Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan dogan124 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 163
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 150,938
Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Tekrar merhabalar,
Tekrar teste başladım.Bu sefer 1000 watt Tam sinüs inverterle.
Dolap ve akü aynı.tek fark inverter.pazartesi saat 10 da çalışmaya başladı bı akşam 18:00 itibari ile58 saat oldu.akü voltajı 12.5 Volt dolap içi 2 derece.watt metremde 905 watt demeraj akımı gördüm.gelişmeleri tekrar buradan bildiririm.
Saygılar
Bülent
 

Etiketler

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

bülent bey yusuf beyin dediği gibi iyiki varsın iyiki bu denemeleri yapıyorsun
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

merhabalar.Teşekkür ederim.Bu denemelerden çıkacak sonuçlar hem sizin işinize yarayacak hemde benim .Bu sayede sizinde merak ettiklerinizi bende merak ediyorum ve öğrenmiş oluyorum.Hayatta en hayıflandığım şey ölen insanların tüm bilgi ve tecrübelerinide beraberlerende götürmesidir.
Saygılarımla
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Bülent Bey teşekkürler. Yalnız testlerinizde ortam sıcaklığını da ölçerseniz buzdolabı ve ortam sıcaklığı farkına göre test sonuçlarını yorumlayabiliriz. Buzdolabının çektiği güç bu ısı farkına göre değişecektir. Ayrıca dolap araç içine konulunca bir de soğutma - hava sirkülasyon sorunu ek olarak buzdolabı verimini düşürecektir. Ama sakın yanlış anlamayın. Yaptığınız çok yararlı .Farklı secenekler arasında neler oluyor bize anlatıyor. Bir de öğrenmek istediğim kullandığınız test aküsü sulu tip mi yoksa agm / jel tipi mi?
 



Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Merhabalar,
Bugün saat 12:00 itibarıile 1000 Watt tam sinüs testi sonlardırdım.
Toplam 74 saat çalıştı.Akü voltajı 11.90 Volt,ortam sıcaklığı 18 derece buzdolabı içi 2 derece watt metremde peak demeraj olarak 952 watt gördüm.İnvertör kalkışta (11.90Volt ta bile) herhangi bir akü bitiyor yada aşırı yük alarmı vermedi.çalışırken çektiği akım ortalama 8 amper(Bu ürün boşta 0.90Amper çekiyor)
Bu arada aküm 150 AH topin marka AGM akü.(kuru akü)
Ayrıca en çok merak ettiğim mikrodalga -inverter testinide yaptım.Sinbo 700 Watt mikrodalga fırın 1000 Watt invertör ile zorlanmadan çalıştı çalıştığı anlardaki akım ortalama 90 amper idi.Ama bu ürün sürekli kullanılacak bir ürün olmadığı için yüksek akım çok önemli değil bence.
Hemen akabinde bugün saat 15:00 itibarıyla 1000 watt Modifiye sinüs inverterle buzdolabı testine başladım.Bu üründede şu ana kadar 500 watt civarı demeraj gördüm.
Bunun neticelerinide size tekrar buradan yazıcam.
Bu test sonrası aynı testi 1 mikrofarad kondansatöre bir zaman devresi bağlayıp kalkışta devreye girip 15 saniye sonra çıkacak şekilde bağlayıp devam edicem.Bununlada ilgili gelişmeleri tekrar buradan paylaşıcam.Bu konu hakkında merak ettikleriniz olursa yada fikir vermek için arayabilirsiniz.
Saygılarımla
Bülent
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Tekrar herkese merhaba,
1000 watt modifiye sinüs inverterle tezgah altı buzdolabı çalışma testini sonlardırdım.Test sonuçları şöyle:
çalışma saati :75 saat ortam ısısı 18 derece ,buzdolabı ısısı 2 derece,akü voltajı:11.75 V wattmetrede demeraj 592 watt,akü 150 Ah AGM tip akü.
Buradan şöyle sonuçlar çıkarabiliriz.Ortalam 24 saat için 60 Ah akü yetrli gibi .Tabi ki herkesin kullanım alışkanlıkları,ortam ısısı,dolabın gücü ve doluluk oranı gibi etkenler bu sürelere olumlu yada olumsuz etkiler yapabilir.Bence en önemli etkenlerden biri de kullanacağımız inverterin boşta çektiği akım çok önemli.Basitçe örnek versek 0.3A çeken bir invertör 24 saatte 7.2Ah enerji tüketir eğer invertörümüz 1 AH boşta akım çekerse 24 saatte 24 amper akımı sadece kendisi için tüketir.buradak,17 amper saat daha az çekmeside buzdolabımızın bize 24 saatte 3 saat fazlasoğutma yapması demektir.Bence önemli bir miktar.Bu arada testlerim neticesinde buzdolabının modifiye sinüs veya tam sinüs olmasının çok önemli bir etken yapmadığını gördüm.Hatta tam sinüs le yaptığım testlerde gördüğüm demerajı (952 Watt) modifiye sinüs inverterde 590watt olarak gördüm.
Bu testlerin sonuçlarından sanırım herkes kendine göre yorum yapıp gerekli bilgileri kullanabilir.
Saygılarımla
Bülent
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Bülent Bey merhaba,
Öncelikle yapmış olduğunuz testleri paylaşımınız için teşekkürler.
Ben aranıza yeni katılıyorum.Size sormak istediğim bir konu var müsadenizle;

Bu 150A aküyü ne ile şarj ediyorsunuz?Yani araçtan mı, yoksa bir redresör yardımı ile mi?Şayet redresör kullanıyorsanız bunun kaç amper olduğunu ve kaç saatte doldurduğunuzu öğrenmek isterim..

SAYGILARIMLA..
Mehmet
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

merhaba Mehmet bey,
bende yeniyim,hoş geldiniz bu arada
Aküleri 20 amper redresör ilede 9 amper redresör ilede doldurdum.İnanın şarj süresini hiç hesaplamadım.Ama basit bir hesapla 20 amper redresör ile6-8 saat arasında doluyordur.Bir dahaki sefer bununda testini yaparım.
Saygılar
Bülent
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Doğan Bey merhaba,

Foruma yeni üye oldum.Gerçekten çok faydalı bilgiler vermissiniz teşekkürler.Bu 105A Hankook marka aküden şayet memnun iseniz bende alıp kullanmak istiyorum sistemimde.Fakat şarjla ilgili bazı sıkıntılarım var.

Siz bu aküyü ne sekilde dolduruyorsunuz aceba?Yani kaç amperle ve kaç saatte doluyor?Araçtan mı yoksa dışarıdan mı besliyorsunuz?Ben özellikle araca bağlı redresör kullanmak istiyorum.Seyir halindede şarj edebilsin diye yada direk dinamodon alsam, park halindede bir pako şalterlede araç aküsünden ayırsam bir sakıncası olur mu?.Aracımda 60A dinamo ve 60 A akü mevcut.Park esnasındada 20A le falan şarj etsem bu çok mu olur aceba 105A için?Normalde 10/1 şarj akımı tavsiye ediliyor kuru aküler için.Sizin aldığınız akü sanırım sulu.Bu konuda tavsiyelerinizi bekliyorum..

SAYGILARIMLA..
Mehmet
 



Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Mehmet Bey Merhaba,

Öncelikle foruma hoşgeldiniz.

Ben aldığım Hankook aküden şimdilik menunum. Ancak henüz bir yılı dolmadığını da belirtmek isterim. Kışın soğuk havalarda karavanı kullanmadığım dönemde 2-3 haftada bir karavan aküsünün voltajını kontrol ediyorum. Mevcut akümün sulu akülere göre daha uzun süre voltajını koruduğunu söyleyebilirim. Sanırım sonbahardan beri 3 kez şarj ettim. Bunların bazılarında akü 12 voltun altına inmamişti. Bunun iyi bir gösterge olduğunu söyleyebiliriz.

Aküyü şarj etmek için özel olarak yapılmış bir şarj cihazı kullanıyorum. 220 volt ile çalışan bu cihaz için evden çektiğim kablo ile elektrik alıyorum. Kapasitesi 25 amper ancak ben bu kapasiteye hiç çıkarmadım. Üzerinde hem şarj voltajı hem de şaj akımını görebildiğim 2 dijital gösterge var. Ben genellikle ilk 5-10 dakika 5-6 amper civarında akımla başlayıp daha sonra 13,8 voltta bir kaç saat tutup daha sonra 14 voltta tutuyorum. Manuel olarak bu işleri yaptığım için her zaman bu şekilde uygulamak mümkün olamayabiliyor. Yaklaşık bir gün sonra geldiğimde akım 0,3 amper civarına düşmüş oluyor. Bu da aslında şarj cihazının kendi çektiği akım miktarı. Akü tipine göre farklı şarj algoritmaları var. Benim akü tipi için 14,2 volta kadar çıkılabilir. Sulu akülerde 14,4 volt uygun sanırım. Kuru akülerde ise 13,8 volt öneriliyor.

Karavanımın(çekme) aküsünü seyir halinde "şarj etmek için değil" ama şarjını korumak için mevcut elektrik bağlantı kablolarını güçlendirdim ve 12 volt +/- hattını 6 lık(6mm2) olanlarla değiştirdim. Arada sigorta var ancak eğer akü tamamen boşalmışsa bu kablolar bile doldurmak için yetmez ve kablolar yanabilir. O yüzden ben bunu seyir halinde dolu akünün buzdolabı kullanımında eksilttiği voltajı takviye amaçlı olarak yaptım. İki farklı hattan gelen (otomobil ve karavan) beslemenin sisteme girişini sizin de belirttiğiniz gibi bir pako şalter ile kontrol ediyorum. Motor karavanlarda mesafe kısa olduğu için kalın kablo kullanarak bitmiş aküyü araç dinamosundan şarj etmek mümkündür.

Sözkonusu Hankook derin şarj özellikli (kalın plakalı) sulu bir akü. Bu akü için 20 amper çok zorda kullanılacak sınır değerdir. Kendi şarj aletimden takip ettiğim kadarıyla şarj aletlerinde voltaj sabit kalıyor ve akım zaman içinde değişiyor. Eğer piyasadan bir şarj cihazı alıp kullanacaksanız büyük ihtimalle sürekli maksimum değer olarak verilen değeri (örneğin 20 A) kullanamayacaktır. Yani bu değere yakın bir değerle başlayıp daha sonra yavaş yavaş düşecektir. Böyle bir cihazla 5 saatte (5X20=100) bu akü dolmaz. Hesapları buna göre düşünmek gerekir.

Netice olarak,
-Hankook aküyü ("şu ana kadar" memnun olduğumu belirterek),
-Eğer karavanınız çekme ise mutlaka bir şarj aleti edinmenizi,
-Şarj aletinin 20 ampere kadar çıkabilen ve akıllı şarj özelliği olan(kuru/sulu seçeneği olan, şarj seviyesini başlama/tam doldurma/şarjda tutma gibi otomatik ayarlayabilen)
-Araç dinamosundan karavan aküsüne "takviye"(çekme karavan) ya da "şarj" (motor karavan) için uygun kalınlıkta kablo kullanmanızı ve şalterler ya da rölelerle elektriği
kontrol etmenizi
tavsiye ediyorum.

Selamlar

Doğan
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Bülent bey ilginiz için gerçekten teşekkür ederim.

Aküler ne verirseniz onu alır muhakkak.Yani 1 A. bile şarj eder bahsi geçen sistemi.Fakat, aşırıya kaçmamak için üst sınır nedir bunu bulmaya çalışıyorum şuan sizin deneyimlerinizle.

Ben Doğan Bey' in kullandığı 105A aküden almayı düşünüyorum.Fakat şarj olayını aküye en zararla max. mertebede tutmak istiyorum.Normalde önerilen 10/1.Bu da 10.5A eder.Bense bu limiti biraz aşarak şarj süresini kısaltmak istiyorum.

Doğan Bey'in dediği gibi şarj olayında akım sabit değildir.Gerilim sabbittir sadece(redresörün çıkış gerilimi) .Akü şarj oldukça plakalar arasındaki potasyel fark arttığı için aküdeki VOLTAJ yükselecektir.Bunu mütakip akü iç direncide lineer olarak artarak, çekilen akımda her geçen dakika azalacaktır.

İnvertör kapama sinyali verdiğinde o akü tamamen boş değildir.Dolayısı ile şarj edip ve doldurmak için toplamda akü kapesitesi kadar bir akım vermenize gerek kalmayacaktır.Benim sizden ricam, birdahaki testinizde invertör devre dışı kaldığında, (10.5-11.5V)sisteminizdeki 150A akünün 20A redresör ile kaç saatte dolacağını takip etmeniz.(Akünüz tam boşalmadığı için şarj akımınız direk 20A başlamayacaktır muhakkak.)

Bu testi yaparken redresrünüzde ampermetre varsa şayet,yeya clamp metre ile ilk başlangıç akımını kaydetmeniz gerçekten çok faydalı olacaktır bizler için.

Yani taparlayacak olursak,İnvertörün devre dışı bıraktğı 150A akü, 20A redresörle ilk şarja kaç amperle başlıyor ve akü tam dolduğunda(13.8V)aradan kaç saat süre geçiyor?

Benim şauanda aküm ve redresörüm olmadığı için bu tesleri gerçekleştiremiyorum malesef.

Yardmınız ve bu konu hakkında alakanız için teşekkürler.

SAYGILARIMLA..

Mehmet
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Doğan bey ilginiz için teşekkürler.

Aküleri ne kadar az amperle şarj ederseniz ve derin deşarja ne kadar az maruz kalırsa akü ömrü artıyor muhakkak.

Benim burada amacım testinini şuan yapamadığım için akü şarj süresini ve akımını bulmak.Pratikte 100A aküyü 10A ile şarj ederseniz 10saat dolar.Mantık bu.Ama gerçekte bu böyle değildir.

Çünkü akü voltajı sabit değildir ve doldukça şarj akım azalır.Dolayısıyla 100 A akü 10A şarjla 10 saat dolmaz.Toplamda güç hesabı;

P=UxI P=Watt U=Volt I=Amper

Buradan yola çıkarak 13.8V 100A akü;

P=13.8VX100A =1380Watt güç ihtiva eder.(Tam dolu olduğunda)



Siz tamamen boş 100A bir aküyü 14.4V ile;

1380Watt
-------------=95.83A harcayarak şarj edersiniz.Artı, %5-10 akü şarj kaybı ile bu değer 105A i bulur.(Verimli bir akü için.Eski akülerde bu kayıp
14.4V dahada artar.)





Yani tamamıyle boş 100A bir aküyü doldurmak için 14.4V reğülatörle 105A bir akım vermeniz şarttır.(Teknik olarak)Buda;


P=UXI dan;

P=14.4VX105A=1512Watt eder.

100A Akü kapasitesi=1380Watt.Bunu doldurmak için harcanan güçse;

105A Şarj akımı =1512Watt.


1512-1380=132Watt Kayıp.Yani;

132Watt
-------------=9.5 A. Havaya uçtu:smiley:
13.8Volt

Tabi tüm du değerler oda sicaklığında (18 -20 derece sicaklık ve 13,8V tepe gerilimi için geçerli)
Akü voltajı düştüğünde bu değerlerde lineer olarak değişecektir.)


Sonuç olarak;

Olay akü ve invertör olunca bu malesef formülle hesaplanamıyor.(Sizin 2X64A=128A akülerin kısa sürede bitmesi gibi).Bu yüzden şarj akımınızı ve sürenizi sormuştum.Tüm paylaşımınız için teşekkürler.Son olarak 105 Hankook aküyü kaç TL'ye aldığınızı sorabilir miyim?

SAYGILARIMLA..
Mehmet
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Merhaba Mehmet bey,
Ben elimdeki akünün teknik karasteriğinde verebileceğiniz max.akım 45 amper olarak okudum.Ama tabiki ideal akım akü kapasitesinin 10 / 1 kadar akımdır.Buda şayet 105 amper aküyü alırsanız 10.5 amper demektir.Tabiki her zaman akümüze uygun şarj cihazı bulamayacağımızda malümdür.Burda insiyatif size bağlı.30 amper ilede doldurabilirsiniz 5 Amper ilede buna görede aküde alacağınız verim ve ömür bu oranlarda değişecektir.Ben aküleri şarja başladığımda (redresörüm 20 amper fakat 21 Amper akım veriyor ) pensampermetrede 21 Amper akımla başladığını gördüm.Daha sonra (yaklaşık 4 saat) tekrar ölçtüğümde 7 Amper civarı akım çektiğini okudum.Cihazı gece şarjda bıraktığımdan sabah gelip kontrol ettiğimde float şarja başladığını gördüm ve redresörü kapattım.(şarja başlamadan önce akü voltajı 11.75 volt tu)
Bir dahaki sefere gündüz şarja başlayıp şarj karakteristiğinide takip etmeye çalışıcam.7-19 nisan arası iş seyahatinde olacağimdan bu sürede birşeyler yapmak zor görünüyor,inşallah döndüğümde
Saygılar
Bülent
 

Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Burada güzel çalışmalar yapılmış. Katkıda bulunan arkadaşlara teşekkürler.

Sarj konusunu toparlamak gerekirse;
Aküler için üreticisi farklı bir şekilde belirtilmemişse kapasitesinin 1/10 değerindeki bir akımla doldurulması önerilir. Birçaok üreticinin belirttiği şarj akımı için sınır değeri ise 3/10 değeridir. Bunun üzerindeki akımlar aküde kalıcı hasar meydana getirebilir. Yani 150Ah akü için önerilen 15A sınır değeri ise 45A değerindedir. Akü üreticisinin tavsiye ettiği değer varsa öncelikle o değer kullanılmalıdır. Boş bir aküye verilen akım uyguladığınız gerilimle orantılıdır. Önerilen şarj akımını aşmayacak bir gerilimde sarj edilmelidir. Akım sınırlamalı bir şarj cihazıyla bu sağlanabilir. Akım sınırlamalı veya otomatik bir şarj cihazı kullanımıyorsanız; aşırı şarj akımından korunmak için, 13.8V ile başlayıp akım azaldıkça kontrollü olarak gerilimi yükselterek 14.4V uygulamak olabilir. 14.4V altında akım %3 değerine indiğinde şarj tamamlanmış kabul edilir. Bundan sonra gerilimi 13.8V'a düşürüp, 13.8V gerilim altında sürekli tutabilirsiniz. En hızılı şarj yöntemi budur.
Bir akü üreticisininin verdiği bilgiye göre;
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 2.5 saatte %80 dolar.
%50 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 6.7 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 13.5V ve 2/10 akımda 13 saatte %100 dolar.
%00 doluluktaki akü 14.1V ve 2/10 akımda 10 saatte %100 dolar.

Yani açıklamak gerekirse; Boş akü 13.5V ve 2/10 akım sınırlamasıyla şarj edilirken 6.3 saatte %50 doluluğa ulaşır.
Bundan 2.5 sonra yani başlangıçtan 8.8 saat sonra %80 doluluğa ulaşır.
Bundan da 4.2 saat sonra yani başlangıçtan 13 saat sonra %100 doluluğa ulaşır.
Sarj gerilimini, aynı akımda 14.1V gerilime çıkartırsak, 13 saat yerine 10 saatte şarj olur.

Buradaki 13.5V altında 13 saatte %20 akım altında dolarken, %15 akımda 15 saat, %10 akımda ise 18.5 saat olur.
 



Ynt: Yaşam Aküsü ile İnverter Kullanımı

Bülent Bey merhaba,

Tespitleriniz için teşekkürler.Ama tabi imkanınız varsa tüm gün takip etmeniz daha sağlıklı olur.

Buradan anladığım kadarıyla akü şarjları akünün cinsine, ömrüne ve kapasitesine göre farklılık gösteriyor.Beni şaşırtan şey 11.7V'a düşmüz akünüz ilk şarj akımında 21A akımla dolmaya başlaması oldu.4saat sonrada 7A okumuşşunuz.Verdiğiniz bu bilgilere göre şarj akımı şayet lineer (doğrusal) olarak azalıyorsa;

ilk şarj akımı 21A
4 saat sonra 7A ise...............===>saat başına 3.5A azalarak doluyor demektir.


7A den sıfıra düşmeside 2 saat olur o zaman.O halde akünüz 6 saatte tam olarak doluyor demektir.
Başlangıç 21A
1saat sonra: 17.5A
2saat sonra: 14A
3saat sonra: 10.5A
4saat sonra: 7A
5saat sonra: 3.5
6saat sonra:min. +
------------------------------
73.5A eder.tabi birde şarj akımı her saat boyunca azaldığı içi bu rakam ortlama 60-65A düşer.Buradan kabaca çıkan sonuç su;

Şayet 150A akünüz 6saatte dolduysa.Demekki akünüzün yarısı daha boştu.Çünkü toplamda 60-65A şarj verdiniz ortalama.
Yada akünüz linner olarak dolmamakta ve 7 A den sonra daha yavaş doldmaya başladı.Bunu en iyi sanrım her saat başı takip ederek bulabileceğiz. Burada benim yaptığım sadece basit bir mantık.

Yardımlarınız için teşekkür Bülent Bey..

SAYGILARIMLA..
Mehmet
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,964
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst