Yaşam Aküsü 2

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan theta Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 213
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 81,058

Etiketler

Bu konuyu baştan sona okudum ama gittikçe aklım daha fazla karıştı.yaşam aküsü olarak varta b90 serisi 190 amperlik agm servis aküsü aldım.Mayıs ayına kadar güneş paneli takmayı düşünmüyorum.Aracın alternatörüne bağlatıcam ama ustanın da daha önce böyle bir montaj yapmadığına eminim.Uzman abilerimden ricam ,ustamdan bağlantıyı yaparken nereye nasıl bir röle,sigorta,ayırıcı şalter koymasını istemeliyim.Zira usta starter aküye paralel bağlantı yapıp tamamdır der,biliyorum:smiley:
 


.
8409494A-A191-4AD5-AE04-111B6F13814E.jpeg

.
Sorumluluk kabul edilmez.
Marco Paşa :yum:

....
Röle markaları hakkında yeterli bilgim yok, fakat sigorta eski marş aküsü iflas edince aldığım yardım sırasında atmış olduğundan, gerekliliğine özellikle dikkatinizi çekerim.
Kablo kalınlıkları üzerine birşey söylememe gerek olmamalı ?
Benim motokaravanda bile maaşallah parmak kalınlığında..

.
 
Son düzenleme:



.
Ekli dosyayı görüntüle 510609
.
Sorumluluk kabul edilmez.
Marco Paşa :yum:

....
Röle markaları hakkında yeterli bilgim yok, fakat sigorta eski marş aküsü iflas edince aldığım yardım sırasında atmış olduğundan, gerekliliğine özellikle dikkatinizi çekerim.
Kablo kalınlıkları üzerine birşey söylememe gerek olmamalı ?
Benim motokaravanda bile maaşallah parmak kalınlığında..

.
Mesut Bey cevaba teşekkürler..
Ama " Keine haftung für eventuelle fehler !" ci Marko Paşaya,
7-8 Hasan Paşa itibar etmedi .. :smiley:
 


.

Neden Akın bey ?

Bu aleti, temin edip gerekli donanımla orada taktırtmanız olası görünüyor.
(Bütün bilgilere sahifeden erişilebiliyor)
İzmir’deki bayiye bir telefon uzaklıktasınız..

Hatta voltmetreyi de fazladan alarak başka yerlerde de kullanabilirsiniz.
Sizinkinde üstelik sigortalar eksik galiba ? Belki kabloları da yetmeyebilir ?

...
Biliyorsunuz, 7-8 Hasan Paşa da bidonla bombayı karıştırarak hata yapmıştı.:p
Gerçi sizinki hata değil ama belki pahalıya çıkıyordur..

Yerli malı, halkın malı, her karavancı kullanmalı...:yum:

Arkadaşlarımdan birinin oğlu Şili Atakama çölünde şu kombine meşhur teleskopların mekatronik mühendisi olarak montaj şefiydi. Kullandıkları bazı elektronik parçaların Türk malı ve kaliteli olduğunu söylemişti.

.
 
Son düzenleme:

Offroad araçların gereksinimleri bizden farkı. Onlar vinç vs çalıştırdıkları için anlık yüksek ampere ihtiyac var.
@makara60 ustaya ne diyeceğim diye sormuş, daha önce de çok yazmıştık ama bir daha tek tek yazıyım;
- iki adet 20 amperlik cam sigorta gerek.
- 12Volt (40 - 50 amperlik) far rölesi gerek.
-16 lık kablo gerek.
Mesut bey in diyagramı herşeyi basitce anlatıyor.

Usta hemen araç aküsünün çıkışına ve jel akü girişine 20 amperlik cam sigorta koyacak. Oto elektrikcilerde sigorta yuvası var.
Far rölesi alacak.
Yalnız usta 16 lık labloyu far rölesine bağlayamam yeri dar diyecek.
Ustam sen yapamazsan kim yapar diyeceksiniz. O da biraz uğraşarak yapacak.
Rölenin kontrol ucunun nasıl olacağına siz karar vereceksiniz.İki akü arasındaki bağlantıyı sağlayan kontrol ucu diye düşünün.
Yukardaki çizimde D+ ucuna giden uc. Isterseniz manuel anahtar koyarsınız, bu uca + yı siz manuel gönderirsiniz.
D+ ucunu oto elektrikciler bilir, bilmez ise akü lamba ucu ustam dersiniz.
Ben D+ ucundan bağlatmadım. Manuel koydum. Istediğimde açıp, istediğimde kapatıyorum.

Yalnız güneş paneli koyacaksanız mutlaka şarj regülatörü kullanacaksınız. Artık mppt mi olur, pwm mi ona karışmam.
Şarju regülatörü de olan bağlantıyı bulursam gönderirim.
 






iki adet 20 amperlik cam sigorta gerek.
- 12Volt (40 - 50 amperlik) far rölesi gerek.
.

Teoman bey sanırım normal araç röleleri, bizim karavan akü ayırma işlemleri için zayıf kalmaktalar. Ayrıca daha yüksek sigorta da söz konusu olmakta.

Belki Ferhat bey detayına girebilir ?
Ben kendimden sayı vererek sorumluluk almak istemiyorum..

.
 
Son düzenleme:


.

Teoman bey,

Didaktik anlamda yazmıyorum.
Aküleri ayırmak için;
* Akü şalteriyle ayırma
* İzolasyon diyotlarıyla ayırma
* Araç rölesi ile ayırma ve
* Akü bağlantı kesme rölesi ile ayırma söz konusu olunca, sanırım sizin çözümünüz 3. gruba girmekte. Bunun sizde soruna sebep olmaması bence yaşam akünüzün kapasitesiyle ilgili olmalı. Galiba sizin sarı Optima 75Ah kapasitesindeydi ?

Westfalia benim Ford Transit’in 80Ah marş aküsünü, 140 Ah lık Exide jel aküsüne 190A lık ayırıcı ile bağlarken marş aküsüne 100A lık sigorta koymuş.
Tabi röle daha yüksek demeraj akımına da cevap veriyor muhakkak.
Kanımca bu ise son guruba giren bir çözüm olmalı ?

Şimdi sanırım diyeceksiniz ki; ayırıcının kapasitesi belki önemli olmasa da, sigorta çok fazla..
İnanın evvelsi yaz Yunanistan’da boşalan marş aküme İtalyan bir karavancının Ducato’sundan yardım alırken, belki (?) tüketicilerin kapalı ve soların da aktif olmasıyla ilgili olsa gerek bu 100A sigorta attı.

Aracımın forumundaki üyeler ise bu durumu, yaşam aküsünden, iyice boşalan marş aküsüne olan akımın sebep olduğunu söylemekteler.
Galiba burada, kontak anahtarının marş pozisyonunda ama motorun çalışmadığı veya gecikme fazı içindeki olası fark akımı kastedilmekte ?
Bu açıklama, sigortanın yardım kabloları bağlanırken (+) kutbun dışında kalması yüzünden (jel akünün ani yüksek akım verme kapasitesi sınırlı da olsa) bana biraz daha mantıklı geliyor.

Herneyse, tabi sizin marş kabiliyeti de olan 75Ah AGM akünüzün, kontak açıkken boşalan araç aküsüne gönderebileceği akım zaten sigortanızca kolaylıkla karşılanıyor olmalı.
Bence de sizin çözümünüz sizin için doğru ama iki akü gurubu arası büyük kapasite farkı olanların belki farklı düşünmesi gerekebilir ?

Bu yüzden Ferhat beyin yardımını rica etmiştim.
Ben zaten bu kadarla bile cüretle kendi bilgi kapasitemin üzerine çıkmış bulunuyorum..:yum:

...
ELO’nun 160A gibi daha büyük ayırıcı röleleri de var.

PARDON !
Şimdi tekrar okuduktan sonra sizin manuel akü şalteri koymuş olmanızı atladığımı farkettim. Tabi bu bir açıdan daha güvenli . Fakat benim gibi Alzheimere yakın olanlar için ise pek uygun değil galiba ? ;)

Yine de sizin için yazdıklarımı belki 3. gurup için açıklayıcı olur diye bıraktım..

.
67ACD974-1045-4B2E-9C57-76F506AE9F86.jpeg


E4A41335-C92B-46AF-9483-C74AA93C9D79.jpeg


7D18478E-9065-4A7B-B6AA-1A1D695BA5CA.jpeg


33BDB670-D648-4369-A473-499DB0A6C3F5.jpeg


A6F669C3-4A73-4FF0-8C34-75770A074630.jpeg
 
Son düzenleme:



Mesut Bey ben de siz yazmissaniz sebebi var diye dusunuyordum.

Aracinizdaki sistem bir iki mesaj once verdiginiz semadaki gibi oldugunu anliyorum sigorta resminden, 100 amperlik sigorta niye yandi ahkam kesebilirim:smiley:

Sizde dikkat ederseniz mars motoruna giden kablo uzerinde sigorta bagli.

Benim kullandigim yontemde mars motoru ile arac akusu direk bagli, arada sigorta yok.
Arac akusunden ayri bir hat ile yasam akusunu bagliyorum.
Diyeceksiniz ki mars motoru calisirken akim cekecek, arac akusu zayif iken yasam akusunden de cekecegi icin iki aku arasindaki sigorta da yuksek olsun. Ama benim sistemde optima akum hic bir zaman mars motoru ile baglanti halinde olmuyor. Birinci sebep mars basarken iki aku arasi bagli olmuyor cunku ben manuel anahtar kullaniyorum. Iki akuyu her zaman mars bittikten sonra bagliyorum manuel.
( Bagli unutsam bile kullandigim ctek, zaten mars sirasinda iki akuyu ayiriyor.)

Iki aku baglantisini otomatik yapsam , semanizdaki gibi alternator D+ ucundan rolenin kontrol ucunu alsam ve sizinki gibi surekli hatta kalsa da yine teoride arac akusu ve yasam akusu mars sirasinda bagli degil cunku mars 250 d.dak-400 d
dak da ayrilir , isi biterken; sarj 900 d.dak sonrasi baslar. Roleye iki akuyu bagla komutu mars bittikten sonra gelir.

Sizin sigorta niye atti derseniz aklima uc neden geliyor;
1- Kisa devre yaptirdiniz aku desteklerken..yani + ucu - ye dokundu yanlislikla kisa bir sure
2- Mars motorunun calismasi icin gucu belli. Volt duserse (arac akusu voltaji dusuk) cektigi akim artar. Sizin yontemde mars motorunun akim cektigi hatta sigorta bu yukselen akim nedeni ile yanmistir.
3- Belki motor calisti ama siz hala mars basmaya devam ettiniz.

Kendi yontemim niye ucuncu yontem olmasina ragmen ben niye memnunim diye dusundum. Bana ozel durum belki. Ben sadece gerektiginde iki akuyu birbirlestiriyorum. Sizinki gibi surekli bagli degil. Bir de arac akum surekli tam dolu. Kontrol ucunu aldiginiz aku zayif ise bu durumda role surekli gir cik yapar, bu da rolenin yapismasina neden olur. Bende bu durum hic olusmuyor.

Ayrica bir sey daha dikkatimi cekti. Sizin gonderdiginiz role resminde role icinde diyotlar var. Kullanilan yukte bobin var ise diyotlu roleler kullaniliyor. Benim kullandigim rolede diyot yok ama sistemime bagli bobinli birsey de yok.

Sonuc olarak sizin yontemin baglanma sekli degisik. Yillardir kullandiginiza gore de dogru.

Ben ama hala mars motoruna giden hatta sigorta niye var anlamadim. Mars motorunu korumaksa amac 100 amperlik sigorta az geldi. En az 2000Watt olsa mars sirasinda demarajla birlikte 200 amperin uzerine cikar hattaki akim.

Bir yerde goremedigimiz bir sey var. Gunes enerji paneli baglantisina ozel bir durum olabilir. (Biraz hava atiyim.Kullandigim Ctek de gunes paneli girisi de var. O ayarliyor herseyi. )

Ya da sizin sistemde yasam akusu gerektiginde mars akusu gibi kullaniliyor da olabilir ki denizdeki yontem budur. Denizin ortasinda illa mars motoru calissin diye yasam akusu omru dusunulmez.

Ferhat bey gelse de cozse dugumu :smiley:
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,955
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst