, %0,5 bile yağlamayı çok arttırıyordu. %2 karışımda test kiti doğru düzgün çizilmiyordu bile.

Buralarda izmitten adapazarı tarafına kadar ucuz mazot satan bir sürü istasyon var. Oralarda yakıt 3,7-3,8 tl arası. Defalarca testini yaptım, bildiğiniz motorin. En fazla kükürdü biraz limitin üzerinde çıkıyor, onun da motora hiçbir zararı yok. Dolayısıyla oralardan alıyorum.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Siz sektörün içinde olunca biraz daha cesaretlisiniz.
Ben hem konudan anlamadığımdan hem de enjektör arızası olduğunda sökme sıkıntısı yaşandığını duyduğumdan hem bildiğim büyük markaların motorinini hem de bunları 7-8 krş daha fazlaya sattığı katkılı olanı kullanıyorum.
Hatat shell GTL de denedim ama yaramadı.
 




Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

semaver' Alıntı:
Yaramadı derken neyi kastettiniz?
Ben daha yüksek performans ve daha uzun km gitmesini beklemiştim.Yaramadı derken bu iki noktada bir fark göremedim.
Bir de belki de tesadüfidir ama GTL aldıktan sonra aracımdaki Garmın yol-bilgisayarı-arıza tespit cihazında araç arıza ışığı yakmamasına rağmen P0487 arıza kodu okumaya başladım. Bu kod EGR valfi ile ilgili. (ekhaust gas recirculatıon throotle position control open)
Zaten çeşitli forumlarda GTL nin sıkıştırma oranı 20 nin üzeri araçlarda uygun olduğunu okudum. Bir daha almadım. Kod bir süre sonra silindi ve tekrar etmedi şükür.
Son bir kaç depodur Total Excellıum alıyorum.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

GTL bir tür sentetik mazot, daha doğrusu sentetik mazot katkılı normal mazot. Sentetik kısmı doğal gazdan mı metan gazından mı ne yapılıyordu hatırlamıyorum. Fiyatı normal mazottan daha pahalı. Herhangi bir avantajı var mı bilmiyorum.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Abdullah Bey motorumuz eski model bir turbolu dizel. Çok karmaşık bir yapısı var, oynamaya müsait değil. Kendi haline bırakılırsa sorunsuz çalışıyor. Dizel motorlarda setan sayısına (benzindeki oktan gibi düşünün) karşılık motordan alınan verim grafiği 51'den sonra düzelmeye başlıyor, (motoruna bağlı olarak) 53-55'den sonra ise setan artışını motor farketmiyor. Yani 54 setan sayılı yada 61 setan sayılı motorin arasında motorunuz açısından fark yok. Bu özel katkılı yakıtlar genellikle ciddi miktarda setan katkısı da içeriyor, dolayısıyla setanları 55 ve üzerinde geziniyor. Ama bunlardan fayda sağlayacak motor piyasada pek yok. Normal motorinlerin setanı ise genellikle 51-55 aralığında oluyor. Bizim motorumuza gelince, zaten 2 litreden 108 bg çıkarabilen bir dinozor, zaten kitapçığında da en az 48 setan sayılı yakıt kullanılması söyleniyor. O pahalı yakıtı hissedebilecek bir yapısı kesinlikle yok. Zaten az satılan (fiyatı dolayısıyla) yakıttan uzak durun, sorun yaşarsınız. İstasyonlardan 97 oktan benzin numunesi alan arkadaşlar söylüyor, kullanılmadığı için pompadan ilk önce pas, tortu, pislik simsiyah bir benzin geliyormuş. Ama sürekli çalışan 95 oktan pompalarında sorun yok. Motorin için de aynısı geçerli.
Öte yandan sentetik motorin diye birşey duymadım, cracking motorinleri vardır, prosesin türüne göre çok iyi olanı da vardır, tamamen dizel özelliğinden uzak olup gemi yakıtı fuel-oil inceltmede kullanılan light cycle gasoil denen türleri de mevcut. Metandan lpg üretimini duydum, ancak motorin üretimine dair bilgim yok. Zaten cracking ve benzeri prosesler olmasa dünyanın akaryakıt ihtiyacını karşılamak mümkün değildir. Petrolden direkt distilasyonla alınan (straight-run) motorin ve benzin miktar olarak (ham petrolün menşeine bağlı olarak) çok azdır. Petrolden elde edilen nafta, vacuum gasoil gibi ara ürünler çeşitli proseslere girerek lpg, benzin, jet yakıtı ve motorine (daha pahalı ürünlere) dönüştürülür. Bu işlemler çok yaygındır, Türkiye dahil tüm dünyada kullanılmaktadır. Aldığınız tüm yakıtlarda da bu proseslerin ürünleri mevcuttur. Nereden alırsanız alın, tamamen straight-run ürün alma şansınız yoktur.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Metandan lpg üretimini duydum, ancak motorin üretimine dair bilgim yok.

"GTL" diye google'dan arayınca direk çıkıyor, gazdan petrol bazlı (benzin, motorin vs) gibi sıvıların elde edilişine dair yöntemler. Detayını bilmiyorum, bir iki defa aldım bir faydasını görmedim.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids (ingilizce)
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

sakyuz' Alıntı:
"GTL" diye google'dan arayınca direk çıkıyor, gazdan petrol bazlı (benzin, motorin vs) gibi sıvıların elde edilişine dair yöntemler. Detayını bilmiyorum, bir iki defa aldım bir faydasını görmedim.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids (ingilizce)

GTL ürününe yüksek basınç altında LPG gazı emdiriliyor. Böylece motorinin daha çabuk tutuşması sağlanıyor. İlk olarak Le-Mans yarışlarında Audi takımı bu ürünü kullandı. Yüksek motorlu performans araçlarında ancak farkı anlayabilirsiniz. Asıl farkı benzin fiyatına satılmasıdır :smiley:
 



Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Bu yöntem ile dizel üretilebildiğini bilmiyordum, en fazla kerosen idi. Tabi teknoloji gelişiyor. Öte yandan, internette normal şartlarda salınarak bacada yakılan atık gazların da bu şekilde değerlendiridiği yazıyor, yani maliyeti düşürmesi beklenecek bir olay. Ama ne hikmetse daha pahalı...
Sentetik derken, diğer yöntemlerle de (hydrocracking vs.) dizel, benzin vs. yakıt üretiliyor ve kullandığımız standart yakıtların içerisinde bu mamuller bolca mevcut. Yani hepimiz bolca "sentetik" yakıt tüketiyoruz aslında. Motor açısından hiç bir artısı yok bunun, gerisi bence reklam. Malum, devir imaj devri. Bu lpg emdirme olayının aslı ise şudur; benzinlerde oktanı ve buhar basıncını arttırmak için bütan katma uygulanabilir. Ancak bütan çok uçucu olduğun için (kaynama noktası -1°C diye hatırlıyorum) sadece kışın kullanılır, yoksa hem depodan uçar gider, hem de çok basınç yapar. (Yazın buhar basıncı sınırı daha düşüktür.) Dizele katılması imkansızdır, parlama noktasını aşağıya düşürür. Ama özel amaçlarla (mesela kutup şartlarında kullanım için) yaptılarsa onu bilemem.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

semaver' Alıntı:
Bu yöntem ile dizel üretilebildiğini bilmiyordum, en fazla kerosen idi. Tabi teknoloji gelişiyor. Öte yandan, internette normal şartlarda salınarak bacada yakılan atık gazların da bu şekilde değerlendiridiği yazıyor, yani maliyeti düşürmesi beklenecek bir olay. Ama ne hikmetse daha pahalı...
Sentetik derken, diğer yöntemlerle de (hydrocracking vs.) dizel, benzin vs. yakıt üretiliyor ve kullandığımız standart yakıtların içerisinde bu mamuller bolca mevcut. Yani hepimiz bolca "sentetik" yakıt tüketiyoruz aslında. Motor açısından hiç bir artısı yok bunun, gerisi bence reklam. Malum, devir imaj devri. Bu lpg emdirme olayının aslı ise şudur; benzinlerde oktanı ve buhar basıncını arttırmak için bütan katma uygulanabilir. Ancak bütan çok uçucu olduğun için (kaynama noktası -1°C diye hatırlıyorum) sadece kışın kullanılır, yoksa hem depodan uçar gider, hem de çok basınç yapar. (Yazın buhar basıncı sınırı daha düşüktür.) Dizele katılması imkansızdır, parlama noktasını aşağıya düşürür. Ama özel amaçlarla (mesela kutup şartlarında kullanım için) yaptılarsa onu bilemem.

Bu bilgileri; o firmada görevli bir arkadaştan aldım. Ayrıntısını maalesef bilmiyorum. Ama bildiğim birşey var ki, içine her ne koydularsa GTL dizel daha çabuk tutuşuyor. Bir de koydukları ürünün fiyatı hatırı sayılır sanırım ki, benzin fiyatına dizel satıyorlar :smiley:
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

arkadaşlar formda yazılanları okudum benim derdim atık bitkisel yağı binek araclarında değil bahce motorlarında kullanmak.şu anda %40 atık yağ %60 mozot karıştırarak kullanıyorum.bu oran yağın kalitesine göre değişiyo ama %50 yi gectiğini görmedim.
forma ısıtılarak kullanılabilir deniliyor,bu ısıtma kac derece yapılmalı bu konuda bilgi verirmisiniz lütfen.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Buradan araştırabilirsiniz mesela...

http://www.elsbett.com/gb/elsbett-conversion-technology/fundamentals.html
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

bu konuyu takip ediyorum,

ortalarda bir yerlerde blender la ev yapımı biodizel den bahsedilmiş, bunu denemem gerek =) bir kaç yıl önce bbc gibi bir kanalda yapmışlardı.
 



Konuyu hortlatmak gibi olacak, sanırım bu mesajlardan sonra kullanmaya devam ettiniz bir sıkıntı yaşadınızmı? şu anda bir arabam yok fakat ilerde LR Defender 110 300TDI almak istiyorum ve sanırım bunun için geleceğe yatırım olaraktan atık yağ toplayacağım. Tecrübelerinizi paylaşabilirmisiniz😀
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,928
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst