Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması
Şenol Bey,
Kimyasalları ne oranda kullandığımı hatırlamıyorum, 4 yıl önce denemiştim. Ancak sitede yazılanı uyguladım diye hatırlıyorum. Kimyasalları ise Eminönü'nde kimyasal malzemeler satan dükkanlar var, oradan temin ettim. (Balmumu, esans vs. çok çeşitli malzeme satan dükkanlar.) Yalnız şimdi alkol bulmakta zorlanabilirsiniz; malum kaçak içki, uyuşturucu vs. imalatında kullanıldığı gerekçesiyle birçok kimyasalın satışı özel izine bağlandı. Metanolün olabildiğince saf ve susuz olması gerekiyor, %99 ve üzeri olması iyi olur. Su reaksiyonu bozuyor. Yanlış hatırlamıyorsam 2 L civarı temiz ayçiçek yağı kullanmıştım, 1,5 L'ye yakın biyodizel elde etmiştim. Kalanı gliserin fazı, ayrılıyor zaten, lavaboya dökebilirsiniz. Ben ayırmak için ayırma hunisi kullanmıştım, rahatça ziyan etmeden ayırabilmek için. 60°C ile 1 saatte olay bitiyor, ben 3 L bidonda çalkalamıştım, kollarım koptu. Daha büyük bidonda örneğin boya karıştırıcısını monte ederek rahat edersiniz. Süre sonunda kendi haline bırakınca yağ-su karışımı şeklinde ayrılıyor. Siz üst fazı (yağ gibi olan) alacaksınız. Ben içerisinde kalabilecek sodyum hidroksiti yok etmek için iki kere sirkeli su, iki kere de musluk suyu ile çalkalamak suretiyle yıkamıştım. (Her seferinde tekrar bekletip ayıracaksınız.) En sonunda tencerede ısıtarak suyunu giderip dinlenmeye bırakmıştım. Isıtınca hemen berraklaşıyor, aldanmayın. Soğuyunca yeniden bulanıyor. Isınan biyodizelde suyun çözünürlüğü arttığı için normalde ayrılan su çözününce berraklaşıyor ondan. Ben 80°C'yi geçirmemeye çalışarak yarım saat ısıtmıştım tencerede, ara ara kaşıkla karıştırarak. (Yemek tarifi gibi oldu.
) Normalde biyodizelde çözünemeyen ama içerisindeki suda çözünen safsızlıklar su ortadan kaybolunca ince toz halinde biyodizel içerisinde kalıyor, dinlendirme bu yüzden. Özellikle 2 hafta civarında durunca dipte beyaz tortu olarak göreceksiniz. Önlem olarak gazete kağıdı yada süzgeç kağıdı ile süzerek alabilirsiniz, dipteki tortuyu almamak için. Veya üstten hortumla çekebilirsiniz, dibini almamak şartı ile.
Denediğim araç hyundai accent era idi, 2007 model, 1,5 crdi motorlu. Hiç bir sorun yaşamadım. Zaten yarım depo motorine (temiz yağ olarak) 1,5 L yağ da katsanız bir sorun yaşamazsınız, başkası aracınıza siz görmeden katsa farkedemezsiniz. Dediğim gibi atık yağ toplarım büyük çaplı yaparım demiyorsanız evdeki 2-3 L yağ için uğraştığınıza değmez, kimyasalları da düşününce pahalıya bile gelebilir. Yağı güzelce süzüp dolu depo motorine boşaltabilirsiniz. O kadarcık yağı hissetmezsiniz bile. Normal şartlarda aynı araçta yağ ve hatta bazyağı karışımı bile denedim, banamısın demedi. Daha sonra kullandığım renault clio symbol 1,5 dci 65 bg araca da neler koydum, sağolsun zevkle tüketti...
Sırf örnek olsun diye söylüyorum, Wikipedia'da yazdığına göre Malezya'da motorine %7 palmiye yağı katılması zorunluymuş. (Palmiye yağı onların çok ürettiği bir ürün.) Ben de denedim ama çabuk katılaşıyor donma noktası yüksek. Onların iklimi müsait-bizde de yazın kullanılabilir. Ben baharda denedim sıcakta tamamen eriyor ancak biraz serinledimi kristallenmeye başlıyor. Yine de filtremi tıkamadı. (Araç linea 1,3 90 hp) Şu an kullandığım Suzuki XL-7 2,0 aracımın da yakıtına zaman zaman bazyağı karıştırıyorum, henüz birşey demedi, üstelik de çipli...
Şenol Bey bu durumlarda önemli olan yakıtın akışkanlığının çok azalmamasıdır. Biyodizel nisbeten akışkan olmakla birlikte petrol esaslı bazyağların birçoğu ve bitkisel yağların tamamı motorine göre çok daha az akışkandır. (Daha kıvamlıdır) Bu nedenle yakıt pompanız bunları enjektörlerden kolayca basamaz zorlanır-enjektörlerden işeme durumuna geçer. Zerrecikler halinde dağılıp buharlaşamayan yakıt enjektör uçlarında ve ilk değdiği yüzeylerde kuruma dönüşür ve sonunda arıza oluşur. Bunun için yakıtınızın motorine yakın akışkanlıkta olması gerekir. Neticede ben ne kadar birşey olmaz da desem bu işin belli bir risk taşıdığı mutlaktır, bence esas olan kararında yapıp abartmamaktır.