dolaşıyorum
Kamp II
- Mesajlar
- 207
- Tepkime Puanı
- 101
Yazınızda bilgi kusuru YOK amma bilgi eksikliği var. Tork tan bahsederken hep motor ana mili nin ürettiği tork tan bahsetmişsiniz. İyi güzelde arabalarımızda tork konvertörü yani tork gücünü arttırıcı bir sistem var yani Halk ağzı ile VİTES KUTUSU veya ŞANZUMAN bunlardan hiç bahsetmemişsiniz hesaplara dahil etmemişsiniz.. Yani sizin yazdıklarınıza ilave olarak aracımızın vites kutusunda en çok TORK arttırıcı yani birinci viteste motor ana milinin ürettiği torkun birinci vites çıkışında kaç kat arttığını da hesaplamak gerekir. Hatta diferansiyelde bile ne kadar arttığını da hesaba katmak gerekir.Konuya özet geçmek istiyorum.
Aracınızın ağırlığının karavan %90'ını geçmemeli ve ideal kabul edilen oran %70.
Sıra geldi tork konusuna 1 nm tork 10 kg çeker buda 350 nm tork gücü olan araç 3500 kg çeker anlamına gelir. Tabiki bu veri düz yol için geçerli ve bu ağırlığa aracın ağırlığı da dahil. Bunu minimum 2 maksimum 3 ile çarpmamız gerekir. Örnek verelim aracınız 1200 kg karavanınız 750 kg içinde de insan ve eşya yükü 200 kg diyelim toplayınca 2150 kg olur toplamda. Bunun için düm düz yolda 215 nm tork gücü gerekir. Ama yokuş eğim devreye girdiğinde oranı 2 ve 3 ile çarpmalıyız. Bu oranda 430 ve 645 nm tork değerleri olarak karşımıza çıkar.
Sıra geldi devir konusuna aracınız otomatik düz fark etmez torku düşük devirde verebilir yapıda olmalıdır.
Güvenlik içinde karavan frenli olmalıdır.
Sıra geldi çekiş sistemine düz yolda itsen gidecek karavanı çekmek için 4x4 araç önerilir. Çünkü önden çekerin avantajı da dezavantajı da vardır. Bu arkadan iter içinde geçerlidir. Yokuşta arkadan itiş karavanın ağırlığından iyi kalkarken önden çeker patiye düşebilir gibi.
Araç firmaları tonla veri verir ama bunlar hiç bir zaman yakıt konusundaki yalanları gibi geçerli değildir. Sıfır rüzgarlı kapalı ortamda yapılan testler ile gerçek hayat koşulları farklıdır.
Karavana gelirsek içinde tuvaleti banyosu mutfağı oturma grubu yatağı olmayan karavanlar bana karavan gibi gelmiyor asla. Bu yüzden araç üstü çadır veya normal çadırdan farksız sadece uyumanızı sağlayacak karavanlar bence arkada gereksiz yük.
Geçmişte bu araç çeker torku yüksek şu bu diye tonlar araç bazlı soru sordum ama yıllar içinde kendimi geliştirdikçe ne nediri öğrendim. Sizlerde öğrenip aracınız yoksa karavana göre araç almalı aracınız varsa aracınıza göre karavan almalısınız. Bu kadar basit.
Örnek veriyorum 850 nm tork sunan 4x4 bir suv 2500 kg ağırlığında ve kağıt üzerinde 3500 kg ağırlığa kadar çekebiliyor ama gerçekte yokuş vs devreye girince oran düşüyor. %90'ı baz alsak 2250 kg %70'i baz alsak 1750 kg rakamı ortaya çıkar. Biz güvenli değeri ele alsak 200 kg da insan ve eşya yükü toplamda 4450 kg yapar. Bunun için düz yolda 445 yokuşlu ve eğimli yollarda 2 ile 3 katı yani 890 - 1335 nm tork gerekir. Araç 850 nm tork sunuyordu yani 2 katı veriyi bile sunamıyor. Bu yüzden napmalıyız karavanın ağırlığını azaltmalıyız. Bir çok insan aracıma off road lastikleri taktım daha ağır, çeki demiri taktırdım ağırlık yaptı, öne vinç eklettim ağırlık yaptı gibi onları da dahil ediyor hesaplamaya ama tork değeri sabit bu yüzden aracı fabrika çıkışı gibi ele almalıyız. Son olarakta egsoz taktım spor hava filtresi taktım yazılım attırdım tork arttı bu yüzden güvenle çekerim konuları da fabrika verisi neyse o şekilde baz alınır. Yani o yapılan işlemleri hesaba katmamalısınız.
Yani basit hesaplarla ne nediri hesaplayabilirsiniz. Ne bir towcar gibi siteye ne bir başkasına hiç kimseye ihtiyacınız yok.