Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Kampanamız bayağı incelmişti. Aslında değişmek gerekiyor ama şu an buna nakit ayıramam. O sebeple gittiği yere kadar dedik ve paslanan iç yüzeyi tornada bir paso verdik.
Sıra direksiyona geldi. Araç çalışır vaziyette iken direksiyonda epey boşluk vardı. O esnada bu boşluğun sebeplerini zaten biliyordum. Bu günler olacağı için ellememiştim. Ama şimdi sırasıyla bunları halletmem gerek. Tespit ettiğim boşluk sebepleri
1- Direksiyon kutusu sağ sol yapınca şase bağlantı yerinde esneme yapıyordu.
2- Kutudan tekere giden hareket kolu üzerindeki rot başında epey boşluk vardı.
3- Direksiyon kutusnuda sağ sol yapınca ,sektör mili eksenel yönde aşağı yukarı hareket ediyordu.
Öncelikle şase üzerinden başladım. Direksiyon kutusu 3 civata ile şasiye sabitlenmiştir. Şasinin üzerinde civataların bağlı olduğu yere bir saç kaynatılmıştı burada bir esneme vardı. Bu ilave sac üzerindeki civataları alınca esneme yapan yerde sacın kırıldığını gördüm. El spirali ile kaynakları taşlayıp ilave sacı boşa çıkarttım.
Sağ tekerin rot başı epeyce boşluk yapmıştı. Aslında burası daha önce biraz boşluk vardı. Hurdalıkta bir kaç tane çıkma vardı, tamirciye götürdüm hangisi daha iyisi ise onu tak dedim, yeni olanlara kıyamamıştım ancak iyi diye seçtiği eskisinden daha da kötü çıktı. Hiç unutmam birgün K.Maraş'tan Gaziantep e gidiyordum, otobana girmeden önceki bağlantı yolunda kamyonlar asfaltta iz yapıp çöktürmüştü. Bizim araba o izin içinde kafasına göre geziyordu, aracı kontrol edemiyodum, direksiyonu bir sağ yapıyor bir sol yapıyordum acemi şöför gibi.
Ama bu sefer ambardaki yeni rot başlarını gün yüzüne çıkartmanın zamanı geldi. 11 senedir yatmaktan biraz paslandılar ama sıfır kullanılmamıştır.
Amortisörleri de bir elden geçirmek gerekiyor. Amortisörler bildiğiniz amortisörlerden değil. İngilizcesi Lever Shock Absorber diye geçiyor. Bu amortisörlerin patlama gibi bir derdi yok. Biz aracı aldığımızda üzerinde amortisör yoktu, 1998 senesinde Özbekistan a giden bir TIR cıdan rica etmiştim , o getirmişti. Pazardan almış ,çıkma olarak. Çok net hatırlıyorum, 6 tane amortisör için 50 US$ vermiştim.
Dedim ya; patlama derdi yok ama bakım derdi var. Kullanma kılavuzuna göre yılda 1 kere söküp yağını değiştirip içini gazyağı ile yıkayıp yeni yağ koymak gerekli, ayrıca 6 ayda bir eksilen yağı ilave edilmeli.
Teşekkür ederim Sezgin Bey. Bizimkisi biraz zevk biraz da mecburiyet. Yıllardır yaptığım araştırmaların sonuçlarını burada hem uygulamak hem de sizlerle paylaşmak ve Gaz69 için bir rehber bırakmak arzusundayım. Bu sebeple yaptığım işleri olabildiğince detaylı olarak sizlerle paylaşmaya çalışıyorum.
Çıkan parçaları temizledikten sonra pistonları da temizlemek gerekli. Zaten valfleri söktüğümüz için boşta olan yağlar aktı, pistonu içinde kalan yağlar için kolu aşağı yukarı hareket ettirdikçe tapa deliklerinden attı. Yağın bittiiğine kanaat gelince , doldurma tapasından hazneye gazyağı doldurdum(benzin de olabilir) aynı şekilde kolu aşağı yukarı hareket ettirerek pistonun içini ve yağ deliklerini yıkamış olduk. Zaten yağ kalmayınca sürtünme arttığı için kolun ağırlaştığını hissediyorsunuz. Bu aşamadan sonra gaz yağının kuruması için bir müddet bu şekilde bekliyoruz. Kuruduktan sonra tekrar montaja başlayacağız.
Amortisörün mafsal noktalarında darbeyi emmek için kauçuk burçlar yerleştirilmiş. Buınun içindede bronze ve metal bir burç vardır. Bu parçalar bir pim vasıtasıyla sabitlenir. Metaller arasında aşınmayı engellemek için pim içerisine yağ kanalı açılmış ve ucuna bir gresörlük yerleştirilmiştir.
Aracın dışında bakılması gereken boşta parça kalmadı, o yüzden araca tekrar dönmek zorundayım. Biraz toplayıp biraz dağıtacağız.
5 vitesli mercedes şanzımanı sığmayacağından 4 vitesli W115 şanzımanı monte edeceğimi söylemiştim. O yüzden 2003 den beri sakladığım şanzımanı ambardan çıkarttım. Gerçi bu şanzımanın zayıf gelip ,çabuk bozulacağı hakkında bazı görüşler var ama önemli değil.
1.si ben bu şanzımanı yandan çarpılmış bir 115 kasa mercedesten kilo ile hurda demir fiyatına almıştım
2. si kuzende ,dış kasası bu şanzımanla aynı; sadece dişlileri daha kalın ve 1. vites dişili devri daha ağır olan W460 G serisi şanzımanı var yedekte. W115 şanzımanı bozulursa onu atıp, doğrudan w460 şanzımanını atarım. Onu da kırarsak artık arabada bir şey kalmaz zaten.
Şanzımanın pozisyonunu ayarlamak için arazi şanzımanını da yerine koymak gerekli, çünkü şaft, traverse gibi bir sürü alingirli iş var. Arazi şanzımanının bağlantı takozları ve pullarını temizleyip boyamıştım hatırlarsanız. Ancak yurtdışında başka bir forumdaki arkadaşım bunların çok fazla deforme olduğunu değiştirmemi tavsiye etti. Sağolsun Polonya'dan yarı fiyatına orjinal kauçuk takozlarını tedarik etti. Bunları şanzımana monte edip, araçtaki yerine koyduk.