Ynt: Satılık Vasıta Sitelerinde Gördüğümüz Karavanları Tartışalım
buralpdi' Alıntı:
alt yapı olmadan var olan mobilyanın bir kıymeti yok, mobilya döşendikten sonra alt yapıyı yapmak çok zor
Bu söze sonuna kadar katılıyorum ve küçük bir ekleme daha yapmak istiyorum: ''Alt yapı olmadan kullanılacak aksesuarların da kıymeti yok.''
Karavanınızı webasto, boiler,inverter, buzdolabı, tv, dvd...istediğiniz kadar lüks ve orjinal malzeme ile donatabilirsiniz... Ama alt yapınız uygun değilse bu araçları kullanamazsınız. Bu nedenle uygulamalarda tecrübeye dayalı ve akılcı çözümler kullanılmalı...
Örneklendirmek gerekirse: Uygun olmayan su ve elektrik sistemleri, aracın sürüş dinamiklerini etkileyecek dengesiz bir yükleme ve gereksiz ağırlıklar, doldurulamayan, boşaltılamayan, temizlenemeyen, iyice sabitlenmeyen su depoları, şarj edilemeyen aküler, yolculuklarda açılan dolap ve havalandırma kapakları, zamanla esneyen, deforme olan mobilya bağlantıları, oradan buradan sızan sular, pratik olmayan açılır-kapanır mekanizmalar zamanla araçtan alacağınız keyfin önüne geçer. Dahası yaşamsal risk oluşturur.
Bu nedenle tecrübe ile kalitesini ispatlamış yerli ve yabancı firmaların mobilya bağlantı elemanlarından, dolap kilitlerinden, havalandırma kapaklarından tutun da su ve elektrik sistemlerine kadar olan uygulamalarını ve kullandıkları malzemeleri iyice bir inceleyip ona göre kıyaslama yapmak daha doğru olacaktır. Arada cin fikirler, zihni sinir projeler geliştirilebilir ama iki kuruş daha ucuza mal edebilmek için Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek olmadığını düşünüyorum... ''Hallederiz abi'' mantığıyla yapılan işler ileride büyük problemlere neden olur.
Bahsi geçen firmanın katalog fotoğraflarından anlaşıldığı kadarıyla kaliteli bir malzeme ve işçilikten bahsedemeyiz. Zaten fiyatlar da bunu ortaya koyuyor. Ancak yine de ülkemiz ekonomik gerçekleri doğrultusunda bazı durumlarda bu gibi firmalar fayda üretebilir. Yeterli bilgi donanımına sahip birileri tarafından altyapı önceden hazırlanmak ya da kontrollü olarak işin başında bulunmak kaydıyla iş yaptırılabilir gibi geliyor. Elinden iş geldiği ve bilgisi olduğu halde malzeme ve çalışacak yer sıkıntısı olanlar için tercih edilebilir. Ancak şurası unutulmamalıdır ki, bahsi geçen firmanın yapacağı işi ve kullanacağı malzemeyi beğenmeyip değiştirmek isteyeceğiniz her ayrıntı ekstra maliyet olarak karşınıza çıkacaktır. Mobilyalar suntalam değil de kontraplak olsun, minibüs havalandırması değil de orjinal karavan havalandırması olsun, aküsü jel olsun, buzdolabı danfoss kompresörlü olsun dediğinizde toplam maliyet pyasadaki pahalı bulduğunuz kalitesini ispatlamış firmaların fiyatlarına yaklaşacaktır.
Karavan yapımında asıl meblağı işçilik değil, kullanılan aksesuarlar belirliyor... Yine örneklendirmek gerekirse; Toptancısından 600 $' a alacağınız güneş paneli ve regulatörünü kaportacıya, elektrikçiye 100-150 TL. işçilik verip taktırmakla kalitesini ispatlamış bir karavan firmasına en doğru şekilde 1100 TL.'na taktırmak arasında büyük farklar bulunmuyor.
5.000 TL. verip o şekilde gittiği yere kadar kullanmak isteyenler için sözüm olamaz... Bu iş biraz da gönül işidir. Araç tavanına monte çadırla da yapılır, panelvanın arkasına atılan çek-yat, piknik tüpü ve musluklu bidonla da...Ama sonradan geliştirmeyi düşünenler alt yapı konusunu ciddiye almalıdır...
Bu saydıklarım camper için geçerli... Alkovanlı motokaravan imali çok ciddi bir iştir. Kişisel görüşüme göre bu işi herkes yapamaz... Bazı alkovanlı motokaravanlara yandan motorsiklet çarptığında diğer taraftan hasar almadan çıkabiliyormuş ;D
Tüm bunların haricinde ''kendi üretimleri olmayan motokaravan fotoğraflarını kullanmalarını saymazsak'' web sitelerini yeniledikleri için Güney Karavan'ı tebrik ediyorum. Diğer karavan üreticisi firmalara da örnek olması umuduyla...