Ynt: Serbest Muhabbet Köşesi (Off-Road)
İnternette gezinirken Differansiyel Kiliti ile alakalı şu gazete küpürüne ulaştım.....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7 yıl tatil yapmadan çalıştı 4x4’lerde devrim yarattı
Ülkemizde yaşanan beyin göçüne en iyi örneklerden biri olan Murat Okçuoğlu, geliştirdiği kilitli diferansiyel ile otomotiv dünyasının ‘oscar’ını kazanmış bir Türk olarak biliniyor.
Patent hakları korunduğu için Amerika’da yaşayan ve 7 yıldır tatil yapmadan otomobiller üzerine icatlar yapan Okçuoğlu’nun geliştirdiği mekanik sistemler, bugün birçok Amerikan otomobilinde kullanılıyor.
Bir icadım dahili tahrikli hidrolik kilitli diferansiyel. Bu kilidin özelliği diferansiyeli normal koşullarda yüzde 0, gerektiğinde ise yüzde 100 kilitleyebilmesi ve isteğe göre ince ayarlanabilmesi. Bu özelliklerin pratikte faydası kısaca şöyle; viraj girişinde otomobilin kafadan kayma isteğinin ortadan kalkması, tek tekerleğin yerden kesilmesinde tüm kuvvetin yere basan tekerleğe aktarılması ve tüm kilitlemenin yumuşak olarak gerçekleşmesi. Bu kilitli diferansiyel şimdilik Jeep Grand Cherokee Quadra Drive’da ön ve arka diferansiyellerde, Ford Mustang Cobra R ve Dodge Viper SRT/10’da ise arkada kullanılıyor.
Diğer bir icadım ise yine kendinden tahrikli hidrolik 4x4 sistemidir. Ön tekerleklere kısıtlı ve progresif güç ileterek yüksek süratlerde emsalsiz yol hakimiyeti sağlayan bu hidrolik 4x4 çekiş sistemi, gerektiğinde de yüzde 100 güç ileterek üstün off-road kabiliyeti sağlıyor. Bu sistem şimdilik Jeep Grand Cherokee QuadraTrac II ve QuadraDrive modellerinde kullanılıyor. Daha hafif versiyonları ise Saturn Vue ve Chevrolet Equinox‘da kullanılıyor.
Üçüncü bir icadım diğerlerinden çok daha enteresan. Diferansiyelli 4x4 sistemi olarak adlandırabileceğim sistemde, orta ve arka diferansiyel kullanılmıyor. Arka aktarma organlarında kullanılan iki adet hidrolik kavrama sağ ve sol tekerleklere ayrı ayrı güç iletiyor. Çok hafif ve kompakt bir yapıya sahip olan bu sistem, kuvvetli bir 4x4 çekiş yeteneği sağlıyor. Üstelik aynı zamanda kilitli diferansiyel vazifesi de görerek klasik 4x4 sistemlere göre yüksek çekiş gücü oluşturma avantajı gösteriyor. Bu sistemi şimdilik Pontiac Aztek, Pontiac Montana, Pontiac Torrent, Buick Rendezvous, Buick Terraza, Oldsmobile Silhouette, Chevrolet Venture, ve Chevrolet Uplander kullanıyor.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Biraz uzun oldu, ama ilginizi çeker diye düşündüm
Sen git bu adamı kaçır..yazık