Her şeyi yerine koyduk,yerine bunları birbirine bağlamak kaldı. Yani güç aktarımı için şaftların takılması.
Arabamızda toplam üç tane şaft var. Bu şaftların montajı için M10x1x25 ebadında civata gerekli. Ve ben bu civataları Rusya dan 2 sene evvel sipariş etmiştim.
Civatalar gelince epey bir şok yaşamıştım. Bu bir avuç civataya o zaman gümrük vergisi, nakliye filan 200 tl nin üzerinde para vermiştim. O zaman köz gibi içime oturmuştu.
Bir şokta kutuyu açınca yaşadım, sitede sipariş verirken civataları galvanizli olarak belirtiyordu. Ancak gelenler böyle siyah civata çıkmıştı.
Şimdi siz salakmısın burada bu civataların alası varken gidip o kadar para verdin diyeceksiniz. Evet biraz salaklık var ama Şener Şen in Banker Bilo daki dedği gibi '' De ki niye ''
Evet bazı sebepler var.
1.sebep , Piyasada bu boydaki standart civataların hepsi civata başına kadar dişli. Şaft flanşındaki delik çapı 10 mm, civatamız da 10 metrik ama diş açılırken diş üstü çapı yaklaşık 9.5 mm lere düşüyor. Tanıdığım şaft ustasının dediği gibi arada boşluk kalırsa, darbeli çalışma neticesinde civatanın gevşeme ihtimali daha yüksek. Bu da yolda kalmanız için bir sebep.
Yıllar önceydi (sanırım 40 sene) 4-5 yaşında çocuğum. 64 model Willys pick up vardı. Bir gün çiftliğe giderken bir ses geldi rahmetli babam arabayı durdurdu. Altına yattı epey uğraştı, boru gibi bir şey çıkarttı. Şaft düşmüş dedi. Bende o zaman biz nasıl gideceğiz dedim. O da gideriz dedi. Tabi o zaman 4x4 nedir bilmeyince. Bizim araç arkadan çekişli 4x2 yerine ,önden çekişli 4x2 olmuştu, arka kırılan şaftı çıkarınca.
Demek ki o zaman dan içimde bir korku olarak kalmış bu şaft düşme işi.
2. sebep, bu civataların anahtar başı standart civatanın başından daha küçük. M10 civata 17 anahtar ile sıkılır. Bu ise daha küçük 14 yada 15 anahtar dı sanırım. Böylece şaft flanşını sökerken istavrozun olduğu sıkışık bir yerde daha küçük bir anahtarla çalışmanın kolaylığını yaşarsınız.
3. sebep te civatanın üzerindeki rondela piyasadaki rondelalardan daha kalın ve bu sebeple daha fazla baskı uyguladığı için yine civatanın boşalma ihtimalini azaltıyor.
Neyse sırayla civatalarımızı yerine takalım artık.
Ön şaftımız olmadığı için onu takamadık. Ama civatalarımız hazır ,hesaba onu da katmıştık. Bir gün bir yerden şaftı bulur yada yaptırırsak, nasip olursa onları da takarız.