Ynt: 1966 Model Gaz69, K.maraş'tan
Şimdi arka kasımızın montaja başlayabilirdik.
Öncelikle balataların aşınmış olan sarı ayar burçlarını değiştirdik. Bu sistemi ilkdefa gördüm. Bu bronzdan yapılmış malzemelerin deliklerine, kendisine göre özel yapılmış bir tarafı köşeli diğer tarafı yuvarlak özel bir civata ile fren balatasını tablaya sabitliyor.
Dikkat ederseniz sarı burcun delik merkezi bir tarafa kaymış vaziyette , bu şekilde bir eksantrik hareketi meydana getirip araca fren ayarı yaparken, civata döndürülüp fren balatasının içeri dışarı hareket etmesini sağlıyor.
Civatanın somun tarafında dişli kısmın ucunda yassı bir çıkıntı var. Burası somunu sökerken anahtarla civatanın tutulmasını sağlıyor. Bu düz kısmın bir tarafının ucunda bir nokta işareti var. Bu işaretler montaj esnasında birbirine bakacak şekilde takılıyor. Bu haliyle balatalar alt kısımda birbirine en yakın pozisyonda bulunuyorlar, civata 180 derece döndürülünce bu noktalar en dış pozisyona ulaşıyor ve haliyle balatalar da en dış pozisyona ulaşmış oluyor, yani kampanaya en yakın pozisyona ulaşıyor. İşte fren ayarı bu aralıkta yaplıyor. Tabi bu söylediğim alt noktadaki ayarla ilgili.
Bir de esas ayarın yapıldığı balataların orta kısmına denk gelen eksantrik var o da aynı şekilde eksantriğin pozisyonu ile balatanın kampanaya olan yakınlığı ayarlanıyor.
Fren ayarının 2 ayrı noktadan yapılması ,balatanın dengeli olarak kampanaya sürtünmesini sağlıyor. Sadece orta kısımdaki esas yerden ayarlanması durumunda balata daima üst taraftaki ucundan sürtecek ve ömrü yarıya inecekti. Böylece daima tepe noktasından basması sağlanıyor.