Rüzgar Jeneratörü Yapımı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan schweps Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 68
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 62,692
Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Merhaba,
Önerileriniz için teşekkürler.
Elimdeki motor; Baldor DC PM (Permanent magnet) 90V, frame 74- PSL-O, ratio 5:1 , rpm 740, torque 19 in.lb, 1/4HP, 2,25A
Ancak ne yazık ki motora akuple redüktörü yok. Motor hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için üretici firma sitesini araştırıp katalogları inceledim fakat bu motor özelliklerini bulamadım. Çevrim oranından geri gelirsek 3500d/d bir motor çıkıyor karşımıza ama kataloglardaki motorlar 2500d/d.
Motoru aldığım kişinin yaptığı denemede, 350d/d ile bir matkapla çevirdiğinde 14,4V okumuş ve 12V'luk H1 55W oto ampulünü yakmış.

hudev' Alıntı:
şenol bey merhabalar.
benimde biraz katkım olsun istedim.denemelerimde volt çıkarmak sorun değil bence.sorun yeterli amperi çıkarabilmekte sanırım.eğer bilen arkadaşlar varsa aküyü şarz edebilecek kadar amperi, 70 volt çıkarabileceğimiz bir sistemde nasıl bir çalışma yaparsak aküyü doldurabilecek yeterli amper değerlerini yakalayabiliriz.benim birkaç denemem oldu.en ulaşılabilir olanı çamaşır makinelerindeki su pompası motorudur(adım motoru diyede tabir edilen step motoru)oldukça tatmin edici düşük devirlerde verim alabildim.daha elle çevirmemde 12 volt çıkışı okuyabildim ölçü aletinde,makkaba taktığımda ise düşük devirlerde 75 volt okudum.makkap takılıyken olan dönüşlerde normal 100 watlık ampulü orta hararetli yaktı ,ana bizim 55 watlık araba civalı ampulünden tık yok.sebebi nedir anlamadım.amper ölçmesini bilmediğim için sorunun yeterli amper alamadığıma bağladım.eğer fazla volt u bir şekilde bir kaç amper değerine çevirebilinirse rahatlıkla tüm gün kullanılabilecek enerji depolayabiliriz.özellikle karavan veya dağ evlerinde.motor çok düşük devirde yüksek voltaj verip çok rahat bir şekilde dönebiliyor.ılık bir yel bile yeteli gelir ozaman bu sisteme.
 

Etiketler

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Bulunduğum bölgedeki rüzgar hızlarını öğrenmek için başvurduğum bir yolu paylaşayım.
Daha kesin bir istatistik olduğunu bilen varsa bildirecektir umarım.

http://turkish.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=zonguldak&wuSelect=WEATHER

Sitesinden bulunduğunuz ilin hava durumu bilgilerine ulaşabiliyorsunuz. Ayrıca, sayfanın sol altında geçmiş kayıtlara da ulaşabileceğiniz bir kısım var.

http://turkish.wunderground.com/history/station/17022/2009/1/1/DailyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA

Görmek istediğiniz tarihi seçtiğinizde gelen sayfada günlük, haftalık ve aylık özetleri inceleyebiliyorsunuz.

[attachment=1]

Buradan yılın 12 ayı için ortalama rüzgar hızlarına bakıp hesaplarınızı sağlam temele oturtabilirsiniz, en azından ben öyle yapmayı düşünüyorum.

histGraphAll.gif
 

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Güncelleme,
Motorun gerçek devir bilgisine ulaştım.
Şöyleymiş; ratio 60:1, rpm 42, torque 280 in.lb. Tabi bu değerler akuple redüktör çıkışı için geçerli.
Redüktör olmadığına göre devir 2520rpm, tork 4,66in.lb

schweps' Alıntı:
Elimdeki motor; Baldor DC PM (Permanent magnet) 90V, frame 74- PSL-O, ratio 5:1 , rpm 740, torque 19 in.lb, 1/4HP, 2,25A
Ancak ne yazık ki motora akuple redüktörü yok. Motor hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için üretici firma sitesini araştırıp katalogları inceledim fakat bu motor özelliklerini bulamadım.
 

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Motorun gerçek etiket bilgilerini ele geçirdikten sonra, kanat konusuna biraz eğildim.
Kanat sayısı, TSR (Tip Speed Ratio/Devirlilik), Betz limit vs.gibi ilişkileri içeren derin derya mevzular.

Kanatları, daha önceden temin etmiş olduğum D160mm çapında, 4mm et kalınlığındaki PVC borudan çıkardım.
En az malzeme zaiyatı ile max. kanat yüzeyi elde edilebildiğini düşündüğüm bir yöntemi esas aldım. Örnek aldığım bu yöntem ile 8" (203,2mm) çapında borudan 36" (914,4mm) boyunda 4 adet kanat çıkarıldığını gördüm yabancı sitelerde. Borunun çember yüzeyinde bir nokta işaretlemekle başlanıyor, sonra bir tarafa doğru 150° lik yayın sonundaki noktayı işaretliyorsunuz. Aynı işi diğer tarafa doğru da yapıyorsunuz. En son işaretlediğiniz bu iki nokta arasında kalan 60° lik yay parçası kullanılmayacak. Borunun üst çember yüzeyinde bu markalamayı bitirince aynı noktaların alt yüzeydeki iz düşümlerini işaretliyor ve yukarıdan aşağıya çizgiler çekerek kesim eksenlerini ortaya çıkarıyorsunuz.

[attachment=1]

Not: 914,4mm boy, 150° yay gibi ölçüler 203,2mm çaplı boruya göre tespit edildiğinden ben oransal bir yaklaşımla 160mm çap karşılıklarını (720mm boy, 128° taksimat gibi) aldım kendi projemde.

Elde ettiğiniz bu iki parçanın her birinden yine iki kanat çıkacak, toplamda 4 kanat çıkıyor, biri yedek kalacak.

[attachment=2]

Kanat kesimlerinden sonra yapılacak, zımpara ile kenarların şekillendirilmesinde aşağıdaki kesitlerin sağlanmasına özen gösterilmesi gerekiyor.

[attachment=4]

Kanat sayısı ve kanat boyu ortaya çıkınca şu TSR, devirlilik mevzusuna girdim. Bu konuda güzel bir doküman buldum, mesaja ekliyorum.
İki kanatlı rotorlarda TSR değerinin 6 civarında, üç kanatlılarda 5 ve dört kanatlılarda 3 civarında olabileceği ve kanat yapısına göre daha yüksek değerlere de çıkabileceğini okudum yabancı sitelerde. Düzgün tasarlanmış üç kanatlı bir rotorun TSR değerinin 6-7 civarında olabileceği belirtilmiş.

İki mesaj önce bahsettiğim yöntem ile, bulunduğum bölgedeki yıllık rüzgar hızı ortalamasını 7,75m/sn olarak tespit ettim. Ancak hesaplarda 7,5m/sn olarak alacağım.
Yine üç mesaj önce paylaştığım sitedeki hesap şablonundan, elde edebileceğim gücü hesapladım.

[attachment=5]

Ortalama 0,11kW olarak karşıma çıktı.

P=0,6 x Cp x N x A x V³ formülünden hesapladığımda;
P=W, Cp=rotor verimliliği (~0,4), N=sürülen ekipman verimliliği (~0,7), A=kanat tarafından taranan alan, V=rüzgar hızı

P=0,6 x 0,4 x 0,7 x 1,62 x 421,87 = 114,8Watt

Rotor devrini ise şöyle hesaplıyoruz.

Devir=V x TSR x 60 / (6,28 x R)
R=kanat yarıçapı
TSR=6 olarak kabul ediyorum

Devir=7,5 x 6 x 60 / (6,28 x 0,72) = 597d/d

Kanat kesimi ve kanatların bağlanacağı flanşın imalatı şu aşamada tamamlanmış durumda.
Yukarıda paylaştığım hesaplamalar, kabul ve çıktıların ışığında uygun bir şarj devresi konusunda yardıma ihtiyacım var.

90V 2,3A @2520rpm motor, yukarılarda Emre arkadaşın mesajında bahsettiği gibi,
597devirde ~21,3V ve ~0,54A verir mi?

Şarj devresini kurarken nasıl bir yaklaşımda bulunmalıyım?

PVC kesim.jpg


kanat kesim.gif


kanat ?ekil.gif


Power Calc.jpg
 

Ekli dosyalar

  • Optimal%20Rotor%20Tip%20Speed%20Ratio.pdf
    222.7 KB · Görüntüleme: 405



Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

IMGP1641_resize.jpg


IMGP1642_resize.jpg


IMGP1643_resize.jpg


IMGP1644_resize.jpg


IMGP1645_resize.jpg
 


Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Sayfalardaki animasyonlari begendiginize cok sevindim. Umarim faydasi olmustur.
Saygilar
 

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Sayin schweps
Kusura bakmayin bir onceki mesajda acik olarak belirtemedim. Ben www.flapturbine.com un sahibiyim. Ordaki animasyonlari begendiginizi yamistiniz onun icin tesekur ettim.
Saygilar
 

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Rica ederim,
Gezenbilir'e hoşgeldiniz.


mekanizmalar' Alıntı:
Sayin schweps
Kusura bakmayin bir onceki mesajda acik olarak belirtemedim. Ben www.flapturbine.com un sahibiyim. Ordaki animasyonlari begendiginizi yamistiniz onun icin tesekur ettim.
Saygilar
 




Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Kanatların monte edilmiş hali.

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

IMGP1656_resize.jpg


IMGP1660_resize.jpg


IMGP1657_resize.jpg
 

Ynt: Rüzgar Jeneratörü Yapımı

Aşırı rüzgarda kanatları ve elektronik ekipmanları korumak üzere "furling" diye geçen; kanatların tarama alanı, kuyruk ağırlığı, moment vs.gibi değerlere göre hesaplanan mekanik bir çözüm için linkteki bilgileri kullandım.

http://www.thebackshed.com/windmill/Docs/Furling.asp

Kanat-motor ve kuyruğun, rüzgarın yönüne göre kule ekseninde dönebilmesini sağlamak üzere aracımdan çıkan, ön hub'ı kullanmayı planladım.
Motor tablasının altına kaynak ile bağladığımız uygun çaptaki boru içerisine sıkı geçirmek üzere, aluminyum gövdeden önce biraz talaş almamız gerekti.

[attachment=1]

Motor tablası, kuyruk ve hub komplesinin görüntüsü aşağıda.

[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]

Akü şarj devresi için henüz bir çalışma yapılmadı.

IMGP1661_resize.jpg


IMGP1662_resize.jpg


IMGP1663_resize.jpg


IMGP1664_resize.jpg
 






Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,740
Mesajlar
1,522,997
Kayıtlı Üye Sayımız
166,557
Kaydolan Son Üyemiz
Takezo

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst