O Araç Bu Karavanı Çeker Mi? Sorusuna Yanıt :)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 512
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 270,920
Aslında arkadan çekiş konusunu pas geçtik ama bilerek. Çok da gaz-toz bulutu seviyesinden başlamaya gerek yok :smiley:

Efenim, okudukça öğrendim ki Ssang'daki gibi torkun epeyce stabil olduğu, benim "Faydalı Devir Bandı" (FDB) dediğim bölüm aslında turbo dizel araçlara özgü bir karakteristikmiş. Diğer araçlarda bu torkda daha fazla oynaklık var. Bu yüzden FDB'yi [0.9 x MAXTORK - MAXTORK] olarak tanımlamayı düşündüm.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 

Konu unutulmadı, sadece araya birkaç iş girdiği için Excel'i hazırlayamadım henüz.
Bu arada vites kutusu nasıl çalışır vs. Konusunda epey bir okuma yaptım. Tahmin ettiğim gibi arada lineer bir ilişki var; ancak üstadlar uyarıda haklılar.

Şöyle ki:

Diyelim ki bizim Faydalı Kullanım Devir Bant Genişliği'ne göre 2000 devirde gidiyoruz yolda. Çoğu zaman çekme karavanla 65 - 85 Km/h hızı tutturmak isteriz; dik rampalarda bile en azından 60'la çıkabilmeyi isteriz. Tabii ki burda rampa başındaki hızımız/impuls vs. De önemli.

Bu durumda vites kutusu değerleri ilgili devirde nihai torku ve mesela 60km/h hızı kaçıncı viteste sağlayabileceğimizi söylüyor. Buraya kadar tamam ama son bir mesele var ki aşamadım: Tam hesabı yapmak için aracın "son dişli" oranını bilmek lazım. Buna pinyon dişlisi de deniyor sanırım. Verilen 4:1 gibi değerlerde bu son dişli hesaba katılmıyor. Dolayısıyla gerekli minimum hız ve vites haritalamasını henüz nasıl yapabileceğimizi çıkaramadım. Teknik verilerde de son dişli oranını göremedim.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 

Son dişli olayını çözersek, her türlü rampayı asgari 3. Viteste çıkmak üzere bir değerlendirme kriteri koyabiliriz diyorum. Benim tecrübelerime göre kabul edilebilir bir kriter, siz ne dersiniz?

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 

Son dişli yada pinyon dişliyi tam anlamadım, ayrıca tüm araçlarda şanzuman değerleri aynı değil yapılacak tabloda marka belirtilirse daha iyi çalışma olacağını düşünüyorum.
 

Zannımca son dişli diyerek diferansiyeldeki konik ufak dişliden bahsediliyor.Eğerki bundan bahsediliyorsa önden çekişli araçlarda yani vites kutusu ve diferansiyelin birleşik-tümleşik olduğu araçlarda bu dişliyi değiştirmek pratik olarak mümkün değil.Ama difransiyelin arkada olduğu tiplerde bu dişli de değiştirilip araç hızı azalıp çekme gücü çoğaltılabilir.Otobüs ,kamyonlardaki takviye yada ara vitesi dediğimiz şey zaten bu mantıkla çalışan difaransiyelde farklı çaptaki dişliden birini çıkarıp öbürünü devreye almak.
 



çok güzel ve referans olacak bir yazı. zihnimi açtı.
1986-87 model civarların daki bir Suziki jeep ile çekme karavan yapmak istiyorum, bu jeepin çekip çekemeyeceğini araştırırken burayı ve bu yazıyı buldum.
çok teşekkürler.
 
Son düzenleme:

Almayı Planladığım Araç : Skoda Octavia 2.0 TDI CR DSG Green Tec RS / 184 HP 4x4 (Maks. güç [Kw(PS) / dev/dak] 135 (184) / 3.500-4.000 - Maks. tork [Nm / dev/dak] 380 / 1750-3000

Karavan İse : Videodaki Benzeri Birşey :

Araç Adaftif 4x4 Yani Normalde %90 Ön Tekerler %5 % 5 Şeklinde İse Arka Tekerlerle 4x4 Desteği Sunmakta. Zorlandığı Anlarda İse Mesela Tek Tekerleğe Yük Biniyorsa Gücün Yüzde 85'ini O Tekerleğe Geriye Kalan Tekerlere İse %5 lik Kısımlarını Dağıtabilen Elektronik Difransiyel Sistemine Sahip Araç.

Bu Araç Sizce Karavan Çekmek İçin İdealmidir Ve Kataloğunda Belirtilen 2 Ton Maksimum Çekişi Bu Araç İle Alabilirmiyim.
 

Prosedürün son halini hatırlatmak için:

-1 Ton'a kadar karavanlar için 150 - 250 Nm @1500 - @2250 RPM
-1 Ton üstü karavanlar için 250 - 350 Nm @1500 - @2250 RPM
Araç seçimi (basitleştirilmiş) prosedür:
1) Aracın tork eğrisine bakılacak; stabil tork değerinin başladığı devir değeri baz alınacak: REV1 = 1700.
2) Stabil torkun bitimindeki devir değeri bulunacak: REV2 = 2700
3)Her araç için devir saatinde kırmızı bölgenin nerede başladığına bakılacak. Sürekli kullanımda azami devir değeri (MAXRPM) kabaca 4500 devir kabul ediyoruz. Örnek için MAXRPM=4500
4) REV1/MAXRPM oranı bulunacak. Bu değerin %35 -%40 arası olmasına bakılacak. (Örnekte 1700/4500 = %38).
5) (REV2-REV1)/MAXRPM oranına bakılacak (Faydalı Kullanım Devir Bant Genişliği). Bu değerin %25 ve üstü olmasına dikkat edilecek. (Örnekte (2500-1700)/4500 = %27 )
6) Karavanın yüklü ağırlığının çekici aracın yoldaki yüklü ağırlığına oranı 1.25 ve daha üstü olacak (benim kişisel tercihim 1.5)

Sizin araç için verilen değerlere göre:

TORK= 380 Nm (referans değer 250 - 350Nm) => sorun yok
REV1= 1750 rpm
REV2= 3000 rpm
MAXRPM=4500 rpm
REV1/MAXRPM = %38 (referans değerler %35-%40) => sorun yok
FKDB = (REV2-REV1)/MAXRPM = %27 (referans değer > %25) => sorun yok
Ağırlık Oranı = 1.21 (referans değer > 1.25) => problemli

Yukarıdaki hesaba göre tork açısından sorun yok ama o karavan bu araca ağır gelir ve sürüş stabilitesini bozar.

towcar.info sitesi de aynı leyi söylüyor. (eke koydum).

Bunun yanında aracın normalde önden çekişli olması; karavanla giderken de sürekli önle arka arasında güç transferi yapması vs. aracı biraz zorlar mı bilemiyorum...

sevgiler,

towcar.jpg
 

Prosedürün son halini hatırlatmak için:

-1 Ton'a kadar karavanlar için 150 - 250 Nm @1500 - @2250 RPM
-1 Ton üstü karavanlar için 250 - 350 Nm @1500 - @2250 RPM
Araç seçimi (basitleştirilmiş) prosedür:
1) Aracın tork eğrisine bakılacak; stabil tork değerinin başladığı devir değeri baz alınacak: REV1 = 1700.
2) Stabil torkun bitimindeki devir değeri bulunacak: REV2 = 2700
3)Her araç için devir saatinde kırmızı bölgenin nerede başladığına bakılacak. Sürekli kullanımda azami devir değeri (MAXRPM) kabaca 4500 devir kabul ediyoruz. Örnek için MAXRPM=4500
4) REV1/MAXRPM oranı bulunacak. Bu değerin %35 -%40 arası olmasına bakılacak. (Örnekte 1700/4500 = %38).
5) (REV2-REV1)/MAXRPM oranına bakılacak (Faydalı Kullanım Devir Bant Genişliği). Bu değerin %25 ve üstü olmasına dikkat edilecek. (Örnekte (2500-1700)/4500 = %27 )
6) Karavanın yüklü ağırlığının çekici aracın yoldaki yüklü ağırlığına oranı 1.25 ve daha üstü olacak (benim kişisel tercihim 1.5)

Sizin araç için verilen değerlere göre:

TORK= 380 Nm (referans değer 250 - 350Nm) => sorun yok
REV1= 1750 rpm
REV2= 3000 rpm
MAXRPM=4500 rpm
REV1/MAXRPM = %38 (referans değerler %35-%40) => sorun yok
FKDB = (REV2-REV1)/MAXRPM = %27 (referans değer > %25) => sorun yok
Ağırlık Oranı = 1.21 (referans değer > 1.25) => problemli

Yukarıdaki hesaba göre tork açısından sorun yok ama o karavan bu araca ağır gelir ve sürüş stabilitesini bozar.

towcar.info sitesi de aynı leyi söylüyor. (eke koydum).

Bunun yanında aracın normalde önden çekişli olması; karavanla giderken de sürekli önle arka arasında güç transferi yapması vs. aracı biraz zorlar mı bilemiyorum...

sevgiler,
bu durumda bana başka araç bakmamı mı yoksa farklı karavana yönelmemi mi önerirsiniz ?
aracımda ses sistemi 220 volt elektrik prizi ve güvenlik adına bazı sensörler ve otomatik park asistanı gibi donanımlar olacağından 3,5 4 kg kadar aynı modellerinden ağır olacak.
 

Ben pratiklik açısından öncelikle daha küçük karavan önerirdim. En fazla 6m uzunluğunda tercihen tek dingil. Yüklü ağırlığı da 1600kg olabilir. Aracın yüklü hali 1900kg gibi olursa dengeyi tutturabilirsiniz...

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 



Ben pratiklik açısından öncelikle daha küçük karavan önerirdim. En fazla 6m uzunluğunda tercihen tek dingil. Yüklü ağırlığı da 1600kg olabilir. Aracın yüklü hali 1900kg gibi olursa dengeyi tutturabilirsiniz...

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
aracın boş ağırlığı ortalama 1500 kg civarında. benzin depoları aracın suyu yağı silecek suyu vs derken 1600 kg anca olur diye düşünüyorum. 2 de biz ile 55 eşim 80 ben 135 140 kg yani 1700 1750 de kalırız diye düşünüyorum.

aracın 4x4 sistemi ile ilgili görseller buldum paylaşmak istiyorum.

aracın otomatik olması ve full elektronik olması ile ilgili sıkıntı yaşarmıyım bilmiyorum ve bu konuda beni aydınlatabilirseniz sevinirim. videoda paylaştığım karavanın tek dingilli daha küçük halini düşünüyorum. bu hali 2400 kg iken bir küçüğü 1800 kg seviyelerinde. tek farklı birinde 4 gardolabı diğerinde ise 2 gardolabı mevcut.

octavia-technology-awd-01.jpg


awd-slider-04.jpg


octavia-technology-awd-01.jpg


octavia-technology-awd-02.jpg


awd-slider-04.jpg


awd-slider-05.jpg
 

Araçla ilgili sevgili İnce dostumuz daha detaylı yorum yapabilir diye düşünüyorum...
Bilmediğim konularda atıp tutmayayım ben :smiley:
 


Nezaketiniz için teşekkür ederim.Konuyu takip ettiğim için sizin yeterli ve doyurucu bilgileri yazdığınızı görüyorum.
Benim tarafımdan ilave edilecek ,atlanmış bir detay yok.
benim temel amacım aracın güvenilir az yakan performanslı ve konforlu bir aile otomobili olması yönünde. çünkü sabah çocukları okula bırak eşi bırak sonra ben gideyim akşam alayım lazımsa market bakkal kasaba uğrayalım pazara gidelim haftasonları piknik alışveriş gibi kullanmak ilk amacım. bu sebeple konforlu güvenilir performanslı ve özellikle az yakan bir aile otomobili olmasına çok önem gösteriyorum. sonuçta para kolay kazanılmıyor ve çoluk çccuğumun rıskını yakıta vermek istemem.

karavana gelirsek içimde aşırı bir karavan sevdası var. eşim öğretmen olacağı için 3 ay tatilimiz var ortalama. bu sürelerde eşimi alıp çocuklarla beraber karavanla nereye eserse aklım o şekilde tatil yapmayı planlıyorum. sonuçta 2 veya 3 çocuk 2 yetişkin 1 hafta iyi bir otelde tatil yapacağımız paraya karavanla alışveriş dahi yapsak sorunsuzca 1 2 ay tatil yapabiliriz diye düşünüyorum belkide 3 ay. sonuçta giderler belli yeme içme ve yakıt.

araba alırken karavan çekmeye de uygun olmasından yanayım. normalde octavia 1.6 tdı combi almayı planlarken otomatik ve 4x4 diye 2.0 tdı modeline yöneldim. hemde 4x4 modeli aynı motordaki önden çeker oranına göre 50 kg frensiz 150 kg da frenli remörk fazladan çekebilme kapasitesine sahip. katalog verilerine göre maksimum çekeceği miktar 2 ton. önden çeker kardeşleri ise 1.6 ton çekebilmekte. tabi önden çeker bir araçla yokuş çıkmak rampa çıkmak dik dağ virajlarını tırmanmak beni korkuttuğu için 4x4 modeline yöneldim. adaftif 4x4 olduğu içinde ağırlık zorlanmadığında ön tekerleklerde olduğundan yakıt ekonomisi sağlamakta. bunu kışın karlı buzlu yollarda aynı jip gibi bir avantaj olarakta görmekteyim. bu sebeple araç ve karavan konularında kararsızım. amacım en az 10 12 sene allah kaza bela vermedikçe aracımıda karavanıda kullanmak. bu sebeple içindeki donanımlardan ses sistemine kadar eksiksiz sipariş etmeyi planlıyorum.
 

Araç seçiminiz çok iyi karavanı da yüklü ağırlığı 1300-1400kg geçmeyecek bir model seçerseniz sıkıntı yaşamazsınız.

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Birde nacizane tavsiyem sırf daha ağır karavanı daha rahat çekmek icin 60 bin tl fazla vermek yerine 1.6 tdi olanla altea 542 pk tarzı daha hafif ve aileye uygun bir karavanla kombin yapabilirsiniz.

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,708
Mesajlar
1,522,498
Kayıtlı Üye Sayımız
166,547
Kaydolan Son Üyemiz
Tsukuyomi

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst