Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan lamella Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 67
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,785
Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Derya Bey,

Tesadüfe bakın ki bizde imalatımızın bir kısmında IPA (izopropil alkol) kullanıyoruz, varille alıyoruz, yanlış bilmiyorsam saf olanı biraz daha pahalı ama bulunabiliyor. Gerçi IPA titrasyon için lazım olacak ve kullanım miktarı çok az o yüzden kimyasal teknik malzeme satanlar alabilirsiniz, ben varille aldıklarımıza pek güvenmediğimden 1 lt lik almıştım, aşağıda resmi var, etiketinde %99,5 yazıyor, sanırım saflığıdır.

Saf olarak metil alkol ve etil alkol bulmak mümkün ama EPDK'dan izin alınmış olması gerekiyor, yoksa satınalamıyorsunuz. Ufak miktarlarda satın aldığınızda da dediğiniz gibi su var. Ben işletmesini kapatmış bir arkadaşımdan daha EPDK izini gerekmediği zamanlarda başka bir kullanım için aldığı metil alkollü aldım, denemelerimi onunla yaptım. 18 lt'lik pet su damacanasını kullandım karıştırmak için, içinde 14,5 kg karıştırdım, en sonunda yıkayıp, kuruttuktan (biodizelden metil alkolü uçurmak) 10,5 lt biodizel elde ettim. Pet damacanayı tavsiye etmem, çünkü metil alkol çok çabuk çözüyor ve pet damacanayı çatlatıyor.

Metil alkole katılan potasyum hidroksit ortamda su varsa onunla daha çabuk bağ yapıyor ve bütün gliserinin aşağıda toplanmasını engelliyor. O sebepte yağda, metil alkolde ve karıştırılmanın yapıldığı depoda su olması istenmiyor.

Bende aslında bu konuda ahkam kesecek kadar bilgiye sahip değilim, kitapta yazanlardan anladığım kadarıyla cevaplamaya çalıştım, umarım faydası olmuştur.

Saygılar

Ersan

IPA.jpg
 

Etiketler
Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Ersan bey,
Bilgi için tekrar teşekkürler. Solvent temin etmek konusunda sıkıntı yasamam.sanayi bakanligina bagli oldugumuzdan gerekli izinlerimiz tam.
Denemeleri yaparak buradan paylaşırım.
İlave her bilgi isime yarar o yüzden yardımlarınızın devamını bekliyorum.
Saygilar
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Marketlerde şişelerde satılan alkoller genellikle %95'liktir. Hem de çok pahalıdır. İşinizi görmez. Biyodizel dediğiniz şey temelde yağ asidinin metil esteridir. Bazı yerlerde etil esterinin de kullanıldığını duydum, ama hiç karşılaşmadım. Propil esterini ise hiç işitmedim-dolayısıyla bulmanız gereken metil alkoldür. Zaten hepsinden de ucuzdur. Marketlerde bulacağınız alkoller aynı zamanda bir ihtimal denatüredir. (Markette metanol satılmaz, zehirlidir. Etanol=içilebilen alkol satılır. İçilmesini engellemek amaçlı içerisine eser miktarda kokusunu bozucu kimyasal katılmış olabilir=denatüre) Kısacası arayacağınız malzeme yüksek saflıkta (%99 ve üzeri) teknik metil alkoldür. Gösterdiğiniz şişe (metil alkol yazanı tabi) tam da o işi yapacak üründür. Üreticisini de tanıyorum (Tekkim) mutlaka 30 L bidonda ve daha büyük ambalajda mevcuttur. Bu şekil çalışan başka firmalar da var. Genellikle satılan ürünü (bidon ve üzeri ambalajda) izine bağlı olduğu için başka isimle satarlar. Örneğin biz temizlik amaçlı toluen alıyoruz, bidonda tiner yazıyor. Alan da satan da ne olduğunu biliyor. Soğutucu banyolar için aldığımız etanolde ise cam temizleyici yazıyordu mesela... :D

Baz olarak da potasyum yerine sodyum hidroksit seçmeniz daha uygundur diye düşünüyorum. Ben potasyum hidroksit kullananı görmedim, zaten biraz daha pahalıdır. Bu malzemeyi alırken de yüksek saflıkta (%90 ve üzeri) teknik kostik olarak almanız gerek. Tehlikeli bir kimyasaldır, beyaz kırıntılar şeklindedir, çok yakıcı ve koroziftir. Çıplak cilt üzerinde asitten daha etkilidir. Kuru halde dökerken vs. tozar-nefes almayın. Eldiven kullanın. Çok nem çekicidir. Hemen ıslanmaya başlar-çabuk tartın, ambalajı iyice kapatın. Havadaki karbon dioksit ile birleşerek sodyum karbonata dönüşür. Aldığınız kostiği çabuk tüketeceğiniz miktarda alın, saflığı zamanla azalır, karbonata dönüşür.

Ersan Bey,
Titrasyondan bahsettiğinize göre kimya veya ilgili bir alandasınız diye düşünüyorum. Titrasyonla serbest yağ asidi miktarını bulmak basit gözükür, ama çok da basit değildir. Deneyim gerektirir, ayarlı kimyasallar gerektirir. (Hassas çalışacaksanız) Deneyim kazanana kadar aynı numuneyi her analizde farklı sonuç bulmanız muhtemeldir. Atık yağ çözeltide tamamen çözünmeyebilir-ısıtmak gerekebilir-ısıtınca sonuç değişir mesela. Bunun yerine kostik miktarını birazcık fazla almak bence epey eziyetten kurtarır. Kostik alumiyumu eritir-aluminyum bidon kullanmayın. Piyasada bulunan 60 L mavi kimyasal bidonları kullanılabilir mesela. Su damacanası da güzel çözüm. İçine bir ısıtıcı rezistans ve karıştırıcı takıp arada bir termometre ile sıcaklığı kontrol edebilirsiniz.

Atık yağ ile biyodizel biraz daha tecrübe isteyen bir olay, ama neden olmasın. Su bu işin düşmanı; kullanacağınız kimyasal ve malzemeler olabildiğince susuz olmalı. Bir de daha önce belirtmiştim, üreteceğiniz biyodizeli anlık hevesle temiz görüp hemen kullanmayın, mutlaka dinlendirin. Dipte birikenleri görünce şaşıracaksınız. Ürettiğiniz biyodizelin içine termometre koyup örneğin bir cam bardak içerisinde buzdolabına koyabilirsiniz, soğukta nasıl davrandığını görmek açısından. Yada mesela motorin ile karıştırıp koyabilirsiniz, kullanacağınız oranda. Kışın ne ile karşılaşacağınızı bilmek iyi olur.

Son olarak, Derya Bey aracınızın motoru hangisidir bilmiyorum ama eski tip motorlarda yağı süzüp direk depoya motorinin üzerine koymanızın sakıncası olmamalı diye düşünüyorum, uğraşmazsınız. Hatta madem endüstriyel boya işindesiniz, biraz white spirit veya kerosen ile azıcık inceltip koyarsanız tadından yenmez...
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

semaver' Alıntı:
Örneğin biz temizlik amaçlı toluen alıyoruz, bidonda tiner yazıyor. Alan da satan da ne olduğunu biliyor. Soğutucu banyolar için aldığımız etanolde ise cam temizleyici yazıyordu mesela... Bu malzemeyi alırken de yüksek saflıkta (%90 ve üzeri) teknik kostik olarak almanız gerek. Son olarak, Derya Bey aracınızın motoru hangisidir bilmiyorum ama eski tip motorlarda yağı süzüp direk depoya motorinin üzerine koymanızın sakıncası olmamalı diye düşünüyorum, uğraşmazsınız. Hatta madem endüstriyel boya işindesiniz, biraz white spirit veya kerosen ile azıcık inceltip koyarsanız tadından yenmez...
Devrim Bey , merhabalar.

Bende bahsettiginiz gibi tolueni sanayi tineri, hegzan i temizlik tineri ksilol U sentetik tiner diye alanlardanim.:D Bunlarida izinlerimiz olduğu halde yasaklar ve gereksiz ÖTV ler getirildiği icin piyasada herkes bu sekilde kullanıyor.
Benim isim aluminyum (metalize) kaplama. Belki duymuşsunuzdur yüksek vakum altında aluminyum eritilip buharlastirilarak yapilan bir kaplama. Bunun dısında endüstriyel yas boya ve elektroliz (abs plastik uzerine) krom kaplamada yapıyoruz.yani son derece kimyasal ve dertli bir is. :D
Gerekli olan her tür kimyasalı deneme amaçlı edinebilrim. Kostik olarak payet kostik kullanıyoruz. Kaplama makinalarınızda olusan aluminyum tortularını temizlemek icin kullanıyoruz.soylediginiz gibi 2-3cm kalınlığında aluminyum tabakalarını saniyeler icinde eritiyor.ancak ortaya çıkan gaz son derece zehirli.
Hatta bu gazın hidrojen olduğunu düşünerek bir keresinde yakmıştım. Pet şişede kostik icinde aluminyum eriterek çıkan gazı hotumla piknik tüp başlığına baglayarak yaktım.gerekli basınç oluştuğu sürece yaniyor.lpg gibi basinc altinda yanmasada deneyi basarili yapacak kadar netice verdi. Söylede bir tehlikesi var kostik su ile karistiginda ısınmaya başlıyor. Ben bunu denerken reaktör mantiginda kova icinde soğuk su ile soğutmaya çalışmıştım. Yoksa birden inanılmaz ısılara çıkıyor.
Neyse konuya doneyim.
Benim defenderim 2.5 düz dizel. Daha önce 10 numara yağ denemiştim sıkıntı olmamıştı.bundada sıkıntı çıkacağını zannetmiyorum. Ama bilmediğim bir is olduğu icin tereddutluyum.
Daha önce dediğim gibi her türlü bilgiyi buradan Paylaşalım. Sonuçta bunu tonlarca üretecek halimiz yok denemelerdeki neticeleri bildiririm
Saygılar
Derya Turan
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Devrim Bey,

Titrasyon kelimesini biodizele ilgi duyduğumda öğrendim ilk kez. Metallerin yüzeyini temizleyip parlatan makinalar üretiyorum, dolayısıyla yüzey işlem esnasında kullanılan suyla birlikte bazı kimyasallar gerekiyor, doğal olarak onlarıda üretiyoruz, ama asıl işimiz kimya değil.

Dediğiniz gibi titrasyon basit bir işlem değil, ama pekte zor değil, ben ilk başta fenol kırmızısı kullandım ve her seferinde 3 test yaptım, her birinde ayrı sonuç çıktı ve ortalamasını aldım. PHmetre kullanılarak titrasyonu yapmak çok daha sağlıklı ve kolay bence.

Youtube'da seyrettiğim pek çok denemede potasyum hidroksit kullanıldığını gördüm, zaten metil alkolde kolay çözündüğü için tavsiye edilip, kullanılıyor. Sodyum hidroksitle yaptiğım denemelerde metil alkolde eritene kadar göbeğim çatladı, o yüzden potasyum hidroksit kullandım ve daha iyi netice aldım. Potasyum hidroksit %85 saflıkta, ve litreye konması gereken miktar o saflığa göre hesaplanabiliyor. Bir litre yağ için 5 gr potasyum hidroksit gerekiyorsa 5/0,85=5,88 gr ve tabii titrasyonda çıkan artı değer.

PET den mamul su damacanası iyi bir fikir gibi gözüksede en fazla bir karışım yapabildim, ikinci karışımda sanırım metil alkolden dolayı PET damacana çatladı, üç damacana kullandım ve her birinde 2 kez karışım yapamadım. Bende bir adet paslanmaz süt güğümü aldım ve karıştırıcı tankı olarak onu kullanacağım ama işlerimin yoğunluğundan daha bitiremedim. Aşağıda PET damacanalı karıştırıcımın resimleri var, yapmak isteyenlere fikir verebilir ama dediğim dibi PET malzeme uygun bir malzeme değil.

Saygılar

Ersan
 




Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Ersan Bey,

Düzeneğiniz ve üretiminiz gayet güzel görünüyor. Paslanmaz çelik ise olabilecek en güzel çözüm. Potasyum hidroksit kullanmıyorlar derken biyodizel üreticilerini (büyük tesisleri) kastettim. Malum maliyet hesabı. Ama siz o kadar ince maliyet düşünmeyeceğinize göre, neden olmasın. Zaten aynı işi yapıyor ikisi de... Görünüşe göre siz zaten olayı çözmüşsünüz, geriye atık yağ toplayıp bolca deneme yapmak kalıyor.

Derya Bey,

2,5 düz dizel yakıt seçen bir makina değildir diye düşünüyorum. Hatta motorinsiz direkt bitkisel yağ (direct vegetable oil yada straight vegetable oil diye aratırsanız internette bolca döküman var)kullanılabilir bile belki. Tek farkı viskoziteyi düşürmek için (akışkanlığı arttırmak için) motora ısıtılarak veriliyor. Hatta bunu için yapılmış kitler bile mevcuttu yurtdışında bir ara. Ama motorinle veya başka birşeyle karıştırıp motorin kıvamına getirip verirseniz kite de gerek yok. Ufak oranlarda başlayıp motorun tepkisine bakıp (çekişten düşme, tekleme, öksürme, siyah duman vs. yoksa) giderek arttırarak yapılırsa sorun olmaz bence. Güçten düşme falan hissedilirse demek ki motorun limiti buymuş denir, daha az katılır falan gibi. Bazyağı ile (10 numara yağ) sorun çıkarmaması da referans olabilir. Ben 2006 XL-7 'nin PSA yapımı çok daha modern (yani sorunlu) motorunda %10 gibi katıp bir sorun görmediysem, siz niye göresiniz?
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Ben 2 senedir Citroen Saxo aracımda %100 kanola yağı kullanıyorum, 45.000 kmden fazla yol yaptım, ısıtma sistemi taktım araca. Şu anda 5 litre kanola yağı ile İstanbul'da!! şehir içi trafikte 100 km yapabiliyorum :smiley: , şehiriçinde 17 kuruş yakıyor yani, uzun yolda 13-14 kuruşa düşüyor. Motor daha sessiz çalışıyor, daha rahat, çekişte bir düşüş yok, duman atma problemi yok ;) Tek problem arkadan gelen arabalar kızartma kokusu alıyorlar devamlı :smiley: , içeride koku yok. En önemli kısım mazot pompasının Bosch marka olması.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

biraz bende örnek vereyim bakkaldaki ayçiçek yada mısşır özü yağını bile depoya koyup çok rahat kullananırsınız.10 litre yağ doldurdugunuz araca hiç diesel koymasanız bile yarım litre benzin atmanız yeterli yada bir litre tabi euro dizelle karıştıran dolmuşçularda gördüm 50 litreye 10 litre euro.10 numara madeni yağ kullanıcıları var bide tüm depoya madeni yağ doldurup solvent yada benzinle inceltmeye çalışan.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

yılmaz45' Alıntı:
biraz bende örnek vereyim bakkaldaki ayçiçek yada mısşır özü yağını bile depoya koyup çok rahat kullananırsınız.10 litre yağ doldurdugunuz araca hiç diesel koymasanız bile yarım litre benzin atmanız yeterli yada bir litre tabi euro dizelle karıştıran dolmuşçularda gördüm 50 litreye 10 litre euro.10 numara madeni yağ kullanıcıları var bide tüm depoya madeni yağ doldurup solvent yada benzinle inceltmeye çalışan.
on numarayı direk kullandım, 6-7 depo kadar, dumandan başka bir sıkıntı vermedi.ilk çalışma biraz uzun oldu sadece.
 




Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

bilgi ve paylaşım için teşekürler.iyi paylaşımlar
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması



Bu yakıt pahalılıgı neler yaptırmaz adama... ;D ;D :D :D

Tez zamanda bende deneyecegim..ama nasıl ??
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

Öncelikle Sayın Bountr (isminizi bilmiyorum, kusura bakmayın) ısıtma sistemi koymaktan bahsetmişsiniz, kanımca kendi üretiminiz gibi geliyor, ayrıntı verir misiniz?

Bu işte önemli olan viskoziteyi ayarlamak. Bitkisel yağ dizele göre çok viskoz, dolayısıyla inceltmek gerekiyor. Isıtmanın temel mantığı da bu zaten. Isıtarak olduğu gibi birşeyler katarak da inceltilebilir, zaten bazı örnekler verilmiş. Ama aşırı inceltirseniz yağlama özelliği de azalacağından enjektör+yakıt pompasının ömrünü azaltırsınız. Bir de benzin, hekzan, toluen tarzı malzemeler tutuşmaya çok müsait, parlama noktaları çok düşük, eksi derecelerde. Allah korusun, yanan otobüsleri hatırlayın, statik elektrik bile yeterli, hava soğuk bişey olmaz demeyin, kışın ortasında Erzurumda bile benzin kolayca tutuşur. Ayrıca uçucu maddeler tutuşmasa bile adı üstünde, uçar gider. İncelttiğiniz yakıtınız hava biraz da sıcaksa uçup azalır, geriye de kalın yağ kalabilir. bu iş için en uygun malzemeler gazyağı(kerosen) ve white spirit denenlerdir, yapıları da birbirine çok yakındır zaten. Piyasada on numara yağ diye satılanlar genelde bazyağı + white spirit karışımından oluşur, yani hazır inceltilmiştir. Bitkisel yağ buna göre çok viskoz bir maddedir. Kış yaklaşırken bitkisel yağların donmaya meyilli olduğunu da hatırlatmak isterim. Doymuş bitkisel yağlar (palmiye, kakao ve zeytinyağı gibi) + derecelerde bile donar, yolda kalabilirsiniz. Ayçiçek, kanola, pamuk yağı ise nisbeten doymamıştır, -10 - -15°C'ye kadar (yaklaşık) donmazlar.

Ben işim gereği bolca bazyağı ile muhatap oluyorum. Bunlar sınıf sınıf olmakla birlikte, elime geçenler genelde ayçiçek yağı kıvamında oluyor, 60 L depoma 45 L dizel + 15 L bazyağı koyuyorum, henüz bir zararını görmedim. Eğer mesela 15 L bazyağını önceden mesela 5 L white spirit ile inceltirseniz, daha fazla da konulabilir.

Sınıfına bağlı olarak bazyağlar da genellikle -9°C altında donmaya meyillidir.
 

Ynt: Bitkisel Yağların Dizel Motorlu Tarım Araçlarında Yakıt Olarak Kullanılması

selam beyler çok güzel bir konuya değinilmiş ancak gördüm
yurt dışındaki uygulamalarda olduğunun aksine türkiyede çok az kullanılmakta
ben bitirme çalışmamı biodizel üzerine yapmış biri olarak konuşuyorum yinede yanlışım varsa lütfen müdahale ediniz
biodizelin en büyük dezavantajı donma noktasının aşşağı çekilmesi için gerekli katalizörlerin pahalı olması mazotla karıştırılması durumunda bile ancak %5 i kaldırabiliyor olmasıdır.

bunların dışında sadece biodizel kullanmak aslında kışında mümkündür bunu ancak deponuzda bir ısıtıcı termostatlı sistem ve motora göndermeden önce yaklaşık 200 C ya kadar ısıtarak vizkositeyi arttırmakla ve filtre etmekle tam verimli kullanabilirsiniz ancak depoda ısıtma işlemi tabiki herzaman değil genellikle kış aylarında gerekli bir uygulama olacaktır.
ayrıca kanola bitkisi nispeten pahalı olmasına karşın dış ülkelerden palm yağı getirterek önüne geçilebilir ancak onunda türk çiftçisine faydası olmaz.

bunların dışında aynı sistemi yurtdışında sadece filtre edilmiş yağları direkt olarak depoya koyup kaynama derecesine yakın sıcaklıklarla depoya göndererek çalışan araçlarda mevcut bu kitler hazır olarak almanyada da satılmaktadır ancak fiyatlarını bilmiyorum.
teşekkür ederim.
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,816
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst